.

Beantwoord

Hoge factuur: Schrik van ons leven. Wat kunnen we doen?

  • 18 October 2014
  • 16 reacties
  • 780 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 4 reacties
Sinds enkele maanden heeft mijn zoon een mobiel, we hebben een klein abonnement via simyo. Hem op het hart gedrukt dat de mb's alleen voor noodgevallen zijn. Dit is tot vandaag goed gegaan. Deze ochtend ontving ik echter een mailtje, het nr is geblokkeerd vanwege hoogverbruik. Een check op mijnsimyo gaf ons de schrik van ons leven, de rekening van september is 105 euro en voor oktober zelfs bijna 250 euro. In september is er een keer in de avond heel veel internet gebruikt en gisteren en vannacht ook, tussen 21u en 3.30u. Dit kan mijn zoon niet zelf geweest zijn, de telefoon ligt s avonds en s nachts beneden, de WiFi heeft ook al die tijd gewoon aangestaan, dus we snappen er niks van. telefoon zelf geeft aan dat het andriodbesturingssysteem vanalles gedaan heeft. Ik dacht dat ik een dataplafond had aangezet bij het afsluiten van het abonnement, dit blijkt nu alleen n sms'je met een waarschuwing te zijn..
Het is nooit onze bedoeling geweest om zoveel te verbruiken..waarschijnlijk is er iets niet goed ingesteld op de telefoon, maar zoveel? Hier op t forum kom ik verschillende keren hetzelfde verhaal tegen bij simyoklanten, ..zelf heb ik ook een Androidtelefoon ( andere aanbieder) en zoiets is mij in 10 jaar nog nooit gebeurd..we zijn redelijk in paniek en hopen dat simyo hier een verklaring voor heeft en een oplossing (de telefoon staat uit totdat we weten wat er aan de hand is..) help!
icon

Beste antwoord door Ernst 21 October 2014, 12:43

Bekijk originele reactie

16 reacties

Hallo KoenB.

Dat jullie geschrokken zijn is volkomen te begrijpen, ook voor je zoon (sorry voor de woordkeuze) verdomd onplezierig om mee te moeten maken.
Om 100% zekerheid te hebben dat geen mobiel data plaatsvindt raad ik je aan om op Mijn Simyo, bij simkaart en instellingen internet uit te zetten.
Op die wijze kan alleen dataverkeer plaatsvinden via Wi-Fi.
Dan is je zoon i.i.g.weer bereikbaar met zijn telefoon. (bel / sms)

Vragen van mij om er achter te komen wat er misschien gebeurt is.
Wanneer bijvoorbeeld een upgrade van de telefoon plaatsvindt (download....) staat dan tijdens Wi-Fi gebruik, (mobiel) internet uit zoals door mij geadviseerd?
Apps worden niet automatisch bijgewerkt, en ook uitsluitend via Wi-Fi?
Ter controle..... bijvoorbeeld geen facebook op de telefoon?
Ook geen sms betaaldiensten? Extra controle......

Verder zal zich ook nog een moderator van Simyo melden om nog meer nader toe te lichten.
Het streven bij Simyo is reageren binnen een werkdag, maar dit advies krijgen jullie nu alvast van mij als medeklant, om jullie van dienst te zijn.

Groet,
Friesian
Sms betaaldienst komt bij abbo gelukkig niet voor!! :)
Reputatie 7
Badge +9
Je schrik is voorstelbaar.

Wacht even op een verklaring van Simyo. Waarschijnlijk zal het erop neerkomen dat zij in hun systeem toch daadwerkelijk dataverbruik vaststellen.
Bij Simyo is helaas geen plafond in te stellen. Zou mooi zijn als dat er een keer wèl kwam. ;)

Tot die tijd wil ik je het volgende meegeven:

-Vertrouw nooit blindelings op WiFi. Dit kan soms wegvallen en dan schakelt je foon vrolijk over op het mobiele netwerk. Niet zo handig als 'ie net iets aan het downloaden is.

-Installeer een goede data verbruiksapp. Voor Android is 3G Watchdog een goede optie. In deze app kan je een plafond instellen waarbij de app mobiel internet (3G)  'afsluit'. Tevens waarschuwingen bij het bereiken van bepaalde datalimieten. Simyo neemt overigens geen verantwoordelijkheid voor dit soort apps van derden. In de praktijk werken ze echter goed.

-Zet 's nachts je telefoon altijd in de vliegtuigmodus (op praktisch elke telefoon een simpele handeling). Daarmee voorkom je eventueel flink nachtelijk 'onverklaarbaar' dataverbruik en je spaart de batterij er ook nog eens mee.
Ik ga de tips zeker gebruiken, voor zover we dat nog niet deden...en ik denk dat we toch ergens een abonnement gaan afsluiten waar ze wél aan plafonds doen..ik wil dit nooit meer meemaken, had me hier van tevoren beter in moeten verdiepen, dan had ik niet voor simyo gekozen en dan had ik nu niet een megaprobleem gehad...( want bijna alle andere aanbieders verlagen gewoon de snelheid als je buiten de bundel internet gebruikt..).. Ik wacht idd verder de reactie v simyo zelf af..
Reputatie 7
Badge +9
ik denk dat we toch ergens een abonnement gaan afsluiten waar ze wél aan plafonds doen..ik wil dit nooit meer meemaken.

