.

Beantwoord

Dubbele SMS op factuur en langzame Mijn Simyo?

  • 27 September 2016
  • 11 reacties
  • 276 Bekeken

Badge
Vorige week ben ik van hollandsnieuwe overgestapt naar Simyo Sim Only (aangezien eerstgenoemde per 1 oktober stopt met het aanbieden met prepaid en een maandelijks opzegbaar abonnement me handiger leek dan weer prepaid). Gisteren (26 september 2016) is mijn nummer overgezet en ben ik gebruik gaan maken van mijn simkaart.
Tot nu toe heb ik grotendeels een positieve ervaring met Simyo. Ik kan gebeld worden, ik kan zelf bellen, ik kan sms-berichten ontvangen en verzenden (al moest ik wel eerst het SMSC-nummer veranderen naar
code:
+31653161616
- wat door mijn smartphone omgezet wordt naar
code:
"31653131313",145
- voordat dat werkte) en ik kan ook nog mobiel internetten met 4G (ik moest wel eerst het APN van Simyo toevoegen)!

Helaas lijkt het alsof sommige sms-berichten onterecht dubbel gefactureerd zijn. Ik had eerst namelijk 16 berichten/minuten over (ik ben ervan op de hoogte dat die naar rato worden toegekend, dus daar keek ik niet vreemd van op) en later die dag had ik opeens nul berichten/minuten over, met bijna €2 aan buitenbundelkosten - terwijl ik niet zoveel berichten heb gestuurd en niet heb gebeld.

  • Ik heb één bericht gestuurd naar iemand
  • Naar een andere persoon heb ik in totaal 14 berichten gestuurd (gisteren een sms die uit 10 berichten bestaat en een 'normale' sms, en vandaag nog een 'normale' sms en een sms die uit 2 berichten bestaat).
  • Ik heb verder niet gebeld en ben ook niet gebeld, heb alleen mobiel geïnternet. Ik heb wel gekeken of ik kon bellen en gebeld kon worden, maar beide keren nam ik niet op waardoor er daar niks voor gefactureerd is.

Ik zou dus 15 berichten gestuurd moeten hebben, wat één bericht minder is dan de 16 berichten die ik begin gisterochtend overhad, maar toch zie ik op Mijn Simyo dat ik over mijn bundel ben gegaan (en wel acht berichten, of €2,27, buiten mijn bundel, waarvan zeven €0,31 zijn en eentje €0,10).
De ontvangers van mijn berichten hebben aangegeven geen dubbele berichten te hebben ontvangen.

Er ging eerst wel iets mis tijdens het versturen van die 10-berichten-lange sms, dus misschien heeft het daar iets mee te maken.
Ik heb namelijk Cyanogenmod 13 op mijn smartphone, een Samsung Galaxy S3 LTE GT-I9305, dat een functie heeft die je om toestemming vraagt als een app in een minuut meer dan bijvoorbeeld vijf berichten wil versturen.
Die functie heb ik ingeschakeld, en toen ik voor de eerste keer die 10-berichten-lange sms wou versturen kreeg ik vijf meldingen, aangezien 10 berichten uiteraard vijf berichten meer is dan de limiet van vijf berichten per minuut die ik ingesteld heb, waarvan ik een per ongeluk weigerde. Daarna stond in de berichten-app "Sending failed. Tap to retry." Dat deed ik toen maar - die 10-berichten-lange sms opnieuw versturen - waarna ik alle meldingen accepteerde en het bericht succesvol werd verzonden.
Het zou dus kunnen dat dat bericht de eerste keer wel deels, om precies te zijn voor 9/10 deel, verzonden werd, dat het daardoor als negen berichten gefactureerd werd, en dat het nu ergens in de ether rondzweeft. (Ik heb geen flauw idee hoe het achterliggende netwerk precies werkt, dus ik heb geen idee wat er precies met dat bericht gebeurd is. Het enige wat ik weet is dat het door Simyo geregistreerd en gefactureerd is, en dat het niet is aangekomen.)

