.

Beantwoord

Ik heb een hoge rekening. Wat nu?

  • 10 March 2019
  • 9 reacties
  • 475 Bekeken

Mijn rekening valt bijna 5x zo hoog uit vanwege bellen buiten mijn belbundel. En dat terwijl het aantal minuten buiten de bundel (123 minuten) niet in verhouding staat tot de bundel (300) zelf.

Bij deze wil ik vragen voor een zekere mate van coulance. Ik vind het te billijken dat ik als klant de verwachting heb dat ik word gewaarschuwd bij het naderen / overschrijden van mijn belbundel. Zeker als dit ook voor mijn internetbundel gebeurd. Ja, het is systematisch te controleren in een app, maar als je bijna nooit buiten je belbundel belt, sta je niet automatisch stil bij de hoeveelheid minuten die je belt en ga je dus ook niet minuten bij elkaar optellen en elke dag in een app kijken.

Ik zie overigens niet in waarom je belminuten moet controleren in een app, terwijl er wel waarschuwingen zijn voor de internetbundel. Het argument dat je telefoon ongezien het internet kan gebruiken, maar dat er niet ongezien gebeld kan worden, vind ik geen hout snijden. Het is nl. een dienst die je je klanten aanbiedt om ze te waarschuwen dat hun rekening hoger uitvalt dan verwacht; Gezien of ongezien. Het systematisch controleren van je belminuten klinkt niet echt van deze tijd waarin we allemaal apps hebben met notificaties.

Uiteraard ben ik bereid te betalen voor mijn extra minuten, maar als het kan graag in verhouding met de belbundels die er zijn.
icon

Beste antwoord door Jihane 11 March 2019, 14:58

Bekijk originele reactie

9 reacties

Hoi @Ien Dieskijs.

Het is natuurlijk even schrikken van zo'n rekening. Ik ben het met je eens dat er een betere verhouding tussen binnen en buiten de bundel kosten zouden moeten zijn.

Maar dat neemt niet weg dat je ook een stukje eigen verantwoordelijkheid hebt. Je kunt controleren zowel op de Simyo app alsook op mijn Simyo. Bellen gebeurt meer bewust.

Wanneer je met de auto rijdt als voorbeeld is er ook een maximumsnelheid. Rijdt je harder dan toegestaan en controleer je dat niet op je kilometerteller kun je ook het risico lopen op een boete.

Dat je nog nooit eerder te hard hebt gereden wil niet zeggen dat je geen boete kunt krijgen.

Over een coulance ga ik niet dat wordt beoordeeld door een Simyo moderator (medewerker). Je hoort nog van hem/haar.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ien,

Welkom op 't Simyo Forum!

Ik kan me erg goed voorstellen dat je schrok van die kosten! Ik heb je aansluiting er meteen bij gepakt en ik zie dat je in februari gebeld hebt met mijn collega hierover. De kosten zijn in januari gemaakt. Zoals Friesian ook uitlegde, kun je op zowel de Simyo App als op je toestel bijhouden hoeveel je gebeld hebt. Met het internetten krijg je waarschuwingen omdat het vrijwel onmogelijk is om goed bij te houden hoeveel MB's je verbruikt hebt met een bepaalde internetactiviteit.

Nadat je belbundel op is, is het mogelijk om extra belminuten te kopen. Je betaalt dan € 2,- voor 50 extra belminuten. Je mag zoveel van deze extra bundels kopen als je wil. Het is daarom dus echt verstandig om de App goed in de gaten te houden.

Verder zijn we in gesprek over notificaties verzenden bij het overschrijden van de belbundel, maar hier zijn nog geen knopen over doorgehakt. Ik laat het je weten zodra dat wel het geval is!

Het zal helaas niet mogelijk zijn om deze kosten te vergoeden. Sorry!

Kan ik iets anders voor je doen?

@ Friesian, dankjewel voor je reactie!

Groetjes,
Jihane
Beste Friesian,

Bedankt voor je snelle reactie. Het voorbeeld dat je geeft klopt niet en laat eigenlijk mijn punt nog maar eens zien. In een auto krijg je direct terugkoppeling over hoe hard je rijdt en kan je langzamer gaan rijden. Dat is hier niet het geval. Sterker nog, na de autorit kan je ergens in een app of op mijn Snelheid.nl terug zien of je te hard gereden hebt. En sorry, we kunnen er niks aan doen, maar je hebt ook nog een boete. Mijn punt is dus dat Simyo die snelheidsmeter niet levert, oftewel het signaal dat je buiten je bundel belt of gaat bellen.

Zelfs in het geval dat je systematisch na elk telefoontje gaat kijken hoeveel belminuten je nog hebt, kan je onverwachts hoge kosten krijgen. Het telefoontje kan ineens onverwachts lang zijn, waardoor je over je bundel heen gaat. In mijn geval ging het om een naaste die in het ziekenhuis belandde, waardoor ik meer en langere telefoongesprekken had dan verwacht. Nu zat ik sowieso al niet in de modus van het controleren van mijn belbundel, maar in dit soort situaties is je belbundel natuurlijk niet het eerste waar je aan denkt. Je zit volledig in de mantelzorg modus. Een 6x zo'n hoge telefoonrekening dan normaal is dan geen leuke bonus.

Dus waarom dan geen waarschuwing of een standaard maximum die dicht bij je belbundel ligt? Waarom kan dit oplopen tot 6x je maandbedrag of meer op basis van een tarief die meer dan 10x zo hoog is als het tarief binnen je belbundel?
Beste Ien Dieskijs.

Goedemorgen!

