.

Beantwoord

Ik heb hoge kosten door internetverbruik. Hoe komt dit?

  • 11 November 2016
  • 8 reacties
  • 183 Bekeken

Ik schrik me te pletter: ik krijg een mail met het bericht dat mijn telefoon geblokkeerd is wegens overschrijding van het internetverbruik. Ik ga kijken, blijkt dat ik voor 573,- mijn bundel overschreden heb! Ik kan niet zien wanneer en waaraan, omdat de pagina met verbruik niet wordt weergegeven (foutmelding).
Ik heb inmiddels 100,- aanbetaald en ben dus weer bereikbaar. Maar hoe kan dit?!? Waarom wordt het nummer niet eerder geblokkeerd, of kan ik dit zelf instellen? Lekker geld verdienen zo Simyo!:(
icon

Beste antwoord door Ray 11 November 2016, 08:56

Bekijk originele reactie

8 reacties

Hoi,

Ik weet niet wat voor merk / model telefoon je hebt maar de moderne telefoons hebben soms een ingebouwde data manager waarin je ook een limiet kan instellen. Ook zijn hier apps voor zoals Onavo Count. Ook kun je vaak zien waaraan je MB's aan op zijn gegaan want Simyo kan en mag niet niet zien vanwege de wet op de privacy. Simyo past een blokkade toe bij een verbruik van €100,- per dag of €250,- per week. Ook krijg je netwerkberichten als de bundel voor 80 en 100% verbruikt is. Deze berichten komen in de vorm van een sms. Ook heb je uiteraard de Simyo app en je MijnSimyo pagina waarin je het verbruik kan zien. Simyo heeft ook een blog met handige tips om te voorkomen dat je hoogverbruik hebt.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Macmimi,

Welkom op het Forum!

O jee, ik snap heel goed dat je erg bent geschrokken van je verbruik! 😞 Wat Raytje zegt klopt! Op het moment dat je 80% en 100% van je bundel verbruikt, dan ontvang je een waarschuwing per sms. In deze sms raden we je aan via Mijn Simyo extra MB's bij te kopen, om hoge kosten te voorkomen.

Internetverbruik van € 573,00 is wel erg uitzonderlijk! Vaak komt zulk hoogverbruik door updates van je applicaties of besturingssysteem. Via deze blog kun je achterhalen wat er precies is verbruikt, waardoor dit verbruik is ontstaan. Wij kunnen dit verbruik zelf niet inzien in verband met de wet op de privacy, zoals Raytje aangaf. Hierom kunnen we alleen bijhouden hoeveel MB's je hebt verbruikt en op welk tijdstip dit verbruik heeft plaatsgevonden.

Je simkaart wordt inderdaad pas geblokkeerd als je meer dan € 100,00 per dag of € 250,00 per week hebt verbruikt. Omdat het verbruik vertraagd wordt verwerkt, kan het voorkomen dat het verbruik buiten je bundel wat hoger uitvalt. Je kunt natuurlijk ook zelf een limiet instellen voor je internetverbruik. Op deze manier voorkom je kosten buiten je internetbundel! Dit kan zoals gezegd via de App Onavo Count. Als het goed is heet deze App nu Onavo Extend in je App-store.

Ik vind het trouwens heel gek dat je je verbruik niet kunt inzien! Hier ondervinden wij geen problemen mee. Kun je mij hier wat meer informatie over geven? Kun je je verbruik niet inzien via Mijn Simyo of via de App?

Raytje, bedankt voor je hulp! Heel fijn dat je alles in een notendop hebt uitgelegd!

Groetjes,
Asma
Asma,

Het heet nog steeds Onavo Account. Als je op extend zoekt kom je er echter ook.
Wilde ik even aanvullend meegeven 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Raytje,

Dankjewel voor de toevoeging! 🙂 Ik zie dat dit in de Play Store (van Google/Android) inderdaad nog Onavo Count heet, maar in de App Store (iOS) is het Onavo Extend. Ik heb Onavo Extend net ook gedownload om te controleren of 'ie het doet, en zoals ik het nu zie, werkt het prima!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Hmmm, ik lees net op http://www.onavo.com/apps/ dat Count en Extend zijn vervangen door Onavo Protect. De Android en iOS versies daarvan zijn niet identiek.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Scotsman,

Ik zie het! Je hebt helemaal gelijk. Wat zou de reden zijn achter deze opsplitsing van versies zijn? Het blijft wel een handige app, natuurlijk!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Het nieuwe van Onavo Protect voor iOS schijnt te zijn dat je een waarschuwing ("alert") krijgt als je met een webbrowser een verdachte website bezoekt. Internetverbindingen vanuit een app worden buiten beschouwing gelaten. Ik zie nergens staan dat je dataverbruik gemeten wordt dus die functie die wel in Onavo Count zat hebben ze kennelijk weggehaald.

Onavo Protect voor Android blijkt een heel ander doel te hebben, namelijk je mobiele dataverbruik meten. In dit opzicht lijkt het sterk op de vroegere Onavo Count app. Waarom ze dezelfde naam Protect gebruiken voor de iOS en Android apps is me niet duidelijk want zo te zien doen ze heel verschillende dingen. Een bescherming tegen het bezoeken van verdachte websites schijnt er niet te zijn.

Tenslotte de Onavo Extend app: deze is er alleen voor iOS en heeft tot doel de download HTTP datastroom vanaf het internet te comprimeren waardoor je een snellere internetverbinding hebt (zeggen ze). De upload datastroom wordt niet gecomprimeerd. Er is geen datamonitor functie.

Ik heb geen van deze nieuwe apps zelf gebruikt. Ook de oudere Onavo Count app voor iOS heb ik al een tijd geleden verwijderd van mijn iPhone want de interne iOS datamonitor blijkt een behoorlijk betrouwbaar datameetinstrument te zijn.
Badge +7
Hoi Scotsman,

Heel erg bedankt voor je uitleg 🙂 Wel vreemd dat de naam Onavo Protect voor twee verschillende dingen wordt gebruikt. Blijkbaar werkt de Onavo app dus alleen als datamonitor op Android telefoons. In ieder geval heel handig om te weten!

Groetjes,
Samantha

Reageer