.

Beantwoord

Hoe kan het komen dat ik twee hoogverbruik mails krijg?

  • 12 February 2018
  • 18 reacties
  • 475 Bekeken

Ik heb gisteren 2 x een mail gehad vanwege hoogverbruik. Het betreft de telefoon van mijn zoon. Volgens de verbruiksgegevens van de telefoon, komt dit hoogverbruik door Spotify. Waarom, en wat er fout is gegaan, is ons niet duidelijk.

Volgens mijn Simyo verbruiksoverzicht ging het verbruik met een snelheid van ongeveer 2MB per seconde en soms nog sneller. Het is dus geen streaming geweest, want dit is langzamer. Het moet zo goed als zeker een download zijn geweest. Een download die blijkbaar uren heeft geduurd en die 'smorgens toen hij thuis vertrok weer via mobiel internet is verder gegaan. Wellicht is er thuis via wifi nog iets gebeurd.
Binnen Spotify stond download via mobiel uit. Op de Android telefoon stond een limiet ingesteld op verbruik. Beiden hebben blijkbaar niet gewerkt. Erg raar en dit snappen we dan ook niet.

Van Simyo heb ik 2 x een mail ontvangen voor hoogverbruik. Eerst voor €131,80 en 18 minuten later voor €290,02.

Mijn vragen:
  1. Waarom is mijn abonnement niet meteen stop gezet na de eerste mail? Blijkbaar had Simyo toen al voldoende informatie.
  2. Waarom kan Simyo niet bij €100,- het abonnement stopzetten? Ik lees dan iets over vertragingen, maar hoe werkt het dan met prepay bundels? Dat kan toch ook precies?
  3. Mijn geval is behoorlijk uitzonderlijk en is m.i. niet te wijten aan nonchalant gedrag. Misschien iets eenmalig doms, maar daar zijn we (nog) niet uit. Zou het een soort van een virus kunnen zijn? Op het forum zie ik dat jullie vaak coulant zijn op dit gebied. Ik ben al jaren trouw klant met 3 abonnementen. Dit is het eerste 'negatieve' dat ik meemaak met Simyo. Is er een coulanse regeling voor mij mogelijk?
icon

Beste antwoord door Asma 13 February 2018, 11:58

Bekijk originele reactie

18 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik ben klant, dus kan je aansluiting niet inzien.

Spotify is geen echte stream en download veelal gewoon het hele nummer (en volgende nummer), wat Spotify afspeelt in één keer. Daarnaast kan het ook zijn dat Spotify nummers voor offline gebruik download/bijwerkt. Onder instellingen kan aangegeven worden dat Spotify enkel nummers voor offline gebruik download via wifi. Daar staat ook een optie om Spotify in offline modes te zetten. In offline modes kan Spotify enkel de gedownloade nummer afspelen. Spotify wil je liever niet over mobiel internet doen, want dat kan zeer hard gaan met de MBs.

2. Bij prepaid kan Simyo ook niet bij 0 afsluiten. Daar kom je bij 0 tot -5 euro beltegoed uit. In sommige gevallen kun je bij prepaid ook op grotere negatieve bedragen uitkomen, maar Simyo zet het beltegoed dan terug naar 0 of -5 euro. Prepaid heeft last van deze zelfde vertraging, maar werkt daar met andere regelingen omheen.

3. Uit ervaring weet ik dat één van de criteria is dat niet eerder coulance is gegeven. Gezien u zegt dat dit het eerste "negatieve" is, wat u bij Simyo meemaakt, zal u van dat criterium geen last hebben. Een moderator zal bekijken of u in aanmerking komt voor coulance en zal u voorstel doen.

290,02 euro is overigens bijna 2GB buiten de bundel. Daar moet je knap veel muziek voor luisteren op Spotify. Dat zou al snel ruim 13 tot bijna 44 uur aan muziek geweest moeten zijn afhankelijk van de kwaliteit!
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Pahotes,

Van harte welkom op het Forum!

Ontzettend balen dat je zoon binnen een korte periode enorm veel internet heeft verbruikt. Ik kan mij goed voorstellen dat jullie hier erg van zijn geschrokken.

