Stuur een chatbericht

Met een chatgesprek heb je snel antwoord op je vraag. Doordeweeks zitten wij van 09:00-20:00 klaar om direct te reageren op jouw berichtjes. En in het weekend van 10:00-17:00.

Bel ons als je er echt niet uit komt

Wij spreken je graag! Daarom zijn we doordeweeks telefonisch bereikbaar tussen 09:00-17:30. Hieronder vind je het juiste nummer:

  • Als je Simyo klant bent: bel 1200 (gratis met je Simyo nummer)
  • Als je geen klant bent: bel 0800-8007 (gratis voor iedereen)
  • Als je in het buitenland bent: bel +31 20 2003007 (lokaal tarief en kosten van je abonnement)

Stel je vraag via WhatsApp

Snel antwoord op je vraag? Stuur ons een appje en we helpen je binnen 15 minuten! Op werkdagen zitten we van 9:00 tot 20:00 voor je klaar. In het weekend van 10:00 tot 17:00.

Hoe werkt het?

Voeg ons nummer 0651000054 toe aan je contacten op je telefoon Stuur ons een berichtje. Vermeld daarin meteen je naam, adres en geboortedatum, dan kunnen we je nog sneller helpen.

Goed om te weten

Wanneer je ons berichten via WhatsApp stuurt, gelden de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van WhatsApp.

Let op: om je privacy te beschermen kan je via WhatsApp geen vragen stellen over je factuur of een betaling.

Je wil je oude vertrouwde telefoonnummer meenemen naar Simyo. Dat snappen wij maar al te goed. We regelen het graag voor je. En helemaal gratis.

Als de aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, wordt je aansluiting bij je vorige provider automatisch opgezegd.

Dat kan! Met ons Sim Only abonnement kan je maandelijks gratis je bundels wijzigen, zowel naar boven als naar beneden. Je wijzigt je bundels op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo App. Ga naar het kopje Overzicht, klik op ´bundels aanpassen´ en kies de bundels die het beste bij je passen. Van student tot ouders en kinderen, die flexibiliteit is ideaal voor iedereen!

Zowel je bel- als je internetbundel is geldig in de EU en een aantal andere landen (zone 1). Je kan dus bellen, sms’en en internetten vanuit je bundel, precies zoals je thuis gewend bent. Zijn je bundels op? Dan kan je extra minuten of MB’s bijkopen. Zo kan je weer zorgeloos vanuit je bundel bellen, sms’en en internetten. En voorkom je kosten buiten je bundel.

Let op: Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU valt niet binnen de bundel. Bijvoorbeeld: je belt vanuit Nederland een restaurant in Spanje om een tafel te reserveren. Je betaalt hiervoor het buitenbundeltarief van € 0,23 per minuut. Zie onze tarievenpagina voor meer informatie.

Downloaden doe je maximaal met 256 Mbps, uploaden met maximaal 150 Mbps. Is je telefoon niet 4G ready? Geen zorgen, je maakt dan automatisch gebruik van 3G. De snelheid in de praktijk is afhankelijk van het type telefoon, de drukte op een zendmast en van de dekking in het gebied.

Simyo maakt gebruik van het netwerk van KPN. Zo profiteer jij van het betrouwbare KPN netwerk, waar je ook bent. Dit geldt voor bellen, sms'en en internetten. Er is geen verschil in netwerkdekking voor klanten van KPN en klanten van Simyo. Controleer hier de dekking in jouw regio.

eSIM is een digitale simkaart. Je hebt dus geen plastic kaartje meer nodig om te kunnen bellen, internetten of sms’en. Handig en slim! eSIM doet hetzelfde als een plastic simkaart, maar deze zit al ingebouwd in je telefoon. Als je telefoon eSIM ondersteunt kan je gebruikmaken van deze functie.

