.

Beantwoord

Hoe kan mijn factuur zo hoog geworden zijn?


Badge
Beste Simyo,

Ik heb de afgelopen tijd erg veel smsjes gestuurd. Was er op voorbereid (er spelen wat persoonlijke omstandigheden) en had naar mijn weten ook al erg lang geleden de bundel aangezet.

Schrok me gisteren echter dood toen ik op mijnsimyo keek - 200 euro?! Dit itt de 3 euro die je normaal zou betalen voor onbeperkt sms. Ik snap niet waar dit is misgegaan en heb dit geld ook niet zomaar even liggen. Het voelt ook niet even als "foutje, bedankt", een verschil van 197 euro is wel erg veel...

Uiteraard ook meteen zo verstandig geweest die bundel nog een keer aan te zetten, helaas met weinig effect want vandaag is de rekening alweer 215 euro terwijl hij meteen in had moeten gaan? Ik zie hem ook wederom nergens bij staan.

Simyo, help! Ik weet het even niet meer. In het kort dus: hoge factuur, halve hartverzakking, teleurstelling, een sprankje hoop en vooral heel veel verwarring en stress.

Is het mogelijk dat iemand van simyo contact met me opneemt? Het spreekt denk ik voor zich dat ik op het moment Ă©cht helemaal niks meer durf met mijn mobiel.

Groetjes,

Jitske
icon

Beste antwoord door Angela 26 July 2016, 11:55

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Jits,

Welkom op het Simyo Forum.

Dat je erg bent geschrokken, kan ik me goed voorstellen. Het is te begrijpen dat je niet zomaar zo'n bedrag hebt liggen.

Ik heb het voor je nagekeken en zie inderdaad de kosten op je huidige verbruik staan. Het heeft echt te maken met de hoeveelheid sms'jes die er verstuurd zijn. Op het moment dat je een wijziging plaatst in je abonnement en een bundel aanzet, krijg je hiervan een e-mail ter bevestiging. Daarnaast zie je direct op Mijn Simyo staan dat de bundel is ingegaan. Op het moment dat je niet alle bevestigen doorloopt of alleen de bundel aanklikt en niet bevestigd, zal er ook niets geactiveerd worden.

Ik ben bang dat je niet alle stappen voor het activeren van de bundel hebt doorlopen, waardoor deze niet aangezet is. Ook de 2e keer heb je niet bevestigd of niet volledig alle stappen doorlopen. Hij staat nu alsnog niet aan. Ik wil je aanraden het nogmaals te proberen en alles goed te bevestigen.

Sinds 17 juli is je belbundel op en bel/sms je dus tegen het buitenbundel tarief. Dit is inderdaad aanzienlijk duurder dan sms'en of bellen binnen een belbundel. Omdat sms'jes en gesprekken zo goed te monitoren zijn en niet onbewust kunnen plaatsvinden, kan ik je hierin helaas niet tegemoet komen. Met dataverbruik kunnen we in enkele gevallen nog wel eens een uitzondering maken omdat dit ook onbewust door jouw telefoon verbruikt kan worden.

We bieden jou een verbruiksmeter via Mijn Simyo en de Mijn Simyo App. Hierop kan je precies in de gaten houden hoe je ervoor staat qua verbruik en abonnement. Hier had je kunnen zien dat je sinds 17 juli al kosten aan het maken was en eventueel eerder aan de bel kunnen trekken. Het spijt me dat ik hierin niets voor je kan doen 😞 De sms'jes zijn daadwerkelijk verzonden en het verbruik is dus terecht geregistreerd.

Natuurlijk kunnen we je wel aan alle kanten helpen om het betalen makkelijker voor je te maken. Als de factuur afgeschreven wordt volgende maand, kun je deze storneren en kunnen we met je in gesprek over een uitstel of een regeling.

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Angela
Badge
Hoi Angela,

Dank je voor je vriendelijke reactie.