Ik heb zijn aansluiting erbij gepakt om zijn verbruik te bekijken. Volgens onze gegevens is zijn bundel gisterochtend om 08:48 uur volledig verbruikt. Zoals je ziet hebben er veel datasessies van 60 MB plaatsgevonden. Dit duidt erop dat het gaat om één grote datasessie. Dit kan het streamen zijn van nummers of bijvoorbeeld een download zijn geweest. Het verbruik buiten de bundel heeft welgeteld 12 minuten geduurd. Binnen deze korte tijd is er € 286,93 verbruikt. Dit is erg ongebruikelijk!

Zoals je weet verwerken wij het verbruik vertraagd. Dit geldt ook voor onze Prepaid aansluitingen. Op het moment dat wij je verbruik verwerken en wij zien dat je meer dan € 100,- aan kosten hebt gemaakt dan gaat er een trigger af in ons systeem voor blokkade. Vanwege de vertraging kan het voorkomen dat je hierna nog een mail krijgt met het aangepast bedrag buiten de bundel.

Om verbruik buiten de bundel is het aan te raden om een limiet in te stellen op je telefoon. Op deze manier wordt internet vanzelf geblokkeerd wanneer je meer dan bijvoorbeeld 2000 MB verbruikt. Meer informatie over het instellen van een limiet met een App vind je hier.

Omdat ik het enorm vervelend vind dat je zoon nu zulke hoge kosten heeft, zal ik jullie eenmalig tegemoetkomen. De verbruikskosten buiten de bundel zullen wij verrekenen tegen een extra internetbundel van € 20,-. De tussentijdse betaling van € 145,01 wordt binnen drie weken teruggestort op je bankrekening.

Laat je het weten als je hier meer vragen over hebt?

@Groentjuh, bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Asma
Beste Pahotes. @Pahotes

Leuke suggesties maar helaas is de limiet een "limiet" van €100,- per dag en 250 per week. Onrealistisch en gebaseerd op drijfzand aldus wat ik lees bij Simyo niet een absolute zekerheid. In Nederland een mogelijke vertraging van 4 uur in het buitenland een vertraging van 36 uur. Dus zelfs met jouw suggesties kan het nog hoger uitkomen.

In mijn ogen zou het eigenlijk mogelijk moeten zijn dat er sowieso in Nederland geen vertraging is in de gegevens bij Mijn Simyo (app). Persoonlijk zou ik nooit bij een bundel van 2000 MB de limiet op 2000 zetten maar op 1900.

Verder vindt ik het jammer dat er totaal niets actief gedaan vanuit Simyo om een betere bescherming te bieden dan alleen de wettelijke plicht om te waarschuwen bij hoog datagebruik. En kom niet aanzetten met bijkopen van MB dat is GEEN bescherming...

Wanneer er vanuit het netwerk een 80 en 100% waarschuwing gegeven kan worden real time dan zou er ook een limiet moeten kunnen zijn, een dataplafond o.i.d.. kwestie van een knop omzetten, zo simpel IS het..... wellicht op Mijn Simyo .
Het komt voor dat de tijd tussen 80 en 100 waarschuwing zeer kort is bijvoorbeeld of de waarschuwing komt in de nacht bijvoorbeeld tijdens je slaap...

Per slot van rekening gaat niemand opzettelijk zover buiten de bundel. Dan koop je wel van tevoren bij.

Het bijkopen van MB biedt geen garantie op bescherming tegen buiten de bundel.
https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/waarom-ben-ik-niet-afgesloten-bij---282?c=350

https://forum.simyo.nl/internet-62/poll-welke-bescherming-zouden-jullie-waarderen-willen-tegen-hoge-datakosten-27919 🤔

[Bij Simyo ben jij de baas]

Wist je dat klanten van Simyo, jij, je zoon, ik de baas zijn bij Simyo?
Dus dan moeten ze wel naar ons luisteren en doen wat wij wensen/eisen.😉 eigenlijk zouden we daarvoor betaald moeten worden.😀🙂

Anders zou er moeten staan....
Bij Simyo ben jij niet de baas.

https://www.simyo.nl/sim-only/maandelijks-opzegbaar


Fijne dag nog.
Reputatie 7
Badge +9
Mijn voorstel: Vermeld duidelijk in jullie uitleg over telefoon limiet instellen, dat je deze tijdelijk moet verhogen als je MB’s bijkoopt,
Opmerking Groentjuh, althans zo begrijp ik het: Als je de bundel hebt aangepast en de limiet op de telefoon tijdelijk is verhoogd, dan moet je die ook weer verlagen in de volgende maand. Simyo kan hiervoor een bericht sturen naar de betrokkenen.