De voordelen van eSIM

eSIM heb je snel geïnstalleerd op je telefoon. Je hoeft niet meer te wachten tot je simkaart in je brievenbus valt, want je kan het gewoon installeren via de Mijn Simyo app. Dit betekent ook dat je ruimte hebt voor een extra simkaart in je telefoon. Zo kan je er dus voor kiezen om twee nummers op één telefoon te hebben: je Simyo eSIM nummer én een nummer met een fysieke simkaart. Dat is handig voor het schakelen tussen werk- en privénummers, of voor als je een lokale simkaart in het buitenland wil gebruiken. En natuurlijk: eSIM kan je niet kwijtraken. Het is snel, makkelijk en handig!

Hoe werkt het?

Je activeert eSIM eenvoudig met de Mijn Simyo app. Nieuw bij Simyo? Je krijgt je inloggegevens vlak nadat je je bestelling geplaatst hebt. Als je ingelogd bent in de Mijn Simyo app, hoef je alleen nog maar de stappen te volgen die je ziet verschijnen. Wij helpen je stap voor stap met de installatie van eSIM.

Heb je al een Simyo nummer? Dan log je in op de Mijn Simyo app. Je gaat naar je Instellingen en klikt dan op het tabblad Simkaart. Klik dan op ‘Activeer eSIM’ en je kan beginnen met de installatie!

Wordt eSIM op mijn telefoon ondersteund?

Welke telefoons Simyo eSIM ondersteunen kan je vinden op eSIM pagina. Er komen steeds meer toestellen bij, dus hou het goed in de gaten!

Hoeveel kost eSIM?

Helemaal niets! Je betaalt geen extra kosten voor het gebruiken van eSIM. Dat is dus mooi meegenomen!

Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch?

Op dit moment ondersteunen we deze functie nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze informatie bijgewerkt wordt zodra dit verandert.

Wil je nog meer weten?

Op eSIM pagina vind je alles over eSIM.

De actieprijzen zijn geldig tot en met 30 november 2020. Deze actievoorwaarden gelden voor verschillende bundels.

  • Als je tijdens de actieperiode (tot en met 30 november 2020) kiest voor een van de actiebundels, betaal je het bijbehorende bedrag tot je zelf van bundels wisselt. Als je na de actieperiode van bundels wisselt, kies je uit de bundels die we op dat moment aanbieden.
  • De actieprijzen zijn beschikbaar voor alle nieuwe en bestaande Simyo klanten. Als bestaande Simyo klant kan je de actiebundels kiezen via Mijn Simyo of de Mijn Simyo app.
  • Als je een nieuwe bestelling plaatst, betaal je aansluitkosten van € 14,99.
  • Simyo behoudt het recht om deze actievoorwaarden en actietarieven tussentijds te wijzigen.

Met Simyo Prepaid kan je je beltegoed op verschillende manieren opwaarderen. Je kan gebruik maken van onze snelle opwaardeerpagina. Je kan ook inloggen op Mijn Simyo of de Mijn Simyo app en opwaarderen via het tabblad Overzicht.

Het minimumbedrag waarmee je op kan waarderen is € 10, -. Na betaling waarderen we je tegoed binnen 5 minuten op. Je beltegoed is onbeperkt geldig, zolang je simkaart actief is. Lees hier hoe je jouw simkaart actief houdt.

Je beltegoed kan je 24 uur per dag online controleren. Dat doe je eenvoudig op Mijn Simyo of via de Mijn Simyo app. Nog geen Mijn Simyo app? Download ‘m in de App Store of de Google Play Store. Let op: het is niet mogelijk om via een telefoonnummer je beltegoed op te vragen.

Met je Prepaid simkaart kan je overal ter wereld bellen. Binnen de EU en een aantal andere landen (zone 1) bel en sms je voor hetzelfde tarief als in Nederland. Buiten zone 1 betaal je het tarief dat voor bijhorende zone geldt.

Internetten met je Prepaid simkaart kan overal ter wereld. Daarvoor moet je wel een internetbundel activeren op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app. Deze bundels zijn altijd 30 dagen geldig.

