.

Beantwoord

Factuur e-mail-en in plaats van downloaden. Is dat mogelijk?


Badge +2
  • Startend Simyaan
  • 7 reacties
Team,
Op dit moment krijg ik elke maand een e-mail met de mededeling dat de factuur klaar staat.
Is er een mogelijkheid om het PDF bestand van deze factuur toe te voegen aan deze e-mail?

MvG - Will
icon

Beste antwoord door Groentjuh 23 May 2018, 10:30

Bekijk originele reactie

16 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Simyo moderator Caspar heeft deze vraag recent hier beantwoord:
Ik snap heel goed dat jij je factuur per e-mail wilt ontvangen. Goed dat je dit aangeeft, zodat we weten dat hier vraag naar is.

Er zijn verschillende redenen waarom we de factuur niet per e-mail versturen, en de veiligheid is daar één van. Ik snap dat je daar je twijfels bij hebt, maar op een factuur staat wel degelijk gevoelige informatie. Alle 06-nummers die je hebt gebeld zijn daar bijvoorbeeld op te zien. Zo staat er weer meer gevoelige informatie op een factuur.

Ik zal zeker doorgeven dat er vraag is naar het automatisch ontvangen van de factuur per e-mail. Laten we kijken of dit op een veilige manier mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi willm,

Welkom op het Simyo Forum! 😉 Het forum is openbaar toegankelijk voor iedereen. Om je privacy te beschermen heb ik daarom je forumnaam even aangepast. Als je en andere forumnaam wilt hebben, laat het dan even weten.

Zoals Groentjuh al aangeeft is versturen wij de factuur niet per e-mail onder andere vanwege de bescherming van gevoelige informatie. Zoals je ziet vinden wij (net als de regelgevers in de EU) de privacybescherming heel belangrijk. 😉 Ik ben bang dat het dus even een paar keer klikken en inloggen in Mijn Simyo > Facturen kost om je factuur te downloaden.

Laat je het weten als je nog vragen hebt? :)

Bedankt voor antwoorden Groentjuh!

Groetjes,
Thomas
Goedendag,
Ook ik vind het heel erg lastig dat de ik de factuur op moet halen. Ik heb twee abonnementen bij Simyo. Mijn werkwijze daarbij is:
  • Ik krijg van beide abonnementen elke maand de betaling te zien in mijn boekhouding met het factuurnummer te zien, gedownload van de bank.
  • Ik krijg 2x een mail dat er een factuur is en klik op de link in de 1e mail naar Mijn Simyo.
  • Daar moet ik mijn nummer en wachtwoord invoeren. Dat wachtwoord weet ik niet uit mijn hoofd, dus ik moet eerst mijn digitale wachtwoordenkluis openen en het wachtwoord opzoeken. Dan pas kan ik inloggen.
  • Vervolgens moet ik de juiste factuur erbij zoeken. Helaas staat het factuurnummer niet in het overzicht op de site, dus op goed geluk klik ik op de een factuur om te downloaden, soms is dat de verkeerde.
  • Die kan ik dan opslaan of afdrukken.
  • Dan moet ik de hele procedure voor het 2e abonnement volgen.
  • Eerst uitloggen, dan weer inloggen. Van het 2e abonnement weet ik het nummer niet uit mijn hoofd, dus ik moet het nummer en wachtwoord opzoeken.
  • Dan weer de factuur erbij zoeken op de website en hopen dat ik in 1x de factuur met het juiste nummer aanklik.
  • Die weer downloaden, opslaan of afdrukken.
Als ik de facturen per mail krijg is het:
  • Beide mails opzoeken
  • Bijlage van 1e mail opslaan of afdrukken
  • Bijlage van 2e mail opslaan of afdrukken
En klaar is kees.
Ik begrijp niet hoe Simyo dit 'gebruiksvriendelijk' kan noemen.

Het argument dat de hele lijst met gebelde nummers erop staat en dat dit privacy-gevoelige informatie is begrijp ik. Maar is het dan een idee alle privegevoelige informatie NIET op de factuur te zetten, zodat mijn factuur veel compacter is (geen 6-8 pagina's) en wel gewoon per mail meegestuurd kan worden. Als ik dan wil kijken wie en hoe vaak ik gebeld heb, log ik wel in op de website. Van het eigen telefoonnummer zouden dan alleen de laatste 3 cijfers weergegeven kunnen worden, zodat ik de facturen toch uit elkaar kan houden.