Aanvullende opmerking:
Ik zou graag zien dat Simyo met een absolute limiet zou werken. De 100 euro per dag kun je best overschrijden. Dat heb ik ondervonden, maar ook anderen. Je hoeft daar maar een kleine fout voor te maken. Waarom niet een absolute limiet van bijvoorbeeld 150 euro? Als het vanwege vertraging over de 100 euro heen gaat, dan verlaagt Simyo dit naar 150 euro. Nog steeds niet leuk, maar het is te overzien en geen verrassing.
En persoonlijk zou ik nog liever 50 euro per dag hebben met een absolute limiet van bijvoorbeeld 75 euro. Per slot van rekening gaat niemand opzettelijk zover buiten de bundel. Dan koop je wel van tevoren bij.


Pahotes en Jihane: Ja, dat is precies wat ik bedoel. Als je weer minder MBs hebt/krijgt even een reminder sturen dat je je limiet op je toestel moet aanpassen. Het minste wat je kunt doen is mensen op het juiste moment proberen te herinneren om de weinige hulpmiddelen, die klanten hebben, goed te gebruiken.

Simyo biedt totaal geen echte bescherming tegen hoog dataverbruik. Tenzij je goed bent in "If this, then that" en kunt programmeren, want dan herken je de SMS en programmeer je een actie om via Mijn Simyo de data uit te zetten. Maar dat ligt nogal voor weinig mensen weggelegd.

De dag en weeklimieten kun je niet op vertrouwen, want dit zijn soft-limieten en geen daadwerkelijke limiet. Het zou Simyo sieren als ze hetzelfde zouden doen als bij de prepaid 0 limiet zoals Pahotes ook al suggereert. Bij overscheiding van de limiet, enkel de tot de limiet in rekening brengen.

Nog liever gewoon de mogelijkheid om bij 0 te kunnen stoppen met optie tot 500MB bijkopen zoals nu al is. (Beetje zoals Telfort)

En nog liever afknijpen (tot desnoods 64kbit/s) en geen kosten met optie tot 500MB bijkopen zoals nu al is. (Zoals KPN)
Reputatie 7
Badge +6
Na dit betoog moeten ze wel overstag😄, jij bent tenslotte de baas (is al eerder aangegeven)... inmiddels twee jaar later en genoeg schrijnende voorbeelden🤔
Reputatie 5
Badge +5
Hallo allemaal,

We begrijpen dat er wat onvrede is over dit onderwerp. Het is natuurlijk nooit leuk wanneer je verrast wordt met een hoge factuur, om welk reden dan ook.

Het is belangrijk om aan te stippen dat jullie allemaal weten dat wij geen datalimiet of plafond hebben. Dit wordt bekend gemaakt bij aanvang van je Sim Only abonnement en is goed te vinden op onze website. Omdat we deze optie op dit moment niet kunnen aanbieden, delen we zo veel mogelijk tips en tricks om extra kosten te voorkomen. Een automatische bescherming zonder dat er nog kosten zijn gemaakt, is er inderdaad niet. We sturen de waarschuwings-sms'jes real time zodat je zelf op tijd actie kunt ondernemen.

Ook wat betreft het bijwerken van het verbruik op Mijn Simyo, snap ik dat je altijd de meest recente informatie wilt kunnen vinden. Helaas zijn ook wij afhankelijk van de registratie en doorgave van dit verbruik vanaf de zendmasten zelf. Hier hebben we vanuit Simyo helaas geen invloed op. We proberen dit, samen met KPN, in de komende jaren te kunnen versnellen.

