.

Beantwoord

Hoe kom ik opnieuw aan een hoge factuur?

  • 22 August 2013
  • 8 reacties
  • 1761 Bekeken

Badge
Hallo,

Net als vorige maand zorgen jullie weer voor een spontane hartverzakking door mij alweer een hoge rekening van €369,39 voor te schotelen waarin ik volgens de details in de factuur weer een absurd abnormaal immens hoog dataverbruik heb. Ik ben echter van mening dat ik nooit, maar dan ook nooit zoveel data in een maand verbruik dat de rekening oploopt tot dat bedrag.

Na de vorige factuur die ook al erg absurd hoog was uitgevallen, heb ik nogmaals gecontroleerd of de juiste instellingen in mijn telefoon stonden. Dit is absoluut het geval geweest, meerdere malen gecontroleerd, dus daar kan het probleem naar mijn idee niet liggen.
  • Nee, ik download geen apps via het mobiele netwerk.
  • Nee, ik stream niet en bekijk geen filmpjes op bijv. YouTube via het mobiele netwerk.
  • Nee, ik upload geen grote bestanden via het mobiele netwerk.
Ik wil op dit moment van jullie dus geen reactie horen waarin mij vriendelijk wordt gevraagd om dat nogmaals te bekijken, of om een of ander topic op dit forum door te lezen voor oplossingen.

Nu word ik dus weer opgeschrikt door dat dataverbruik. Verbruik van soms 40 tot 60MB in slechts enkele minuten. Dit is echt onmogelijk. Ik ben helemaal geen groot internetgebruiker op mijn telefoon. Ik kijk dagelijks slechts enkele keren op mijn telefoon, hooguit enkele webpagina's en af en toe eens wat nieuws in apps. Waar dit hoog verbruik vandaan komt is mij onbekend. Ik vind het niet terecht dat een ontwetende klant die zich aan het eind van de factuurperiode zich een hoedje schrikt deze absurde bedragen moet betalen.

Ik lees verder op internet (voornamelijk buiten dit forum) veel meer klachten over dit probleem met onverwacht en onverklaarbaar hoog dataverbruik. Daarin valt mij op in de reacties van Simyo dat jullie erg stug zijn en moeilijk bereikbaar en meedenkend zijn met dit probleem. Jullie denken niet mee met de klant, denken vooral aan eigen belangen, nemen nergens de moeite voor om bijvoorbeeld eens uit te zoeken of dat ergens door komt, komen nergens tot een compromis etc. Want Simyo staat centraal en de klant is daar de dupe van, zolang er maar dat geld binnenkomt, want dat is bij jullie helaas het belangrijkst.

Ik hoop dat jullie eens jullie houding veranderen met dit probleem en met een oplossing tegemoet komen, in plaats van continu onnodig en zuurverdiend geld van de klant af te troggelen. Ik hoop dat er van jullie kant een fatsoenlijke oplossing komt voor dit probleem, en hopelijk straks ook voor vele andere klanten die ongetwijfeld dit probleem krijgen.

Ik kan op dit moment dat bedrag niet betalen. Het bedrag is ongeveer tweederde van mijn huidig inkomen, dus dat geld kan ik momenteel beter ergens anders aan besteden dan aan dit dure grapje van jullie. Ik hoop dat jullie met een fatsoenlijke oplossing komen bij dit probleem.

Groeten,
Jeroen
icon

Beste antwoord door Natascha 24 August 2013, 11:34

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Als ik dit soort ervaringen lees is altijd mijn eerste reactie: waarom niet een datamonitor app geinstalleerd? Die zijn er voor alle gangbare OSsen - ik weet niet wat voor smartphone je hebt, maar op mijn iPhone heb ik zelf goede ervaringen met Onavo Count gecombineerd met DataWiz. Die geven je een goed inzicht in het dataverbruik van de diverse apps op je smartphone, zowel via WiFi als via het mobiele netwerk. Dat laatste gebeurt vaker dan je denkt, maar is wel te voorkomen of tenminste in te perken door bepaalde instellingen te veranderen.
Badge
De moedermij van Simyo, KPN geeft zelf een goedwerkende datamonitor uit. MB Meter te vinden in de AppStore. Maar wat Scotsman reeds meldt Onavo Count , geeft zelfs aan waar het verbruik aan gelegen is.
Reputatie 7
Badge +9
Dus de KPN app werkt ook met Simyo? Dit wordt namelijk niet vermeld in de beschrijving. De Yes MB Meter lijkt me erg handig, het lijkt op DataWiz maar dan in het Nederlands.
Reputatie 7
Android heeft in de laatste versies, ik meen vanaf 4.x, ook een redelijke datamonitor. Althans dat is mijn ervaring. Je kunt de periode ingeven, zodat je kunt zien hoeveel data in die periode is verstookt. Ook kun je zien wat deze data heeft verbruikt. Ook kun je een plafond instellen.