Ik ben het met de vele gebruikers eens: Ik wil graag van iedere leverancier dezelfde standaard werkwijze: Factuur als PDF bijlage bij de mail.

Tijd is geld. Als ik het in geld uitdruk is het voor mij goedkoper om een andere provider te zoeken, ook al betaal ik daar enkele euro's per maand meer, als ik de factuur maar als PDF per mail binnen krijg.

Graag hoor ik uw reactie.
Groeten!
Vermoed dat er weinig providers zijn die ze mailen. Meeste bieden een persoonlijke omgeving aan zoals hier bij Simyo de MijnSimyo omgeving.

De nieuwste factuur is altijd de 3e van boven. De 2 regels er boven zijn facturen die aangekondigd zijn.

Als Simyo geen privacygevoelige gegevens op een factuur zet dan staan er ook geen klantgegevens op. En dat kan natuurlijk niet.
Mijn provider van vaste telefonie stuurt de factuur als PDF bijlage per e-mail complete met ons aansluitnummer, maar zonder een lijst van gebelde nummers.
Mijn website-provider stuurt de factuur als PDF bijlage per e-mail.
Het online boekhoudpakket stuurt de factuur als PDF bijlage per e-mail.
Microsoft doet een link naar de factuur in de mail, zodat je met een simpele klik op de link in de mail direct de factuur op je scherm krijgt die je op kunt slaan als PDF (zonder in te hoeven loggen of uit een lijst met facturen te hoeven kiezen).
Bij de energieleverancier is de mail zelf de nota, compleet met specificatie.
Bij bol.com ook.
De waterleverancier doet de factuur als PDF bijlage bij de mail.
Alle leveranciers van goederen doen de factuur als PDF bijlage bij de mail.

Simyo is mijn de enige bij wie ik in moet loggen en op de website de factuur op moet zoeken.

Ik hoop dat dat daar snel een einde aan komt.
Alternatief is dat je vanuit de mail met een klik op een hyperlink direct de factuur op je scherm krijgt.

Groeten en succes met de afweging.
Een link zou inderdaad een goeie kunnen zijn. Blijft de keuze bij de klant om hem dan wel of niet te downloaden.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi EDF,

Bedankt voor je reactie. Ik kan me zeker goed voorstellen dat je alles graag snel bij de hand wilt hebben.

Wij hebben ervoor gekozen om alles centraal op je eigen account van Mijn Simyo te plaatsen. Zo kun je simkaart gegevens vinden, wijzigingen doorvoeren en je factuur op een centraal punt terugvinden.

Je idee over een link naar een downloadpagina ga ik op onze Wall of Change hangen. Op deze muur hangen we ideeën van collega's en klanten waar wekelijks naar gekeken wordt. De verantwoordelijke afdelingen worden hiervan op de hoogte gebracht en brengen, als het mogelijk is en als hiervoor wordt gekozen, de wijzigingen aan. Ik kan je niet beloven dat het in een nabije toekomst zal veranderen, maar als dit wel het geval is dan brengen we onze klanten natuurlijk op de hoogte.

@ Ray, zo'n link is inderdaad een goed idee!

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Els

Ook ik zou graag willen dat de factuur gewoon per e-mail naar me gezonden wordt, in plaats van dat ik deze elke keer moet downloaden. Het is toch geen doen dat je voor elke factuur die je moet ontvangen, ergens in een mijn-zus-en-me-zo moet gaan inloggen? Een minpuntje, bij een overigens goede service!

 

Joachim

Reputatie 7
Badge +6

Hé Joachim,

 

Ik kan me zeker voorstellen dat dit handiger werkt, ik kan dit nogmaals op onze wall of change hangen. Op deze manier weten ook deze afdelingen dat hier nog steeds behoefte aan is. Mocht ik hier nog iets van terug horen dan laat ik je dit weten. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

 

Groetjes,

Daisy

Ook ik zou graag willen dat de factuur gewoon per e-mail naar me gezonden wordt, in plaats van dat ik deze elke keer moet downloaden.

Joachim

Volgens mij is er nog een ander uitgangspunt.

Wordt deze methode niet gekozen uit veiligheidsoverwegingen? 🤔

Reputatie 4
Badge +4

Hey Joachim,

 

Thanks voor je feedback! Friesian heeft inderdaad gelijk. Wij hebben voor die optie gekozen zodat er niet zomaar extra data gegeneerd wordt.

