.

Beantwoord

Hoge kosten buiten bundel, wat nu?

  • 3 October 2021
  • 8 reacties
  • 260 Bekeken

Badge
  • Beginner
  • 4 reacties

ik ben net vorig maand abonnee geworden en eerst was ik tevreden over de netwerk bereik, helaas na vandaag een hele nare nasmaak overgehouden na een administratieve afsluiting.

Vanmiddag kreeg ik achter elkaar 2 sms binnen (binnen een minuut) dat mijn bundel 80% op is en volledig op is. mijn bundel van 16 gig is net in gegaan op 1 okt. ik begrijp niet hoe het kan dat 16 gig binnen 24 uur op kan zijn. sterker nog binnen 1 minuut 20% van een 16gig bundel opmaken kan technisch niet eens met de 4g netwerk die Simyo aanbied. de netwerk kan simpelweg deze snelheid/verbruik niet aanbieden.

Medewerker via Whatsapp gaf helaas alleen generieke antwoorden zoals hoe ik dit kan voorkomen, maar hoe het komt en wanneer dit gebeurd is kon hij niet inzien.

Met de informatie die ik kon inzien is dat om 13:54 mijn bundel op gegaan is. terwijl ik de hele dag nauwelijks telefoon aangeraakt had (op wifi aangesloten) thuis op de bank zit tv te kijken. ik denk dat ik onmogelijk dat verbruik had veroorzaakt. dit moet wel een fout zijn. 

ik heb het verbruik de hele tijd in de gaten gehouden sinds ingaan abonnement. maar op zo’n patroon kan ik simpelweg niet rekenen en in de gaten houden. ook heb ik geen andere gebruikspatroon gehad dan wat ik gewend ben van afgelopen maand en bij vorige aanbieder. Dit vind ik echt schokkend hoe kosten zo kan ontstaan bij Simyo.

ik ben van mening dat Simyo:

  1. te laat is met waarschuwen. op het moment dat ik waarschuwing kreeg zat ik al 160 euro over de bundel heen. bovenop de 16 gigabyte die de bundel rijk is. 2sms achter elkaar en direct al afgesloten worden is echt absurd.
  2. onduidelijk is over verbruik, ik kan alleen zien dat er binnen 2 minuten 160 euro aan extra kosten heb gemaakt is. hoe de andere 16 gig verbruik is kan ik niet vinden.

Wat ik wil is dat Simyo het uitzoekt wat/wanneer/waarnaartoe de bundel van 16 gig gegaan is. hoe het komt dat deze kosten zo kan ontstaan.

Daarnaast zou ik het op prijs stellen dat Simyo de kosten in vermindering brengen.

ik zag in een andere thread (https://forum.simyo.nl/factuur-betalen-65/ik-heb-een-hoge-rekening-door-buiten-bundel-internet-gebruik-wat-kan-ik-hieraan-doen-38283) dat Simyo een coulance regeling heeft. Als ik iets fout gedaan heb dan is een deel van de kosten uiteraard terecht. maar door de manier van waarschuwen (na 160 euro pas) en onvolledige inzicht in verbruik terwijl ik het verbruik netjes in de gaten had gehouden, vind ik echt heel erg slechte service.

 

er wordt mij verzocht alvast 100 euro over te maken terwijl ik bang ben als ik dat doe ik gelijk weer extreem hoge buitenbundel kosten gaat krijgen. daarnaast vind ik dat nogal veel geld voor iets wat nog niet duidelijk is waar de oorzaak ligt. ik heb mijn telefoon uitgebreid nagekeken en ik heb normaal data verbruik. 

ik hoor graag hoe we hierin uit kunnen komen. 

 

 

icon

Beste antwoord door Tessanne 3 October 2021, 09:36

Bekijk originele reactie

8 reacties

Badge

Ik heb je een privé bericht gestuurd met mij privé gegevens. 

Badge

Helaas, nadat ik mijn privégegevens gestuurd had heb ik niks meer gehoord. 
vind erg kwalijk en jammer dat dit gebeurd. 
 

ondertussen geen mobiel bereik nog niks opgelost. 

Reputatie 5
Badge +2

Hoi @Ngy,

Het spijt me dat je nog niet eerder reactie op je privé bericht had gekregen. We werken het forum meestal één, maximaal 2 keer per dag bij. Het kan soms dus even duren voordat je antwoord krijgt.

Ik heb je inmiddels een privé bericht teruggestuurd met daarin een passende en positieve oplossing/tegemoetkoming! Nogmaals onze excuses voor dat het wat langer heeft geduurd.

