.

Beantwoord

Ik heb hoog dataverbruik, hoe kan dat?

  • 9 February 2015
  • 10 reacties
  • 1560 Bekeken

Beste Simyo-medewerker,

Het was even schrikken toen ik afgelopen zondag wakker werd en een SMS las met de boodschap dat ik al aan mijn datalimiet van 500 mb zat. Ik ben al jaren klant bij Simyo en al die tijd heeft mijn maandelijkse dataverbruik rond de 200 mb gelegen. De SMS is rond 4 uur 's nachts verstuurd en om 8 uur 's sochtends was er al voor €12,19 aan extra kosten buiten mijn bundel gemaakt. Het vreemde is dat mijn telefoon (Nexus 5) aangeeft dat ik de hele maand nog maar 71 mb aan data verbuikt heb. Mijn telefoon heeft altijd verbinding met WiFi. Er zijn die nacht ook geen updates uitgevoerd of apps actief geweest. 

Als ik op Mijn Simyo naar mijn dataverbruik kijk lijken de problemen op 3 februari begonnen te zijn. Vanaf die dag zijn er op willekeurige tijden relatief grote datasessies in rekening gebracht van enkele tot tientallen mb's per keer. Om verder dataverbruik te voorkomen heb ik maar meteen de mobiele gegevensoverdracht uitgezet, zowel op mijn telefoon als via Mijn Simyo. Ik heb op mijn telefoon alle instellingen en geschiedenis van app gebruik nagelopen maar ik kan geen enkele verklaring voor het hoge dataverbruik vinden. Hopelijk kan iemand hier meer helderheid over verschaffen.

Met vriendelijke groet,

Derek
icon

Beste antwoord door Ali 10 February 2015, 12:46

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Hoi Derekb,

Ik kan me goed voorstellen dat schrikken met zo'n sms-bericht.

Je zit met je verbruik altijd binnen je 500 MB internetbundel. In ruim 2 jaar tijd is dat bij je nog nooit voorgekomen.

Zodra je op 50% en 100 % van je bundel zit ontvang je een notificatiebericht over je dataverbruik. De eerste sms is verstuurd op 4 februari verstuurd. Toen je op 8 februari door je bundel zat heb je het 2e bericht ontvangen. Na dit sms'je heb je nog (kort) geïnternet. Je verbruik in februari is dus niet alléén via Wifi gegaan. Heel jammer want het internetverbruik is via je simkaart gegaan. Vandaar dat er kosten berekend zijn.

Als je Wifi verbinding hapert, wegvalt of minder sterk is, dan schakelen de meeste toestel automatisch over naar het 3G netwerk. Je kunt dit voorkomen door de instellingen op je toestel na te gaan. Daarnaast kunnen we niet inzien waar je MB’s aan zijn verbruikt. Vanwege privacy redenen kunnen dat soort gegevens niet opgevraagd/ bijgehouden worden.

Er zijn toestellen die een ingebouwde meter hebben. Zo’n meter houdt bij welke apps hoeveel Mb verbruikt. Wanneer zij dit heeft in haar toestel, zou ze zelf ook het één en ander kunnen nagaan

Misschien overbodig maar in deze blog geven een aantal tips hoe je je verbruik in perken kunt houden.
Hoi Derekb,

Ik kan me goed voorstellen dat schrikken met zo'n sms-bericht.

Je zit met je verbruik altijd binnen je 500 MB internetbundel. In ruim 2 jaar tijd is dat bij je nog nooit voorgekomen.

Zodra je op 50% en 100 % van je bundel zit ontvang je een notificatiebericht over je dataverbruik. De eerste sms is verstuurd op 4 februari verstuurd. Toen je op 8 februari door je bundel zat heb je het 2e bericht ontvangen. Na dit sms'je heb je nog (kort) geïnternet. Je verbruik in februari is dus niet alléén via Wifi gegaan. Heel jammer want het internetverbruik is via je simkaart gegaan. Vandaar dat er kosten berekend zijn.

Als je Wifi verbinding hapert, wegvalt of minder sterk is, dan schakelen de meeste toestel automatisch over naar het 3G netwerk. Je kunt dit voorkomen door de instellingen op je toestel na te gaan. Daarnaast kunnen we niet inzien waar je MB’s aan zijn verbruikt. Vanwege privacy redenen kunnen dat soort gegevens niet opgevraagd/ bijgehouden worden.

