.

Beantwoord

Factuur september 2013 en verbruik maart 2014

  • 3 April 2014
  • 13 reacties
  • 1022 Bekeken

Beste Simyo medewerker, 

Vandaag weer eens ingelogd op mijn simyo.

Tot mijn verbazing zag ik dat er op 31-03-2014 om 21:54:30 uur € 0,25 is genoteerd ivm kosten sms naar Verenigd Koninkrijk.
Nu weet ik, toen ik startte bij Simyo, dat dit te maken had met het contact maken bij Facetime en IMessage.

Daardoor heb ik eind augustus vorig jaar, Facetime en IMessage permanent uitgeschakeld, op mijn mobiel.

Na elke software update controleer ik of de update Facetime en IMessage automatisch weer in zijn geschakeld, maar dat gebeurt niet.

Nu zie ik dus, tot mijn verbazing dat er in september 2013 (19-09-2013) voor deze kosten is gefactureerd en nu wordt dit dus ook op 31-03-2014 gedaan.

Ik ga hier niet mee akkoord. Ik heb dit permanent uit staan i.v.m. de sms kosten en vind het dus erg raar dat dit alsnog gebeurt.

Waar gaat dit mis, bij Simyo / KPN?

Graag contact.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.
icon

Beste antwoord door Scotsman 3 April 2014, 13:01

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Het is niet Simyo/KPN, die een SMSje verzint. JOUW toestel besluit een SMSje te sturen.

Als je hier permanent vanaf wil zijn dan is dat heel makkelijk: gebruik geen iPhone!
Reputatie 7
Badge +9
Bij software updates worden inderdaad geen instellingen veranderd, dus ook die van FaceTime en iMessage niet. Als je die apps aanzet dan kost dat eenmalig een SMS naar de UK. Bij mij staat FaceTime permanent aan want de beeld- en geluidskwaliteit is beter dan bij Skype, althans dat is mijn ervaring. Verder wordt die activatie sms ook verstuurd als je de simkaart er uit hebt gehaald en terugplaatst. Want dan moet je telefoonnummer opnieuw bij de FaceTime server geregistreerd worden. Als het nummer van de activatieserver van Apple in de UK op de verbruiksspecificatie staat dan heeft er daadwerkelijk een activatie plaatsgevonden. Iets anders kan het niet zijn want dat nummer wordt uitsluitend voor Facetime/iMessage activaties gebruikt.
Scotsman:
Bedankt voor je uitleg.
Ik heb ze permanent uit staan, omdat ik op de eerste facturen gezien heb dat er meerdere aanmeldpogingen zijn gedaan.

Sim kaart heb ik er al die tijd niet uitgehaald, zelfs de telefoon niet aan en uit gezet.

Dat er dan toch nog een activatie heeft plaatsgevonden, vind ik, in dit geval, dus erg raar.

Enne Groentjuh, bedankt voor je positieve reactie, je bent zeker geen IPhone gebruiker 😉
Reputatie 7
Badge +9
Enne Groentjuh, bedankt voor je positieve reactie, je bent zeker geen IPhone gebruiker ;-)
Ik heb de afgelopen 6 maand de volgende toestellen/tablets gebruikt:
 - HP Touchpad (huidige tablet; met android)
 - HTC Desire
 - Samsung Galaxy Ace 2
 - Acer Liquid S2
 - LG Google Nexus 5 (huidige mobiel)

Geen iPhones te vinden in die lijst. Iedereen zijn eigen smaak natuurlijk!
Badge +8
Hoi Life1977,

Dat is dan inderdaad heel erg vreemd. 😞 Ik zie hem ook staan de sms op 31-3-2014. En ik zie ook geen veranderingen aan je aansluiting rond die tijd waardoor het gebeurd zou kunnen zijn.
Het blijft toch zo dat wij niks kunnen doen om die smsjes te voorkomen. Je simkaart kan ook niks doen waardoor ze worden verstuurd, dat is zoals de heren al aangeven echt een seintje uit je iPhone. Ik houd er niet van om iemand van het kastje naar de muur te sturen, maar om dit op te lossen kun je toch het beste bij Apple informeren.
Ik hoop dat zij het kunnen verklaren, waarom het nu weer is gebeurd.
Laat je het ons dan ook weten? Als je de verklaring hebt?

Groetjes,
Charlene
Hoi Charlene, 

Bedankt voor je reactie.

Dan ga ik dit eens bij Apple navragen, want vreemd vind ik het wel.

Ik hou je op de hoogte!!
Badge +6
Hoi Life1977,

Helemaal goed, we horen het graag van je! 🙂
Hoi Charlene & Kim,

Ik kom net terug van de Apple winkel.
Zij vinden dit ook erg vreemd, mede doordat een IPhone, als deze contact wil maken met de facetime of i-message server, dit via wifi of 3G gaat en niet via het sms-netwerk.

De medewerker heeft mijn instellingen verder nagekeken en kan nergens terugvinden waarom dit toch nog gebeurt.
En het evt. via het programma Kassa voor te leggen, hoe het kan dat een Iphone normaal gesproken via wifi of 3G contact legt met de facetime of i-message server en het via jullie ineens per sms gaat.

