.

Beantwoord

Bundel overschreden en heel veel kosten, kan daar wat aan gedaan worden?

  • 23 February 2020
  • 5 reacties
  • 698 Bekeken

Beste meneer/mevrouw

Ik ben er zojuist achter gekomen dat ik binnen 40 minuten met 200 euro mijn bundel heb overschreden en hier ben ik ontzettend van geschrokken.

Dit is gebeurd omdat ik een film aan het kijken was, terwijl ik dacht de wifi van het huis aan te hebben staan, zat ik op de hotspot van mijn telefoon. Dit is een domme fout natuurlijk, en gewoon mijn eigen schuld. Maar omdat ik mijn telefoon aan de oplader had liggen, heb ik het sms’je dat vermeldde dat mijn bundel op was gemist. In de 40 minuten nadat mijn bundel op was en ik lekker film aan het kijken was zonder mijn telefoon bij de hand te hebben, is er dus 200 euro doorheen gegaan. Ik las in een eerder berichtje hier op het forum (Een antwoord op JoskeJos) ook dat jullie een regeling hebben waarbij er bij een overschrijding van 100 euro je simkaart wordt geblokkeerd om hogere kosten te voorkomen. Dit is dus bij mij niet gebeurd, is dit een fout? Had mijn data bij de 100 euro geblokkeerd moeten worden? In een bericht dat ik op de app kreeg stond wel dat ik niet meer kan bellen, maar mijn data is niet geblokkeerd.

Hier ben ik erg ontevreden over. Zou je data niet stopgezet kunnen worden zodra je het maximum van je bundel hebt gebruikt? Dat je het daarna weer handmatig aan kan zetten. Ik vind het namelijk wel raar dat dit zomaar zo kan gebeuren, met zulke grote gevolgen ook. Ik heb van vrienden gehoord dat dit bij hun providers wel gebeurd.

Ik ben inmiddels vier jaar lid bij Simyo, en ben altijd tevreden geweest met de prijzen en mijn bundels, tot nu toe nooit een klacht gehad. Ook heb ik tot nu toe nog nooit zoveel kosten gemaakt zoals nu, de enige keer dat ik me kan herinneren dat ik mijn bundel onbewust heb overschreden was op vakantie een paar jaar terug. Ik ben me normaal gesproken goed bewust van hoeveel mb’s ik gebruik, en hoeveel ik nog kan gebruiken en vaak kom ik niet eens in de buurt van het maximum van mijn bundel. De afgelopen elf maanden heb ik gemiddeld 5262 mb’s per maand gebruikt. Wat, met een snelle rekensom, 66 procent van mijn bundel is. Hierbij heb ik alleen mijn bundel overschreden toen ik op vakantie was, en mb’s bij heb gekocht.

Daarom zou ik willen vragen of er misschien ook een regeling is waarbij ik mijn geld terug zou kunnen krijgen? 200 euro vind ik namelijk wel heel erg veel, en wordt als student lastig in te calculeren in mijn maandelijkse kosten.

Ik snap dat ik zelf maatregelen had kunnen nemen om dit te voorkomen (maar omdat ik nooit in de buurt kwam van mijn limiet dacht ik dat dit niet nodig was). Inmiddels heb ik ook zelf maatregelen ondernomen om dit in de toekomst te voorkomen. Ik heb mijn bundel aangepast zodat ik meer mb’s per maand heb en minder snel mijn data overschrijdt. Ook heb ik Inmiddels een datalimiet ingesteld op mijn apparaat die ervoor zorgt dat ik een bepaald aantal mb niet kan overschrijden. Dit loopt echter niet synchroon met Simyo, en geeft een andere datahoeveelheid aan waardoor het niet een waterdicht systeem is. Daarom zou ik het mooi vinden als hier ook vanuit Simyo wat mee zou worden gedaan.

Met vriendelijke groet,

Hilde

icon

Beste antwoord door Groentjuh 23 February 2020, 09:57

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Laat ik beginnen met:

  • Forum experts (= ik = behulpzame klant)
  • Moderator ( = Simyo medewerkers)

Ik ben er zojuist achter gekomen dat ik binnen 40 minuten met 200 euro mijn bundel heb overschreden en hier ben ik ontzettend van geschrokken.

Dat kan ik mij voorstellen! 200 euro is een flink bedrag.

Dit is gebeurd omdat ik een film aan het kijken was, terwijl ik dacht de wifi van het huis aan te hebben staan, zat ik op de hotspot van mijn telefoon. Dit is een domme fout natuurlijk, en gewoon mijn eigen schuld.

Goed dat je achterhaalt hebt waardoor je buiten de bundel ging. Dat maakt dit blog overbodig voor jou.

Ik las in een eerder berichtje hier op het forum (Een antwoord op JoskeJos) ook dat jullie een regeling hebben waarbij er bij een overschrijding van 100 euro je simkaart wordt geblokkeerd om hogere kosten te voorkomen. Dit is dus bij mij niet gebeurd, is dit een fout? Had mijn data bij de 100 euro geblokkeerd moeten worden? In een bericht dat ik op de app kreeg stond wel dat ik niet meer kan bellen, maar mijn data is niet geblokkeerd.