Dat lijkt ook het meest voor de hand liggende als ik in Mijn Simyo kijk: ik heb 16 berichten binnen mijn bundel gestuurd en 8 berichten buiten mijn bundel.
15 berichten (de berichten die ik verstuurd heb en die ook aangekomen zijn) plus 9 berichten (die 10-berichten-lange sms die de eerste keer niet goed, voor 9/10de deel, verstuurd werd en niet aankwam) is in totaal 24 berichten, wat hetzelfde is als 16+8.

Zou het misschien mogelijk zijn om die 9 berichten (van 17:13 op 27 september 2016) ongedaan te maken op mijn factuur/bundel voor deze maand (september), zodat ik weer één sms/minuut overheb in mijn bundel? Ik begrijp het als dat niet mogelijk is, aangezien ik het zelf veroorzaakt heb (niet opzettelijk en ik realiseerde me later pas wat er precies gebeurd was, maar toch heb ik het zelf veroorzaakt), maar het ik moet toegeven dat het wel een beetje naar is als ik gefactureerd word voor berichten die niet aangekomen zijn (zoals ik eerder in deze topic al zei gaf de ontvanger van die lange sms aan geen dubbele sms ontvangen te hebben, ook niet gedeeltelijk).

---

Daarnaast heb ik ook een suggestie die andere mensen ook al hebben gehad: een USSD-code om snel en real-time te kunnen zien hoeveel berichten/minuten je nog over hebt in je bundel (bijvoorbeeld
code:
*101#
, wat hollandsnieuwe gebruikt, of
code:
*121#
).
Mijn Simyo is momenteel namelijk niet altijd up-to-date en wordt vaak uren later pas bijgewerkt. De laatste data van mijn internetbundel is op dit moment (bijna 16:00 op 27 september 2016) bijvoorbeeld nog van gisteren (26 september) om 21:03. De gebruiksdata is dus maar liefst meer dan een halve dag verouderd! (Gebruikte minuten/berichten worden gelukkig sneller bijgewerkt in Mijn Simyo.)
USSD-codes werken in mijn ervaring beter en sneller dan een online-omgeving, ik gebruikte erg vaak
code:
*101#
toen ik nog bij hollandsnieuwe zat om mijn resterende beltegoed te bekijken en het was altijd up-to-date, zelfs seconden nadat ik gebeld had of een sms gestuurd had.

Is het in principe mogelijk om een USSD-code te maken voor het Simyo/KPN-netwerk ("U heeft 20 berichten/minuten over van uw bundel van 100 berichten/minuten" of iets dergelijks is al genoeg), en als dat mogelijk is, zouden jullie dat idee dan wat hoger kunnen zetten op jullie 'Wall of Change'? (Zie de laatste reactie van deze topic of zie onderstaande quote.)

Hoi joepie69,

Dit heb ik inderdaad voor je nagevraagd, deze mogelijkheid is er (nog) niet bij Simyo. Ik heb 'm nu op onze "Wall of Change" geplakt, dus wie weet! :)
icon

Beste antwoord door Jihane 28 September 2016, 12:29

Bekijk originele reactie

11 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Dunics,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat leuk dat je zo'n uitgebreid verhaal vertelt 😃 Goed om te zien, want dan zijn alle details van je situatie. Ik heb jouw aansluiting erbij gepakt, en ik zie inderdaad dat je acht sms'jes buiten je bundel verstuurd hebt. Het is hierbij belangrijk om in gedachten te houden dat Simyo niet de enige speler is als er een sms verstuurd wordt. Zowel de ontvangende provider, als de berichtencentrale spelen ook een rol. Als deze sms'jes wel gefactureerd zijn, dan betekent dit dat ze wel succes verstuurd zijn, maar gewoon niet dusdanig zijn aangekomen. Dit kan aan een heleboel dingen liggen. Je geeft aan dat je ook uitgevogeld hebt waardoor dit waarschijnlijk mis is gegaan. Er valt niets te doen aan die kosten. De sms'jes zijn namelijk wel degelijk eruit gestuurd 😉

Wat de USSD-code betreft: deze optie is er nog niet, maar wie weet wat de toekomst kan brengen! Ik stel je feedback wel op prijs. Ik snap ook dat het soms wat vervelend kan zijn als er vertraging is op Mijn Simyo. Aan dit laatste wordt nu ook actief gewerkt! Als het goed is, zal deze vertraging binnenkort véél minder zijn. Dat zal al een meevaller vormen.