Dit is wat men mij zojuist heeft uitgelegd.
Badge +8
Hoi Life1977,

Het gaat hier niet om een verstuurd bericht via iMessage. Dat is dan inderdaad geen smsje , maar (net als Whatsapp) internetverbruik. In dit geval gaat het om een activatiesms om de diensten Facetime of iMessage te laten werken. Erg vreemd dat de medewerker die je sprak daar niet van op de hoogte was.
Hier in dit artikel vind je daar meer over.
Sommige providers hebben afspraken met Apple, zodat dat berichtje vergoed wordt. Omdat wij geen iPhone's verkopen, hebben wij die deal niet, en betaal jij eenmalig voor een sms naar het Verenigd Koninkrijk. Maar als je Facetime of iMessage uitschakelt, of je sim uit je toestel haalt, of op een andere manier een herstart maakt, kan het dus weer gebeuren.
Als jij al die dingen niet hebt gedaan, en er wordt toch weer een activatiesms gestuurd, dan gaat er toch echt iets niet goed in je toestel. Wij kunnen niks veranderen aan het netwerk waardoor het niet meer gebeurt, dat zou Apple in je toestel moeten kunnen verhelpen. Heb je ze aangegeven dat het om de activatiesms ging?

Groetjes,
Charlene
Hoi Charlene, 

Excuses voor de erg late reactie.

Ik heb inderdaad aangegeven dat het een activatie sms betrof.

Hij heeft mijn toestel nagekeken en alles staat goed ingesteld (uitgezet).

Weet je wat ik nog vreemder vind?

Dat je via een IPod Touch ook Facetime & I-Message berichten kan versturen, als je over Wi-Fi beschikt, en dat deze totaal geen activatie-sms kan versturen omdat er in een IPod Touch geen sim-kaart zit.

Dus zijn antwoord omtrent de activatie van Facetime & I-Message via 3G of Wi-Fi vind ik logischer, dan het antwoord van Simyo dat dit per sms gaat.
Maar goed, dat is mijn mening. 😉
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Charlene, 

Excuses voor de erg late reactie.

Ik heb inderdaad aangegeven dat het een activatie sms betrof.

Hij heeft mijn toestel nagekeken en alles staat goed ingesteld (uitgezet).

Weet je wat ik nog vreemder vind?

Dat je via een IPod Touch ook Facetime & I-Message berichten kan versturen, als je over Wi-Fi beschikt, en dat deze totaal geen activatie-sms kan versturen omdat er in een IPod Touch geen sim-kaart zit.

Dus zijn antwoord omtrent de activatie van Facetime & I-Message via 3G of Wi-Fi vind ik logischer, dan het antwoord van Simyo dat dit per sms gaat.
Maar goed, dat is mijn mening. ;-)


Hoi Life1977,

Er zit geen simkaart in een iPod Touch. Alleen vanaf de iPod Touch, 4e generatie, is het mogelijk om Facetime te gebruiken. Deze synchronisatie gaat wel over internet. Er vallen ook een heleboel functies weg van Facetime, juist omdat er geen simkaart in kan.

Met een iPhone, gaat dat dus wel met een sms. Elke keer als je een simkaart uit een iPhone haalt, gaat de iPhone opnieuw de Facetime app synchroniseren. In dit topic geven wij daar meer uitleg over.

Heb ik je dat zo duidelijk uitgelegd? 🙂
Best Dries,

Dat is mij allemaal ook duidelijk.

Het rare/vervelende is, dat ik de simkaart niet uit de IPhone heb gehaald, de IPhone niet herstart heb etc. etc. en er toch kosten voor de sms worden gefactureerd, ookal staat het uit.

Maar goed, denk dat dit, helaas, niet opgelost kan worden, aangezien Apple zegt dat ik alles goed heb ingesteld (zodat Facetime en I-Message uit zijn geschakeld) en er hoe dan ook activatie smsen verzonden & gefactureerd worden  ;-)


Hoi Charlene, 

Excuses voor de erg late reactie.

Ik heb inderdaad aangegeven dat het een activatie sms betrof.

Hij heeft mijn toestel nagekeken en alles staat goed ingesteld (uitgezet).

Weet je wat ik nog vreemder vind?

Dat je via een IPod Touch ook Facetime & I-Message berichten kan versturen, als je over Wi-Fi beschikt, en dat deze totaal geen activatie-sms kan versturen omdat er in een IPod Touch geen sim-kaart zit.

Dus zijn antwoord omtrent de activatie van Facetime & I-Message via 3G of Wi-Fi vind ik logischer, dan het antwoord van Simyo dat dit per sms gaat.
Maar goed, dat is mijn mening. ;-)


Hoi Life1977,

Er zit geen simkaart in een iPod Touch. Alleen vanaf de iPod Touch, 4e generatie, is het mogelijk om Facetime te gebruiken. Deze synchronisatie gaat wel over internet. Er vallen ook een heleboel functies weg van Facetime, juist omdat er geen simkaart in kan.

Met een iPhone, gaat dat dus wel met een sms. Elke keer als je een simkaart uit een iPhone haalt, gaat de iPhone opnieuw de Facetime app synchroniseren. In dit topic geven wij daar meer uitleg over.

Heb ik je dat zo duidelijk uitgelegd? :)
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Life1977,

Van jouw kant begrijp ik goed dat dit een vervelende situatie is. Helaas hebben wij geen enkele controle over de SMS die je iPhone automatisch wil versturen. We kunnen dit niet blokkeren, want geloof me... dit had ik dan al lang voor je gedaan :)

Tot mijn spijt zie ik dat je wil overstappen naar een andere provider 😞. Ik hoop niet dat het door deze situatie komt.

Reageer