.

Beantwoord

Hoe kan mijn factuur ineens zo hoog zijn?


Badge
  • Startend Simyaan
  • 8 reacties
Beste Simyo,

Met veel plezier heb ik tot nu toe gebruik gemaakt van jullie diensten. Ook heb ik een aantal vrienden bij jullie laten aansluiten. Vandaag kreeg ik echter opeens een schrikbarende mail: ik zou 63 euro moeten betalen, terwijl ik normaal altijd rond de 15 euro (mijn bundel) zit. Nog nooit heb ik veel extra gebruik gehad en nu zou ik binnen een paar minuten 300 mb hebben verbruikt?! Ik zou mijn god geen idee hebben waaraan. Hopelijk komen jullie met een oplossing hiervoor, want dit kan gewoon niet kloppen!!! Ik zou graag klant bij jullie blijven, maar natuurlijk niet op deze manier.

Alvast bedankt, ik hoor graag. Groet, Karin.
icon

Beste antwoord door Angela 20 April 2016, 13:47

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Kaar,

Dat je geschrokken bent van dit bedrag kan ik begrijpen! Vooral omdat je aangeeft dat je altijd een stuk lager in je maandelijkse kosten zit.

Natuurlijk heb ik even met je meegekeken naar het verbruik. Hier zie ik dat je op 12 maart al buiten je internetbundel bent gegaan. Je hebt op deze datum ook netjes een sms'je van ons ontvangen. Dit sms'je is helaas iets vertraagd in jouw geval. Dit kan wel eens voorkomen maar gelukkig niet heel vaak. Alle MB's die voor deze sms buiten bundel zijn gevallen, hebben we natuurlijk niet in rekening gebracht.

Na het ontvangen van het sms'je, heb je geen actie ondernemen. Je bent gebruik blijven maken van het internet tot het einde van de maand. Hierdoor zijn de kosten hoger opgelopen dan je in eerste instantie had verwacht. Heb je het sms'je gezien?

Helaas kan ik vanwege jouw privacy niet inzien waaraan je MB's opgegaan zijn. Gelukkig kun je dit tegenwoordig heen snel en gemakkelijk doen in je telefoon. Weet je niet precies hoe dit moet? Geen zorgen. In dit blog leggen we precies uit waar je dit kunt vinden. Kun je een verklaring vinden voor het verbruik?

Ik hoor het graag van je.

Groetjes,
Angela
Badge
Beste angela,

dank voor je reactie. nee ik kan niet iets zien waar ik opeens veel mb's (300!!!!!) voor zou gebruiken, echt onverklaarbaar. Dus het lijkt mij dat er iets mis is gegaan. Vooral als je zegt dat jullie al mb's niet hebben meegerekend die voor het smsje werden verbruikt. De sms kan ik overigens ook niet terugvinden (maar kan ik hebben verwijderd) al zou het in dit geval ook niets hebben uitgemaakt, want normaal als ik op de helft van mijn bundel zit kan ik het zeker nog een halve maand uitzingen!! Dus als ik in een paar minuten mijn hele mb bundel kwijt ben, heeft zo'n smsje niet veel nut natuurlijk. Ik hoop dat jullie uit coulance iets kunnen betekenen, want dit is wel ongehoord vind ik. Je kan in mijn hele verleden zien dat ik nooit een hoge rekening heb gekregen. Er is toch geen enkele verklaring voor deze stijging? Ik hoor graag! Anders ga ik sowieso mijn abonnement stopzetten.

Bedankt en groet,

Karin
Reputatie 6
Badge +10
Hoi kaar,

Wat jammer dat je niets kunt vinden in je telefoon, dat dit verbruik verklaart. Je vraagt in je bericht om een tegemoetkoming, omdat dit niet strookt met je verbruik in het verleden. Natuurlijk hoop ik dat je begrijpt dat we eerst de bron van dit probleem of incident willen vinden, voor we over gaan naar het vergoeden van eventuele internetkosten. Voor je het weet gebeurt het de volgende maand weer en dan zitten we met hetzelfde verhaal!

Kun je ons vertellen wat voor telefoon je hebt? Misschien kunnen we je dan helpen zoeken naar de bron 🙂.

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes, Tiury
Badge
Beste tiury,

dank voor je reactie! Ik begrijp dat je niet meteen overgaat tot een tegemoetkoming, al klopt de redenering niet helemaal. Want volgende maand zou je uiteraard kunnen terugvallen op deze discussie.

Ik heb in ieder geval een iPhone 5s. Hoor graag of jullie een verklaring kunnen vinden.

Groet, Karin
Reputatie 5
Badge +9
Hoi kaar,

Bedankt voor het doorgeven van je type toestel.

Ga naar Instellingen -> Mobiel netwerk. Wanneer je daar naar beneden scrolt zie je alle apps die jij gebruikt. Onder de apps staat de hoeveelheid verbruik van de app. Je kunt daar ook je mobiele data voor één specifieke app uitzetten. Zie je daar een app met veel dataverbruik? Dit kan namelijk de boosdoener zijn!

Als je helemaal naar beneden scrolt zie je 'stel gegevens opnieuw in'. Ik raad je aan dit aan het begin van de maand te doen. Vanaf dan start de teller weer op 0 en kan je heel goed zien welke app zoveel MB verbruikt.

Ik hoor graag van je of het je gelukt is.