Laat je 't weten als je nog andere vragen hebt?

Groetjes,
Jihane
Badge
Hoi Jihane,

Bedankt voor je reactie. Jammer dat er niks aan die berichten gedaan kan worden, maar zoals je zelf al zei: als ze verstuurd zijn dan zijn ze verstuurd, daar valt niks aan te veranderen.

Ik heb inderdaad al wel uitgevogeld dat die ene sms (in het Engels een concatenated SMS) de eerste keer toch deels verstuurd is, maar ik weet niet precies waarom het niet aangekomen is (of indien het wel aangekomen is, waarom het niet weergegeven wordt in de berichten-app van de ontvanger). Waarschijnlijk omdat alleen een deel van die sms verstuurd is en de hele sms nodig is om hem goed aan te laten komen:

When part of a standard Concatenated SMS is not received, or received more than once, the receiving device's database can get corrupted, leading to ongoing problems with future messages between the same phones. Free tools are available to clean up an afflicted device's database.

- Wikipedia


In het vervolg moet ik zelf maar gewoon beter opletten als ik meer dan vijf berichten (of een lange 'concatenated SMS') in een minuut verstuur. (Of ik zou de limiet uit kunnen zetten, maar je hebt tegenwoordig steeds meer apps die in de achtergrond berichten versturen die niet in de berichten-app zichtbaar zijn - zo heb ik op dit forum al meerdere keren gelezen dat bijvoorbeeld McAfee apps verificatieberichten versturen - dus dat doe ik maar niet.)

---

Leuk dat jullie er voor gaan zorgen dat Mijn Simyo binnenkort sneller wordt bijgewerkt, dat zal inderdaad een grote meevaller vormen.
Een USSD-code zou nog steeds handig zijn (vooral als je even geen internet hebt, of als je internetbundel op is, en je snel wil kijken hoeveel minuten/berichten je over hebt), maar Mijn Simyo heeft natuurlijk wel veel meer informatie en geeft je meer inzicht in je gebruik.

---

Ik heb verder nog één vraag. Op 28 september (eergisteren) is er namelijk per automatische incasso twee keer 1 eurocent van mijn rekening afgeschreven door 'Simyo'. Waarom is dat gebeurd?

Er was namelijk al twee keer eerder met iDeal 1 eurocent afgeschreven van mijn rekening (al waren die twee afgeschreven door 'KPN BV INZ SIMYO'): een keer terwijl ik het abonnement aanvroeg en nog een keer toen ik zag dat mijn rekeningnummer nog niet in Mijn Simyo stond (onder Instellingen -> Mijn persoonlijke gegevens -> Bankrekeningnummer), wat eigenlijk onnodig was (het was namelijk niet duidelijk dat het even duurt voordat je rekeningnummer in Mijn Simyo wordt weergegeven na zo'n betaling van 1 eurocent, waardoor ik dacht dat ik dat nog een keer moest doen. Misschien kunnen jullie erbij zetten dat als je recent je rekening hebt geverifieerd door middel van die betaling van 1 eurocent, het even kan duren voordat hij in Mijn Simyo verschijnt, zodat mensen niet de verkeerde indruk krijgen?)

Om mijn vraag even te herhalen, waarom is er op 28 augustus nogmaals 2 eurocent (twee keer 1 eurocent) afgeschreven van mijn rekening?

---

Naast die dingen ben ik tot nu toe wel tevreden met Simyo. Vooral de klantenservice is goed, en ik ben ook erg blij met het mobiel internet. Daar kon ik toen ik nog bij hollandsnieuwe zat haast geen gebruik van maken (10 cent per MB en er was geen 4G), maar nu kan ik zoveel internetten als ik wil (nou ja, zolang ik niet meer dan mijn bundel verbruik, maar dat zal niet snel gebeuren). Geweldig!