Ik vind het erg jammer om te lezen dat jullie denken dat dit ons niet interesseert. Dat is absoluut niet het geval. Zoals jullie als forum experts ook weten, hebben wij op kantoor een 'Wall of Change' hangen waar we ideeën en feedback van onze klanten op delen. Hier wordt elke week serieus naar gekeken. Een idee wordt niet zomaar afgeketst, maar ingedeeld per prioriteit. Buiten de prioriteit wordt er ook gekeken naar hoe moeilijk iets is om te veranderen en hoelang zo'n verandering duurt. Als laatste is het ook belangrijk hoe vaak en hoe regelmatig iets wordt gemeld.

Het punt onbeperkt internet of een dataplafond komt de laatste tijd regelmatig naar voren, maar is niet al twee jaar lang een vaak terugkerende suggestie. Dit betekent niet dat we dit niet eerder op onze radar hebben en de mogelijkheden hiervoor in onderzoek hebben. Zodra er iets gaat veranderen, melden we dat uiteraard zo snel als mogelijk.

Ik ben me er van bewust dat jullie dit antwoord al vaker hebben gelezen op het Forum, helaas kan ik er op dit moment geen ander verhaal van maken. Een ander antwoord zou niet transparant of eerlijk zijn.

Groetjes,
Els
Nog wat aanvullende informatie en een correctie op bovenstaande:
De ingestelde limiet van ongeveer 2GB op de Android telefoon heeft wel gewerkt. Mijn zoon heeft daarop 500MB bijgekocht. Echter, vervolgens is het verbruik weer begonnen met ongeveer 2MB per seconde. Nu is hij buiten de bundel gegaan en zijn de 2 emails gekomen.
Dit zal dus de verklaring zijn waarom de limiet op de Android niet heeft gewerkt. Het betrof hier aanvullende MB's. Voor wie het wil, leer hiervan en hou het in de gaten.
Hallo Groentjuh.
Bedankt voor je reactie. 2GB is inderdaad heel veel. Daarom snap ik het ook niet. Ik heb dit nog niet zo gezien bij gebruik van Spotify, waar ik en de rest van de familie toch veel gebruik van maken. En mijn zoon (21 jaar) weet normaal gesproken heel goed hoe hiermee om te gaan. Hij heeft mij de instelling ook laten zien in Spotify dat download voor mobiel internet uitstaat.
Het lijkt erop dat het overmatig gebruik is begonnen in de auto 'savonds laat. Thuis is het gestopt (of er is iets via wifi gebeurd) . 'Smorgens in de auto (thuis weg van wifi) is het weer begonnen. Daarna is het op het werk weer begonnen na het verhogen van de bundel. Het zal inderdaad wel met Spotijfy bij hem te maken hebben, maar waarom zoveel in zo'n korte tijd. Dat snappen we nog niet.

Overigens kan ik me voorstellen dat prepay met andere regelingen werkt. Echter, bij zo'n snel dataverbruik van meer als 2MB per seconde, vraag ik me wel af hoe prepay dit dan regelt.
Hallo Asma,

Ontzettend bedankt voor deze tegemoetkoming. Het is één van de grootste nachtmerries als dit je overkomt. En al zeker voor ouders die jongere kinderen hebben. Ik heb mijn kinderen hier altijd goed op gewezen, vanaf dat ze klein waren en nu nog. Maar het kan dus toch fout gaan bij even niet opletten.

Bij mijn keuze voor Simyo heeft de 100 euro limiet (destijds 75 geloof ik), voor mij ook meegewogen. In ieder geval is er dan een limiet waar overheen te komen is als het fout gaat.
Ik begrijp het verhaal van vertragingen en het staat ook in de voorwaarden. De fout ligt ook zeker bij mijn zoon zelf, ook al begrijpen we nog niet wat er precies gebeurd is. waarschijnlijk heeft er toch een grote download op de achtergrond plaatsgevonden. Met alleen streamen haal je die snelheid niet.
Feit blijft echter wel, dan in een 'extreme' situatie, al is het door door eigen schuld en niet goed opletten, die 100 euro ver overschreden kan worden. Zeker als ik worst case denk met de vertraging van 4 uur die jullie aangeven en een maximale (nog hogere) downloadsnelheid als die van ongeveer 2MB per seconde die ik had.

Mijn zoon had de 2GB limiet op zijn telefoon aanstaan. Deze heeft ook gewerkt. Echter, hij heeft toen zijn bundel aangepast door 500 MB bij te kopen. Hierna heeft hij de limiet op zijn telefoon niet aangepast naar 2,5 GB. Wellicht is dit iets wat jullie kunnen meenemen in jullie informatie verstrekking: Koop je MB's bij, vergeet dan niet de limiet op je telefoon tijdelijk te verhogen.