Allereerst je vertelt nu dat een naaste opgenomen was in het ziekenhuis, mantelzorg modus. Dat een dergelijke situatie een grote impact heeft/kan hebben weet ik ook maar al te goed.
Dat dan je telefoon gebruik anders is dat begrijp en weet ik ook uit ervaring.

Normaal gesproken zou 300 minuten voldoende zijn maar dan is onbeperkt beter, ik weet. Het bijkopen van belminuten had al verschil gemaakt.
Een beter evenwicht tussen binnen en buiten de bundel kosten is al door mij aangegeven dat dat zeker ook beter zou zijn.

Maar ook al komt het nu nog met een vertraging binnen, een tussentijdse controle wat je ook doet tijdens het autorijden (snelheid) kan geen kwaad.
De mogelijkheid om te controleren wordt geboden, of je het doet is een persoonlijke keuze en verantwoordelijkheid.

Wat betreft de waarschuwingssmsjes.
Verschillende telefoonaanbieders hebben een - gedragscode Transparantie Mobiel Datagebruik ondertekend waarin een aantal afspraken staan waaronder de waarschuwingssmsjes voor waarschuwing 80% en limiet 100%.
Zoals ∆ Hier ∆ te lezen valt.

Je mag als je wilt ruilen met de kosten die ik ook nog ga krijgen, dan krijg je pas echt geen leuke bonus.😉

Ondanks alles, heb een fijn weekend.
Beste Friesian,

Bedankt voor je reactie, maar ik vind het jammer dat je mijn vragen niet beantwoord. Waarom maakt Simyo het niet klantvriendelijker om ook bij de belbundel waarschuwingen te sturen? Of de mogelijkheid om een plafond in te stellen?

Het geeft mij nu eerlijk gezegd het gevoel dat het een verdienmodel is met de hoge tarieven en de adviezen een andere belbundel te nemen.

Ik vind het vervelend voor je dat jij ook hoge kosten hebt. Zo te horen heb jij je al eerder gebrand en weet je dat je op de blaren moet zitten. Voor mij zijn deze blaren nieuw.

Ik vind het jammer dat Simyo geen rekening houdt met dit soort incidenten en mij als trouwe klant maar op de blaren laat zitten. Een partij als KPN gaat daar blijkbaar anders mee om: zie hier.
Beste Ien Dieskijs.

Simyo is een dochteronderneming van KPN, ik ben net als jij een klant, geen medewerker, en kan dus geen antwoord geven op die vragen.

Ik ga nog blaren krijgen die ik nu al weet. Ik heb een vooruitzicht op ècht hoge kosten.🙂
Je kent ongetwijfeld wel die witte marsmannetjes die met een speciaal soort voertuig landen.😉

Je hebt voor Simyo gekozen, je krijgt een vorm van lusten en lasten. Je kunt maandelijks je bundel(s) wijzigen, de wijziging gaat in op de 1e vd nieuwe maand. Belminuten, data bijkopen kan altijd, deze zijn geldig gedurende de looptijd -- aanschaf tot/met einde maand.

Heb een fijn weekend!
Dag Friesian,

Ik waardeer je reacties. Jammer dat het dochterbedrijf achter blijft bij het moederbedrijf en reden geeft om over te stappen. Je krijgt de beste indruk van een bedrijf zodra het mis gaat.

Nog even wat informatie voor mijn mede klanten. Hieronder de tarieven binnen de belbundel (300 minuten / 8,- per maand) en het tarief buiten je belbundel:

Binnen: € 0,0267 per minuut
Buiten: € 0,31 per minuut

Bel je dus hetzelfde aantal minuten buiten je bundel (300) dan kost je dat € 93,- en meer dan 10x je normale tarief. Als je dus niet door hebt dat je meer belt dan normaal dan wordt je keihard afgestraft.

Het betreurt mij dat er adviezen worden gegeven als dagelijks bijhouden van belminuten in apps of het nemen van een abonnement met onbeperkt bellen. Alsof je elke minuut maar op de opslaan knop van Word moet drukken, omdat je anders bij een crash 2 uur werk kwijt raakt. Zo 20e eeuw.

Het is jammer dat simyo nog in gesprek is over notificaties op dit vlak. Het forum leert dat ik niet de eerste ben die dit aangeeft.
Beste Ien Dieskijs.

Wanneer je vergelijkt is het altijd goed om bijvoorbeeld de feiten te gebruiken zoals die (nu) zijn.

Kijk dan naar sim only, jaarabonnement om een goed beeld te krijgen.
Kijk naar de aansluitkosten.
(Geen andere diensten als voordeel optie)

Kijk naar de prijs,
KPN 150 minuten
Simyo 300 minuten.

Kijk naar het totale plaatje.
Welke provider je ook hebt, eigen verantwoordelijkheid hoort erbij mijns inziens.

Elke provider heeft voorwaarden...
Reputatie 7
Badge +10
Hi Ien,

Als eerste: heel veel sterkte toegewenst met de situatie van je naaste!

Het is compleet begrijpelijk dat je hiervan baalt. Zoals ik in mijn eerste post zei, zijn we momenteel aan het nadenken over het implementeren van een notificatie wanneer de belbundel overschreden wordt. We zijn hier dus zeker mee bezig! Bedankt voor je feedback, het is belangrijk om te weten wat een prioriteit is voor onze klanten.

De buitenbundelkosten zijn inderdaad hoger dan de bundelkosten. Daarom is het mogelijk om MB's en minuten bij te kopen voordat het zover is. Ik snap dat je hier niet blij van wordt - het is een afweging die gemaakt moet worden, ben ik bang.

Kan ik iets anders voor je doen?

@ Friesian, dankjewel voor je inhoudelijke reacties!

Groetjes,
Jihane

Reageer