Stuur een chatbericht

Met een chatgesprek heb je snel antwoord op je vraag. Doordeweeks zitten wij van 09:00-20:00 klaar om direct te reageren op jouw berichtjes. En in het weekend van 10:00-17:00.

Bel ons als je er echt niet uit komt

Wij spreken je graag! Daarom zijn we doordeweeks telefonisch bereikbaar tussen 09:00-17:30. Hieronder vind je het juiste nummer:

  • Als je Simyo klant bent: bel 1200 (gratis met je Simyo nummer)
  • Als je geen klant bent: bel 0800-8007 (gratis voor iedereen)
  • Als je in het buitenland bent: bel +31 20 2003007 (lokaal tarief en kosten van je abonnement)

Stel je vraag via WhatsApp

Snel antwoord op je vraag? Stuur ons een appje en we helpen je binnen 15 minuten! Op werkdagen zitten we van 9:00 tot 20:00 voor je klaar. In het weekend van 10:00 tot 17:00.

Hoe werkt het?

Voeg ons nummer 0651000054 toe aan je contacten op je telefoon Stuur ons een berichtje. Vermeld daarin meteen je naam, adres en geboortedatum, dan kunnen we je nog sneller helpen.

Goed om te weten

Wanneer je ons berichten via WhatsApp stuurt, gelden de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van WhatsApp.

Let op: om je privacy te beschermen kan je via WhatsApp geen vragen stellen over je factuur of een betaling.

Je wil je oude vertrouwde telefoonnummer meenemen naar Simyo. Dat snappen wij maar al te goed. We regelen het graag voor je. En helemaal gratis.

Als de aanvraag voor nummerbehoud is goedgekeurd, wordt je aansluiting bij je vorige provider automatisch opgezegd.

Dat kan! Met ons Sim Only abonnement kan je maandelijks gratis je bundels wijzigen, zowel naar boven als naar beneden. Je wijzigt je bundels op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo App. Ga naar het kopje Overzicht, klik op ´bundels aanpassen´ en kies de bundels die het beste bij je passen. Van student tot ouders en kinderen, die flexibiliteit is ideaal voor iedereen!

Zowel je bel- als je internetbundel is geldig in de EU en een aantal andere landen (zone 1). Je kan dus bellen, sms’en en internetten vanuit je bundel, precies zoals je thuis gewend bent. Zijn je bundels op? Dan kan je extra minuten of MB’s bijkopen. Zo kan je weer zorgeloos vanuit je bundel bellen, sms’en en internetten. En voorkom je kosten buiten je bundel.

Let op: Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU valt niet binnen de bundel. Bijvoorbeeld: je belt vanuit Nederland een restaurant in Spanje om een tafel te reserveren. Je betaalt hiervoor het buitenbundeltarief van € 0,23 per minuut. Zie onze tarievenpagina voor meer informatie.

Downloaden doe je maximaal met 256 Mbps, uploaden met maximaal 150 Mbps. Is je telefoon niet 4G ready? Geen zorgen, je maakt dan automatisch gebruik van 3G. De snelheid in de praktijk is afhankelijk van het type telefoon, de drukte op een zendmast en van de dekking in het gebied.

Simyo maakt gebruik van het netwerk van KPN. Zo profiteer jij van het betrouwbare KPN netwerk, waar je ook bent. Dit geldt voor bellen, sms'en en internetten. Er is geen verschil in netwerkdekking voor klanten van KPN en klanten van Simyo. Controleer hier de dekking in jouw regio.

eSIM is een digitale simkaart. Je hebt dus geen plastic kaartje meer nodig om te kunnen bellen, internetten of sms’en. Handig en slim! eSIM doet hetzelfde als een plastic simkaart, maar deze zit al ingebouwd in je telefoon. Als je telefoon eSIM ondersteunt kan je gebruikmaken van deze functie.

De voordelen van eSIM

eSIM heb je snel geïnstalleerd op je telefoon. Je hoeft niet meer te wachten tot je simkaart in je brievenbus valt, want je kan het gewoon installeren via de Mijn Simyo app. Dit betekent ook dat je ruimte hebt voor een extra simkaart in je telefoon. Zo kan je er dus voor kiezen om twee nummers op één telefoon te hebben: je Simyo eSIM nummer én een nummer met een fysieke simkaart. Dat is handig voor het schakelen tussen werk- en privénummers, of voor als je een lokale simkaart in het buitenland wil gebruiken. En natuurlijk: eSIM kan je niet kwijtraken. Het is snel, makkelijk en handig!