Groetjes,
Caspar
Badge
Hallo caspar,

Uiteraard had ik daar al naar gekeken, maar er is niets geks te zien ten opzichte van normaal gebruik. Dat kan overigens ook niet want ik gebruik geen apps die dit bizarre verbruik zouden kunnen rechtvaardigen. Wat gebruikt er nou minutenlang 60 mb per minuut? Ik stream geen films/muziek of wat dan ook. Ik gebruik alleen huis tuin en keuken apps die ik heb gedownload. Bovendien zou het toch terugkerend zijn als ik iets op mijn telefoon zou hebben wat het bizarre verbruik rechtvaardigd? En ik heb nooit eerder ver boven mijn MB bundel gezeten (misschien een keer 1 euro of 2).
Ik hoop dat jullie snel met een oplossing of tegemoetkoming komen, want zo komen we nergens. Ik hoor graag van jullie en anders schakel ik rechtsbijstand in, want dit is natuurlijk onrechtvaardig.

Groet, Karin
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Kaar,

Zoals Tiury heeft aangegeven, kunnen we pas overschakelen naar een eventuele vergoeding als het het probleem achterhaald hebben. Als we overgaan naar een coulance, is dit namelijk eenmalig. Gebeurt het nog eens? Dan kunnen we je helemaal niets meer voor je doen.

Ik zie dat Caspar je niet gevraagd heeft om de systemen te bekijken in het verbruik. Dit zijn alle achtergrond systemen die lopen op jouw telefoon. Je vindt dit helemaal onderaan de lijst met apps en dataverbruik. Je kunt op het knopje 'Systeem' klikken en hier precies zien wat jouw telefoon verbruikt zonder dat je hier zelf iets mee doet. Vaak ligt het dan aan 'synchronisaties' of 'updates'. Zou je dit nog willen bekijken?

Groetjes,
Angela
Badge
Hallo angela, ik heb het bekeken, maar er staat in totaal 34 mb... Dat heb ik nu in een maand genruikt voor 'systeem'. Dus dat lijkt de 59 mb per minuut niet te verklaren. Ik hoor graag weer. Groet, karin
Reputatie 6
Badge +10
Hoi kaar,

Even voor de duidelijkheid; geeft de meter nu nog gegevens aan uit de tijd dat deze kosten zijn opgebouwd? Of heb je dit hierna nog gereset?

Groetjes, Tiury
Badge
Hallo tiury,

Ik heb vanaf 11 februari 2015 (vorig jaar dus) tot en met april 1,2 gigabyte gebruikt voor systeem, dat is 1228,8 megabyte. Dus dat verklaart nog steeds geen 300 mb in een paar minuten in maart?! Daarna gereset en dan komen de getallen zoals ik in een eerder bericht al aangaf.

Groet, karin
Reputatie 7
Badge +10
Dat ben ik niet helemaal met je eens, Karin. Je geeft aan dat je van 11 februari tot april 1,2GB hebt verbruikt aan systemen. Je kunt hier dus niet zien hoeveel MB er per maand precies verbruikt is. Het is dan ook goed mogelijk dat dit al die tijd 800/900MB is geweest, en in maart dus verhoogd is naar 1100/1200MB vanwege het verbruik in maart. Dit is nu dus niet meer te achterhalen helaas.

Ik wil je als tip meegeven om een reminder in je agenda te zetten op elke 1e van de maand. Reset al deze gegeven steeds op de 1e van de maand zodat je aan het einde van de maand een goed beeld hebt van wat er precies verbruikt is. Heb je hier iets aan?

Groetjes,
Angela
Badge
Hallo angela, het gaat om 1200 mb voor 12 maanden, dus gemiddeld is dat 100 mb per maand en niet 300 per minuut. Ik snap dat dit niet alles zegt, maar 300 mb per minuut wijkt dan toch wel erg af van het gemiddelde. Heel onrealistisch. Maar nee ik ben helemaal niet geholpen hiermee, ik wil graag terugbetaling van mijn factuur tot het normaal of gemiddelde factuurbedrag (rond de 15€). Dat lijkt me niet meer dan reeel vanuit jullie bezien. Anders ben ik genoodzaakt om over te stappen en rechtsbijstand in te schakelen. Ik hoor graag jullie reactie. Groet, karin
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Kaar,

Dat is niet precies wat ik bedoel 🙂 Als jij vanaf februari 2015 deze MB's als niet meer gereset hebt, kan dat dus goed in 12 maanden tijd tot 800MB opgelopen zijn. Door een update, synchronisatie etc. kan hier in maart ineens veel meer bijgekomen zijn. Hierdoor ben je uiteindelijk op 1200/1300MB uitgekomen. Zoals ik in mijn vorige bericht heb aangegeven, is het niet meer te achterhalen en om die reden geef ik je de tip om dit elke 1e van de maand te resetten. Dan weet je voortaan precies welke MB's naar welke app toegegaan zijn.

Ik ben het met je eens dat het MB verbruik in maart enorm afwijkt van het gemiddelde. Dit gezegd hebbende, blijven wij bij ons standpunt dat dit heel goed mogelijk is. Het is zelfs mogelijk om meer te gebruiken in een korte periode.

Omdat we niet meer achter een oorzaak gaan komen, lijkt het mij een goed idee om over te gaan tot een oplossing. Ik ga dit voor je in orde maken en jou een e-mail sturen met de volledige uitleg hierover. Ik hoop dat je hier tevreden mee bent.

Groetjes,
Angela

Reageer