Groeten,
dunics.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Dunics,

Dankjewel voor je bericht! 🙂 Het is inderdaad prettig dat het verbruik binnenkort sneller verwerkt zal worden!

Ik heb je aansluiting erbij gepakt, en ik zie dat er inderdaad driemaal een betaling is gedaan van € 0,01. Kan dat kloppen? Of zie jij in je bankafschriften dat dit vaker dan driemaal heeft plaatsgevonden? In dat geval ontvang ik graag via een privébericht een screenshot van je internetbankieren waarop dit te zien is. Dan lossen we dit samen op!

Verder fantastisch om te horen dat je tevreden bent! 🙂

Groetjes,
Jihane
Badge
Hoi Jihane,

Ter verduidelijking: er is viermaal een betaling van €0,01 gedaan aan Simyo, allen naar hetzelfde rekeningnummer: NL41 RBOS 0547 6008 60.

  1. De eerste betaling werd via iDeal gedaan tijdens het aanvragen van mijn Simyo abonnement. (Naar 'KPN BV INZ SIMYO'.)
  2. De tweede betaling werd ook via iDeal gedaan, maar dan vanuit Mijn Simyo. Op de pagina 'Mijn instellingen' -> 'Persoonlijke gegevens' zag ik namelijk dat mijn rekeningnummer daar nog niet stond. Hierdoor dacht ik dat ik mijn rekeningnummer nogmaals moest verifiëren (wat eigenlijk niet nodig was, waarschijnlijk was mijn rekeningnummer toen gewoon nog niet verwerkt door Mijn Simyo). Deze was ook naar 'KPN BV INZ SIMYO'.
  3. De derde betaling was een Euro-incasso, dit keer naar 'Simyo'.
  4. De vierde betaling was net zo een als de derde betaling.

Ik zal je zo nog een screenshot sturen via een privébericht.
Reputatie 3
Badge +5
Hoi dunics!

Goed dat je zo scherp bent en dit mededeelt!

Ik zie dat je een privébericht hebt gestuurd naar Jihane. Zij zal morgen op kantoor zijn. Je kan dan een reactie van haar verwachten per privébericht. Is dat goed?

Groetjes,
Ilias
Badge
Hoi Ilias,

Ja, dat is prima, geen probleem.

Groeten,
dunics.
Reputatie 3
Badge +5
Hoi dunics,

Onze lieftallige Jihane is op kantoor! Ze zal vast al op je bericht hebben gereageerd!

Groetjes,
Ilias
Badge
Hoi Ilias,

Nee, ik heb nog geen reactie gekregen. Maar dat is op zich niet zo erg, het was geen dringende vraag en het is verder ook niet erg dat er (in totaal) 4 eurocent van mijn rekening is afgeschreven - het is zo'n klein bedrag.
Het enige wat ik eigenlijk wilde weten is waarom die twee Euro-incasso's van elk €0,01 precies afgeschreven waren (aangezien ze overduidelijk geen volledige facturen zijn, die vermoedelijk ook d.m.v. Euro-incasso's afgeschreven zullen worden).

Groeten,
dunics.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi dunics,

Ik kan helaas niet precies zien waarom dat is gebeurd. Ik snap dat je het niet erg vindt, maar wij willen er wel graag voor zorgen dat je dit terugkrijgt. Dat is wel zo netjes.

Dit komt dan ook helemaal goed en dit zal je dan ook terug kunnen zien op je aankomende factuur!

Groetjes,
Caspar
Badge
Hoi Caspar,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels ook al een reactie van Jihanne gekregen op mijn privébericht waarin ze zegt dat er iets misging met die Euro-incasso's, en dat die 2 eurocent verrekend zal worden met mijn factuur van september.

Groeten,
dunics.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi dunics,

Top dat ze heeft gereageerd. Dat is wel zo netjes :)

Ik merk dat je de laatste tijd erg actief op het forum bent. Lekker bezig!! Ik zie je vast snel weer in een ander topic ;)

Groetjes,
Caspar

Reageer