Hoe werkt het?

Je activeert eSIM eenvoudig met de Mijn Simyo app. Nieuw bij Simyo? Je krijgt je inloggegevens vlak nadat je je bestelling geplaatst hebt. Als je ingelogd bent in de Mijn Simyo app, hoef je alleen nog maar de stappen te volgen die je ziet verschijnen. Wij helpen je stap voor stap met de installatie van eSIM.

Heb je al een Simyo nummer? Dan log je in op de Mijn Simyo app. Je gaat naar je Instellingen en klikt dan op het tabblad Simkaart. Klik dan op ‘Activeer eSIM’ en je kan beginnen met de installatie!

Wordt eSIM op mijn telefoon ondersteund?

Welke telefoons Simyo eSIM ondersteunen kan je vinden op eSIM pagina. Er komen steeds meer toestellen bij, dus hou het goed in de gaten!

Hoeveel kost eSIM?

Helemaal niets! Je betaalt geen extra kosten voor het gebruiken van eSIM. Dat is dus mooi meegenomen!

Kan ik eSIM gebruiken op mijn smartwatch?

Op dit moment ondersteunen we deze functie nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze informatie bijgewerkt wordt zodra dit verandert.

Wil je nog meer weten?

Op eSIM pagina vind je alles over eSIM.

De actieprijzen zijn geldig tot en met 30 november 2020. Deze actievoorwaarden gelden voor verschillende bundels.

  • Als je tijdens de actieperiode (tot en met 30 november 2020) kiest voor een van de actiebundels, betaal je het bijbehorende bedrag tot je zelf van bundels wisselt. Als je na de actieperiode van bundels wisselt, kies je uit de bundels die we op dat moment aanbieden.
  • De actieprijzen zijn beschikbaar voor alle nieuwe en bestaande Simyo klanten. Als bestaande Simyo klant kan je de actiebundels kiezen via Mijn Simyo of de Mijn Simyo app.
  • Als je een nieuwe bestelling plaatst, betaal je aansluitkosten van € 14,99.
  • Simyo behoudt het recht om deze actievoorwaarden en actietarieven tussentijds te wijzigen.

Met Simyo Prepaid kan je je beltegoed op verschillende manieren opwaarderen. Je kan gebruik maken van onze snelle opwaardeerpagina. Je kan ook inloggen op Mijn Simyo of de Mijn Simyo app en opwaarderen via het tabblad Overzicht.

Het minimumbedrag waarmee je op kan waarderen is € 10, -. Na betaling waarderen we je tegoed binnen 5 minuten op. Je beltegoed is onbeperkt geldig, zolang je simkaart actief is. Lees hier hoe je jouw simkaart actief houdt.

Je beltegoed kan je 24 uur per dag online controleren. Dat doe je eenvoudig op Mijn Simyo of via de Mijn Simyo app. Nog geen Mijn Simyo app? Download ‘m in de App Store of de Google Play Store. Let op: het is niet mogelijk om via een telefoonnummer je beltegoed op te vragen.

Met je Prepaid simkaart kan je overal ter wereld bellen. Binnen de EU en een aantal andere landen (zone 1) bel en sms je voor hetzelfde tarief als in Nederland. Buiten zone 1 betaal je het tarief dat voor bijhorende zone geldt.

Internetten met je Prepaid simkaart kan overal ter wereld. Daarvoor moet je wel een internetbundel activeren op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app. Deze bundels zijn altijd 30 dagen geldig.

Binnen de EU kan je de internetbundel gebruiken, precies zoals in Nederland. Meer informatie over internetten in het buitenland vind je hier.

eSIM is beschikbaar voor iedereen met een Sim Only abonnement. Of je al jaren gebruikmaakt van Sim Only of juist net aanschuift: eSIM is een optie voor jou. Als je al een Prepaid simkaart hebt, kan je ook kiezen voor eSIM. Daarover lees je hieronder meer. Alleen de allernieuwste smartphones ondersteunen eSIM. Het is daarom slim om eerst te checken of jouw telefoon geschikt is. Is je smartphone geschikt? Dan kan je aan de slag!

Ondersteunt je smartphone nog geen eSIM? Er worden steeds meer toestellen aan de lijst toegevoegd waarop je eSIM wel kan gebruiken. Hou deze pagina dus in de gaten. Hieronder vind je een lijst met de toestellen die we ondersteunen:

Apple:
iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro.