Dat het verbruik geregistreerd is, klopt Het is er ook geweest. Dat zou ik ook niet willen ontkennen, sterker nog: zoals ik al aangaf wist ik zelfs van tevoren dat het zou gaan plaatsvinden. Dat het terecht geregistreerd is, daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik had immers toch die bundel aangevraagd? Dat het (naar nu blijkt) tot twee keer toe misgegaan is, en Simyo mij hierin niet tegemoet zou willen treden vind ik jammer. We hebben het hier nota bene over een verschil van 197 euro (wat normaal 3 euro was geweest), waarbij nu de schuld voor mijn gevoel op mij af wordt geschoven, terwijl ik hem voor mijn gevoel toch echt heb aangezet (twee keer). Jullie hebben een zeer heldere site waarmee ik nog nooit problemen heb gehad, dus dan vraag ik me af waar jij zelf denkt dat dat mis zou zijn gegaan?

Ik ben er vanuit gegaan dat het systeem werkt, en heb dit inderdaad (helaas) niet gebaseerd op een mail die nooit gearriveerd is. Als ik eerder had geweten dat het alleen met de e-mail oké was, was dit natuurlijk nooit gebeurd.

Ik ga het uiteraard niet nogmaals proberen met alle risico's van dien, want het is nu twee keer mislukt. Ik zie daar dan ook geen oplossing in, aangezien ik nu al in de problemen zit.

Ik had iets meer coulance verwacht en en vind het jammer dit zo te moeten eindigen. Ik zal je tips betreffende betalingsregeling opvolgen maar zal dan mijn conclusies trekken aangezien ik die smsbundel de komende drie maanden zeker nog actief nodig zal hebben. Ik kan dit soort rekeningen op dit moment er gewoon niet bij hebben. jammer dat er geen oplossing mogelijk is en Simyo hier geen coulance-beleid in kent. Op jullie website staat groot vermeld dat jullie het erg belangrijk vinden dat jullie klanten tevreden zijn. Dat ben ik met deze oplossing helaas niet. Overigens vind ik het ietwat merkwaardig dat jullie, als ik eerder aan de bel had getrokken, wellicht wél wat voor mij hadden kunnen doen.

De app is in principe een goede tip die mij hierin had kunnen redden, maar werkt helaas niet op mijn telefoon.

Met vriendelijke groet,
Jitske
Badge
Ik zie trouwens dat jullie mijn topictitel hebben veranderd. Ik vond de strekking van mijn vorige titel echter beter aansluiten op mijn vraag. Is dit een bewuste beslissing? En zo ja, zouden jullie kunnen aangeven waarom hiervoor gekozen is? Dit beschrijft namelijk niet echt de strekking van mijn probleem voor mijn gevoel (even goede vrienden verder, het viel me ineens op).
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Jits,

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! 🙂 Ik snap heel goed dat dit een vervelende situatie is, maar je gaat er gracieus mee om. Netjes! Zoals Angela al aangaf, kun je altijd aan de bel trekken zodra de factuur er is. Dan kunnen we een betalingsregeling met je treffen, bijvoorbeeld. Dit kan al een heleboel schelen.

Wat de titel betreft: dit wordt bewust aangepast, dat klopt! De reden hierachter is dat dit het makkelijker maakt voor andere mensen om dit topic te vinden. De precieze strekking van je punt staat namelijk in je bericht, maar een hele specifieke titel wordt niet door iedereen (of door elke zoekmachine) gevonden of herkend. Dit topic is er voornamelijk voor jou, maar als andere mensen hier baat bij kunnen hebben, dan is dat alleen maar beter, toch?

Laat je 't weten als je andere vragen hebt?

Groetjes,
Jihane
Badge
Hoi Jihane,

Dankjewel voor je antwoord en excuus voor mijn late reactie. Helaas ging mijn gezondheid heel erg snel achteruit de afgelopen tijd waardoor ik tijdelijk niet meer in staat was te reageren. Op dit moment ben ik dat gelukkig even wel, en ik wou graag ook van de gelegenheid gebruik maken dat alsnog te doen. Het zou kunnen zijn dat mijn reacties mbt deze kwestie ook in het vervolg meer ruimte voor pauze zullen vragen, waarvoor bij voorbaat mijn excuus.