Er zijn toestellen die een ingebouwde meter hebben. Zo’n meter houdt bij welke apps hoeveel Mb verbruikt. Wanneer zij dit heeft in haar toestel, zou ze zelf ook het één en ander kunnen nagaan

Misschien overbodig maar in deze blog geven een aantal tips hoe je je verbruik in perken kunt houden.


Beste Ali,

Bedankt voor je reactie maar hiermee is het probleem helaas niet opgehelderd of opgelost. Zoals je in mijn eerste bericht kan lezen heb ik de instellingen op mijn telefoon nagelopen en kloppen deze. Volgens de ingebouwde meter in mijn telefoon zijn er op de bewuste tijden geen apps actief geweest en is er geen data verbruikt. Zoals ik al vermeld had staat het totale dataverbruik voor deze maand volgens mijn telefoon op slechts 71 mb, een hoeveelheid die ongeveer overeenkomt met mijn gemiddelde dataverbruik van de afgelopen 2 jaar. Je zegt dat ik na het sms'je nog (kort) geinternet heb maar dit was midden in de nacht toen ik sliep. Toen ik een paar uur later wakker werd was er al voor €12,19 aan extra kosten buiten mijn bundel gemaakt. 

Na dit sub-forum te hebben doorgelezen zie ik dat soortgelijke problemen vaker voorkomen, zoals hier https://forum.simyo.nl/factuur-65/hoogverbruik-26395/, hier https://forum.simyo.nl/factuur-65/why-am-i-invoiced-on-unused-internet-26278/ en hier https://forum.simyo.nl/factuur-65/veel-buiten-bundel-kosten-voor-data-verbruik-26308/. In alle gevallen wordt er helaas niet echt gezocht naar een verklaring voor de extra kosten maar wordt er meestal wel een passende oplossing aangeboden. Hopelijk is dit ook in mijn geval mogelijk. 

Met vriendelijke groet,

Derek
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Derekb,

Ik begrijp dat je graag wilt weten waar het dataverbruik vandaan komt. Ik hoop ook dat je begrijpt dat dit voor ons niet na te gaan is.
Providers mogen niet registreren en opslaan welke applicaties of deel van je OS er data gebruikt. Deze kennis is voorbehouden aan de eindgebruiker; jij.
Ook het uitvinden hóe je dit doet en of dit correct weergegeven wordt is voorbehouden een de eindgebruiker.
De manier waarop een netwerkprovider (in ons geval KPN) de hoeveelheid data die er verbruikt wordt registreert, wordt natuurlijk streng gecontroleerd.

De passende oplossing die je al een paar keer gezien hebt op dit forum is een uitzonderlijke en eenmalige tegemoetkoming.
Het verbruik buiten je bundel wordt dan verrekend met een extra internetbundel.
Dit doen we omdat de klant in kwestie dan erg onaangenaam verrast is door een uitzonderlijk hoge factuur. Jij wordt niet verrast door een uitzonderlijk hoge factuur, je kunt het juist nu nog voorkomen.
Dag Ernst,

Bedankt voor je toelichting. Dan is het dus mijn woord (de eindgebruiker) tegen dat van de netwerkprovider (KPN). Ik als eindgebruiker weet inderdaad hoeveel en door welke apps er data verbruikt is (71 mb) en dit komt niet overeen met wat KPN gemeten heeft (500+ mb). KPN als netwerkprovider zal hier verder geen boodschap aan hebben verwacht ik. Aangezien mijn databundel voor deze maand nu al op is en ik deze grap volgende maand niet weer mee wil maken rest me helaas niks anders dan opzoek te gaan naar een andere netwerkprovider waarbij dit soort fouten hopelijk niet voor zullen komen. 
Reputatie 3
Badge +9
Het ligt niet aan de provider, maar aan jou. 
Reputatie 7
Het is zo makkelijk om de fout bij de ander neer te leggen. Het ligt tenslotte altijd aan de ander...:p
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Derekb,

Wat jammer dat je hierdoor denkt aan vertrekken bij ons :(
Het blijft alleen wel zo dat wij geen data verbruiken. We registreren enkel. Hier op het forum en op ons blog staan talloze tips hoe je je dataverbruik onder controle kunt krijgen en hoe je er beter inzicht in kunt krijgen.

