.

Beantwoord

Waarom krijg ik geen waarschuwing over mijn belbundel?


Beste mensen,

Ik log net in om m'n bundel voor de zomermaanden aan te passen en schrik me plotseling wezenloos van een factuur van 101 euro.
Mijn abonnement kost 35, en nu opeens bleek dat mijn belminuten op waren en dat ik ik 70 euro in een week aan extra bel-en smskosten heb gemaakt.
Ik heb geen bericht ontvangen op mijn telefoon met een waarschuwing. Wel heb ik een bericht ontvangen dat mijn MB's op waren en die koop ik dan gelijk bij.

Waarom sturen jullie geen sms-en? Deze - opeens - extra 70 euro is zo ontzetten niet prettig. Ik ben student en ben bij Simyo om goedkoop te kunnen bellen met een goed netwerk. En nu dit.

Ik hoop dat jullie mij tegemoet kunnen komen hierin. Het lijkt me de taak van de provider om de klant te laten weten dat hij buiten zijn bundel gaat, zoals jullie dat wel doen voor internet.

Bedankt voor jullie hulp!

Vriendelijke groeten
Judith van den Dool
icon

Beste antwoord door franswon 30 June 2016, 14:40

Bekijk originele reactie

12 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hallo judithvddool,

Welkom op het Simyo Forum,

Wat vervelend voor je dat je nu ineens zo'n hoge rekening hebt.

Simyo stuurt alleen een SMS bij (dreigende) overschrijding van het dataverkeer.

Op de website en via de app kan je het verbruik eenvoudig volgen, belminuten bijkopen is echter niet mogelijk.

Uiteraard kan je via het internet (Wi-Fi of Simyo) via diverse apps ook bellen, Viber, Tango, WeChat, WhatsApp en zo zijn er nog een hoop.
Het dataverbruik van deze apps valt doorgaans behoorlijk mee.

Over een tegemoetkoming kan ik, als klant, uiteraard niets zeggen, een moderator zal hier verder op antwoorden.
Dit ontving ik van Naschifa:
Nafischa (Simyo Nederland)
1 jul. 09:31 CEST

Beste Judith,

Bedankt voor je bericht. Ik heb m'n best voor je gedaan, helaas is mijn verzoek afgewezen. Het is erg lastig om klanten tegemoet te komen in belkosten. Het verbruik heeft namelijk daadwerkelijk plaatsgevonden.

Ik zie dat je jouw belbundel al hebt aangepast naar Simyo XXL 1250 min/sms. Dat is slim! Ik hoop dat u genoeg heeft aan deze bundel. Hou je Mijn Simyo goed in de gaten vanaf nu?

Ik wens je alvast een fijn weekend toe.

Meer weten?
Kijk eens op simyo.nl/service of download de Mijn Simyo app vanuit de app Store of Google Play. Bezoek ook eens het Simyo Forum. Hier vindt u snel het antwoord op uw vraag.

Groeten,
Nafischa
En dit was mijn antwoord:

Dag Nafischa,

Okee dank je wel. Jammer van de service. Wel goed dat jullie snel antwoorden.

Ik ga nu wel overstappen. Dat begrijpen jullie hopelijk wel.
10 jaar geleden ontving ik al van Ben Smsjes met dat ik mn minuten had verbruikt. Ik denk dat jullie deze service niet invoeren om je klanten meer te laten betalen.

Sorry.

Veel succes met Simyo!

Ik ben weg.

Hartelijke groeten,

Judith van den Dool

________________________
Ik snap best dat je teleurgesteld bent. Er zitten echter 2 kanten aan een verhaal.

Ik denk dat jullie deze service niet invoeren om je klanten meer te laten betalen.


Beetje rare gedachten helaas.

De reden dat je bij je bel /sms bundel geen waarschuwingsbericht krijgt is heel simpel uit te leggen. Bellen doe je bewuster dan internetten. Stel je hebt een bel / sms bundel van 300 minuten, je belt 5 minuten dus weet je dat je nog 295 minuten hebt etc etc. Bij internet is dat natuurlijk heel anders. Daarbij heeft Simyo diverse tools voor klanten die daarmee hun bel / sms en internet gedrag kunnen bijhouden. Daarbij ben je natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor je bel gedrag, daar is een provider niet verantwoordelijk voor. Simyo verwijst er niet graag naar maar ze bestaan wel en heten voorwaarden.

Dus trek eens de stoute schoenen aan en bedenk dat de "fout" niet puur aan de kant van provider (Simyo) gezocht moet worden 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Judithvddool,

Welkom op het Simyo Forum.

Oei, dat je geschrokken bent van je factuur kan ik begrijpen. Vooral omdat je geen extra kosten had verwacht.

De uitleg van zowel Franswon als Raytje klopt helemaal. Hoe vervelend ik het ook vind, kan ik deze kosten niet voor je vergoeden. Mijn collega heeft via haar e-mail al juist aangegeven dat het verbruik daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

We sturen geen sms'je voor het verbruik van je belbundel. De reden die Raytje hiervoor geeft, klopt. Je kunt heel bewust omgaan met je belbundel en je verbruik via Mijn Simyo en de Mijn Simyo app in de gaten houden. Er zijn ook andere apps beschikbaar zodat je zelf een limiet kunt instellen. Omdat wij deze apps zelf niet maken of ondersteunen, kan ik je verder geen uitleg hierover geven. Daarnaast kan het zijn dat deze apps niet volledig correct werken waardoor je wellicht toch nog kosten zou kunnen maken.