Binnen de EU kan je de internetbundel gebruiken, precies zoals in Nederland. Meer informatie over internetten in het buitenland vind je hier.

eSIM is beschikbaar voor iedereen met een Sim Only abonnement. Of je al jaren gebruikmaakt van Sim Only of juist net aanschuift: eSIM is een optie voor jou. Als je al een Prepaid simkaart hebt, kan je ook kiezen voor eSIM. Daarover lees je hieronder meer. Alleen de allernieuwste smartphones ondersteunen eSIM. Het is daarom slim om eerst te checken of jouw telefoon geschikt is. Is je smartphone geschikt? Dan kan je aan de slag!

Ondersteunt je smartphone nog geen eSIM? Er worden steeds meer toestellen aan de lijst toegevoegd waarop je eSIM wel kan gebruiken. Hou deze pagina dus in de gaten. Hieronder vind je een lijst met de toestellen die we ondersteunen:

Apple:
iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro.

Ja, je kan je plastic simkaart verwisselen voor eSIM! Als je smartphone geschikt is voor eSIM, kan je op de Mijn Simyo app via Instellingen - Simkaart klikken op ‘Activeer eSIM’. Je activeert dan direct je digitale simkaart door de stappen te volgen. Als je klaar bent kan je je plastic simkaart uit je telefoon halen. Die heb je dan niet meer nodig.

Je betaalt niets extra voor eSIM! Bestel je een nieuw Sim Only abonnement? Je betaalt geen extra kosten voor eSIM. Ook voor onze bestaande klanten geldt dat je kosteloos je plastic simkaartje om kan ruilen voor eSIM.

Op dit moment ondersteunen we die functie van de Apple Watch nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je Apple Watch.

.

Beantwoord

Ik heb hoog dataverbruik, hoe kan dat?

  • 9 februari 2015
  • 10 reacties
  • 1421 Bekeken

Beste Simyo-medewerker,

Het was even schrikken toen ik afgelopen zondag wakker werd en een SMS las met de boodschap dat ik al aan mijn datalimiet van 500 mb zat. Ik ben al jaren klant bij Simyo en al die tijd heeft mijn maandelijkse dataverbruik rond de 200 mb gelegen. De SMS is rond 4 uur 's nachts verstuurd en om 8 uur 's sochtends was er al voor €12,19 aan extra kosten buiten mijn bundel gemaakt. Het vreemde is dat mijn telefoon (Nexus 5) aangeeft dat ik de hele maand nog maar 71 mb aan data verbuikt heb. Mijn telefoon heeft altijd verbinding met WiFi. Er zijn die nacht ook geen updates uitgevoerd of apps actief geweest. 

Als ik op Mijn Simyo naar mijn dataverbruik kijk lijken de problemen op 3 februari begonnen te zijn. Vanaf die dag zijn er op willekeurige tijden relatief grote datasessies in rekening gebracht van enkele tot tientallen mb's per keer. Om verder dataverbruik te voorkomen heb ik maar meteen de mobiele gegevensoverdracht uitgezet, zowel op mijn telefoon als via Mijn Simyo. Ik heb op mijn telefoon alle instellingen en geschiedenis van app gebruik nagelopen maar ik kan geen enkele verklaring voor het hoge dataverbruik vinden. Hopelijk kan iemand hier meer helderheid over verschaffen.

Met vriendelijke groet,

Derek
icon

Beste antwoord door Ali 10 februari 2015, 12:46

Hoi Derekb,



Ik kan me goed voorstellen dat schrikken met zo'n sms-bericht.



Je zit met je verbruik altijd binnen je 500 MB internetbundel. In ruim 2 jaar tijd is dat bij je nog nooit voorgekomen.



Zodra je op 50% en 100 % van je bundel zit ontvang je een notificatiebericht over je dataverbruik. De eerste sms is verstuurd op 4 februari verstuurd. Toen je op 8 februari door je bundel zat heb je het 2e bericht ontvangen. Na dit sms'je heb je nog (kort) geïnternet. Je verbruik in februari is dus niet alléén via Wifi gegaan. Heel jammer want het internetverbruik is via je simkaart gegaan. Vandaar dat er kosten berekend zijn.