Groetjes,

Veerle

 

Badge

Dank Veerle,

 

ik heb het aanbod over het verrekenen ontvangen en ben er tevreden mee. Ook is mijn nr gedeblokkeerd en heb ik weer bereik. Ik stel de extra mb’s erg op prijs. 
 

Wel vind ik erg jammer bij Simyo het ontbreken van een dataplafond of limiteren van snelheid na opmaken bundel. Zag dat er meerdere posts zijn hierover en dat Simyo daar (voorlopig?) geen werk van wilt maken. 
Met de tips die je gegeven heb probeer ik de extra kosten te ontlopen. Even aankijken hoe goed dat lukt. Ik heb dit nog nooit gehad bij mijn vorige aanbieder en daar had ik zelfs een kleinere bundel. Mocht dit ondanks alle extra instelling nog eens voorkomen dan is dat wel de reden om op te zeggen. 
 

Nogmaals dank voor je hulp.

gr

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Ngy, 

Graag gedaan hoor! 

Wat heb je precies voor toestel? Op Android toestellen kun je namelijk een limiet instellen. Deze tip vind je ook terug in het hierboven genoemde blog!

Groetjes,
Bas

Reputatie 7
Badge +6

Hi ngy, 

 

Welkom op het Simyo forum en bedankt voor je bericht! 

 

Het is erg begrijpelijk dat je schrikt van de hoge kosten buiten de bundel, dus ik wil ook zeker met je meedenken. Wat wel erg belangrijk is om je te beseffen: er is geen fout gemaakt bij het registreren van het verbruik. De simkaart heeft in opdracht gewerkt van de telefoon, dus het is inderdaad erg belangrijk om te achterhalen waar de kosten vandaan komen. Simyo kan, zoals mijn collega op Whatsapp al aangaf, helaas niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit heeft te maken met de privacygevoeligheid van dergelijke informatie en de wet. Toch zijn er wel degelijk manieren om er achter te komen waar het hoge verbruik vandaan komt, bijvoorbeeld door het doornemen van dit blog. In dit blog staan een heleboel tips over het inzien van het dataverbruik in de telefoon. Naast deze tips staan er ook een heleboel andere handige tips in het blog over hoe je verbruik buiten de bundel zou kunnen voorkomen. Ik wil je adviseren dit blog goed door te nemen, ik ben erg benieuwd wat de boosdoener is geweest. 

 

Verder worden de sms'jes ter waarschuwing altijd direct verzonden wanneer het verbruik op 80% of 100% zit. Het verbruik is in jouw situatie is gewoon uitzonderlijk snel gegaan. Zelf denk ik aan een update van de telefoon of van apps. 

 

Ik zou je willen vragen om een berichtje achter te laten als je het blog met de telefoon ernaast doorgenomen hebt en weet wat de oorzaak is van het verbruik. Daarna kunnen we zeker meekijken of we iets kunnen doen met betrekking tot de gemaakte kosten. 

 

Groetjes, 

Tessanne 

Badge

Ik heb in mijn verbruik geschiedenis gekeken ik zie daar geen bijzondere dingen instaan qua verbruik. het is ook moeilijk te checken omdat die verbruik aangeeft vanaf 22 juli toen het voor het laatst gereset is.

ik heb nu volgens de blog sommige app die ik vaak gebruik even uitgeschakeld voor mobiel data en een data usage app geïnstalleerd. 

 

ik heb nog eens in het verbruik gekeken en ik heb nu details van verbruik gevonden. Ook al klopt de zoals je stelt dat mijn simkaart het verbruik geregistreerd heb. ik blijf toch raar vinden dat mijn bundel van 16 gigabyte binnen 8 minuten op is. verbruik op 2 oktober start om 13:48 en eindigt om 13:56.

in 8 minuten tijd door 16 gig heen is wel erg is. zulke snelheden kan Simyo volgens mij nog niet aanbieden.

 

of de klopt de gegevens die ik in mijn Simyo ziet niet? 

 

belangrijk voor nu is dat mijn toestel zsm gedeblokeerd wordt. Ik ga over paar uur op vakantie en dan ben ik alleen nog via wifi bereikbaar.

 

gr

 

Reputatie 5
Badge +2

Hi Ngy,

Wat goed dat je zelf al zo grondig onderzoekt doet en de nodige hulpmiddelen inschakeld op je toestel!

Om het blokkade probleem zo snel mogelijk voor je op te lossen, zal ik even mee moeten kijken op je aansluiting. Ook daar kunnen we kijken naar eventuele vergoedingen. Ook kijk ik graag even met je mee naar het verbruik om jouw vragen over de hoeveel mb in een korte tijd zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden.

Ik hoor graag van je!

Groetjes,

Veerle

 

 

Reageer