.

Beantwoord

Extreem hoog MB verbruik terwijl je thuis bent, hoe kan dat?


Hoe kan het zijn dat ik in een middag voor 180 euro buiten mijn bundel verbruik, terwijl ik thuis ben en de WiFi heb aanstaan? Wat een afzetters hier!
icon

Beste antwoord door Ray 2 August 2015, 11:19

Bekijk originele reactie

12 reacties

Simyo is niet verantwoordelijk voor de instellingen van de telefoons van de klanten. Wifi is een is een instabiele verbinding en als jij je data ook aan heb staan dan schakelt je telefoon automatisch over.

Ook krijg je een netwerk bericht in de vorm van een sms bij 80 en 100% als je bundel bijna en helemaal op is.

Dus Simyo heeft jouw niet afgezet, het ligt puur aan het feit hoe jij je mobiel hebt ingesteld.

Lees onderstaande eens door.

https://forum.simyo.nl/internet-62/faq-mijn-internet-verbruik-hoog-zijn-2989
Laat ze dat maar bewijzen dan, waar ik dat aan verbruikt heb.
Reputatie 7
Badge +9
Tja....:8.
Wat is jouw eigen idee? Je hebt er vast wel over nagedacht.
Reputatie 7
Badge +9
Laat ze dat maar bewijzen dan, waar ik dat aan verbruikt heb.

Dat kan niet. Waar je MBs aan op zijn gegaan is door de provider niet na te gaan. Die registreert alleen hoeveel er is verstookt en wanneer.
Als je je tank leeg rijdt en je laat hem volgooien bij het benzinestation weet degene die de kassa bedient ook niet of je lege tank is veroorzaakt door een paar keer van Maastricht naar Den Helder te rijden of doordat je een paar honderd rondjes rondom Amsterdam hebt gereden. De enige die het wel weet is de eigenaar van de auto. Met je MB verbruik is het eigenlijk net zo.

Verder moet je, zoals hierboven aangegeven, niet te veel op WiFi vertrouwen. WiFi is leuk en aardig, maar door allerlei factoren kan de verbinding verbroken worden. Heb je op die plek goed 3G of 4G bereik en staan je instellingen voor mobiel internet goed, dan zal een moderne smartphone snel overschakelen van WiFi naar mobiel internet. Met alle gevolgen van dien...
Reputatie 4
Badge +10
Hoi Asteehouwer, welkom op het Simyo forum :)

Ik begrijp dat het vervelend is wanneer je hoge internetkosten hebt. Als je denkt op Wifi te zitten, dan kan je telefoon zonder dat je het weet zijn overgeschakeld. Ook Raytje heeft al verteld dat Wifi een instabiele verbinding is die automatisch kan overschakelen naar ons netwerk.

Je kunt dit in sommige telefoons voorkomen door ‘mobiele gegevens’ uit te zetten. Als je de optie ‘Internet op je mobiel’ op Mijn Simyo uitzet, dan ben je er zeker van dat die niet meer kan overschakelen. Er komt namelijk een blokkade op het netwerk.

We informeren je over je internetbundel wanneer deze 80 % en 100 % is verbruikt. In jouw geval is het verbruik heel snel gegaan vanaf 14:24 t/m 15:29 uur op 31 juli. Er is toen meer dan 1182 MB verbruikt.

Je wilt graag weten waar het aan is verbruikt. Weet je nog wat je op 31 juli vanaf 14:24 uur hebt gedaan? Zoals Scotsman zegt, hebben wij deze informatie niet. We mogen dit in verband met je eigen privacy niet bijhouden en opslaan. Ik vind Scotsman's vergelijking over het tanken van benzine wel een mooie en duidelijke vergelijking 😳

Vaak kun je in smartphones wel het één en ander nagaan 🙂 Van welk type telefoon maak je gebruik?

