.

Beantwoord

Krijg ik mijn aanbetaling terug bij hoogverbruik?


Vanochtend even geïnternet. Onverklaarbaar hoog internet verbruik. Nummer geblokkeerd. Ruim mB's bijgekocht om tekort aan te vullen. Ze worden echter niet geactiveerd.
Ik vermoed, dat na storting van E. 100,- deze extra mB's actief worden. Kan ik daarna de E. 100 terug krijgen?
icon

Beste antwoord door Els 2 July 2018, 14:16

Bekijk originele reactie

11 reacties

Die 100 euro ga je waarschijnlijk niet terug krijgen. Dat is zoals ik het begrijp een aanbetaling geweest.

Heb je geen 80 en 100% bericht gehad?

Als je extra MB's heb gekocht om te compenseren dan heb ik slecht nieuws. Ze werken niet met terugwerkende kracht.

Een moderator zal jouw vraag verder oppakken.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Euphorbia,

Welkom op het Simyo Forum! Wat balen dat je geblokkeerd bent vanwege hoge kosten!

Ik zie inderdaad dat je internetbundel op zaterdagochtend helemaal op was. Hierover hebben we je per sms een waarschuwing gestuurd. Omdat er in korte tijd zoveel MB's buiten je bundel zijn verbruikt, hebben we je aansluiting uit voorzorg geblokkeerd. Hierover heb je ook bericht ontvangen. Om direct weer gedeblokkeerd te worden, kon je een aanbetaling doen van €100,-. Deze aanbetaling wordt vast verrekend met de factuur van juni, die kosten storten we dus niet terug. Omdat nu de nieuwe maand en nieuwe bundels van start zijn gegaan, kun je geen aanbetaling meer doen. De gehele factuur zal eind juli automatisch van je rekening worden afgeschreven.

Omdat je nieuwe bundels van start zijn gegaan, kan ik de blokkade verwijderen. Zet je telefoon even uit en aan om weer gebruik te kunnen maken van je simkaart. Helaas kan ik je niet vertellen waaraan je MB's zijn verbruik op zaterdag. In sommige telefoons is dit te achterhalen. Meer hierover lees je hier. Om in de toekomst dit soort kosten te voorkomen, raad ik je aan om deze pagina goed door te lezen.

Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

@ Ray, wederom bedankt! :D

Groetjes,
Els
Beste Els,

Ik vind dit een onterechte gang van zaken om de volgende reden.

Indien ik normaal over mijn internetbundel ga en vervolgens mB's bijkoop worden deze mB's geactiveerd en zijn de kosten beperkt tot €5 of een klein veelvoud daarvan.

Nu ik door onverklaarbare oorzaak heel snel heel veel mB' verbruikt heb in korte tijd en daardoor (gelukkig) geblokkeerd werd, maar gezien de sneldheid van mB verbruik geen tijd had om bij te kopen, zou ik een rekening krijgen richting de €200. Ik heb welzo snel mogelijk voldoende mB's bijgekocht. Maar door de blokkade werdwn deze niet actief.

Daar zit toch een enorm stuk rechtsongelijkheid in.

Ik verzoek dus om deze ongelijkheid recht te trekken.

Met vriendelijke groet
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Euphorbia,

Ik snap je reden! Je internetbundel was 30 juni in de ochtend al verbruikt. Een uur later heb je MB's bijgekocht. Maar in dat uurtje voordat je bijgekocht had, heeft je telefoon veel MB's verbruikt. En daardoor hebben wij je geblokkeerd. Het is belangrijk om te weten waar die MB's vandaan komen. Zo voorkom je dat je weer een hoge rekening krijgt.

Je kan in je telefoon terugzien welke app veel MB's verbruikt heeft. In deze blog lees je hoe je dit kan doen. Zodra je de blog doorgenomen hebt, kan je mij een privé-bericht hierover sturen? Ik ben benieuwd welke app veel MB's verbruikt heeft en waarschijnlijk ook de boosdoener geweest is.

Groetjes,
Ashweeta
Beste Ashweeta,

Sorry, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag van de ongelijkheid.

Zonder blokkade kan je mB's bijkopen. Met blokkade niet. Dat is de crux.

Ik vond het prettig, dat het verbruik gelimiteerd werd. Ik vind het onterecht, dat ik daardoor automatisch een erg hoge rekening gepresenteerd krijg. Dan had ik liever geen blokkade gehad.

In het Simyo reglement (https://www.simyo.nl/templates/assets/pdf/voorwaarden/algemene_voorwaarden.pdf) staat op bladzijde 19:

20.2 SIM-kaart blokkeren bij diefstal of vermissing
Bij diefstal, vermissing of als u denkt dat iemand zonder uw
toestemming uw SIM-kaart of de beveiligingscodes heeft
gebruikt, kunt u ons vragen uw abonnement te blokkeren.
Dat kan 7 dagen per week. We blokkeren uw abonnement
dan zo snel mogelijk. Tot uw SIM-kaart is geblokkeerd,
moet u de kosten van het gebruik van uw aansluiting
betalen. Over de periode dat uw abonnement geblokkeerd
is, betaalt u geen kosten voor het gebruik van uw
aansluiting, maar wel abonnementskosten. Een mobiele
Prepaid dienst kan niet worden geblokkeerd.