Als je Wifi verbinding hapert, wegvalt of minder sterk is, dan schakelen de meeste toestel automatisch over naar het 3G netwerk. Je kunt dit voorkomen door de instellingen op je toestel na te gaan. Daarnaast kunnen we niet inzien waar je MB’s aan zijn verbruikt. Vanwege privacy redenen kunnen dat soort gegevens niet opgevraagd/ bijgehouden worden.



Er zijn toestellen die een ingebouwde meter hebben. Zo’n meter houdt bij welke apps hoeveel Mb verbruikt. Wanneer zij dit heeft in haar toestel, zou ze zelf ook het één en ander kunnen nagaan



Misschien overbodig maar in deze blog geven een aantal tips hoe je je verbruik in perken kunt houden.
Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Hoi Derekb,

Ik kan me goed voorstellen dat schrikken met zo'n sms-bericht.

Je zit met je verbruik altijd binnen je 500 MB internetbundel. In ruim 2 jaar tijd is dat bij je nog nooit voorgekomen.

Zodra je op 50% en 100 % van je bundel zit ontvang je een notificatiebericht over je dataverbruik. De eerste sms is verstuurd op 4 februari verstuurd. Toen je op 8 februari door je bundel zat heb je het 2e bericht ontvangen. Na dit sms'je heb je nog (kort) geïnternet. Je verbruik in februari is dus niet alléén via Wifi gegaan. Heel jammer want het internetverbruik is via je simkaart gegaan. Vandaar dat er kosten berekend zijn.

Als je Wifi verbinding hapert, wegvalt of minder sterk is, dan schakelen de meeste toestel automatisch over naar het 3G netwerk. Je kunt dit voorkomen door de instellingen op je toestel na te gaan. Daarnaast kunnen we niet inzien waar je MB’s aan zijn verbruikt. Vanwege privacy redenen kunnen dat soort gegevens niet opgevraagd/ bijgehouden worden.

Er zijn toestellen die een ingebouwde meter hebben. Zo’n meter houdt bij welke apps hoeveel Mb verbruikt. Wanneer zij dit heeft in haar toestel, zou ze zelf ook het één en ander kunnen nagaan

Misschien overbodig maar in deze blog geven een aantal tips hoe je je verbruik in perken kunt houden.
Hoi Derekb,

Ik kan me goed voorstellen dat schrikken met zo'n sms-bericht.

Je zit met je verbruik altijd binnen je 500 MB internetbundel. In ruim 2 jaar tijd is dat bij je nog nooit voorgekomen.

Zodra je op 50% en 100 % van je bundel zit ontvang je een notificatiebericht over je dataverbruik. De eerste sms is verstuurd op 4 februari verstuurd. Toen je op 8 februari door je bundel zat heb je het 2e bericht ontvangen. Na dit sms'je heb je nog (kort) geïnternet. Je verbruik in februari is dus niet alléén via Wifi gegaan. Heel jammer want het internetverbruik is via je simkaart gegaan. Vandaar dat er kosten berekend zijn.

Als je Wifi verbinding hapert, wegvalt of minder sterk is, dan schakelen de meeste toestel automatisch over naar het 3G netwerk. Je kunt dit voorkomen door de instellingen op je toestel na te gaan. Daarnaast kunnen we niet inzien waar je MB’s aan zijn verbruikt. Vanwege privacy redenen kunnen dat soort gegevens niet opgevraagd/ bijgehouden worden.

Er zijn toestellen die een ingebouwde meter hebben. Zo’n meter houdt bij welke apps hoeveel Mb verbruikt. Wanneer zij dit heeft in haar toestel, zou ze zelf ook het één en ander kunnen nagaan

Misschien overbodig maar in deze blog geven een aantal tips hoe je je verbruik in perken kunt houden.