Als je die tips ter harte neemt wordt de kans dat je dit soort dingen overkomt al een heel stuk kleiner.
Ook ik had vandaag een ongehoord dataverbruik van ruim 3GB in een paar minuten tijd. Samen met Apple (de telefoon is een iPhone 6s) geanalyseerd waar dit verbruik mogelijk kan hebben gezeten. Toen ik de meldingen kreeg was ik thuis en was verbonden met het wifi netwerk. Hetzelfde wifi netwerk waarmee ik ongestoord thuis werkte.
Daarnaast was op het moment dat het dataverbruik zich voordeed geen enkele app geopend en de telefoon niet aangesloten op elektriciteit.
Ik kreeg sms-sjes van Simyo. Eerst 80%, heel kort daarna dat ik mijn simyaardag cadeau (1000MB) aan het verbruiken was en direct daarna dat ik buiten mijn bundel verbruikte.

Afijn, samen met medewerker van Apple de apps doorlopen. Hieruit bleek dat er geen grootverbruiker was. Geen enkele app of het systeem stond boven de een totaal van 1GB. Totaal was deze maand 3GB aan data gebruikt (dataverbruik is inclusief WiFi waarmee ik 95% van de tijd ben verbonden).
Het enige wat we ons konden bedenken is de upgrade naar IOS 13. Maar de telefoon staat ingesteld op upgraden alleen indien verbonden aan oplader.
Er is dus geen enkele aanleiding en verklaring voor dat hoge verbruik. Iets wat ook nooit eerder is voorgekomen.
Hierbij wil ik mijn zorgen uitspreken. Na de analyse heb ik nu sterk het gevoel dat ik van doen heb met spookverbruik dat ik (en Apple en Simyo) niet kan verklaren. Waarschijnlijk je telefoon altijd uitzetten is het enige devies. Of toch een andere provider na al die jaren?
Reputatie 7
Badge +9
Of toch een andere provider na al die jaren?
Ik geef zelf al jaren aan dat die per MB betalen buiten de bundel een gigantische doorn in het oog van vele klanten is. Sinds het begin daarvan het inmiddels mogelijk om een of meerdere extra 500MB bundels te kopen, maar dat is het enigste! Suggesties zoals:
  • Knijpen van snelheid als de databundel op is.
  • Stoppen als de databundel op zijn.
  • Minder hoge per MB buiten de bundel tarieven.
  • en nog veel meer maatregelen tegen deze doorn in de ogen van vele klanten
zijn na meerdere jaren nog niet gerealiseerd en naar mijn weten zit daarvan ook nog niets in de pijplijn!

Als behulpzame klant, die al een paar jaar rondhangt op dit forum kan ik dus alleen het volgende advies over geven:

Als je toestel een iphone (daarop kan zelf geen datalimiet op instellen) is en hoge kosten buiten de bundel een grote angst is waar je maandelijks best een paar euro voor wil uitgeven om dat te voorkomen, dan zou ik zeker zeggen: Ga eens rondkijken. Neem daar wel de tijd voor, want de voorwaarden waar jij op wilt selecteren betekend meestal op zoek naar "kleine lettertjes".
Reputatie 7
Badge +6
Hoi Zwikker91,

Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent van de sms'jes, goed dat je al actie hebt ondernomen door dit samen met een medewerker van Apple te bekijken. Het is wel zo dat je toestel zelf verbinding maakt met het internet en je simkaart dit registreert, je simkaart kan niet op eigen houtje internet gaan verbruiken.

Heeft de medewerker je ook gewezen op de "wifi-assistentie" functie? Dit is een functie die je toestel toelaat het mobiele data te verbruiken wanneer je wifi verbinding iets minder goed is. Jammer genoeg kan Simyo niet in zien waar de mb's aan zijn verbruikt voor je eigen privacy, dus ik kan je niet vertellen wat het is geweest alleen bevestigen dat het verbruik daadwerkelijk heeft plaats gevonden en geen "spookverbruik" is.

Misschien kan je aan de hand van deze link toch nog terugvinden wat er is gebeurd, al is dit heel lastig met de Iphone omdat deze het verbruik laat zien vanaf het moment dat je het toestel in gebruik hebt. Ook wil ik je graag deze link meegeven, om dit in de toekomst te voorkomen.

Groetjes,
Daisy

Reageer