Je kunt dus om een blokkade vragen. Ik kan nergens in het reglement vinden dat er automatisch geblokkeerd wordt.

Ik ben over deze mogelijke gang van zaken (automatische blokkade gekoppeld aan het niet kunnen bijkopen van mB's) niet geïnformeerd en wordt derhalve gedupeerd.

Er wordt mij derhalve onrecht aangedaan.

Ik verzoek nogmaals om een regeling te treffen.

Indien ik nul op het request blijf krijgen, zie ik mij helaas genoodzaakt om arbitrage in te schakelen, mijn rechtsbijstand aan te spreken en de consumentenbond te informeren.

Met vriendelijke groet,
@Euphorbia

Je hebt 2 soorten blokkades. De blokkade door klant, dat is wat jij gevonden hebt. En de blokkade door Simyo bij hoogverbruik.

Als jij geen blokkade opgelegd kreeg van Simyo dan loop je risico dat je factuur nog hoger uit zou vallen. De blokkade opgelegd door Simyo is van voor de bijgekochte MB's. Extra gekochte MB's worden niet met terugwerkende kracht verrekend.

Zonder blokkade kan je mB's bijkopen. Met blokkade niet. Dat is de crux.


Dat lijkt mij niet meer dan logisch. MB's bijkopen als je bent geblokkeerd is simpel gezegd gewoon zonde.
Waar staat dit in het reglement?
Het gaat me om feiten. Niet om meningen.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Euphorbia,

Ik kan me zeker voorstellen dat je graag precies wilt weten hoe dit allemaal zit.

Bij Simyo hebben we geen mogelijkheid om een dataplafond in te stellen. Daarom wordt je verbinding niet automatisch stopgezet zodra je bundel op is. Wel sturen we je als waarschuwing een sms'je zodra je internetbundel voor 80% en 100% is verbruikt. Hierbij kun je zelf kiezen of je extra MB's bijkoopt of je internetverbinding uitzet via Mijn Simyo. De extra MB's gaan pas van start zodra je ze aanschaft, deze kunnen niet met terugwerkende kracht worden verrekend met je verbruik dat al buiten de bundel is gevallen.

Als beveiliging blokkeren wij je simkaart zodra je binnen korte tijd veel kosten buiten je bundel hebt gemaakt. Deze blokkade noemen we Hoogverbruik, we hebben je hier ook per sms en e-mail over geïnformeerd. Op deze pagina kun je lezen hoe Hoogverbruik werkt. Omdat we afhankelijk zijn van de doorgave van het verbruik op het netwerk, kan het zijn dat de kosten buiten je bundel na de blokkade nog oplopen. Dit heeft te maken met de verwerkingstijd, nadat de blokkade is geactiveerd kan er overigens geen nieuw verbruik geregistreerd worden.

Ashweeta heeft je gevraagd om op je telefoon na te gaan waar het verbruik precies door is ontstaan en om haar een privébericht te sturen. Zo kan ze nog wat extra, maar privacygevoelige zaken, met je doornemen over je aansluiting en verbruik. Zou je dit willen doen? 🙂

@ Ray, bedankt voor je uitleg over Hoogverbruik!

Groetjes,
Els
Hallo,

Ik heb gister ook opeens veel verbruikt blijkbaar. Om 08:13 kreeg ik het 80% bericht en 10:07 het 100% bericht. Vervolgens om 10:43 het bericht dat ik afgesloten was vanwege het hoge verbruik.
Na bekijken van de factuur zie ik dat er in 12 minuten 22 keer 58.59 mb en als laatste 1 keer 17.95 mb verbruikt is. Ik heb wat muziek off line geluisterd, meer niet.
Ik vind het een bizar verbruik en vraag me af hoe dit te verklaren is. Hoop dat iemand er wat zinnigs over kan zeggen.
Alvast bedankt. Groeten Bas
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Bas,

Welkom op het Simyo Forum! Oei, dat is geen leuke verrassing. 😞

Ik zie inderdaad dat je in korte tijd erg veel MB's hebt verbruikt via het mobiele netwerk. Helaas kan ik je niet vertellen waardoor dit verbruik is veroorzaakt, we registreren namelijk de inhoud van deze sessies niet vanwege de wetgeving rondom privacy. Als jij een sms'je stuurt, registreren we bijvoorbeeld ook niet wat je daarin vermeld. Snap je? In de meeste telefoons kun je dit wel terugvinden, meer hierover lees je op deze pagina. Kun je daarmee vinden waardoor er zoveel internet is verbruikt? Dit soort verbruik wordt meestal veroorzaakt door streamingsdiensten of het downloaden van een grote update van een app of besturingssysteem.

Gelukkig zie ik wel dat de waarschuwingen op tijd zijn verstuurd, uiteraard wel balen dat je dan net in een half uur zoveel kosten maakt dat je verbinding wordt geblokkeerd. Dit doen we uit voorzorg om een nog hogere factuur te voorkomen.

Laat je het weten als je hebt kunnen zien waar dit verbruik vandaan kwam?

Groetjes,
Els

Reageer