.

Beantwoord

Kunnen jullie iets doen aan mijn buiten bundel kosten?

  • 21 February 2015
  • 16 reacties
  • 1303 Bekeken

Hallo,

Al lange tijd heb ik een abonnement bij Simyo voor 300 belminuten en 1G internet. Ik betaal 16 euro per maand. Zelden ga ik buiten de bundel. Tot mijn grote schrik zag ik gisteren ineens dat de rekening voor januari 102 euro bedraagt. Toen ik de specificaties bekeek zag ik dat er op 1 dag (26 januari) voor 72 euro aan internetverbuik buiten de bundel op stond. Vaak ingelogd voor 8,79 euro. Buiten het feit dat ik geen idee heb wat ik dan gedaan heb op internet, vind ik het nogal veel geld. Is er een mogelijkheid om dit te compenseren?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Kelly Hanneman
icon

Beste antwoord door Ernst 23 February 2015, 13:38

Bekijk originele reactie

16 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi Kelly....., welkom op ons forum!

Ik heb dit topic even verplaatst naar het subforum Factuur. Dat houdt het forum lekker overzichtelijk.

In je dataverbruik zie ik dat jouw internetbundel van januari op de 17e al volledig verbruikt was. Heb je de smsjes dat je je halve en hele bundel verbruikt had niet gezien? En niet op Mijn Simyo en de Mijn Simyo app gekeken hoe je bundel er voor stond?

Wij kunnen niet zien waar jouw telefoon data aan verbruikt, maar misschien kun je dat zelf nog inzien in je telefoon? Ik hoop het maar.
Ik begrijp dat je je rot schrikt als je zo'n factuur ineens ziet. Dat is natuurlijk ook niet onze bedoeling.
Ik mag je eenmalig en bij uitzondering een tegemoetkoming geven. Jouw buitenbundel kosten voor internet (572 Mb) mag ik verrekenen met een extra bundel van 1000MB.
Als je daar mee akkoord gaat, laat ik je weten hoeveel dat exact wordt en gaan we het terugbetalen.
De factuur van januari wordt sowieso geïncasseerd, die kunnen we niet meer tegenhouden.

Laat je het even weten, Kelly.....?
Hoi Ernst,

Hartelijk dank voor je reactie, ik ben erg blij met deze oplossing en ga dus ook akkoord! Heel fijn! Ik heb niet kunnen achterhalen waar ik (zoveel) data aan verbuikt heb, maar ga er in de toekomst in ieder geval beter op letten!
Moet ik even bellen om deze afspraak te bevestigen of is dit bij deze geregeld?
Nogmaals heel hartelijk bedankt!

Groet,
Kelly
Reputatie 5
Badge +11
Hi Kelly.....,

Je hoeft niet te bellen, het is nu geregeld.
Ik stuur je nog even een privébericht met de exacte bedragen 🙂
Badge
Hallo,

Ben ik toch weer bij de taas gepakt.
Volgens Mijn Simyo had ik 2 dagen voor het eind van de maand nog 70 minuten beltegoed van mijn 300 minuten bundel. Ik heb een dag nadat ik die stand had gecontroleeerd nog iets meer dan 3 kwartier gebeld. Maar die zijn als "buiten de bundel" kosten in rekening gebracht. Ik baal daar goed van, want ik doe altijd m'n best om binnen de bundel te blijven en eigenlijk lukt dat ook altijd. Maar als het nou nog langer gaat duren voor het verbruik op de site wordt bijgewerkt, gaat dat een onmogelijke klus worden. En hoe zit dat met die SMS-jes waar iedereen het over heeft, over gewaarschuwd worden als je je bundel gaat overschrijden? Is dat alleen voor internetbundels?
Ik hou altijd wel rekening met enige vertraging in het bijhouden van het beltegoed, maar dit begint toch een beetje te rieken naar volksverlakkerij. In elk geval vertrouw ik de site niet meer. Dan maar zelf bijhouden hoe hoog het verbruik is.
Reputatie 5
Badge +10
https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/ik-heb-mijn-bundels-nog-niet-verbruikt-en-toc-267
Volgens mij worden ook bel gegevens met een vertraging verwerkt.
Misschien heb je wat aan mijn linkje.
Reputatie 7
Badge +9
Hallo,
En hoe zit dat met die SMS-jes waar iedereen het over heeft, over gewaarschuwd worden als je je bundel gaat overschrijden? Is dat alleen voor internetbundels?