Er is een regeling genaamd “Hoogverbruik”. Deze regeling zal ook op jouw aansluiting van toepassing zijn, echter is er wel een minpuntje aan deze regeling. In tegenstelling tot de SMS-waarschuwingen, die precies komen als de bundel op is, heeft het systeem voor deze blokkades tot wel enkele uren vertraging. Simyo’s systemen krijgen het verbruik namelijk niet real-time binnen. Daardoor loopt bijvoorbeeld de Mijn Simyo app ook achter. Hierdoor kun je boven de 100 euro uitkomen als je veel in korte tijd verbruikt.

Hier ben ik erg ontevreden over. Zou je data niet stopgezet kunnen worden zodra je het maximum van je bundel hebt gebruikt?

Helaas biedt Simyo geen data plafond aan. Dit is wel een vraag, die ik vaak voorbij heb zien komen, maar tot nu toe heeft Simyo nog geen functie uitgerold die een klant te beschermen tegen het verbuiten de bundel komen.

Ik heb van vrienden gehoord dat dit bij hun providers wel gebeurd.

Er zijn meerdere opties bij de diverse andere providers:

  • Snelheid verlagen nadat de bundel op is. Eventueel is het mogelijk om MBs bij te kopen.
  • Data blokkeren als de bundel op is/als een plafond bereikt is. Eventueel is het mogelijk om MBs bij te kopen.
  • Buiten de bundel per MB rekenen. Eventueel is het mogelijk om MBs bij te kopen.

Helaas heeft Simyo de laatste regeling, die mijn inziens niet zeer klantvriendelijk is.

Daarom zou ik willen vragen of er misschien ook een regeling is waarbij ik mijn geld terug zou kunnen krijgen? 200 euro vind ik namelijk wel heel erg veel, en wordt als student lastig in te calculeren in mijn maandelijkse kosten.

Alleen moderatoren kunnen uitingen doen over eventuele coulanceregelingen. Daarvoor zal je indien je daarvoor in aanmerking komt een email of privé-bericht over ontvangen van een moderator.

Ik snap dat ik zelf maatregelen had kunnen nemen om dit te voorkomen (maar omdat ik nooit in de buurt kwam van mijn limiet dacht ik dat dit niet nodig was). Inmiddels heb ik ook zelf maatregelen ondernomen om dit in de toekomst te voorkomen. Ik heb mijn bundel aangepast zodat ik meer mb’s per maand heb en minder snel mijn data overschrijdt. Ook heb ik Inmiddels een datalimiet ingesteld op mijn apparaat die ervoor zorgt dat ik een bepaald aantal mb niet kan overschrijden. Dit loopt echter niet synchroon met Simyo, en geeft een andere datahoeveelheid aan waardoor het niet een waterdicht systeem is. Daarom zou ik het mooi vinden als hier ook vanuit Simyo wat mee zou worden gedaan.

Je hebt nu in ieder geval stappen ondernomen, die waar mogelijk proberen te voorkomen dat dit nogmaals optreed. Dat zeer goed en wijs. Ik neem dan ook aan dat je dit blog helemaal doorgenomen hebt.

Ik zou ook graag zien dat Simyo meer mogelijkheden biedt om te voorkomen dat klanten ver buiten hun databundels of op zijn minst de impact van (zeer ver) buiten de bundel gaat verlagen. Tegenwoordig betaal bij sommige bundels je minder dan 1 euro per 1000MB, terwijl je buiten de bundel daar 150 euro voor betaald! Helaas zie ik niet snel gebeuren dat Simyo dit gaat aanpassen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi hilde2000,

 

Super balen, ik snap dat je bent geschrokken. Ik heb weinig toe te voegen aan het verhaal van Groentjuh, maar mocht je toch nog ergens antwoord op willen dan kan dat natuurlijk. Ik kijk graag even met je mee of ik iets in de kosten kan betekenen, stuur jij mij een privéberichtje met jouw adresgegevens? 

 

Thanks Groentjuh!

 

Groetjes,

Daisy

  

Oh, ik ben dus niet de enige. Gisteren een rekening van € 138,- voor slechts 10 min buiten de bundel. Meer dan ik normaal in een jaar betaal. Dit is dus hoe Simyo zijn geld verdient 

Reputatie 7
Badge +9

Oh, ik ben dus niet de enige. Gisteren een rekening van € 138,- voor slechts 10 min buiten de bundel. Meer dan ik normaal in een jaar betaal. Dit is dus hoe Simyo zijn geld verdient 

Het forum wordt heel onoverzichtelijk als je in allerlei topics je probleem gaat posten. Je hebt hier een eigen topic geopend. Daarin gaan we verder!

Reputatie 6
Badge +6

Hoi BOOS654, 

Welkom op ons forum!

Ik snap dat je gefrustreerd bent, maar laten we de communicatie inderdaad tot één topic beperken. Aangezien je al een eigen topic hebt aangemaakt, helpen we je graag daar verder :blush:

Groetjes, 
Bas

Reageer