Hoe dan ook, nogmaals bedankt voor deze tegemoetkoming. Het was eigen schuld en jullie voldoen aan de voorwaarden. Het is wel ontzettend balen als je het meemaakt.

M.v.g. Pahotes
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Pahotes,

Graag gedaan namens Asma! Fijn dat je blij bent met de door haar geboden oplossing. 🙂

Helaas kunnen wij ook niet inzien wat dit verbruik precies heeft veroorzaakt. Deze informatie mogen wij niet registreren. Sommige telefoons geven wel de optie om hier een antwoord op te geven. In dit blog kun je hier meer over lezen. Worden jullie hier wat wijzer van?

Een goede tip wat betreft de melding! Ik ga het doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling, wellicht kan dit inderdaad worden aangepast in de communicatie. 🙂

Laat je het ons weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Els
Reputatie 7
Badge +9
Misschien is het een idee voor Simyo om te kijken als iemand extra 500MB heeft gekocht om dit gene op de eerste eraan te herinneren om eventueel aangepaste limieten weer aan te passen. Een mailtje of notificatie van de app op de eerste zou misschien handig zijn.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Groentjuh,

Ik heb je berichtje een paar keer herlezen, maar ik kan er nog niet uit halen wat je bedoelt. Bedoel je dat men een bericht zou moeten krijgen met de tip om de bundels aan te passen?

Groetjes,
Jihane
Ik zal nog een keer uitleggen wat er is gebeurd. Wellicht wordt het dan duidelijk.
Mijn zoon heeft een abonnement met 2GB data. Dit heeft hij als limiet ingesteld op zijn telefoon. Door een fout heeft hij waarschijnlijk een download binnen Spotify aangezet over het 4g netwerk. Gevolg was een download met 2MB per seconde.
Hij had 2GB ingesteld als limiet op zijn telefoon. Dit heeft goed gewerkt. Daarop heeft hij 500MB bijgekocht. De download is hierop verder gegaan met 2MB per seconde. Echter, de lelefoon limiet stond ingesteld op 2GB en niet op de nieuwe 2,5GB en heeft dus de data niet meer uitgeschakeld. Hij had de limiet op de telefoon tijdelijk moeten verhogen.
Mijn voorstel: Vermeld duidelijk in jullie uitleg over telefoon limiet instellen, dat je deze tijdelijk moet verhogen als je MB’s bijkoopt,
Opmerking Groentjuh, althans zo begrijp ik het: Als je de bundel hebt aangepast en de limiet op de telefoon tijdelijk is verhoogd, dan moet je die ook weer verlagen in de volgende maand. Simyo kan hiervoor een bericht sturen naar de betrokkenen.

Aanvullende opmerking:
Ik zou graag zien dat Simyo met een absolute limiet zou werken. De 100 euro per dag kun je best overschrijden. Dat heb ik ondervonden, maar ook anderen. Je hoeft daar maar een kleine fout voor te maken. Waarom niet een absolute limiet van bijvoorbeeld 150 euro? Als het vanwege vertraging over de 100 euro heen gaat, dan verlaagt Simyo dit naar 150 euro. Nog steeds niet leuk, maar het is te overzien en geen verrassing.
En persoonlijk zou ik nog liever 50 euro per dag hebben met een absolute limiet van bijvoorbeeld 75 euro. Per slot van rekening gaat niemand opzettelijk zover buiten de bundel. Dan koop je wel van tevoren bij.
@Groentjuh EENS !
@Groentjuh Ik wilde nog niet zover gaan in mijn voorstel, maar dit is natuurlijk nog beter en ook wat ik uiteindelijk zou willen.
@Pahotes heb je mijn topic gezien? 2 jaar na dato, de cijfers spreken voor zich. Het is duidelijk dat het ze niet interesseert. Simyo wil geen bescherming....alle leuke reacties van hen ten spijt is dat wat onder aan de streep blijkt. 🤔🙄

https://forum.simyo.nl/internet-62/poll-welke-bescherming-zouden-jullie-waarderen-willen-tegen-hoge-datakosten-27919
Hallo allemaal,

We begrijpen dat er wat onvrede is over dit onderwerp. Het is natuurlijk nooit leuk wanneer je verrast wordt met een hoge factuur, om welk reden dan ook.