Ja, alleen de data-bundels hebben waarschuwingen!
maar dit begint toch een beetje te rieken naar volksverlakkerij. 

Dat is nogal een stelling, daar doet Simyo niet aan.
Je simkaart registreert, werkt als doorgeefluik.
Een moderator zal hierop reageren, die zal extra duidelijkheid brengen.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Hansje,

Welkom terug op het forum.

Op 27 februari heb je een lang gesprek gehad van zo'n 50 minuten. Een deel van het gesprek is berekend buiten je bundel.
Voor dit gesprek heb je € 5,88 aan extra kosten gehad. Het tarief voor bellen buiten de bundel is € 0,31 per minuut. Omgerekend betekent dit dat zo'n 30 minuten met je bundel verrekend zijn.

Je geeft aan dat je twee dagen voor het einde van februari nog 70 minuten beschikbaar had van je bundel. Uit je verbruik kan ik opmaken dat je op 26 februari ongeveer 30 minuten over had je Simyo 300 bundel.

Ik heb even gekeken naar de rest van je verbruik. Teruggerekend zou je op 20 februari 230 minuten/sms'jes van je bundel hebben verbruikt. Zoals maikel.martens in zijn reactie aangeeft worden de verbruiksgegevens met enige vertraging verwerkt. Die kan hooguit een paar uur zijn :)

Had je het verbruik bekeken op de Mijn Simyo website of op de Simyo App (widget)?


@maikel.martens, Groentjuh en Friesian, bedankt voor jullie reacties en het meedenken.
Badge
Hallo Ali, Maikel, Groetjuh en Friesian,

Na een andere post werd ik gebeld dat de moderator ("een collega") al antwoord had gegeven. We zijn er niet uit.
Ook vandaag worden mijn gesprekken weer niet bijgehouden en de laatste update over het aantal beschikbare belminuten is van 10-03-2015 11:30 uur. 

De link, maikel, is dus wel goed maar nutteloos. Niettemin, dank. En Groentjuh, dat is nou precies wat zo raar is, waarom wel data en geen gesprekken?
Friesian, mijn simkaart registreert niet alleen hoor. Die heeft ook een eigen leventje meegekregen toen 'ie werd verstrekt. Bijvoorbeeld dat 'ie moet controleren of "internet" aan staat. Daartoe zend die kaart ongevraagd een 15kB berichtje uit dat mij dan 1 cent kost. En mijn Nokia C1 is niet eens handig om mee te internetten, maar als je je niet afmeld voor internet, stuurt je simkaart toch een "Hallo ik ben er" signaaltje waar ik niet om hebt gevraagd. Dus als Simyo volhoudt dat het niet in de simkaart zit, dan zal het wel in het toestel zitten, nietwaar? 

Maar nu de hamvraag: als Simyo je bundel per maand laat vervallen, waarom dan die absurd hoge buitenbundel tarieven? Waarom niet overgestapt naar een dubbeltje per minuut, het prepaid tarief of, zoals HollandsNieuwe doet, gewoon hetzelfde tarief als binnen de bundel? 
Of je laat de bundel langer geldig zijn, bijvoorbeeld 3 maanden. Dan hou je ook je klanten. 
Maar èn een heel hoog buiten tarief, èn het vervallen van de bundel na 1 maand is, gekoppeld met de vertaging die er in de gespreksregistratie zit, een risico om te vertrouwen op wat de website laat zien aan tegoed in de bundel. Voor dat ene stukje gesprek had ik dus een maand lang kunnen bellen en nog geld over gehad. 