Ja, je kan je plastic simkaart verwisselen voor eSIM! Als je smartphone geschikt is voor eSIM, kan je op de Mijn Simyo app via Instellingen - Simkaart klikken op ‘Activeer eSIM’. Je activeert dan direct je digitale simkaart door de stappen te volgen. Als je klaar bent kan je je plastic simkaart uit je telefoon halen. Die heb je dan niet meer nodig.

Je betaalt niets extra voor eSIM! Bestel je een nieuw Sim Only abonnement? Je betaalt geen extra kosten voor eSIM. Ook voor onze bestaande klanten geldt dat je kosteloos je plastic simkaartje om kan ruilen voor eSIM.

Op dit moment ondersteunen we die functie van de Apple Watch nog niet. Wij zorgen ervoor dat deze pagina up to date blijft. Hou deze pagina in de gaten voor nieuws voor eSIM op je Apple Watch.

.

Beantwoord

Aantal belminuten misleidend

  • 30 januari 2014
  • 8 reacties
  • 890 Bekeken

Beste Simyo,

Graag ontvang ik van jullie opheldering over het volgende:

Mijn dochter heeft onder de naam van mijn vriendin een sim only abonnement bij jullie. Dit betreft een bundel van 200 belminuten/smsjes zonder mobiel internet, hiervoor betalen wij 6,- per maand.

Afgelopen maand zou zij voor 5,82 buiten de bundel gebeld hebben waardoor haar kosten voor die maand dus bijna verdubbeld waren. Ik heb even gekeken naar de grafieken van haar verbruik in die maand en er staat dat zij voor 46 minuten gebeld heeft en 147 smsjes heeft gestuurd, ik zou dus zeggen dat zij onder de 200 in de maand gebleven zou zijn.
Later las ik dat dit de pure beltijd is van die maand (oftewel de bijelkaar opgetelde tijd van die maand) en niet de afgeronde belminuten die in de specificatie beschreven waren. En dit zit mij dus dwars....

Ik weet dat belminuten naar boven afgerond worden, ook al bel je 2 seconden dan wordt dat als een minuut gezien. 5 keer 2 seconden bellen wordt als 5 minuten gezien, zo berekenen jullie dat, ik weet dat en daar heb ik ook voor getekend dus daar zal ik niet over klagen.

Maar wat ik dus niet begrijp is dat jullie niet de belminuten uit de specificatie laten zien in de grafiek, maar de pure beltijd bij elkaar opgebeld.

Jullie hebben grafieken op mijn Simyo en een app voor op de telefoon die iets anders laat zien dan dat er daadwerkelijk berrekend/verbruikt wordt. Mijn dochter van twaalf kijkt op de app en ziet 46 verbruikte minuten en 147 smsjes, dus zij denkt mooi, ik zit nog onder de 200 dus nog binnen mijn bundel.
Niets is minder waar, het blijkt dat zij 75 (afgeronde) belminuten heeft verbruikt die maand en dus buiten haar bundel heeft gebeld.

Begrijp mij goed, ik weet dat ik voor afgeronde belminuten betaal en ik weet dat het in de specificatie te zien is maar de manier waarop het bedrag getoond wordt in de grafieken en op de app is zeer misleidend. 
  1. Waarom worden de afgeronde belminuten niet getoond in de grafiek? Dan weet men direct hoeveel (afgeronde) belminuten te besteden heeft waardoor de kleins kleiner wordt dat men buiten de bundel belt. Nu ziet men in de grafiek een getal dat totaal niet overeenkomt met de kosten die eigenlijk gemaakt worden
  2. Waarom wordt uberhaupt de opgetelde beltijd getoond terwijl hier uiteindelijk niets mee wordt gedaan? Belminuten worden immers naar boven afgerond waardoor de getoonde beltijd in de grafiek en op de app totaal niets zegt over de (afgeronde) belminuten in de specifiatie.

Er stond 46 minuten verbruikt in december terwijl dit dus uiteindelijk 75 minuten waren op de factuur. In  theorie zou er ook 46 kunnen staan terwijl er veel meer afgeronde minuten berrekend worden.

Voorbeeld: Stel dat ik 920 gesprekken voer van 3 seconden per gesprek, dan staat er ook dat ik voor 46 minuten gebeld heb. Immers 46x60=2760 seconden aan opgetelde beltijd. Als ik dit deel door 3 seconden (stel dat ik elk gesprek zo kort zou houden) dan kom ik op 920 belminuten voor die maand, terwijl er dus een getal van 46 getoond wordt in de grafiek!?