Het is belangrijk om aan te stippen dat jullie allemaal weten dat wij geen datalimiet of plafond hebben. Dit wordt bekend gemaakt bij aanvang van je Sim Only abonnement en is goed te vinden op onze website. Omdat we deze optie op dit moment niet kunnen aanbieden, delen we zo veel mogelijk tips en tricks om extra kosten te voorkomen. Een automatische bescherming zonder dat er nog kosten zijn gemaakt, is er inderdaad niet. We sturen de waarschuwings-sms'jes real time zodat je zelf op tijd actie kunt ondernemen.

Ook wat betreft het bijwerken van het verbruik op Mijn Simyo, snap ik dat je altijd de meest recente informatie wilt kunnen vinden. Helaas zijn ook wij afhankelijk van de registratie en doorgave van dit verbruik vanaf de zendmasten zelf. Hier hebben we vanuit Simyo helaas geen invloed op. We proberen dit, samen met KPN, in de komende jaren te kunnen versnellen.

Ik vind het erg jammer om te lezen dat jullie denken dat dit ons niet interesseert. Dat is absoluut niet het geval. Zoals jullie als forum experts ook weten, hebben wij op kantoor een 'Wall of Change' hangen waar we ideeën en feedback van onze klanten op delen. Hier wordt elke week serieus naar gekeken. Een idee wordt niet zomaar afgeketst, maar ingedeeld per prioriteit. Buiten de prioriteit wordt er ook gekeken naar hoe moeilijk iets is om te veranderen en hoelang zo'n verandering duurt. Als laatste is het ook belangrijk hoe vaak en hoe regelmatig iets wordt gemeld.

Het punt onbeperkt internet of een dataplafond komt de laatste tijd regelmatig naar voren, maar is niet al twee jaar lang een vaak terugkerende suggestie. Dit betekent niet dat we dit niet eerder op onze radar hebben en de mogelijkheden hiervoor in onderzoek hebben. Zodra er iets gaat veranderen, melden we dat uiteraard zo snel als mogelijk.

Ik ben me er van bewust dat jullie dit antwoord al vaker hebben gelezen op het Forum, helaas kan ik er op dit moment geen ander verhaal van maken. Een ander antwoord zou niet transparant of eerlijk zijn.

Groetjes,
Els

Goedemorgen Els, allen bij Simyo - @Simyo !

Dat er geen datalimiet dataplafond is idd bekend, wordt duidelijk aangegeven maar toch verschijnen soms vragen of er dit wel is...🤔

Het is 2 jaar na dato dat ik mijn topic heb gestart. Kijk maar eens naar de percentages, tel de 2 grootste maar eens bij elkaar. Nog steeds zijn er schrijnende voorbeelden te vinden, voorbeelden zelfs die elke verbeelding te buiten gaan, forse bedragen. Wanneer je een dergelijke rekening ontvangt denk je niet als klant, fijn die Wall of change, ook ik niet als medeklanten als forum expert. Het is maar een titel, anderen, ik ben en blijf vooral een medeklant een mens, betrokken...

Al zijn de tips duidelijk, dan nog. Als klant moet je wat betreft data je telefoon goed instellen om je te beschermen maar het blijft techniek, er kan iets fout gaan, je kunt zelf iets fout doen....

Ik vindt het jammer dat jullie 2 jaar na dato hier niet structureel iets aan hebben gedaan, als het jullie werkelijk iets zou doen dan was dat al gebeurt. Waarom niet iets simpels als je koopt een databundel - op is op - de optie om MB('s) bij te kopen via wifi kan dan toch! Er zijn vast meer opties, keuzes die ook een soelaas kunnen bieden, maar die forse bedragen zijn en blijven een smet op jullie blazoen zolang ze mogelijk zijn.

Het zou een fors verschil maken in de eindafrekeningen voor zowel de klant als jullie wat betreft coulance.