Friesian, mijn simkaart registreert niet alleen hoor. Die heeft ook een eigen leventje meegekregen toen 'ie werd verstrekt. Bijvoorbeeld dat 'ie moet controleren of "internet" aan staat. 

Hoi Hansje.

Ik begrijp wat je bedoeld en dat is niet alleen bij een nokia c1, zo ook bijvoorbeeld nokia asha modellen,telefoons zoals o.a nokia 113 met gecomprimeerd internet.
Vraagje, kreeg je bij de activatie van de sim door het inschakelen van de telefoon een bericht van 1300 om de configuratieberichten te accepteren?
Heb je die geaccepteerd?  Dat is al een mogelijke verklaring.

Maar nu de hamvraag: als Simyo je bundel per maand laat vervallen, waarom dan die absurd hoge buitenbundel tarieven? Waarom niet overgestapt naar een dubbeltje per minuut

Daarvoor kun je ook als optie kiezen een extra prepaid sim voor als de bundel op is van bellen, denk bijvoorbeeld maar eens als voorbeeld een dual sim (smart)phone.
Je begrijpt dat het niet aan mij is om te zeggen je moet dit en dat........:)

Groet van het paerdjuh. 
Friesian
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Hansje,

Bedankt voor je reactie.

Je had vorige week je vraag ook per e-mail gesteld. Mijn collega van e-mail heeft je gebeld om meer uitleg te geven over je verbruik.

Het blijft vervelend dat je te maken hebt gehad met kosten buiten je bundel. In vergelijking met je 'binnen je bundel' is het tarief van € 0,31 voor buiten je bundel aardig aan de hoge kant. De afgelopen jaren zijn zowel de bundelprijzen als het tarief buiten de bundel verlaagd. Een verdere verlaging zit er vooralsnog niet in.

Je hebt bij ons de vrijheid om je bundels naar wens aan te passen. Hiermee kan je inspelen op het te verwachten verbruik. Dat maakt Simyo zo uniek. Het is dus verstandig om vooraf de maand in te schatten of je uitkomt met je huidige bundel(s). De mogelijkheid om tijdens de maand een (extra) bundel bij te kopen zou voor jou ideaal geweest zijn. Misschien is dat iets wat in de toekomst gaat komen.

Ik begrijp dat je verrast bent door je extra verbruik en natuurlijk heeft je simkaart geen eigen leven gekregen. Wanneer je onverwachts kosten krijgt is het logisch dat je gauw denkt dat je factuur niet klopt. Echter wil het niet zeggen dat er daadwerkelijk iets niet klopt. Aan je verbruik van februari zie ik niets vreemds.

Bij de meeste telefoons kan je de gespreksduur zelf bijhouden. Als je alle gesprekken van vorige maand afrondt en samen met de verstuurde sms-berichten bij elkaar optelt, zal je zien dat het verbruik klopt.
Badge
Hoi Hansje,

Bedankt voor je reactie.

Je had vorige week je vraag ook per e-mail gesteld. Mijn collega van e-mail heeft je gebeld om meer uitleg te geven over je verbruik.

Het blijft vervelend dat je te maken hebt gehad met kosten buiten je bundel. In vergelijking met je 'binnen je bundel' is het tarief van € 0,31 voor buiten je bundel aardig aan de hoge kant. De afgelopen jaren zijn zowel de bundelprijzen als het tarief buiten de bundel verlaagd. Een verdere verlaging zit er vooralsnog niet in.

Je hebt bij ons de vrijheid om je bundels naar wens aan te passen. Hiermee kan je inspelen op het te verwachten verbruik. Dat maakt Simyo zo uniek. Het is dus verstandig om vooraf de maand in te schatten of je uitkomt met je huidige bundel(s). De mogelijkheid om tijdens de maand een (extra) bundel bij te kopen zou voor jou ideaal geweest zijn. Misschien is dat iets wat in de toekomst gaat komen.

