.

Beantwoord

Ik heb veel internet verbruikt en word gebeld door bedrijven. Hoe kan dit?

  • 21 January 2017
  • 3 reacties
  • 339 Bekeken

Badge
Geachte heer/mevrouw,

Ik schrik me zojuist helemaal rot. Afgelopen donderdag is er binnen 1 minuut voor meer dan 60€ aan data verbruikt op mijn telefoon (zie onderstaande bijlage). Dit heb ik absoluut niet zelf gedaan. De januarirekening voor mijn abonnement staat zodoende plotseling op meer dan €80.

Wat is hier aan de hand? Kunnen jullie mij gaarne zo spoedig mogelijk helpen?

Verder word ik sinds 1,5 week ook constant gebeld door anonieme nummers, waarbij mij van alles wordt aangesmeerd. Ik heb nooit mijn nummer achtergelaten bij dergelijke instanties en sta bovendien geregistreerd bij het Bel-me-niet-register.

In afwachting van een antwoord,

Met hartelijke groet,

Judith
icon

Beste antwoord door Groentjuh 21 January 2017, 18:25

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ten eerste, voorkom verdere kosten:
Koop of een extra 500 MB bundel of zet in "Mijn Simyo" "Internet op je mobiel" uit.

Het is goed mogelijk om zoveel MBs in zo'n korte tijd te gebruiken! 4G is snel! Die 42Mbps is best te halen!

Een moderator zal hier verder naar moeten kijken. Ik zie regelmatig coulance in dit soort gevallen worden toegepast, dus ik denk dat dit probleem naar ieder tevredenheid wordt opgelost.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Judith M,

Welkom op het Forum! Leuk dat jij je vraag hier stelt.

Ik vind het erg vervelend dat je binnen een korte periode veel internet hebt verbruikt. Ik snap heel goed dat je hier erg van bent geschrokken!

In verband met privacygevoelige informatie, heb ik de bijlagen in je topic verwijderd. Zojuist heb ik je verbruik bekeken en zie je internetbundel op 19 januari op is geraakt. Om kosten buiten je bundel te voorkomen, hebben wij je een waarschuwingssms gestuurd op het moment dat 80% van 100% van je bundel verbruikte. In deze sms adviseren we je om MB's bij te kopen. Helaas heb je hier niet tijdig op gereageerd, door MB's bij te kopen of door je internet uit te schakelen. 😞

Ik snap heel goed dat jij je afvraagt waar je internetverbruik door tot stand is gebracht. Ik geef je hier graag wat meer uitleg over. Internetverbruik kan op verschillende manieren ontstaan. Er vindt verbruik plaats op het moment dat je zelf ervoor kiest om verbinding te maken door bijvoorbeeld een app als Facebook te openen of door te surfen op internet. Het is ook mogelijk dat instellingen van je toestel ervoor zorgen dat er automatisch verbinding wordt gemaakt met internet, zonder dat je dat door hebt. Vaak betekent dit dat er automatisch wordt gezocht naar bijvoorbeeld nieuwe e-mailberichten of nieuwe WhatsApp-berichten. Het is ook mogelijk dat je toestel zo is ingesteld dat het nieuwe updates voor je apps of het besturingssysteem downloadt. Je kunt hiervoor zelf de instellingen van je toestel nalopen.

Om na te gaan wat dit verbruik precies tot stand heeft gebracht, kun je het beste terecht op je telefoon. Het verschilt per besturingssysteem waar je dit kunt vinden. Om deze reden adviseer ik je dit artikel van onze blog te lezen. Natuurlijk hebben we ook andere tips om je verbruik te beperken in de toekomst, zoals het downloaden van DataEye of Onavo Count. Voor meer informatie hierover kun je hier op klikken.

Omdat ik het ontzettend vervelend vind dat je zoveel kosten hebt gemaakt buiten je bundel, wil ik je een eenmalige coulance aanbieden. Het verbruik buiten je bundel zal tegen een extra internetbundel van € 10,00 in rekening gebracht worden. De coulance wordt verwerkt als je januari factuur wordt opgemaakt. Dit betekent dat je de coulance niet gelijk terug kunt zien op Mijn Simyo.

Oei, je wordt ook nog eens gebeld door bedrijven. 😞 Ik kan mij goed voorstellen dat dit niet fijn voor je is! Als je al bent aangemeld op het 'Bel-me-niet' register, dan is het belangrijk om na te gaan welke bedrijven je bellen. Gaat het om bedrijven waar je eens klant van bent geweest? In dat geval mogen zij je wel bellen, want het 'Bel-me-niet' register is niet van toepassing op bedrijven waar je klant van bent geweest. In dit geval mag jij je beroepen op je 'Recht van verzet'. Klik hier voor meer informatie erover.

Laat je het ons weten als je hier vragen over hebt?

@Groentjuh, bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Asma
Badge
Dit is erg verhelderend, veel dank!

De meeste instellingen, zoals automatische updates en downloads, had ik al gedeactiveerd. Ik heb nu echter alle instellingen die samenhangen met automatisch verbruik en mobiele data maar uitgeschakeld. Zo hoop ik dit probleem in de toekomst niet meer mee te maken.

Nogmaals dank Groentjuh en Asma!

Reageer