 

Groetjes,

Ouael

De veiligheid/gegevensbescherming wordt overal genoemd, in deze thread hier, ook in deze thread https://forum.simyo.nl/factuur-betalen-65/waarom-wordt-de-factuur-niet-per-e-mail-toegezonden-26162, en in deze https://forum.simyo.nl/factuur-betalen-65/pdf-factuur-als-bijlage-e-mail-kan-dat-20266, en wellicht nog meerdere. KPN (https://forum.kpn.com/internet-9/factuur-per-e-mail-gestopt-475896), T-Mobile (https://community.t-mobile.nl/klantenservice-430/maandelijkse-factuur-per-email-versturen-308945) en VodafoneZiggo (https://community.vodafone.nl/t5/Archief/per-email-ontvangen-facturen/m-p/165175) vertikken het ook om ZZP’ers/kleine ondernemers tegemoet te komen. Jullie telcos bezorgen kleine ondernemers enorm veel onnodig werk, en zijn compleet klantonvriendelijk bezig. 

  • Kom aub niet aan met de AVG, bij Simyo werkte dit al 6/7 jaar geleden niet (getuige de threads), en toen was er nog geen AVG. Bovendien heeft KPN mij tot eerder dit jaar wel facturen per e-mail gestuurd, 3 jaar na ingang van de AVG.
  • Vanuit gegevensbescherming willen jullie geen factuur per e-mail sturen, maar jullie sturen wel een e-mail over het feit dat er een e-mail klaar staat, en die is aan mijn volledige naam geadresseerd. Ook dat is een persoonsgegeven volgens de AVG (inclusief het e-mailadres). Het kan dus per definitie niet gaan om gegevensbescherming, want anders zouden jullie uberhaupt niet e-mailenn naar jullie klanten (en zelfde voor de andere telco’s)
  • Van alle mensen die vragen om een factuur per e-mail eist niemand dat dat een gespecificeerd factuur moet zijn, dat is wat jullie ervan maken. Je zou ook kunnen bedenken: simpel factuur per e-mail, uitgebreid factuur in de Mijn Omgeving, of zelfs een keuze uit beiden (als men gespecificeerd wil, dan alleen in de mijn omgeving). Dit kon vroeger in de tijd van de vaste lijn ook gewoon, zou niet weten waarom dat nu niet zou kunnen.
  • Zou de telco industrie misschien op z’n minst ietwat moeite kunnen doen voor kleine ondernemers? Misschien kijken of de Mijn Omgevingen via API gekoppeld kunnen worden aan Zapier, of misschien zelfs directe koppelingen realiseren met boekhoudenpakketten zoals Exact. En dan automatisch het factuur klaarzetten in Exact, etc, net zoals dat met betalingsafschriften van banken wel werkt. Dan is versturen per e-mail uberhaupt niet meer nodig, en heb je tegelijk ook nog echt naar de klant geluisterd.

Verder zeer tevreden met Simyo, alleen zeer teleurgesteld in het product management van de diverse telco’s op dit punt, inclusief dat van Simyo, zeker als dit al minstens 7 jaar gevraagd wordt door klanten en stelselmatig genegeerd wordt. De bankenwereld kan dit ook gewoon, dus de telco’s moeten het ook kunnen!

Stel je hebt een abonnement van bijvoorbeeld 14 euro. Simyo stuurt een mail met het bedrag wat ze gaan incasseren en over welk nummer dit gaat. Als dat bedrag 14 euro is, betekent dat je binnen bundel(s) bent gebleven. 

Welke informatie zou jij nog meer willen zien? 

Een gespecificeerde factuur hoeft niet lees ik.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Ewout,

 

Bedankt voor je bericht, ik ga deze zeker even (opnieuw) in de groep gooien. We hebben volgende week weer een "wall of change" meeting en dan zal ik dit punt opnieuw aankaarten.

 

Groetjes,

Daisy

Ik zou ook de factuur per mail willen en ik ga overstappen als er een provider is die dat wel doet (en niet veel duurder is).

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @suussuussuus,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je je dit afvraagt!

Helaas is het niet mogelijk om standaard elke maand de factuur per e-mail te ontvangen. Wel kunnen wij dit handmatig voor je in orde maken. Je kan mij hiervoor een privébericht sturen met jouw persoonlijke gegevens. Ik stuur de gewenste factuur dan graag naar je op 😊.

Groetjes,
Amy

Reageer