Simyo is echt wel een goede provider maar je reactie kan ik me zeker voorstellen. Dat is namelijk wat ouders voor hun kind willen....een bel- / dataplafond. En de gewone sterveling ook trouwens. Dat is logisch en het zou mooi zijn als die plafonds er bij Simyo ook zouden komen. 🆒
N.v.t. zie dat mijn advies niet nodig is......
Jawel, advies is altijd handig hoor...maar ben, zoals je denk ik wel begrijpt, doodsbang om de telefoon nog aan te zetten...de instellingen zijn door n whizzkid buurjongen als t goed is nu helemaal aangepast..maar dan nog..dit is ook "zomaar" gebeurd terwijl de telefoon alleen beneden lag..m'n man en ik hebben allebei n andere provider en dezelfde instellingen en ons is dit nog nooit overkomen..zoon heeft geen Facebook en ook heel weinig apps op z'n telefoon..
Even voor de duidelijkheid, dit was nadat ik las,  Ik wacht idd verder de reactie v simyo zelf af..
En wat de leon schrijft over Simyo dat klopt echt, ook wat betreft data en bel-limiet denk ik hetzelfde.
Maar vergeet vooral niet de kwaliteit van het netwerk! uit het oog te verliezen......

En wat de leon schrijft over vertrouw niet automatisch op Wi-Fi, denk daar ook aan bij een upgrade van de telefoon.
Persoonlijk zou ik dat ten allen tijde doen via pc / laptop..... zonder mobiel datanetwerk....

Laat dit voor jullie duidelijk zijn, ik begrijp jullie angst...... Maar nadat zich hier ook een moderator meldt zal er voor jullie echt extra duidelijkheid komen.. :)
Zit nu toch wel met smart op een reactie van simyo te wachten ( weet dat t weekend is geweest, maar op andere topics reageren wel moderators..)
Nogmaals mijn advies, wacht geduldig op de reactie van een moderator.
Moderatoren werken van oud naar nieuw. Dus nu geen racties meer na dit schrijven van mij zou ik adviseren.
Het door jou gewenste komt dan met een tgv.......
Reputatie 5
Badge +11
Hoi KoenB,

Om te beginnen heb ik dit topic met je vragen en de antwoorden verplaatst naar het forumonderdeel Factuur.
Zo kunnen andere forumbezoekers die dezelfde vragen hebben makkelijker hun antwoord vinden.

Je schrik is natuurlijk heel erg goed te begrijpen. Het is niet jullie (en niet onze) bedoeling om dit soort
facturen te hebben.
Qua tips & tricks kan ik niet veel toevoegen aan de adviezen van Friesian en de leon. Nouja, een beetje dan.
Lees dit en dit artikel eens op onze blog. Hierin vind je ook veel handige weetjes om dataverbruik onder controle te houden.

Wanneer een databundel voor de helft en volledig verbruikt is wordt er direct een SMS gestuurd met een melding daarvan, heeft je zoon die misschien niet gezien of herkend?
Om zijn bundels beter te monitoren hebben we Mijn Simyo en de Mijn Simyo app.
Zo kun je zelf op elk gewenst moment kijken wat de stand van zijn bundels is. Je kunt zelf ook de app op je telefoon installeren en met zijn gegevens inloggen en zo op je
eigen mobieltje zijn bundels checken.

Dan nu deze twee facturen. Simyo heeft niet de intentie om haar klanten in financiële problemen te brengen, dus ik ga eenmalig het volgende doen:
De buiten bundel internetkosten van de factuur van september (645 MB) ga ik verrekenen met een extra bundel van 1000 MB.
Nu is het incassoproces voor die factuur niet meer te stoppen, dus wil je, wanneer die factuur is geïncasseerd, deze storneren?
Je krijgt dan eerst een automatische herinnering van het originele bedrag die je kunt negeren en een paar dagen later een herinnering om het nieuwe bedrag te voldoen via iDeal.
De kosten voor het buiten bundel internetgebruik van oktober tot nu toe (1641 MB) verreken ik met een extra internetbundel van 2500 MB. Je hebt de optie 'Internet op je mobiel' al uitgezet, ik adviseer om dat zo te houden tot 1 december.
Nu heb je al een aanbetaling gedaan vanwege hoogverbruik, maar die storten we terug.

Friesian en de leon: dank voor jullie hulp!

KoenB, heb ik je zo naar tevredenheid kunnen helpen?
Beste Ernst,

Bedankt voor je geruststellende antwoord ( al heb je ons wel n tijdje in spanning laten zitten..pff..)ik ben erg blij met je voorstel en adviezen. We gaan deze zeker ter harte nemen, zodat dit niet nogmaals kan gebeuren!
Nogmaals bedankt en we wachten de verdere afhandeling af..
Reputatie 4
Badge +8
Chapeau voor Simyo
ofwel
Hoed af voor Simyo!
Reputatie 6
Badge +10
Hoi KoenB,

Wat fijn om te horen dat je blij bent met de oplossing 🙂 Gezien je geschrokken reactie, denk ik ook dat dit niet meer voor zal komen. Mocht je nog verdere vragen hebben over de afwikkeling, hoor ik het graag van je!

@koorelle is een Simyo fan! Joepie!
Reputatie 7
Badge +9


@koorelle is een Simyo fan! Joepie!


Kook hoor. :D

...enne idd netjes opgelost.
Reputatie 6
Badge +10
Bedankt voor je feedback! 🙂

Reageer