Het was even schrikken toen ik afgelopen zondag wakker werd en een SMS las met de boodschap dat ik al aan mijn datalimiet van 500 mb zat. Ik ben al jaren klant bij Simyo en al die tijd heeft mijn maandelijkse dataverbruik rond de 200 mb gelegen. De SMS is rond 4 uur 's nachts verstuurd en om 8 uur 's sochtends was er al voor 12,19 aan extra kosten buiten mijn bundel gemaakt. Het vreemde is dat mijn telefoon (Nexus 5) aangeeft dat ik de hele maand nog maar 71 mb aan data verbuikt heb. Mijn telefoon heeft altijd verbinding met WiFi. Er zijn die nacht ook geen updates uitgevoerd of apps actief geweest.
Als ik op Mijn Simyo naar mijn dataverbruik kijk lijken de problemen op 3 februari begonnen te zijn. Vanaf die dag zijn er op willekeurige tijden relatief grote datasessies in rekening gebracht van enkele tot tientallen mb's per keer. Om verder dataverbruik te voorkomen heb ik maar meteen de mobiele gegevensoverdracht uitgezet, zowel op mijn telefoon als via Mijn Simyo. Ik heb op mijn telefoon alle instellingen en geschiedenis van app gebruik nagelopen maar ik kan geen enkele verklaring voor het hoge dataverbruik vinden. Hopelijk kan iemand hier meer helderheid over verschaffen.
Met vriendelijke groet,
Derek
Beste antwoord door Ali
Ik kan me goed voorstellen dat schrikken met zo'n sms-bericht.
Je zit met je verbruik altijd binnen je 500 MB internetbundel. In ruim 2 jaar tijd is dat bij je nog nooit voorgekomen.
Zodra je op 50% en 100 % van je bundel zit ontvang je een notificatiebericht over je dataverbruik. De eerste sms is verstuurd op 4 februari verstuurd. Toen je op 8 februari door je bundel zat heb je het 2e bericht ontvangen. Na dit sms'je heb je nog (kort) geïnternet. Je verbruik in februari is dus niet alléén via Wifi gegaan. Heel jammer want het internetverbruik is via je simkaart gegaan. Vandaar dat er kosten berekend zijn.
Als je Wifi verbinding hapert, wegvalt of minder sterk is, dan schakelen de meeste toestel automatisch over naar het 3G netwerk. Je kunt dit voorkomen door de instellingen op je toestel na te gaan. Daarnaast kunnen we niet inzien waar je MBs aan zijn verbruikt. Vanwege privacy redenen kunnen dat soort gegevens niet opgevraagd/ bijgehouden worden.
Er zijn toestellen die een ingebouwde meter hebben. Zon meter houdt bij welke apps hoeveel Mb verbruikt. Wanneer zij dit heeft in haar toestel, zou ze zelf ook het één en ander kunnen nagaan
Misschien overbodig maar in deze blog geven een aantal tips hoe je je verbruik in perken kunt houden.