@Raytje, de leon & Scotsman; dank jullie wel voor de hulp 😃
Hi Naomi,

Ik heb een iPhone 6 . En ben een nieuwe klant bij jullie. Ik ben net overgestapt. Normaal haal ik niet eens 200 Mb per maand. Ik was gewoon thuis, en daar heb ik WiFi. Ik ben heel even boodschappen gaan doen. Maar kan me niet voorstellen dat ik in een half uur voor 182 euro aan MB buitenshuis verbruik. Ik zou van jullie willen weten wat er geregistreerd is. Groeten Annemarie
Op de tijd die jij aangeeft, was ik in de tuin en heb ik offline naar spotify geluisterd op de WiFi.
Ik heb dit met een andere provider nog nooit gehad. Vind het toch uitermate vervelend.
Reputatie 7
Badge +9
Wat betreft registratie moet je even wachten op een moderator.
Misschien kunnen we je in de tussentijd helpen om na te gaan wat er gebeurd is?
Als je in je telefoon kijkt bij instellingen -> iTunes en App store, staan daar alle 4 de opties bij 'automatische downloads' op uit? En nog belangrijker staat daaronder 'Gebruik mobiele data' ook op uit?

Heb je een dataverbruikapp op je telefoon? Bijvoorbeeld Data Manager of DataMan?

Verder: vertrouw echt NOOIT blindelings op een WiFi verbinding. Deze kan ongemerkt wegvallen / instabiel zijn en dan schakelt je telefoon over op je (snelle) dataverbinding.
Dat je het met een andere provider nooit hebt gehad zegt eerlijk gezegd niet zoveel. Kan een kwestie van puur geluk zijn dat je Wifi toen altijd stand hield. Zoals gezegd, wifi is een onstabiele verbinding. Als de telefoon zo is ingesteld dat Apps, updates etc etc. ook gebruik mogen maken van Data als er een zwakke of geen Wifi verbinding is, dan ga je dus bij dat soort activiteiten de mist in.

Ik ken de iPhone niet super goed maar ik heb begrepen dat deze de mogelijkheid hebben om te zien welke app hoeveel heeft verbruikt. Weet je ook zeker dat je offline naar Spotify zat luisteren.

En offline via Wifi kan niet. Het is offline of via internet (wifi of data).
De mobiele data staat uit , de automatische downloads stonden aan. Behalve de updates , die is ook uit.
Ik baal zo ontzettend. Ik heb nu gauw data manager erop gezet, maar ja, wel te laat .

Ik lees op het forum wel dat er ontzettend veel mensen zijn die dit probleem ook hebben. Waarbij jullie bij meerdere mensen deze hoge kosten verrekenen( kwijt schelden) met eenmalig een hogere bundel te kopen. Ik zou het zeer waarderen als jullie dat bij mij ook willen doen. Ik ben op aanraden van mijn vriend overgestapt naar simyo. Hij is al jaren tevreden, maar ik ben erg teleurgesteld. Heb dit nog nooit meegemaakt.
Reputatie 7
Badge +9
Kan weinig aan Raytje toevoegen. Ik vroeg me ook inderdaad af of het spotifygebeuren wel helemaal via de WiFi gegaan is.

Misschien nog deze tip? Ik zou ook zeker hier naar kijken:

Hoe kan ik dataverbruik per app bekijken en blokkeren?
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Asteehouwer,

Allereerst excuses dat je langer op je antwoord hebt moeten wachten. Helaas is je reactie niet eerder zichtbaar geweest voor ons. We gaan uitzoeken hoe dit komt.

Het klopt dat je op het forum veel vragen tegenkomt over dataverbruik als je er naar zoekt. In deze topics komen we vaak klanten tegemoet, maar niet voordat we eerst echt hebben bekeken waar het verbruik nou vandaan komt en of het terecht is geregistreerd. Daarnaast is het aan de moderator zelf om het in te schatten of een eventuele tegemoetkoming gepast is.

Het is erg goed om te lezen dat je nu een datameter op je telefoon hebt gezet. Zo kun je je verbruik beter monitoren en kosten als deze in de toekomst voorkomen. Daarnaast heb je van de leon en van Raytje een stel steengoede tips gekregen en hebben ze meegedacht waar je verbruik vandaan komt. Ook ik zet mijn vraagtekens bij het feit dat je Spotify 'offline' hebt gebruikt via wifi. Maar daar kunnen we nu niet meer achter komen.

Ik kom je in dit geval éénmalig tegemoet, dus zorg echt dat je iets doet met de tips 🙂. Per e-mail stuur ik je de verrekening en extra tips om dit verbruik te voorkomen in de toekomst.

Groetjes, Tiury

Herstel: Ik zie dat mijn collega Ernst me al twee dagen voor is geweest via Twitter! Dat krijg je als zo'n topic niet zichtbaar is 😉.

Reageer