Beste Ali,

Bedankt voor je reactie maar hiermee is het probleem helaas niet opgehelderd of opgelost. Zoals je in mijn eerste bericht kan lezen heb ik de instellingen op mijn telefoon nagelopen en kloppen deze. Volgens de ingebouwde meter in mijn telefoon zijn er op de bewuste tijden geen apps actief geweest en is er geen data verbruikt. Zoals ik al vermeld had staat het totale dataverbruik voor deze maand volgens mijn telefoon op slechts 71 mb, een hoeveelheid die ongeveer overeenkomt met mijn gemiddelde dataverbruik van de afgelopen 2 jaar. Je zegt dat ik na het sms'je nog (kort) geinternet heb maar dit was midden in de nacht toen ik sliep. Toen ik een paar uur later wakker werd was er al voor €12,19 aan extra kosten buiten mijn bundel gemaakt. 

Na dit sub-forum te hebben doorgelezen zie ik dat soortgelijke problemen vaker voorkomen, zoals hier https://forum.simyo.nl/factuur-65/hoogverbruik-26395/, hier https://forum.simyo.nl/factuur-65/why-am-i-invoiced-on-unused-internet-26278/ en hier https://forum.simyo.nl/factuur-65/veel-buiten-bundel-kosten-voor-data-verbruik-26308/. In alle gevallen wordt er helaas niet echt gezocht naar een verklaring voor de extra kosten maar wordt er meestal wel een passende oplossing aangeboden. Hopelijk is dit ook in mijn geval mogelijk. 

Met vriendelijke groet,

Derek
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Derekb,

Ik begrijp dat je graag wilt weten waar het dataverbruik vandaan komt. Ik hoop ook dat je begrijpt dat dit voor ons niet na te gaan is.
Providers mogen niet registreren en opslaan welke applicaties of deel van je OS er data gebruikt. Deze kennis is voorbehouden aan de eindgebruiker; jij.
Ook het uitvinden hóe je dit doet en of dit correct weergegeven wordt is voorbehouden een de eindgebruiker.
De manier waarop een netwerkprovider (in ons geval KPN) de hoeveelheid data die er verbruikt wordt registreert, wordt natuurlijk streng gecontroleerd.

De passende oplossing die je al een paar keer gezien hebt op dit forum is een uitzonderlijke en eenmalige tegemoetkoming.
Het verbruik buiten je bundel wordt dan verrekend met een extra internetbundel.
Dit doen we omdat de klant in kwestie dan erg onaangenaam verrast is door een uitzonderlijk hoge factuur. Jij wordt niet verrast door een uitzonderlijk hoge factuur, je kunt het juist nu nog voorkomen.
Dag Ernst,

Bedankt voor je toelichting. Dan is het dus mijn woord (de eindgebruiker) tegen dat van de netwerkprovider (KPN). Ik als eindgebruiker weet inderdaad hoeveel en door welke apps er data verbruikt is (71 mb) en dit komt niet overeen met wat KPN gemeten heeft (500+ mb). KPN als netwerkprovider zal hier verder geen boodschap aan hebben verwacht ik. Aangezien mijn databundel voor deze maand nu al op is en ik deze grap volgende maand niet weer mee wil maken rest me helaas niks anders dan opzoek te gaan naar een andere netwerkprovider waarbij dit soort fouten hopelijk niet voor zullen komen. 
Reputatie 3
Badge +9
Het ligt niet aan de provider, maar aan jou. 
Reputatie 7
Het is zo makkelijk om de fout bij de ander neer te leggen. Het ligt tenslotte altijd aan de ander...:p
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Derekb,

Wat jammer dat je hierdoor denkt aan vertrekken bij ons :(
Het blijft alleen wel zo dat wij geen data verbruiken. We registreren enkel. Hier op het forum en op ons blog staan talloze tips hoe je je dataverbruik onder controle kunt krijgen en hoe je er beter inzicht in kunt krijgen.