Met andere woorden; de grafiek zegt dus eigenlijk niets maar dan ook helemaal niets over het aantal belminuten dat verbruikt wordt die maand. Het zegt alleen iets over de totale beltijd in de maand, wat voor de klant eigenlijk volstrekt nutteloos is gezien het feit dat alle belminuten afgerond worden naar boven en de klant dit bedrag moet betalen.

Sterker nog, jullie grafieken suggereren dat iemands belgedrag dusdanig laag is dat er in de toekomst besloten kan worden het abonnement naar beneden bij te stellen waardoor er dus in feite nog meer buiten de bundel gebeld zou kunnen worden.

Het enige antwoord dat ik kan verzinnen op bovenstaande vragen is dat men de opgetelde beltijd van die maand toont (wat dus altijd lager is dan de afgeronde belminuten die verbruikt zijn, immers verbruikte belminuten worden naar boven afgerond) zodat men het idee heeft dat men nog binnen de bundel zit terwijl ze dat in werkelijkheid niet zitten. Iets wat uiteindelijk alleen Simyo ten goede komt.

De manier waarop het getoond wordt in de grafiek en in de app zijn in mijn optiek misleidend en zelfs frauduleus te noemen, er wordt mensen in een eerste oogopslag het idee gegeven dat ze nog in hun bundel zitten terwijl dit echt niet zo is. Waarom toont men niet gewoon de afgeronde belminuten?

De klantenservice heeft mij niet veel wijzer gemaakt, was zeer passief in het meedenken en kon mij simpelweg geen duidelijk antwoord geven, iets wat mijn wantrouwen in de manier waarop het verbruik getoond wordt versterkt.

Ik hoop dat jullie met een goed antwoord komen

mvg
icon

Beste antwoord door Kim 2 februari 2014, 22:07

Beste Simyo,



Graag ontvang ik van jullie opheldering over het volgende:



Mijn dochter heeft onder de naam van mijn vriendin een sim only abonnement bij jullie. Dit betreft een bundel van 200 belminuten/smsjes zonder mobiel internet, hiervoor betalen wij 6,- per maand.



Afgelopen maand zou zij voor 5,82 buiten de bundel gebeld hebben waardoor haar kosten voor die maand dus bijna verdubbeld waren. Ik heb even gekeken naar de grafieken van haar verbruik in die maand en er staat dat zij voor 46 minuten gebeld heeft en 147 smsjes heeft gestuurd, ik zou dus zeggen dat zij onder de 200 in de maand gebleven zou zijn.

Later las ik dat dit de pure beltijd is van die maand (oftewel de bijelkaar opgetelde tijd van die maand) en niet de afgeronde belminuten die in de specificatie beschreven waren. En dit zit mij dus dwars....



Ik weet dat belminuten naar boven afgerond worden, ook al bel je 2 seconden dan wordt dat als een minuut gezien. 5 keer 2 seconden bellen wordt als 5 minuten gezien, zo berekenen jullie dat, ik weet dat en daar heb ik ook voor getekend dus daar zal ik niet over klagen.



Maar wat ik dus niet begrijp is dat jullie niet de belminuten uit de specificatie laten zien in de grafiek, maar de pure beltijd bij elkaar opgebeld.



Jullie hebben grafieken op mijn Simyo en een app voor op de telefoon die iets anders laat zien dan dat er daadwerkelijk berrekend/verbruikt wordt. Mijn dochter van twaalf kijkt op de app en ziet 46 verbruikte minuten en 147 smsjes, dus zij denkt mooi, ik zit nog onder de 200 dus nog binnen mijn bundel.

Niets is minder waar, het blijkt dat zij 75 (afgeronde) belminuten heeft verbruikt die maand en dus buiten haar bundel heeft gebeld.



Begrijp mij goed, ik weet dat ik voor afgeronde belminuten betaal en ik weet dat het in de specificatie te zien is maar de manier waarop het bedrag getoond wordt in de grafieken en op de app is zeer misleidend. 


  1. Waarom worden de afgeronde belminuten niet getoond in de grafiek? Dan weet men direct hoeveel (afgeronde) belminuten te besteden heeft waardoor de kleins kleiner wordt dat men buiten de bundel belt. Nu ziet men in de grafiek een getal dat totaal niet overeenkomt met de kosten die eigenlijk gemaakt worden
  2. Waarom wordt uberhaupt de opgetelde beltijd getoond terwijl hier uiteindelijk niets mee wordt gedaan? Belminuten worden immers naar boven afgerond waardoor de getoonde beltijd in de grafiek en op de app totaal niets zegt over de (afgeronde) belminuten in de specifiatie.



