.

Beantwoord

Gespamd worden, kost dat toch geld?

  • 19 January 2016
  • 11 reacties
  • 338 Bekeken

Hallo forumleden,

Mijn factuur van september was onverwacht hoog. Ik kom veel in het grensgebied, ook net over de grens. Daar ben ik gespamd door ca. 6 buitenlandse nummers (o.a. Madagascar). Die nummers heb ik geblokkeerd.
Toen ik mijn specificaties bekeek, bleek ik op 29 augustus tot wel driemaal per minuut tussen 13:01 en 14:59 te zijn gespamd. Dat zijn dus enkele tientallen berichten. En die heb ik allemaal NIET op mijn mobiel gezien!!
Het advies m.b.t. spam dat ik hier op de site al gevonden heb, is: niet op reageren, rustig laten gaan, het kost niets. Dat klopt als je je in Nederland bevindt, maar niet als je een paar meter over de grens staat. Die sms-jes kosten je dan namelijk €0.07 per bericht. Als je niet merkt dat je ze krijgt, kan het bedrag aardig oplopen.
Heeft iemand een suggestie hoe ik mezelf tegen dergelijke spammers kan beschermen?
icon

Beste antwoord door Angelica 20 January 2016, 15:43

Bekijk originele reactie

11 reacties

Afhankelijk van het soort telefoon kun je onbekende afzenders blokkeren bij spaminstellingen. (Instellingen berichten) en dan ook als app is avast een goeje.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Friesian,

Ik weet niet of Avast hier zo geschikt voor is, deze kan SMS-jes toch pas ná binnenkomst scannen?

Onbekende nummers blokkeren lijkt me een goede optie, maar ik ben er toch niet 100% zeker van of dit echt werkt, de berichtencenrale stuurt deze SMS naar je telefoon, wordt de SMS al vóór de 'voordeur' afgewezen of niet?

Ik heb een call-block app, hier kan ik zelfs nog mee zien of en wanneer er gebeld is door geblokkeerde nummers.

Misschien dat een techneut hier het juiste antwoord kan geven.
Hoi franswon.

Avast. Er staat bij berichtenschild...
Hiermee kunt u ook inkomende berichten van onbekende nummers blokkeren.
Echter...Sms-blokkering werkt niet in hogere Android-versies dan 4.4.x.
Bij een windows phone vindt je volgens mij zelfs geen echte scanner.

Kan het zijn dat je mrnumber bedoelt als call blocker?

Misschien dat een techneut hier het juiste antwoord kan geven.

da's een hele goeje.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Friesian,

Ik gebruik Blacklist Plus voor Android. Als Antivirus app gebruik ik AVG Antivirus Pro, beide betaalde versies. AVG biedt de mogelijkheid niet om SMS te blokkeren. Avast heeft voor mij voor dit ook geen zin, ik gebruik Android Lollipop en straks dat andere lekkers zodra het uitgerold wordt 😃
Ik heb Android 5.xx nu en daarin kun je nummers voor zowel gesprekken en / of sms berichten blokkeren.
Ik heb Android 5.xx nu en daarin kun je nummers voor zowel gesprekken en / of sms berichten blokkeren.
idem dito bij mij... Android 4.4.2, maar het gaat om sms berichten.:)
Reputatie 7
Badge +9
Bij SMS berichten (berichten bij Android) kan je in 5.xx het spamfilter aanzetten en nummers, zinnen, onbekende afzenders blokkeren.

Mijn vraag blijft echter: komt het bericht binnen, wordt gescand en daarna verwijderd of komt het bericht niet bij de ontvanger.

Dit is belangrijk i.v.m. de kosten bij ontvangst SMS in het buitenland.
Ik deel je twijfel, franswon.:)
Volgens mij is er bij bijvoorbeeld call blockers een database van spamnummers. Probleem kan dus zijn de nieuwere nummers die dan worden gebruikt als omzeiling.

Vraag is ook wat voor telefoon heeft de TS. Wanneer hij/zij een telefoon heeft waarmee je alleen kunt bellen/sms-en dan vallen de apps af.:8
Reputatie 2
Badge +5
Hoi Grensbewoner,

Welkom op jet forum van Simyo.

Wat vervelend om te lezen dat je last hebt van spam 😞 De factuur van augustus is inderdaad hoger uitgevallen dan de ander facturen. Dit komt omdat er naar Duitsland is gebeld/ge-sms't. Ik zie de berichten vanuit Madagaskar niet terug in je verbruik. Alle kosten in en naar het buitenland vallen buiten de bundel. Als je vaak over de grens bent, dan kan dit inderdaad wel oplopen. Is het een optie om een telefoon te nemen met een duo sim? Hier kan je dan een Nederlandse en een Duitse simkaart in doen. Je kan dan zelf bepalen met welk nummer je belt/sms't.

Heb je wat aan de tips van Friesian, Franswon en/of Raytje gehad?

@Friesian, Franswon en Raytje, heren bedankt voor jullie advies :$

Groetjes, Angelica
Hoi Frisian, Franswon, Rayte en Angelica,

Dank voor jullie reacties en tips, daar kan ik wel wat mee. De mogelijkheden van de call-block apps (ik heb een iPhone 4S) ga ik verder bekijken. Het idee van een whitelist call blocker spreekt me bijvoorbeeld wel aan. En inderdaad zal ik goed moeten uitvogelen of een sms pas wordt geblokkeerd nadat hij ontvangen is of al vóór ontvangst, maar daar kom ik nog wel achter. Ook de mogelijkheid van de duo sim is zeker een optie!

Intussen heb ik op mijn mobiel onder 'instellingen' de 'aanbieder' op een Nederlands netwerk gezet. In Duitsland heb ik dan tijdelijk geen bereik, maar ik vermoed dat ongewenste sms-jes dan ook niet meer via het Duitse netwerk kunnen binnenkomen (en via NL-netwerk zijn ze weliswaar ongewenst, maar wel gratis).

Ook heeft iemand me uitgelegd dat sms-jes uit hooguit 70 karakters mag bestaan, en dat grote berichten over meerdere sms-jes worden verdeeld die je dan toch weer als één bericht op je scherm kunt lezen. Dat zou misschien kunnen verklaren waarom ik volgens de factuur zo veel sms-berichten ontvangen heb terwijl mijn mobiel er veel minder heeft weergegeven.

Verder kan ik jullie (gelukkig) nog vertellen dat ik de laatste tijd geen spamberichten meer ontvangen heb.

Nogmaals dank!
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Grensbewoner,

Fijn dat je geen spamberichten meer hebt ontvangen 🙂. Het is inderdaad slim om je mobiel vast te zetten op een Nederlands netwerk. Dit zal ervoor zorgen dat je geen sms'jes ontvangt wanneer je in het buitenland bent. Verder klopt het dat één sms'je kan tellen als meerdere als deze langer is dan 70 tekens, waardoor één sms'je verzenden (of ontvangen) meer kost dan je dacht. Gelukkig is het allemaal duidelijk. Heb je nog andere vragen? Stel ze dan gerust op het forum.

Groetjes, Caspar

Reageer