.

Beantwoord

Hoe kan je nu bij een uitgezette dongel toch verbruiken?

  • 29 March 2014
  • 8 reacties
  • 767 Bekeken

Badge
Beste allemaal,

Ik was al gewaarschuwd voor extreem hoge nota's door jullie op mijn nota's en heb mijn stinkende best gedaan om het verbruik in de gaten te houden.
Ik heb 2,5 Gig per maand en het enige wat ik doe is mailen over internet, af en toe een beetje sociale media en hier en daar wat opzoeken (surfen).
Ik download geen muziek, geen films en ik luister en kijk ook niet naar films.
Vroeger met prepaid was 1 gig net niet voldoende. Voorts gebruik ik wifi waar ik maar kan. Het is ONMOGELIJK dat ik op wifi sta en de sim-kaart ook werkt want zodra ik wifi heb, verbreek ik de verbinding.
Verder kijk ik op de teller van mijn dongel en die geeft 1,5 gig aan waar ik al een melding krijg dat ik door mijn verbruik heen ben.

Allerhande vrienden met van die smart phones zeggen dat het onmogelijk is dat ik zo veel gebruik met wat ik hierboven heb aangegeven.
Ik snap er niks van en ik ben niet bereid om die rekening te betalen.
Op mijn verbruik zie ik twee sessies tegelijk lopen. Ik heb mijn laptop afgesloten voor wifi medegebruik dus iemand kan niet op mijn wifi gebruiken.

En ik heb niet goed doorgerekend. Mijn meerverbruik wordt tegen 0,15 Euro per MB afgerekend (dat is dus 15,- per 100 MB, 150 EURO per Giga bite en dat terwijl ik een bundel heb van 2,5 Gig voor 17,50. Dat is toch buiten elke proportie. Is dat normaal onder providers? Dus dat bedoelen ze met buitenbundelkosten. Ik dacht dat ik gewoon het meerverbruik naar rato zou moeten betalen.

Het zal wel begrijpelijk zijn dan ik bijzonder ontstemd ben.
Wie weet raad behalve SimYo te bestoken met mijn onvrede.

Groeten loes

PS Op het verbruik komt regelmatig een verbruik van 60001, 2 of 3 kB voor terwijl alle andere getallen volstrekt willekeurig zijn. Wat kan dat zijn?
icon

Beste antwoord door Ernst 31 March 2014, 17:00

Bekijk originele reactie

8 reacties

Hallo Loes.

Ik zou je adviseren om 3G watchdog te installeren.
Dat kun je zelf instellen.
Daarmee wordt je al bijtijds gewaarschuwd.
En beschermt je tegen overschrijding van de data bundel.

Groetjes
Friesian
Advies is voor Android. ...
Badge
Hoi Friesian, Ik werk op een gewone laptop MacBook uit 2009.
Groet Loes
Badge
Beste Simyo,
Mijn automatische incasso heb ik gestorneerd (98,11) en wat ik vind dat ik moet betalen, 53,24 heb ik handmatig overgemaakt met vermelding van factuurnummer. Van mijn part gebruikt u het niet verbelde telefoon/sms tegoed voor het verschil. Ik heb geen zin om voor drie euro per maand iedere keer die sim-card uit de dongel te pulken met het risico dat hij daarbij kapot gaat.
De schrik is minder erg want het bedrag betrof 2 maanden abonnement plus aansluitingskosten. Maar bijna 45 euro vind ik nog steeds absurd voor nog geen 300 MB teveel. Ik zie dat ik in maart ook al 1,30 extra berekend krijg. Daarvoor geldt hetzelfde. Ik ben direct gestopt na melding van overschrijding.

Weet je, het zou zoveel makkelijker zijn om op mijn simyo subtotaal verbruik te noteren. Nu moet je elke dag gaan rekenen.
Groet Loes
Reputatie 5
Badge +11
Hoi extravacance,

Dankjewel dat je het forum weer hebt weten te vinden voor het stellen van je vragen :o
Ik zal proberen zo volledig mogelijk antwoord te geven op al je vragen.

Je gebruikt je simkaart in een dongel en niet in een telefoon (waar ie voor gemaakt is) en is de dongel niet eens een oude Simyo Web-To-Go dongel, maar van de Lidl. Voor de risico’s van het gebruik hiervan ben je in het geheel zelf verantwoordelijk.
In de laptop waarin je je dongel gebruikt draaien continu meerdere processen die op elk willekeurig moment, zolang de laptop maar aan staat, data kunnen verzenden of ontvangen. Dit is exact hetzelfde als wanneer je je laptop op een vaste aansluiting gebruikt. Het type internet aansluiting maakt voor die processen immers niet uit, die draaien gewoon. Ik vind het fijn voor je dat je je dongel aan de praat hebt gekregen, maar moderator Dries heeft je in dit topic al gewezen op het risico van hoog dataverbruik door het gebruik van een dongel.

De maximale grootte van een pakket data dat via het mobiele netwerk verzonden of ontvangen kan worden is ruwweg 60000 kB. Wordt er meer data verbruikt tijdens 1 sessie, dan wordt het in stukken ‘geknipt’. Dit is de reden dat je dat formaat zo vaak terugziet in je verbruik.
Het buiten bundel tarief bij Simyo is €0,15 per MB. Daar doen we niet moeilijk over, dat wordt netjes vermeldt wanneer je je abonnement afsluit en staat op simyo.nl/tarieven. Op deze manier kunnen we de vaste tarieven juist goedkoop houden.