Zo heb ik recentelijk geconstateerd dat op mijn geroote en van een custom rom (Android 4.2.2) voorziene Huawei Ascend G300 mijn Faceboook app wel erg veel data heeft verbruikt in nog geen week tijd, zo'n 150 MB!. Ik kwam hierachter, doordat het verbruik in Mijn Simyo opeens om onduidelijke redenen uit de pas ging lopen. Elke nacht om 00.00.00 uur en een paar minuten en/of seconden was er dataverbruik oplopend tot 40 MB. Nu heb ik in de Facebook app de achtergrondservices maar uitgeschakeld om te zien of dit het euvel heeft opgelost. Nu is mijn Mijn Simyo nog niet geupdated met de laatste 10 uur. dus het wordt nog spannend of dit het is geweest......
Badge +6
Hallo,

Net als vorige maand zorgen jullie weer voor een spontane hartverzakking door mij alweer een hoge rekening van €369,39 voor te schotelen waarin ik volgens de details in de factuur weer een absurd abnormaal immens hoog dataverbruik heb. Ik ben echter van mening dat ik nooit, maar dan ook nooit zoveel data in een maand verbruik dat de rekening oploopt tot dat bedrag.

Na de vorige factuur die ook al erg absurd hoog was uitgevallen, heb ik nogmaals gecontroleerd of de juiste instellingen in mijn telefoon stonden. Dit is absoluut het geval geweest, meerdere malen gecontroleerd, dus daar kan het probleem naar mijn idee niet liggen.
  • Nee, ik download geen apps via het mobiele netwerk.
  • Nee, ik stream niet en bekijk geen filmpjes op bijv. YouTube via het mobiele netwerk.
  • Nee, ik upload geen grote bestanden via het mobiele netwerk.
Ik wil op dit moment van jullie dus geen reactie horen waarin mij vriendelijk wordt gevraagd om dat nogmaals te bekijken, of om een of ander topic op dit forum door te lezen voor oplossingen.

Nu word ik dus weer opgeschrikt door dat dataverbruik. Verbruik van soms 40 tot 60MB in slechts enkele minuten. Dit is echt onmogelijk. Ik ben helemaal geen groot internetgebruiker op mijn telefoon. Ik kijk dagelijks slechts enkele keren op mijn telefoon, hooguit enkele webpagina's en af en toe eens wat nieuws in apps. Waar dit hoog verbruik vandaan komt is mij onbekend. Ik vind het niet terecht dat een ontwetende klant die zich aan het eind van de factuurperiode zich een hoedje schrikt deze absurde bedragen moet betalen.

Ik lees verder op internet (voornamelijk buiten dit forum) veel meer klachten over dit probleem met onverwacht en onverklaarbaar hoog dataverbruik. Daarin valt mij op in de reacties van Simyo dat jullie erg stug zijn en moeilijk bereikbaar en meedenkend zijn met dit probleem. Jullie denken niet mee met de klant, denken vooral aan eigen belangen, nemen nergens de moeite voor om bijvoorbeeld eens uit te zoeken of dat ergens door komt, komen nergens tot een compromis etc. Want Simyo staat centraal en de klant is daar de dupe van, zolang er maar dat geld binnenkomt, want dat is bij jullie helaas het belangrijkst.

Ik hoop dat jullie eens jullie houding veranderen met dit probleem en met een oplossing tegemoet komen, in plaats van continu onnodig en zuurverdiend geld van de klant af te troggelen. Ik hoop dat er van jullie kant een fatsoenlijke oplossing komt voor dit probleem, en hopelijk straks ook voor vele andere klanten die ongetwijfeld dit probleem krijgen.

Ik kan op dit moment dat bedrag niet betalen. Het bedrag is ongeveer tweederde van mijn huidig inkomen, dus dat geld kan ik momenteel beter ergens anders aan besteden dan aan dit dure grapje van jullie. Ik hoop dat jullie met een fatsoenlijke oplossing komen bij dit probleem.

Groeten,
Jeroen


Hoi Jeroen,

Vervelend om te lezen dat je voor de 2e keer een hoge rekening hebt ontvangen. Een simkaart registreert enkel berichten, telefoongesprekken en/of internetverbruik, wanneer het toestel daar de opdracht toe krijgt van een gebruiker.
Een simkaart kan niet zelf denken of handelen en wordt te allen tijde aangestuurd via het toestel en dus de gebruiker.