Ik begrijp dat je verrast bent door je extra verbruik en natuurlijk heeft je simkaart geen eigen leven gekregen. Wanneer je onverwachts kosten krijgt is het logisch dat je gauw denkt dat je factuur niet klopt. Echter wil het niet zeggen dat er daadwerkelijk iets niet klopt. Aan je verbruik van februari zie ik niets vreemds.

Bij de meeste telefoons kan je de gespreksduur zelf bijhouden. Als je alle gesprekken van vorige maand afrondt en samen met de verstuurde sms-berichten bij elkaar optelt, zal je zien dat het verbruik klopt.


Beste Ali,

Ja, zoals ik Friesian al liet weten is het dus beter naar het buitenland te gaan om te bellen, omdat dat 8 cent per minuut goedkoper is dan in Nederland buiten je bundel te bellen.
Da's raar.

Je verantwoording om de bundel zo goed mogelijk in te schatten is er een waar iemand die al tig jaar klant is van Simyo, al lang achter was. Dat is ook het probleem niet. Het probleem is dat het bundelverbruik met minimaal enkele uren vertraging doorkomt. En als je het verhaal goed had gelezen had je ook gezien dat ik, ook in het gesprek met je collega, geen opmerkingen heb over de factuur.

En ja, de simkaart heeft wel een eigen leven. Voorgeprogrammeerd door Simyo en tot leven gewekt door een “ja/nee” keuze van de klant, waar de consequenties voor die klant niet van worden gegeven. Kijk elders in dit forum waar het probleem zou kunnen liggen.

Vreemd dat als ik vragen stel aan een Simyo medewerker over mijn verbruik, deze de ene keer antwoordt dat hij (m/v) niet mijn gegevens niet kan inzien om privacy redenen, maar dat de andere keer kan beoordelen dat er niets vreemds aan het verbruik is.

En nee, ik snap best dat een verdere bundelprijs verlaging er niet in zit. Dat hoeft ook niet, want Simyo verdient ruim aan a) het per minuut afrekenen, b) het niet langer dan 1 maand geldig laten zijn van het bundeltegoed en c) het buitenbundel tarief op deze absurde hoogte te laten, daarmee mensen dwingend een (te) ruime bundel te kiezen.
Geen wonder dat ondanks de lage bundeltarieven Simyo vrijwel nooit als goedkoopste provider uit de vergelijkingen komt, tenzij je een (heel) ruime marge (ongeveer 30%) aanhoudt tussen bundel en je te verwachten belgedrag.

Dat met de meeste telefoons de verbruiksduur kan worden bijgehouden was mij bekend. Maar dat is iemand een auto verkopen en dan zeggen dat je ook heel goed met openbaar vervoer kan als er iets niet aan de auto deugt. Ik wil, dat als Simyo zegt dat ik deze maand nog “zoveel” tegoed heb, dat ik dan ook “zoveel” tegoed heb. Want zelfs met de kleine-lettertjes aanduiding dat het verbruik is bijgehouden tot zo-en-zoveel uur op die-en-die datum, dan nog is “enkele uren” vertraging niet zo absoluut als de bewering “Je hebt deze maand nog …..minuten in je bundel” in koeienletters.
En er is al drie keer gecheckt, dus met dat verbruik zit het wel snor.

Ik snap dat je dit soort antwoorden wel moet geven, dat is logisch als je denkt dat het niet aan jou ligt. Maar misschien dat Simyo nog eens meer aan klanten zoals ik kan denken en minder aan z'n verdienmodel. 

Groeten,
Hansje
Badge

Friesian, mijn simkaart registreert niet alleen hoor. Die heeft ook een eigen leventje meegekregen toen 'ie werd verstrekt. Bijvoorbeeld dat 'ie moet controleren of "internet" aan staat. 