Dat ik een betalingsregeling kan treffen had ik inderdaad begrepen. Toch vind ik dit nog altijd geen "terechte" oplossing omdat ik naar mijn idee alle stappen heb ondernomen om die bundel aan te zetten. De schuld wordt op dat moment helemaal bij mij neergelegd, en - dat is mijn hele punt in dezen - dat vind ik dus niet terecht. Dat jullie hier niet eens in willen middelen, of mij tegemoet zouden willen komen, vind ik echt heel erg jammer. Volgens mij hebben jullie er meer aan als we hier een tussenweg in vinden, dan wanneer ik hier met een heel naar gevoel vertrek.
Zo'n betalingsregeling scheelt inderdaad in de tijd en de mogelijkheid tot het betalen, maar helaas niet in het gevoel dat me bekruipt van onterechtheid.

Wat de titel betreft:

Mijn vraag betrof het niet aan staan van de sms-bundel, niet het waarom-is-de-rekening-zo-hoog (die is zo hoog omdat hij niet aanstond, maar dat wist ik dus al, zoals ook blijkt uit mijn eerste post op dit forum). Hij is dus eigenlijk slechter vindbaar gevonden nu. Misschien goed om toch even terug te zetten? ;)

Dankjewel voor je antwoord en nogmaals excuus voor mijn late reactie.

Met vriendelijke groet,
Jitske
Reputatie 3
Badge +5
Hoi Jits,

Allereerst wens ik je enorm veel beterschap en hoop dat je snel weer de frisse en fruitige 'Jits' bent!

Ik begrijp dat je het enorm vervelend vind dat het bedrag niet komt te vervallen en dat een betalingsregeling het maximale is wat je hieruit kunt halen. Helaas kan ik ook niet anders concluderen dan dat we je een betalingsregeling kunnen aanbieden, maar geen coulance van het bedrag. Dit omdat we ons systeem dusdanig hebben opgebouwd dat je een bevestiging ontvangt als je de bundels hebt gewijzigd en ook een hele inzichtelijk website/app ter beschikking hebben gesteld.

Wat betreft de titel, dit kunnen wij nu niet meer aanpassen in verband administratieve redenen. De strekking van de titel is in mijn ogen kloppend, maar ik kan begrijpen dat het niet de probleemstelling niet volledig dekt. Wij zullen hier dan beter opletten in de toekomst.

Ik hoop dat de betalingsregeling de situatie dusdanig zal vergemakkelijken dat we alsnog beiden met een glimlach op onze gezichten kunnen zeggen dat we er samen uit zijn gekomen.

Groetjes,
Ilias
Badge
Beste Ilias,

Dank je voor de beterschapswensen.

Even over je reactie. Je stelt nu eigenlijk dat OMDAT het systeem nu eenmaal zo is, dat coulance niet mogelijk is. Waarmee je stelt dat je systeem dus automatisch waterdicht is. Ik heb echter zoals gezegd twee keer deze bundel aangezet (twee keer!), dus dat geloof ik niet. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat ik een mailtje had moeten krijgen, maar een mail die niet komt, die mis je nou eenmaal niet zo snel.

Je stelt dat ik wil dat het bedrag "komt te vervallen", maar dit heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb het in mijn berichtje over middelen of tegemoet komen. Wat echt een ontzettend groot verschil is, dus wees daar ook accuraat in. Ik stel me voor mijn gevoel ondanks alles nog coulanter op dan jullie, en dat is echt naar - ik voel me namelijk echt benadeeld.

Ik snap jullie punt ook, ik vind jullie website ook erg inzichtelijk, DAAROM juist dat ik dit ook zo vreemd vind! En tot twee keer toe! Om heel eerlijk te zijn - ik gebruik dit soort woorden liever niet - voel ik me redelijk opzij gezet gezien jullie reacties hier, ondanks dat ze heel erg vriendelijk zijn. Erg veel wolligheid, maar door de woorden heen proef ik vooral veel weerstand om iets recht te zetten. Zelfs in de weerstand mbt van mijn titel (welke administratieve redenen?) lees ik dat.

