.

Beantwoord

Absurd hoge rekening dataverbruik buiten bundel

  • 24 January 2022
  • 7 reacties
  • 545 Bekeken

We hebben voor onze zoon (12) voor school een abonnement afgesloten van 9,- per maand. Afgelopen vrijdag kreeg ik ineens een mail dat het abonnement is afgesloten en dat hij voor maar liefst 313,28 euro buiten zijn bundel heeft verbruikt! Hij gebruikt thuis altijd de wifi, maar er is duidelijk wat mis gegaan, waardoor hij de data op zijn abonnement heeft verbruikt in plaats van de wifi.

Waarom is er nog steeds geen limiet ingesteld? Ik heb gisteren alle schrijnende verhalen gelezen en nog steeds hebben jullie dit niet veranderd. Onbegrijpelijk. En waarom wordt het pas afgesloten als het bijna 35x zoveel is geworden als de maandelijkse kosten??? Bij mijn eigen abonnement (andere provider) is het wel mogelijk en krijg ik netjes een seintje als de data verbruikt is. Tevens kan ik per direct geen data meer gebruiken om hoge kosten te voorkomen. Zo moeilijk is dat toch niet voor jullie om dit aan te passen? Zeker nu ik al ZOVEEL soortgelijke berichten heb gelezen.

En waarom wordt er niet een fatsoenlijk bedrag berekend voor de extra MB's, maar een werkelijk absurd hoog bedrag. Als jullie zo je geld moeten verdienen, dan moeten jullie je echt schamen. Ik begrijp heel goed dat jongeren op deze manier in de schulden komen. Waar moet hij ruim 300 euro vandaan halen? Hij krijgt 5 euro zakgeld per week. Hiervan moet hij onder andere zijn mobiele abonnement betalen en de rest gebruikt hij voor een kopje thee op school. Hoe hij deze schuld moet gaan afbetalen… geen idee. Voor een krantenwijk is hij nog te jong, dat mag pas vanaf 13 jaar. En zijn verjaardag… dat is pas eind december. Ik hoop dat jullie hiervoor een passende oplossing hebben.

Een bezorgde (en best wel boze) moeder.

icon

Beste antwoord door Groentjuh 24 January 2022, 10:25

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Als behulpzame klant kan ik financieel niets betekenen. Alleen een moderator of community manager kan dat. Vandaag of morgen zal een van deze reageren.

Waarom is er nog steeds geen limiet ingesteld? [...] En waarom wordt het pas afgesloten als het bijna 35x zoveel is geworden als de maandelijkse kosten??? Bij mijn eigen abonnement (andere provider) is het wel mogelijk en krijg ik netjes een seintje als de data verbruikt is. [...] Zo moeilijk is dat toch niet voor jullie om dit aan te passen?

En waarom wordt er niet een fatsoenlijk bedrag berekend voor de extra MB's, maar een werkelijk absurd hoog bedrag. Als jullie zo je geld moeten verdienen, dan moeten jullie je echt schamen.

Laat ik beginnen met dat deze situatie simpelweg rot is, zoals ook bij al die andere gevallen. Ik vind het persoonlijk ook een van de gigantische minpunten van Simyo. Helaas roep ik dat ook al jaren en Simyo beweegt daar niet op en de hoop dat ze daarop bewegen heb ik ook al jaren geleden opgegeven. Mocht dat een "breakpunt” zijn, zoek een andere provider. Ja, dit is kennelijk onmogelijk voor Simyo!!

Deze situatie kan ook een leermoment zijn. Met de juiste instellingen en passend gedrag hoef je niet over de bundel te gaan.

Zoals je hebt gelezen kun je geen limiet bij Simyo instellen. Afhankelijk van het soort toestel (Android of iOS) kun je wel op het toestel zelf een limiet instellen. Bij android toestellen kan dit op het toestel zelf. Hier kun je lezen hoe dat moet. Bij iOS toestellen kan dat niet. Sowieso geeft dit blog een hoop tips en is het lezen en doen waard.

Het mobiele netwerk (KPN) stuurt een waarschuwing bij 80% en 100% verbruik van de databundel een SMS naar het toestel toe. Daarop zou uw zoon natuurlijk ook op reageren door bijvoorbeeld data uit te zetten.

Simyo sluit verbindingen af zodra hoogverbruik wordt gedetecteerd door Simyo's systemen (, die verbruik met vertraging binnen krijgen.) Simyo's definitie is 100 euro buiten de bundel per 24 uur en 250 euro buiten de bundel per week. Daar kun je echter overheen als binnen korte tijd veel verbruikt wordt, doordat Simyo's systeem met vertraging verbruik door krijgt.

 

 

Reputatie 5
Badge +2

@Moeder van Marlon Hoi!

Goed dat je contact opneemt en ik snap je frustratie hierover. Zoals @Groentjuh al uitlegde, hebben wij geen begrenzing en dit staat ook niet in de toekomst plannen, dus ik kan hier helaas geen mooiere situatie van maken. Als dit abonnement niet passend is voor je, dan raad ik je inderdaad aan om een provider te vinden die gewoon begrenzing heeft. Die keuze is namelijk nog altijd aan jou :)  Wat ik wél kan doen is even meekijken naar het account. Wellicht kom je in aanmerking voor een coulance en daarom is het goed als we er samen even naar kijken!

Wil jij mij een privé bericht via het Forum sturen? Dan kan ik je daar verder helpen. Vergeet niet de handige tips van @Groentjuh op te volgen!

 

Reputatie 7
Badge +9

Wil jij mij een privé bericht via het Forum sturen?

@Veerle’s privé bericht linkjes zijn op. Gelukkig heb ik nog wel wat extra linkjes. Als je @Veerle een privéberichtje wil sturen, dan kan dat via deze link.

Dank @Groentjuh voor jouw reactie. Ik heb inmiddels een bericht gestuurd naar @Veerle en wacht op reactie. 

@Veerle wanneer kan ik een reactie verwachten?

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Moeder van Marlon,

 

Bedankt voor je bericht. Veerle is vandaag helaas niet aanwezig. Zij zou jouw privé bericht morgen kunnen oppakken. Mocht je vandaag geholpen willen worden dan kun je mij een privé bericht sturen met daarin een link van deze topic. 

 

 

Groetjes,

 

Nihad

Zojuist een reactie ontvangen en deze was zeer uitgebreid en positief. Simyo komt mijn zoon tegemoet en daarnaast veel tips ontvangen hoe dit in de toekomst te voorkomen. Mijn zoon zal erg opgelucht zijn. Dank voor de medewerking!

Reageer