.

Beantwoord

Hele hoge rekening vanwege internetgebruik door zoonlief. Wat nu?

  • 14 August 2017
  • 14 reacties
  • 225 Bekeken

Ben me helemaal kapot geschrokken zojuist. Kreeg de maandelijkse email van Simyo die op 1 factuur na altijd rond de 3 of 4 euro ligt. Dit keer was hij maar liefst 320 euro!!!! Ben de factuur maar gaan bekijken want ik dacht dat het een foutje was. Ik bel zelden en de telefoon wordt voornamelijk door mijn zoon gebruikt, op Wi-Fi dacht ik maar nu blijkt er veel data via internet te zijn binnengehaald..ook slechts terwijl ik zeker weet dat er dan niemand op de telefoon bezig is. Ik heb ook heen sms of maim gehad dat de kosten aan het oplopen waren.. heb altijd megaveel belminuten over. ik zit hier enorm te balen.. hoe kan ik dit oplossen?
icon

Beste antwoord door Asma 15 August 2017, 16:54

Bekijk originele reactie

14 reacties

Slechts= 's nachts
Reputatie 5
Badge +6
Hey Roosje,

wat vervelend dat dit is gebeurd. Ik zou altijd aanraden een databeperking te stellen op je telefoon zodat je gewaarschuwd wordt bij een bepaald aantal MBs en Max zoveel mb's kan gebruiken.
Dit kan vaak via bijvoorbeeld Android zelf en anders kan je een app ervoor gebruiken.

Tweede tip is dat je (zoon) alleen data aanzet/laat als je het gebruikt. Ook 's nachts kun je namelijk data aan laten staan en worden er automatisch allerlei dingen op de achtergrond gedaan. Zoals updaten berichten binnenhalen e-mail updaten etc. Per geval verschillend.

Oh en je zou als het goed is 2 sms jes moeten hebben gehad. Een bij 80% verbruik en een voor 100% verbruik dat is live vanaf het netwerk.
Normaal als blijkt dat je die echt niet hebt gehad worden de kosten vergoed.
Nu weet ik ook niet of u Prepaid of Sim-only hebt indien u prepaid heeft weet ik niet of dezelfde regels gelden.

Groet Paul.
Hoi Paul,

Dank voor de info. Zal inderdaad eens kijken wat we aan de instellingen kunnen veranderen. Helaas heb ik geen sms gehad (heb sim only). Anders had ik natuurlijk al veel eerder eea aangepast. Zo zonde dit.. Ik hoop echt dat er iets aan de kosten kunnen worden gedaan.

Gr Rosalie
Hoi Roosje76.

Nog een kleine aanvulling. De gegevens over dataverbruik op een laat tijdstip hebben te maken met het feit dat Simyo de gegevens met vertraging ontvangt. Kan met 4 uur vertraging binnen komen, buitenland zelfs nog later. Welke soort telefoon het betreft weet ik niet maar laat hem wanneer mogelijk Opera Max of dataeye gebruiken i.c.m bijvoorbeeld 3G watchdog of my Datamanager, de externe apps waar PaulH op doelt.

Een moderator meldt zich vanzelf bij jouw topic en zal zich uitspreken over de kosten.

Nog een kleine tip, ik heb al vaker gezien dat mensen een update /upgrade binnenhalen via data van de provider.

Zet des nachts telefoon op vliegtuigstand daarna Wi-Fi aan.
Controleer dat Wi-Fi assistent of slimme netwerkwissel o.i.d. uit staat.

Groetjes
Friesian.
Dank je wel Frisian. Ga ik checken. Bedankt voor de tips
Is het normaal dat reactie van Simyo zelf zolang duurt?
Normaal gesproken reageert een moderator binnen 24 uur op werkdagen, door vakantie is het team dat paraat staat wat kleiner en duurt het dus wat langer voordat iemand van hen reageert.

Geduld, komt zeker en vast goed..
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Roosje76,

Welkom op het Forum!

Ik vind het ontzettend vervelend dat er onduidelijkheid is over het internetverbruik van je zoon!

Volgens onze gegevens hebben wij op 14 juli een sms gestuurd waarin staat dat er internet wordt verbruik zonder internetbundel. Heb je deze sms ontvangen?

Ik snap heel goed dat jij je afvraagt hoe dit verbruik tot stand kon komen. PaulH heeft het al aangegeven. Het klopt dat internetverbruik op verschillende manieren kan plaatsvinden. Er vindt verbruik plaats op het moment dat je zelf ervoor kiest om verbinding te maken (Facebook openen/surfen op web). Het is ook mogelijk dat instellingen van je toestel ervoor zorgen dat er automatisch verbinding wordt gemaakt met internet, zonder dat je dat door hebt. Vaak betekent het dat er automatisch wordt gezocht naar nieuwe e-mailberichten of WhatsApp-berichten. Het komt ook voor dat je telefoon zo is ingesteld dat het nieuwe updates voor je apps of het besturingssysteem (iOS, Android) downloadt. Je kunt hiervoor zelf de instellingen van je toestel nalopen.

Om na te gaan wat dit verbruik precies tot stand heeft gebracht, kun je het beste terecht op je telefoon. Het verschilt per besturingssysteem waar je dit kunt vinden. Om deze reden adviseer ik je dit artikel van onze blog te lezen. Friesian heeft het je al aangeraden, het is erg handig om DataEye of Onavo Count te downloaden. Met Onavo Count kun je een limiet instellen. Voor meer informatie hierover kun je hier op klikken.

Omdat ik het erg vervelend vind dat de kosten zo erg zijn opgelopen zonder dat jullie het doorhadden, zal ik de gemaakte kosten eenmalig verrekenen tegen een extra internetbundel. De incasso van juli staat al ingepland en kan niet geannuleerd worden. Ik adviseer je om de incasso te storneren, waarna wij de vergoeding verrekenen en je een herinneringsmail sturen met het aangepast bedrag.

Vind je dat een goed idee?

@ PaulH en Friesian, bedankt! :D

Groetjes,
Asma
Hoi Asma,

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik heb het even nagekeken maar geen sms op 14 juli ontvangen.
Ik ben heel blij met de oplossing die je aanbiedt. Dank je wel. Kun je aangeven welk bedrag het dan uiteindelijk zal worden?
Gr Rosalie
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Rosalie,

Heel graag gedaan!

Wat gek dat de verzonden sms niet is geleverd.

Ik heb het even voor je uitgerekend. Uiteindelijk zullen wij nog maar € 25,- in rekening brengen voor de gemaakte kosten. De overige kosten worden in mindering gebracht van je factuur.

Laat je het weten als je hier vragen over hebt? :$

Groetjes,
Asma
Hoi Asma,

Mag ik je hartelijk danken voor deze super service?! Ik zal dan de afschrijving storneren en daarna wachten op de herinnering met het aangepaste bedrag. Nogmaals dank.

Fijne dag.

Gr Rosalie
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Rosalie,

Namens Asma: heel graag gedaan 🙂 Ik ben blij dat alles lekker duidelijk is én dat jij blij bent. Zo lees ik dat graag :8

Trek je aan de bel als je nog een vraag hebt?

Groetjes,
Jihane
Hoi Jihane,

Ik heb de incasso gestorneerd en krijg een betalingsherinnering voor het oude bedrag. Kun je dat aanpassen naar het hierboven afgesproken bedrag?

Groet Rosalie
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Roosje76,

Dat komt goed! Je krijgt vanaf nu geen normale herinnering meer. Je kan nu wachten op de aangepaste betaal-link. Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

Groetjes,
Caspar

Reageer