Als je die tips ter harte neemt wordt de kans dat je dit soort dingen overkomt al een heel stuk kleiner.
Ook ik had vandaag een ongehoord dataverbruik van ruim 3GB in een paar minuten tijd. Samen met Apple (de telefoon is een iPhone 6s) geanalyseerd waar dit verbruik mogelijk kan hebben gezeten. Toen ik de meldingen kreeg was ik thuis en was verbonden met het wifi netwerk. Hetzelfde wifi netwerk waarmee ik ongestoord thuis werkte.
Daarnaast was op het moment dat het dataverbruik zich voordeed geen enkele app geopend en de telefoon niet aangesloten op elektriciteit.
Ik kreeg sms-sjes van Simyo. Eerst 80%, heel kort daarna dat ik mijn simyaardag cadeau (1000MB) aan het verbruiken was en direct daarna dat ik buiten mijn bundel verbruikte.

Afijn, samen met medewerker van Apple de apps doorlopen. Hieruit bleek dat er geen grootverbruiker was. Geen enkele app of het systeem stond boven de een totaal van 1GB. Totaal was deze maand 3GB aan data gebruikt (dataverbruik is inclusief WiFi waarmee ik 95% van de tijd ben verbonden).
Het enige wat we ons konden bedenken is de upgrade naar IOS 13. Maar de telefoon staat ingesteld op upgraden alleen indien verbonden aan oplader.
Er is dus geen enkele aanleiding en verklaring voor dat hoge verbruik. Iets wat ook nooit eerder is voorgekomen.
Hierbij wil ik mijn zorgen uitspreken. Na de analyse heb ik nu sterk het gevoel dat ik van doen heb met spookverbruik dat ik (en Apple en Simyo) niet kan verklaren. Waarschijnlijk je telefoon altijd uitzetten is het enige devies. Of toch een andere provider na al die jaren?
Reputatie 7
Badge +9
Of toch een andere provider na al die jaren?
Ik geef zelf al jaren aan dat die per MB betalen buiten de bundel een gigantische doorn in het oog van vele klanten is. Sinds het begin daarvan het inmiddels mogelijk om een of meerdere extra 500MB bundels te kopen, maar dat is het enigste! Suggesties zoals:
  • Knijpen van snelheid als de databundel op is.
  • Stoppen als de databundel op zijn.
  • Minder hoge per MB buiten de bundel tarieven.
  • en nog veel meer maatregelen tegen deze doorn in de ogen van vele klanten
zijn na meerdere jaren nog niet gerealiseerd en naar mijn weten zit daarvan ook nog niets in de pijplijn!

Als behulpzame klant, die al een paar jaar rondhangt op dit forum kan ik dus alleen het volgende advies over geven:

Als je toestel een iphone (daarop kan zelf geen datalimiet op instellen) is en hoge kosten buiten de bundel een grote angst is waar je maandelijks best een paar euro voor wil uitgeven om dat te voorkomen, dan zou ik zeker zeggen: Ga eens rondkijken. Neem daar wel de tijd voor, want de voorwaarden waar jij op wilt selecteren betekend meestal op zoek naar "kleine lettertjes".
Reputatie 6
Badge +5
Hoi Zwikker91,

Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent van de sms'jes, goed dat je al actie hebt ondernomen door dit samen met een medewerker van Apple te bekijken. Het is wel zo dat je toestel zelf verbinding maakt met het internet en je simkaart dit registreert, je simkaart kan niet op eigen houtje internet gaan verbruiken.

Heeft de medewerker je ook gewezen op de "wifi-assistentie" functie? Dit is een functie die je toestel toelaat het mobiele data te verbruiken wanneer je wifi verbinding iets minder goed is. Jammer genoeg kan Simyo niet in zien waar de mb's aan zijn verbruikt voor je eigen privacy, dus ik kan je niet vertellen wat het is geweest alleen bevestigen dat het verbruik daadwerkelijk heeft plaats gevonden en geen "spookverbruik" is.

Misschien kan je aan de hand van deze link toch nog terugvinden wat er is gebeurd, al is dit heel lastig met de Iphone omdat deze het verbruik laat zien vanaf het moment dat je het toestel in gebruik hebt. Ook wil ik je graag deze link meegeven, om dit in de toekomst te voorkomen.

Groetjes,
Daisy

Reageer