Met deze redenatie die je hier gebruikt, "het systeem is nu eenmaal zo", zou niemand dus ooit hoeven te hopen op enige vorm van coulance. Blijkbaar is dit een systeem waarbij je bij elke actie die je doet onmiddelijk moet checken in hoeverre het wel door het systeem heen is gekomen, anders krijg je dit soort rekeningen, en reacties over dat "het systeem nu eenmaal zo is".

Een glimlach zul je van mij niet krijgen want ik voel me echt ontzettend benadeeld en heb het idee dat jullie nu gewoon aan het plukken zijn wat jullie plukken kunnen. Een gevoel van rechtvaardigheid is er echt totaal niet.

Fijn dat jullie mensen zelf de touwtjes in handen geven, maar zorg wel voor dat die touwtjes werken. Zo komen mensen gewoon in de problemen. Een betalingsregeling doet daar niks aan af.

Nogmaals, we hebben het hier dus over:
normaal abonnement - 18 euro
bundel sms - 3 euro
Samen 21 euro.

Mijn rekening:
214,61.

Ik snap niet dat jullie dit ok vinden en een betalingsregeling een normale oplossing. Ik ben gewoon een beetje sprakeloos.

Groetjes,
Jitske
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Jits,

Ik wil dit bericht starten door me aan te sluiten bij Ilias, en je beterschap te wensen. Ik hoop dat het intussen beter met je gaat, Jits!

Verder heb ik alle begrip voor jouw situatie. Ik heb net overlegd met mijn collega's (inclusief Ilias en Angela). Zelfs de financiële afdeling is erbij komen zitten. We hebben gekeken naar de gemaakte kosten en naar de jouw specifieke situatie. Wat Angela zegt klopt helemaal: de bundel stond simpelweg niet aan. Sterker nog, de bundel staat nog steeds niet aan. Dit kun je terug zien in Mijn Simyo - al jouw SMS'jes gaan nog gewoon van je SMS- en belbundel af. Als je dit aan wilt zetten, kun je dat doen door in te loggen op Mijn Simyo en dan te gaan naar Instellingen > Abonnement > Bundels aanpassen. De kosten die gemaakt zijn, zijn in principe dus terecht.

Dat gezegd hebbende: gelukkig zijn we geen robots 🙂 Ik kijk naar jouw situatie en ik vind het ontzettend zuur voor je. Ineens moet je zoveel geld betalen! Dat vind ik vervelend voor je. Na overleg met verschillende collega's, is er besloten dat wij 50% van de SMS-kosten willen vergoeden voor je! 🙂 Je krijgt dus een vergoeding van € 82,92.

Lijkt dit jou een goede tegemoetkoming?

Heel veel groetjes,
Jihane (+ collega's!)
Badge
Hoi Jihane,

Allereerst ook jij bedankt voor je beterschapswensen. Ik hoop dat ik over een maandje kan zeggen dat het wat beter gaat :-)

Wat betreft je voorstel, echt heel erg fijn dat jullie allemaal zo hebben meegedacht en ik maak dan ook graag gebruik van de vergoeding van 50% van de smskosten! Heel erg bedankt, je hebt geen idee wat voor opluchting dit voor mij is!

Hoe gaat dat in zijn werk? Zal ik dan de rekening nog steeds moeten storneren? Krijg ik dan geen BKR notering? En kan ik dan gewoon blijven bellen? Wat kan ik het beste doen?

Dat het abonnement nog steeds niet aanstond klopt. Ik heb inmiddels een aparte sim voor de sms. 🙂 Durfde het niet meer zo goed aan.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie inzet!

Groetjes,
Jitske
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Jits,

Graag gedaan! 🙂 Het is niet nodig om de rekening te storneren. Het bedrag van € 82,92 wordt dan binnen drie weken teruggestort op jouw rekening. Lekker simpel, dus!

Laat je het weten als je je SMS-bundel aan hebt gezet? Dan controleer ik meteen voor je of dit wel goed is gegaan 🙂

Groetjes,
Jihane

Reageer