Er stond 46 minuten verbruikt in december terwijl dit dus uiteindelijk 75 minuten waren op de factuur. In  theorie zou er ook 46 kunnen staan terwijl er veel meer afgeronde minuten berrekend worden.



Voorbeeld: Stel dat ik 920 gesprekken voer van 3 seconden per gesprek, dan staat er ook dat ik voor 46 minuten gebeld heb. Immers 46x60=2760 seconden aan opgetelde beltijd. Als ik dit deel door 3 seconden (stel dat ik elk gesprek zo kort zou houden) dan kom ik op 920 belminuten voor die maand, terwijl er dus een getal van 46 getoond wordt in de grafiek!?



Met andere woorden; de grafiek zegt dus eigenlijk niets maar dan ook helemaal niets over het aantal belminuten dat verbruikt wordt die maand. Het zegt alleen iets over de totale beltijd in de maand, wat voor de klant eigenlijk volstrekt nutteloos is gezien het feit dat alle belminuten afgerond worden naar boven en de klant dit bedrag moet betalen.



Sterker nog, jullie grafieken suggereren dat iemands belgedrag dusdanig laag is dat er in de toekomst besloten kan worden het abonnement naar beneden bij te stellen waardoor er dus in feite nog meer buiten de bundel gebeld zou kunnen worden.



Het enige antwoord dat ik kan verzinnen op bovenstaande vragen is dat men de opgetelde beltijd van die maand toont (wat dus altijd lager is dan de afgeronde belminuten die verbruikt zijn, immers verbruikte belminuten worden naar boven afgerond) zodat men het idee heeft dat men nog binnen de bundel zit terwijl ze dat in werkelijkheid niet zitten. Iets wat uiteindelijk alleen Simyo ten goede komt.



De manier waarop het getoond wordt in de grafiek en in de app zijn in mijn optiek misleidend en zelfs frauduleus te noemen, er wordt mensen in een eerste oogopslag het idee gegeven dat ze nog in hun bundel zitten terwijl dit echt niet zo is. Waarom toont men niet gewoon de afgeronde belminuten?



De klantenservice heeft mij niet veel wijzer gemaakt, was zeer passief in het meedenken en kon mij simpelweg geen duidelijk antwoord geven, iets wat mijn wantrouwen in de manier waarop het verbruik getoond wordt versterkt.



Ik hoop dat jullie met een goed antwoord komen



mvg




Beste Simyo,



Aangezien ik op de een of andere manier niet kan inloggen met mijn oorspronkelijke forum gebruikersgegevens (zie eerste bericht Nizzle; dat ben ik) doe ik het maar zo;



Ik zie dat een later geplaatst bericht al wel een reactie heeft gekregen van een moderator en bovenstaand bericht nog niet.



Zou ik nog steeds antwoord kunnen krijgen op mijn bericht?



mvg



Nizzle




Hoi Nizzle,



Welkom op het forum van Simyo!



Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je het gevoel hebt dat we je misleiden met betrekking tot de weergave van de belminuten, dat is zeker niet onze bedoeling 😞, daarom leg ik je graag uit hoe en wat.



Het klopt inderdaad dat de grafieken op Mijn Simyo de niet afgeronde gesprekken tonen. Dit overzicht geven we, omdat we onze klanten graag een indicatie willen geven van hun belgedrag. Echter waarschuwen we er hierbij voor dat dit niet de gespreksduren zijn, zoals ze door ons in rekening worden gebracht, oftewel dat de grafieken een weergave zijn van de niet afgeronde gesprekken, zoals te lezen is onder “Waarom kan het verbruik verschillen van mijn factuur?” boven de grafieken.



Wat denk ik belangrijker is om te weten, is dat de grafieken niet bedoeld zijn om het verbruik bij te houden van de huidige maand en dat dat ook überhaupt niet mogelijk is. De grafiek van januari bijvoorbeeld wordt pas opgemaakt na het einde van de maand. Daarom, als je dochter haar verbruik wil bijhouden van de huidige maand, dan kan ze dit niet doen via de grafiek, want die wordt pas zichtbaar op het moment dat de maand voorbij is.