Op Mijn Simyo wordt je verbruik netjes bijgehouden, we hebben een app voor op je smartphone en je krijgt mailtjes en SMS berichten wanneer je meer dan 50% en 100% van je databundel hebt verbruikt.
Ook krijg je een week voordat we incasseren een mailtje met het bericht dat je factuur klaarstaat op Mijn Simyo. Om na het incasso de betreffende factuur te storneren is niet heel handig. Je kunt ook even contact op nemen voordat je zelf actie onderneemt. Je vraag op het forum wordt namelijk heel vaak binnen 1 werkdag beantwoord. Nu moet onze financiële administratie op zoek naar je geld om dat te koppelen aan je factuur en zal je echt de rest nog over dienen te maken :(

Omdat wij ook wel begrijpen dat je dit verbruik niet expres maakt wil ik je wel tegemoetkomen in je kosten. Ik zal eenmalig jouw buiten bundel verbruik verrekenen met de kosten voor een databundel waar dit binnen zou vallen.
De €44,87 wordt dus €7 van een 500 MB bundel voor 1 jaar. Als jij een printscreen in een privébericht wilt sturen kunnen wij op zoek naar jouw bijschrijving. Daarna kunnen we die betaling verwerken en kan ik je een mailtje sturen met een iDeal link voor het resterende bedrag.

Inmiddels heb je je databundel voor maart ook volledig verbruikt, en een beetje meer. Pas dus op met je dataverbruik, want aan die kosten kan ik niets veranderen.



@Friesian; dank je voor het meedenken!
Badge
Beste Ernst,

Ik heb van jou een coulante regeling gekregen en ik moest in een prive-berichtje mijn betaalgegevens opsturen. Dat deed ik op de enige manier die ik kon vinden. Vervolgens kreeg ik van Charlene een briefje terug dat het niet gelezen kon worden en dat ik het op het forum moet doen. Ik zag op mijn simyo dat de betaling inmiddels gevonden en geboekt is maar er komt nu een tweede herinnering voor het volle resterende bedrag. Ik geef toe dat ik die 7,- nog moet nabetalen. Om jullie administratie niet gek te maken, verneem ik van jou graag hoe en onder welk kenmerk ik dat het beste kan betalen. Wil je dan ook de incasso voor de rest stopzetten? Alvast bedankt,

Groetjes van Loes



Beste allemaal,

Ik was al gewaarschuwd voor extreem hoge nota's door jullie op mijn nota's en heb mijn stinkende best gedaan om het verbruik in de gaten te houden.
Ik heb 2,5 Gig per maand en het enige wat ik doe is mailen over internet, af en toe een beetje sociale media en hier en daar wat opzoeken (surfen).
Ik download geen muziek, geen films en ik luister en kijk ook niet naar films.
Vroeger met prepaid was 1 gig net niet voldoende. Voorts gebruik ik wifi waar ik maar kan. Het is ONMOGELIJK dat ik op wifi sta en de sim-kaart ook werkt want zodra ik wifi heb, verbreek ik de verbinding.
Verder kijk ik op de teller van mijn dongel en die geeft 1,5 gig aan waar ik al een melding krijg dat ik door mijn verbruik heen ben.

Allerhande vrienden met van die smart phones zeggen dat het onmogelijk is dat ik zo veel gebruik met wat ik hierboven heb aangegeven.
Ik snap er niks van en ik ben niet bereid om die rekening te betalen.
Op mijn verbruik zie ik twee sessies tegelijk lopen. Ik heb mijn laptop afgesloten voor wifi medegebruik dus iemand kan niet op mijn wifi gebruiken.

En ik heb niet goed doorgerekend. Mijn meerverbruik wordt tegen 0,15 Euro per MB afgerekend (dat is dus 15,- per 100 MB, 150 EURO per Giga bite en dat terwijl ik een bundel heb van 2,5 Gig voor 17,50. Dat is toch buiten elke proportie. Is dat normaal onder providers? Dus dat bedoelen ze met buitenbundelkosten. Ik dacht dat ik gewoon het meerverbruik naar rato zou moeten betalen.

Het zal wel begrijpelijk zijn dan ik bijzonder ontstemd ben.
Wie weet raad behalve SimYo te bestoken met mijn onvrede.

Groeten loes

PS Op het verbruik komt regelmatig een verbruik van 60001, 2 of 3 kB voor terwijl alle andere getallen volstrekt willekeurig zijn. Wat kan dat zijn?
Badge
Graag steeds subtotalen van het lopende verbruik onderaan het overzicht aanbrengen.
Zodat je tussentijds kan zien hoeveel MB's je nog hebt en niet heftig moet gaan tellen.
Badge +6
Hoi extravacance,

Ik heb zojuist een e-mail gestuurd naar onze financiële afdeling om z.s.m. je factuur te corrigeren. Sorry dat dit nog niet was gedaan.

Het kan overigens zijn dat onze financiële afdeling besluit om de €7 die je nog moet voldoen op een latere factuur in rekening te brengen, daar kom ik nog bij je op terug.

Met betrekking tot je tweede berichtje: op Mijn Simoy krijg je juist te zien wat je nog over hebt aan minuten, smsjes en MB's, onder 'deze maand heb ik nog:' op de overzichtspagina. Of bedoel je wat anders? 🙂

Reageer