Coulance vindt ik eerlijk gezegd een wangedrocht. Wanneer, waarom en aan wie........ Voor jullie een vervelende overweging want wanneer doe je er goed aan, komt het vaker voor bij de klant? Is er een systeem een eenvoudige manier om coulance niet meer te hoeven te gebruiken door een bescherming vanuit jullie, des te beter.

Ik kan er helaas niet iets anders van maken. Een andere reactie van mij zou niet transparant en eerlijk zijn.

Fijne dag nog allemaal ! 😎
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Friesian,

Het klopt dat het 2 jaar na dato is dat jij het topic aangemaakt hebt. De reacties op dat topic zijn echter niet overweldigend. Daarnaast zijn ook de meldingen bij ons niet al 2 jaar lang regelmatig binnengekomen. Ja, het kwam toen die tijd ook al voor dat deze melding werd gedaan. Maar zoals Els aangeeft, is het niet al 2 jaar een vaak terugkerende suggestie. Dit is echt iets van de laatste periode. Om die reden vermeld ze dit in haar bericht.

Het feit dat jij 2 jaar terug een topic hebt aangemaakt, betekent natuurlijk wel dat het speelt. Je geeft aan dat je het jammer vindt dat wij er na 2 jaar niet iets structureels aan gedaan hebben. En dit is precies waarom Els nog eens uitlegt hoe onder andere de Wall of Change werkt. Het is geen muur met commando's van onze klanten die we moeten uitvoeren zodra hier om gevraagd wordt. Het is een muur met suggesties die ingedeeld worden in prio's. Deze prio's worden bepaald door ons en door KPN. De moeilijkheidsgraad en de hoeveelheid aan meldingen zijn hierin bepalende factoren. Zoals eerder vermeld is dit punt niet al 2 jaar lang een vaak terugkerend issue, dus is het niet zo dat wij er al 2 jaar lang niets aan doen.

Als laatst heeft Els ook duidelijk aangegeven dat we duidelijk communiceren dat wij geen dergelijke bescherming bieden. En hiermee bedoel ik dat we meer dan duidelijk aangeven dat we geen dataplafond aanbieden, geen stop op je MB's en dat je dus kosten zou kunnen maken. Dit is voor elke klant die een abonnement bij ons aangaat dus een bekend iets. Natuurlijk willen we klanten niet wegjagen maar dit is wel waarvoor ze gekozen hebben. Dat een dergelijke verandering dan niet op de planning staat, zou dan niet enorm raar moeten zijn.

We geven handvatten zodat je dit kunt voorkomen en bieden een coulance waar dit kan en mag als er schrikbarend hoge facturen verschijnen. Op die manier doen we ons best om onze klanten te helpen. Natuurlijk is het jammer dat het voor moet komen af en toe, maar begrijp wel dat jullie hier de schrijnende gevallen zien. Klanten die altijd binnen de bundel blijven komen dit namelijk niet op een forum vertellen.

Nogmaals, ja, we hebben gezien dat de vraag naar een bescherming vanuit ons steeds groter wordt. Ja, we zijn al een tijdje in gesprek over de mogelijkheden. Ja, er wordt al geruime tijd onderzoek gedaan naar de opties. We hebben hier op het forum vaker uitgelegd dat dergelijke grote wijzigingen niet alleen in onze handen liggen. We hebben ook rekening te houden met allerlei verschillende teams, invloeden en plannen.

Neem als voorbeeld de grote databundels. Hier werd ruim een jaar intensief naar gevraagd voordat het voor ons mogelijk was om deze wijziging aan te kondigen. Het is geen knop die we inbouwen. Het gaat hier om een fiks proces voor een fikse wijziging. Maar ook al duurde dit een jaar, zonder de suggesties en de Wall of Change, was dit waarschijnlijk nooit, of pas over 5 jaar doorgevoerd. Hiermee probeer ik aan te duiden dat we zeker wat doen met alle feedback, meldingen en suggesties. Ook al is dat niet altijd wanneer jij dit graag wilt. Ook dit zijn dingen die we vaker uitleggen hier op het forum. We proberen jullie allemaal zoveel mogelijk mee te nemen in deze processen en zo open mogelijk te zijn. Het is in onderzoek, maar het staat nog niet op de planning.

Meer kan ik er niet van maken.

Groetjes,
Angela

Reageer