Ik vind het jammer om te zien dat je hebt besloten over te stappen. We hadden je natuurlijk graag gehouden 😞 Sorry dat we je in deze niet verder kunnen helpen. Laat je het weten als je nog vragen hebt?

@Franswon & Raytje, heel erg bedankt voor jullie duidelijke uitleg :)

Groetjes,
Angela
@ Angela, dank je wel voor je vriendelijke antwoord! Ik wil me graag vrij kunnen voelen wat bellen en smsen betreft dus stap over in september naar een onbeperkte bundel ergens anders. En ik heb ook heel slecht bereik in mijn huis in Utrecht met jullie netwerk. Tijd dus voor Tmobile netwerk. Oid. Dank je wel en succes met alles! :)

@ Raytje, Jammer van bepaalde zinnen. Niet echt beschaafd. Ben je een professionale antwoordgever van Simyo?
Niet helemaal zoals het zijn moet lijkt me. Met zinnen als: "Beetje rare gedachten helaas." strijk je mensen nog meer mee tegen de haren in. En: "Dus trek eens de stoute schoenen aan en bedenk dat de "fout" niet puur aan de kant van provider (Simyo) gezocht moet worden". Ik vertrouw als klant op m'n provider en ben gewend gewoon smsjes te krijgen als ik de bundel ga overschrijden. Na al die 10 jaar mobiele telefoons. Maar is prima, Simyo heeft het niet dus ik stap over.

@ Franswon: dank voor je vriendelijke antwoord!
Ik ben ook een klant dus geen professionele antwoord gever van Simyo. Ik ben hier puur vrijwillig en geef mijn antwoorden op basis van feiten. Soms zijn deze antwoorden onderlegd met een kritische toon omdat ik vind dat er mensen zijn die te veel verwachten van een provider en daarbij vergeten zelf ook verantwoording te nemen. En ja, dat zijn niet altijd de antwoorden die men wilt hebben, maar het is en blijft een feit.

En ja ik vind het een rare gedachte dat jij schrijft dat Simyo die waarschuwing bij de bel/sms bundel niet stuurt om zo meer te kunnen verdienen. Ik vind dat een uitspraak die nergens op is gebaseerd zonder de daadwerkelijke reden te weten. Dus een rare gedachte :)

En vind jezelf ook niet dat je zelf verantwoordelijk bent of je binnen je aangeschafte bundel(s) blijft? Dat bedoel ik met "trek de stoute schoenen eens aan en leg de fout niet alleen bij Simyo"

Dus nogmaals, ik snap dat je teleurgesteld bent maar ik blijf wel bij mijn mening.
Ha Ray,

Ja interessant om na te denken over mijn eigen verantwoordelijkheid voor de belbundel.
Daar heb ik nooit over nagedacht omdat er altijd werd gezorgd door de provider voor een melding.
Ik snap dat het een idee kan zijn: zelf nadenken. Ik kan alleen in m'n drukke leventje niet echt bijhouden hoeveel ik bel. De 1250 bundel had ik altijd, en kwam nooit boven de minuten uit. Nu had ik een keer de 500 minuten, en toen bleek ik geen info te krijgen en direct op een rekening van €70 euro uit te komen, wat een weekje bellen en smsen bleek.

Ik snap wat je zegt. We zijn verwend met providers die ons informeren.
Ik dacht enkel dat dit geen grote effort was voor een provider. En ergens las is dat Simyo nog 'niet zo ver is'.

Ja, ik begrijp dat we zelf ook verantwoordelijkheid kunnen nemen. Maar ik vind het fijn als ik niet aan belminuten hoef te denken en een sms krijg dat ze op zijn, bij kan kopen, of onbeperkt heb.
En omdat er geen tegemoetkoming komt van Simyo, hetgeen ik jammer vindt, stap ik echt over.

Dank voor je antwoord nogmaals! Fijn om het prettig af te sluiten.

groetjes Judith
Weet je, beste Judithvddool, dat niet alleen eigen verantwoordelijkheid speelt? Simyo voldoet eenvoudig aan de wet, de telecomwet. Een provider moet een waarschuwingssms geven v.w.b. data maar niet bel of sms bundel overschrijding.
Voor hen die geen smartphone hebben (of ook juist wel) zou een short code, bijvoorbeeld bel naar *101#, gemakkelijk onderweg zijn bij bijvoorbeeld prepaid en sim only omdat dit gaat over bel/sms....:8

Dit gezegd hebbende, de klant betaalt de klant bepaald dus de keuze die hij of zij maakt..

Suuk 6 bij de (keuze van) nieuwe provider.
Fijne dag nog..
Reputatie 7
Badge +9
Beste Judith,

Ik vind het jammer dat je besloten hebt om weg te gaan.

Alle goeds verder bij je nieuwe provider!
Dank jullie wel heren! Bedankt voor alle uitleg. 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Judithvddool.

Jammer dat je weggaat! Mocht je je ooit nog bedenken: je weet ons te vinden 🙂

@ Raytje, Friesian en Franswon; Dank voor de reacties, heren!

Groetjes,
Jihane

Reageer