.

Beantwoord

Is mijn telefoon gehackt? Torenhoge kosten terwijl op wifi en niet met telefoon bezig.

  • 31 January 2023
  • 9 reacties
  • 184 Bekeken

Goedenavond allen,

Helaas is de telefoonlijn gesloten en is het op de Whatsapp erg druk, dus probeer ik op deze manier met Simyo in contact te komen. 


Mijn dataverbruik is vandaag plotseling door het dak geschoten. Elke paar minuten komt er 8,67 euro voor 58 mb bij, terwijl ik aan het werk ben op de computer en mijn telefoon ook nog eens verbonden is via de Wifi. Normaliter verbruik ik per maand niet eens de helft van de 20g waar ik maandelijks recht op heb en nu is dat in amper een dag erdoorheen geschoten. 

Doordat ik een automatische melding kreeg dat ik op 100 % van mijn bundel zat, heb ik direct een bericht gestuurd naar Simyo, maar helaas nog geen respons. Later volgde nog een automatisch bericht, met de melding dat vanwege de snel hogende kosten mijn sim voor uitgaand verkeer is geblokkeerd (met het bekende bericht om 100 euro te betalen om dit ongedaan te doen). 

Het is een verdachte situatie. Des te meer omdat ik nog steeds, omdat ik dus met wifi verbonden ben, nog altijd contact kan houden met anderen, en andere apps zoals Youtube, Facebook, Instagram kan gebruiken. Wat dus mijn stelling zou moeten onderstrepen dat ik geen data verbruik, maar verbonden ben met de thuisverbinding. 

Ik vrees dat vanwege de genoemde drukte er van Simyo geen reactie meer gaat komen via Whatsapp, wat sluit om 20 uur, terwijl ik toch wel graag wil weten wat hier aan de hand is. Wat kan plotseling zoveel data verbruiken terwijl ik thuis zit op de Wifi en mijn telefoon niet (voor dataslurpende dingen) gebruik? 

Ben ik gehackt, maakt er iemand anders gebruik van mijn data of is er wellicht een bug aan het werk? 

Hopelijk kan ik via deze manier met iemand van Simyo in contact komen en kunnen we hiervoor snel een gepaste oplossing vinden. 

Dirk Wijnand de Jong
 

icon

Beste antwoord door Roeqajja 1 February 2023, 12:00

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Dirk Wijnand de Jong,

Bedankt voor je bericht. Ojee, wat lastig dat er hoge kosten zijn gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! Ik kan me voorstellen dat je hiervan geschrokken bent. Het is niet mogelijk om gehackt te worden op deze manier dus hier kan ik je mee geruststellen. Ik leg je uit wat er is gebeurd. 

Wij hebben bij Simyo geen dataplafond. Om deze reden versturen wij altijd waarschuwingsberichten bij 80% en bij 100% verbruik van de bundel. Deze sms’jes worden real time vanuit het netwerk verstuurd. Hierin vermelden wij dat je €0,15 cent per MB betaald zodra je internetbundel op is en dat je het best verder via wifi kunt internetten of MB's bijkopen via Mijn Simyo om kosten buiten je bundel te voorkomen. Ik raad aan om in het vervolg goed op deze sms’jes te letten en ook op tijd actie te ondernemen om extra kosten te voorkomen. Via de instellingen in je telefoon zou je misschien nog kunnen achterhalen welke app(s) de oorzaak zijn geweest van het hoogverbruik.

Op onze website hebben wij een blog met databesparingstips, misschien is dit handig om door te nemen!

Ik zie dat je inmiddels hebt gesproken met een collega en dat wij je een éénmalige coulance hebben aangeboden. Ik hoop dat de pijn hier een beetje mee is verzacht 😊. 

Groetjes,
Roeqajja

Ik had vandaag exact ditzelfde probleem. Ik zat amper op mijn telefoon (ook niet via hotspot o.i.d.) en er werd elke minuut voor 58 MB afgeschreven. Dit ging een paar uur zo door totdat er een rekening van 15.000 (!) euro openstond. Simyo was aardig genoeg om het grootste deel kwijt te schelden, maar ik snap nog steeds wat er aan de hand is en hoe ik dit kan voorkomen...

URGENT!!!!!!

Mijn moeder had vandaag hetzelfde probleem. Het lijkt alsof er een HEEL groot securityprobleem is bij Simyo waarbij het mogelijk is dat iemand (een hacker), op afstand, terwijl je niet op wifi zit & geen hotspot aan hebt staan, toegang krijgt tot jouw simkaart. Dit probleem heeft een dag geduurd bij mijn moeder, en het internetgebruik van de hacker via haar simkaart ging om 15 000 (!!!!) euro, met exact hetzelfde probleem als Dirk hierboven beschrijft. . Ik vind het erg jammer dat Simyo onder deze thread met een standaardantwoord komt, dat duidelijk niks te maken heeft met het echte veiligheidsprobleem wat hier gaande is. Ik raad de klantenservice van Simyo dan ook aan om dit probleem serieus op te pakken, en niet te doen alsof er niks aan de hand is zoals ze doen in hun respons naar Dirk. 

Als iemand op afstand toegang krijgt tot jouw simkaart (een simkaart swap), kan dit nog veel ergere gevolgen hebben, zoals toegang tot ALLE apps waarbij het slachtoffer tweestapsverificatie gebruikt (denk aan bankrekeningen). 

 

@Dirk Wijnand de Jong hier exact hetzelfde probleem!! Zie mijn reactie onder deze thread. Bizar dat Simyo er niks mee doet. 

Reputatie 5
Badge +3

Ik ben nu toch wel heel benieuwd naar de reactie van @Roeqajja  Want dit zijn toch wel heel dramatische berichten!

Het zou @Simyo sieren als er eindelijk de mogelijkheid van een dataplafond zou worden gegeven.

Reputatie 7
Badge +6

Zeker dramatisch Deze bedragen gaan nergens meer over kort geleden nog een topic met dik € 9000 .
ik vrees dat de reactie niet veel zal afwijken Van  Wij zijn bij simyo transparant enzovoort Oftewel  Selecteren  Kopiëren plakken 🤔

Reputatie 5
Badge +3

@Ron H  9000??? My goodness!

Ja, die tekst die hier binnenkort geplaatst gaat worden, kennen we onderhand wel 😁

Reputatie 7
Badge +9

15 000 (!!!!) euro

Dat zou dan 15000 € / 0,15 €pMB = 100 000 MB gaan. Op zijn allersnelste kan Simyo 256 Mbps. Dan krijg je dus 100000 MB / 256 Mbps = meer dan 52 minuten aan volle snelheid downloaden.

Als ik eerlijk ben, is dit geen hacker. Een hacker zou het liefst betaalnummer bellen (om daarmee zelf geld te verdienen) of scam-berichten versturen. Ik vind het echter onredelijk veel verbruik voordat Simyo’s systemen ingrepen. Bijna een uur voluit op maximale snelheid? Naast dat op lang niet elke smartphone plek is voor 100GB aan opslag. Ook de coulanceregels, die ik ken, zouden in dit geval nog steeds extreme bedragen opleveren.

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @lindar en @edv,

Bedankt voor jullie bericht. Jeetje ik kan mij voorstellen dat jullie hier enorm van geschrokken zijn… Zoals @Groentjuh aangeeft is dit geen hacker. Ik begrijp dat @lindar inmiddels is geholpen door onze klantenservice. Zou je mij ook een privé bericht kunnen sturen met de gegevens van jouw moeder? Dan kijk ik even met je mee naar een oplossing @edv

Groetjes,
Seren

Reageer