Hoi Hansje.

Ik begrijp wat je bedoeld en dat is niet alleen bij een nokia c1, zo ook bijvoorbeeld nokia asha modellen,telefoons zoals o.a nokia 113 met gecomprimeerd internet.
Vraagje, kreeg je bij de activatie van de sim door het inschakelen van de telefoon een bericht van 1300 om de configuratieberichten te accepteren?
Heb je die geaccepteerd?  Dat is al een mogelijke verklaring.

Maar nu de hamvraag: als Simyo je bundel per maand laat vervallen, waarom dan die absurd hoge buitenbundel tarieven? Waarom niet overgestapt naar een dubbeltje per minuut

Daarvoor kun je ook als optie kiezen een extra prepaid sim voor als de bundel op is van bellen, denk bijvoorbeeld maar eens als voorbeeld een dual sim (smart)phone.
Je begrijpt dat het niet aan mij is om te zeggen je moet dit en dat........:)

Groet van het paerdjuh. 
Friesian


Beste Friesian,

Dank je wel voor je suggestie over die configuratieberichten. Als dat dezelfde instellingen zijn als voor de meldingen over roaming in het buitenland, dan is het antwoord ja.
Je bent daarmee ook de eerste die een zinnige suggestie doet voor de voor mij onverklaarbare dataoverdracht van wel 15 kB. 
Vreemd trouwens dat de “Welkom in het buitenland. Bellen kost 23 cent..”enz., meldingen gratis zijn, maar juist die internetcheck dan weer niet gratis is. Dat kost wel een cent hoor! ;-)

En nu je tweede suggestie. Ik heb een ouderwetse dual sim. Dat heet twee telefoons. Maar je hebt er weinig aan als – op de laatste dag van de maand – je tegoed wordt bijgewerkt met een vertraging van enkele uren.
Ik geef toe, het is een bijzondere samenloop van omstandigheden, maar toch.....

Heb je trouwens tussen neus-en-lippen door gemerkt dat je dus beter vanuit het buitenland kan bellen als je bundel op is, dan vanuit Nederland door blijven bellen?
Dat scheelt dan weer 8 centen per minuut. Dus ze kunnen het wel! Jammer dat ze alleen gedwongen moeten worden door iemand met haar op de tanden.

Groeten,
Hansje
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Hansje,

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat bellen naar een Zone 1 goedkoper is dan het bellen buiten de bundel binnen Nederland.
Dit komt onder meer omdat de tarieven voor bellen (en internet) van en naar andere Europese landen gereguleerd worden door de EU.
Binnen Nederland en buiten Europa is een provider nog vrij zijn eigen tarieven te bepalen.

Je geeft ook aan dat
het bundelverbruik met minimaal enkele uren vertraging doorkomt.

Dit klopt ook helemaal. Realtime verbruik registreren en de informatie via onze facturatiesystemen doorzetten naar Mijn Simyo en de Mijn Simyo app is nu eenmaal niet mogelijk, helaas.
Je bent vorige maand tijdens een telefoongesprek buiten je bundel geraakt. Ook al zou je je bundelverbruik realtime kunnen checken, zit je tijdens je telefoongesprek op Mijn Simyo? ;)

Vreemd dat als ik vragen stel aan een Simyo medewerker over mijn verbruik, deze de ene keer antwoordt dat hij (m/v) niet mijn gegevens niet kan inzien om privacy redenen, maar dat de andere keer kan beoordelen dat er niets vreemds aan het verbruik is.

Je bel- en smsverbruik kunnen we inzien. Tenminste; binnen Nederland het uitgaande verkeer.
Dat hebben we ook nodig om te factureren. Voor wat betreft je dataverbruik mogen we vooralsnog enkel zien dát het verbruikt is.
Waaraan, dus welke website bijvoorbeeld, mag niet opgeslagen worden door je provider.
-Ali en onze collega die je aan de telefoon hebt gehad hadden het over verschillende soorten verbruik.