Simyo mag helaas niet zien wat je op het internet hebt gedaan. Zoals Scotsman, Beko & RicoK aangeven kan je een datamonitor app installeren op je toestel. Daarmee kan je zien hoeveel internet bepaalde app's gebruiken.

In dit topic kan je lezen wat er voor gebruik van het internet kan zorgen op je toestel.

@ Scotsman, Beko & RicoK bedankt voor het meedenken.
Badge
Ik heb precies hetzelfde. Nu voor de tweede keer opeens een factuur van 140 euro binnen gekregen. Na de eerste keer heb ik met een app mijn dataverbruik bijgehouden met zowel de simyo app als een andere app, en ik heb hier bewijs van.

Het merkwaardige is dat zelfs de Simyo App aangaf dat ik gewoon nog binnen mijn bundel zat. Ook krijg ik normaliter altijd een smsje als ik over 50% van mijn internetbundel zit. Die heb ik in deze maanden "toevallig" niet gekregen. Het begint dus erg op misleiding/oplichting te lijken en dit is strafbaar.

Ik wil Simyo bij deze vragen om dit te herzien. Zoniet, dan laat ik dit publiceren en/of ga ik over op een rechtzaak.
Het is wel handig om je vraag en eis maar in één topic te stellen. Anders wordt het zo verwarrend.

Die 2e app die hebt geïnstalleerd, toont ie alleen het verbruik van de apps of van het totale internet verkeer? Sommige registreren namelijk niet de updates van apps of software van het toestel.

De 50% sms bestaat niet meer, is nu 80% en bij 100% krijg je er ook 1. Simyo kan jouw precies vertellen wanneer en hoe laat deze verzonden zijn. Deze smsjes zijn realtime en wettelijk verplicht. Je zal ze dus gehad moeten hebben.

Ik snap je frustratie wel omdat je niet kan herleiden waar je verbruik vandaan komt, maar iemand of een bedrijf betichten van misleiding of oplichting is ook strafbaar zonder dat je daar wettelijk en overtuigend bewijs voor hebt.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ryry,

Welkom op het Simyo Forum.

Wat vervelend dat je voor de tweede keer een hoge factuur hebt gekregen. Ik kan me voorstellen dat je hier graag mee uitleg over wilt.

Ik heb jouw factuur van juni en juli bekeken. Op beide facturen ben je inderdaad buiten de internetbundel gegaan. Dit heeft echter niet voor de meeste kosten gezorgd. Je hebt erg veel gebeld. Dit heeft ervoor gezorgd dat de meeste kosten aan bellen buiten de bundel zijn gemaakt. Ik zie dat dit vaker voorkomt. Ik raad je dan ook aan om jouw belbundel te verhogen. Zo voorkom je deze hoge facturen.

Zoals aangegeven ben je ook buiten de internetbundel gegaan. Dit gebeurt al redelijk vroeg in de maand. Zowel op de factuur van juni als van juli zie ik terug dat je rond de 17e van de maand buiten je bundel gaat. Dit kun je dan vanaf dat moment ook terugvinden via Mijn Simyo. Hier kan een vertraging inzitten van een paar uur.

Het 50% sms'je wordt inderdaad niet meer verzonden. Je krijgt nu een sms'je op 80% en op 100%. Kan het zijn dat je deze gemist hebt? Deze worden realtime vanuit ons netwerk verzonden.

Helaas kan ik niet inzien waaraan jij jouw MB's verbruikt. Dit om jouw privacy te beschermen. Om meer inzicht in jouw dataverbruik te krijgen, wil ik je vragen hier eens te kijken. Wellicht dat je dan wat meer kunt terugvinden. In dit blog geven we jou tips en tricks om binnen jouw bundel te blijven. Wellicht heb je hier ook nog wat aan.

Je geeft aan dat je het verbruik hebt bijgehouden via een app die niet van Simyo is. Helaas kan ik niet garanderen dat deze app al het verbruik heeft meegenomen en op de juiste manier heeft afgerond. Zoals Raytje aangeeft, kan het zijn dat deze applicatie geen updates meeneemt. Zoals ik eerder in dit bericht heb aangegeven, kan het verbruik via de Mijn Simyo App een vertraging hebben. Dit komt door de verwerkingstijd. Laat je het weten als je nog andere vragen hebt?

@Raytje, bedankt voor je hulp en toelichting hierin :)

Groetjes,
Angela

Reageer