Is het zo iets duidelijker voor je, Hansje?
Badge
Hoi Hansje,

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat bellen naar een Zone 1 goedkoper is dan het bellen buiten de bundel binnen Nederland.
Dit komt onder meer omdat de tarieven voor bellen (en internet) van en naar andere Europese landen gereguleerd worden door de EU.
Binnen Nederland en buiten Europa is een provider nog vrij zijn eigen tarieven te bepalen.

Je geeft ook aan dat
het bundelverbruik met minimaal enkele uren vertraging doorkomt.

Dit klopt ook helemaal. Realtime verbruik registreren en de informatie via onze facturatiesystemen doorzetten naar Mijn Simyo en de Mijn Simyo app is nu eenmaal niet mogelijk, helaas.
Je bent vorige maand tijdens een telefoongesprek buiten je bundel geraakt. Ook al zou je je bundelverbruik realtime kunnen checken, zit je tijdens je telefoongesprek op Mijn Simyo? ;)

Vreemd dat als ik vragen stel aan een Simyo medewerker over mijn verbruik, deze de ene keer antwoordt dat hij (m/v) niet mijn gegevens niet kan inzien om privacy redenen, maar dat de andere keer kan beoordelen dat er niets vreemds aan het verbruik is.

Je bel- en smsverbruik kunnen we inzien. Tenminste; binnen Nederland het uitgaande verkeer.
Dat hebben we ook nodig om te factureren. Voor wat betreft je dataverbruik mogen we vooralsnog enkel zien dát het verbruikt is.
Waaraan, dus welke website bijvoorbeeld, mag niet opgeslagen worden door je provider.
-Ali en onze collega die je aan de telefoon hebt gehad hadden het over verschillende soorten verbruik.

Is het zo iets duidelijker voor je, Hansje?


Oh, Ernst, het was me al duidelijk hoor.

Maar begrijp jij het nu ook?
  • Dat je gedwongen moet worden je tarief te verlagen, dat zegt al iets :mad: . Namelijk dat je het liever niet had gedaan. Waarom dan niet meteen alle tarieven op dat niveau brengen? Je gaat me toch niet vertellen dat je 31 ct moet vragen omdat er zoveel buitenbundel ingekocht moet worden dat dat de winst, van de 1 maands vervaldatum en de 30% winst van de per minuut afrekenen, zou doen verdampen?  
  • Dat je #101* hebt laten vallen omdat het voor Simyo niet zo handig was [dixit: een collega], maar voor de klant wel. Stukken handiger in elk geval dan de site te raadplegen:(.
  • Dat ik geen smartphone gebruik, maar alleen bel en dat de opmerking over wat wel en niet ingezien kan worden, niet van toepassing lijkt te zijn in mijn geval 😕.  
Dank voor een vorige interventie.

de groeten van,
Hansje
Reputatie 5
Badge +11
Hi Hansje.

Laat ik zeggen dat ik in elk geval snap wat je bedoelt ;)
En ik begrijp dat je ons buiten bundel tarief duur vind. En daar geef ik je ook gelijk in. Juist om die reden zijn onze bundels goedkoop.
Dat is namelijk een wisselwerking. Bij providers waar de bundels zelf duurder zijn, is het buitenbundel tarief ook goedkoper.
We doen daar ook niet moeilijk of onduidelijk over; het staat duidelijk vermeld op onze website.

De code *101# had geen betrekking op je belbundel. Deze code kon worden gebruikt om je Prepaid beltegoed op te vragen en KPN heeft besloten met die code te stoppen.
Daar hebben wij geen invloed op gehad.

maar alleen bel en dat de opmerking over wat wel en niet ingezien kan worden, niet van toepassing lijkt te zijn in mijn geval

Klopt helemaal, dat probeerde ik uit te leggen.

Reageer