In plaats daarvan tonen we de daadwerkelijk overgebleven minuten/smsjes, zowel op Mijn Simyo onder “deze maand heb ik nog:”, als ook in de Mijn Simyo app onder “Tegoed voor: 06xxxxxxxx”. De tegoeden die hierin worden getoond zijn de daadwerkelijke tegoeden, waarbij de gesprekken naar boven zijn afgerond en van het tegoed zijn afgehaald.



Oftewel, het klopt inderdaad dat het verbruik dat je ziet in de grafieken kan verschillen met de factuur die je ontvangt, zoals we ook aangeven, maar gedurende de maand kan je niet je verbruik bijhouden aan de hand van de grafieken, omdat deze dan simpelweg nog niet zichtbaar zijn, in plaats daarvan, is het verbruik bij te houden via het overgebleven tegoed dat zichtbaar is via Mijn Simyo en de Mijn Simyo app, waarbij dus de daadwerkelijk overgebleven eenheden worden weergegeven 🙂.



Sorry overigens dat we nog niet eerder op je bericht hadden gereageerd, maar ik hoop dat ik je hierbij alsnog een duidelijk antwoord heb kunnen geven en je wantrouwen weg heb kunnen nemen? :)



Daarnaast, met betrekking tot je forumnaam, zie ik dat je nu geregistreerd bent via een ander 06-nummer. Je kan helaas alleen op het forum inloggen via de Mijn Simyo van de aansluiting, waarmee je je hebt geregistreerd op het forum.
Bekijk originele reactie

8 reacties

Beste Simyo,

Aangezien ik op de een of andere manier niet kan inloggen met mijn oorspronkelijke forum gebruikersgegevens (zie eerste bericht Nizzle; dat ben ik) doe ik het maar zo;

Ik zie dat een later geplaatst bericht al wel een reactie heeft gekregen van een moderator en bovenstaand bericht nog niet.

Zou ik nog steeds antwoord kunnen krijgen op mijn bericht?

mvg

Nizzle
Ik heb net 2 abonnementen afgesloten en ik ben blij dat ik dit nu lees. Die grafiek of wat dan ook moet een helder overzicht van de gemaakte kosten laten zien. Anders is het een fake grafiek die eerder aanzet tot het overschreiden van de bundel. Ik ben benieuwd welke reactie je krijgt.
Badge +6
Beste Simyo,

Graag ontvang ik van jullie opheldering over het volgende:

Mijn dochter heeft onder de naam van mijn vriendin een sim only abonnement bij jullie. Dit betreft een bundel van 200 belminuten/smsjes zonder mobiel internet, hiervoor betalen wij 6,- per maand.

Afgelopen maand zou zij voor 5,82 buiten de bundel gebeld hebben waardoor haar kosten voor die maand dus bijna verdubbeld waren. Ik heb even gekeken naar de grafieken van haar verbruik in die maand en er staat dat zij voor 46 minuten gebeld heeft en 147 smsjes heeft gestuurd, ik zou dus zeggen dat zij onder de 200 in de maand gebleven zou zijn.
Later las ik dat dit de pure beltijd is van die maand (oftewel de bijelkaar opgetelde tijd van die maand) en niet de afgeronde belminuten die in de specificatie beschreven waren. En dit zit mij dus dwars....

Ik weet dat belminuten naar boven afgerond worden, ook al bel je 2 seconden dan wordt dat als een minuut gezien. 5 keer 2 seconden bellen wordt als 5 minuten gezien, zo berekenen jullie dat, ik weet dat en daar heb ik ook voor getekend dus daar zal ik niet over klagen.

Maar wat ik dus niet begrijp is dat jullie niet de belminuten uit de specificatie laten zien in de grafiek, maar de pure beltijd bij elkaar opgebeld.

Jullie hebben grafieken op mijn Simyo en een app voor op de telefoon die iets anders laat zien dan dat er daadwerkelijk berrekend/verbruikt wordt. Mijn dochter van twaalf kijkt op de app en ziet 46 verbruikte minuten en 147 smsjes, dus zij denkt mooi, ik zit nog onder de 200 dus nog binnen mijn bundel.
Niets is minder waar, het blijkt dat zij 75 (afgeronde) belminuten heeft verbruikt die maand en dus buiten haar bundel heeft gebeld.

Begrijp mij goed, ik weet dat ik voor afgeronde belminuten betaal en ik weet dat het in de specificatie te zien is maar de manier waarop het bedrag getoond wordt in de grafieken en op de app is zeer misleidend. 
  1. Waarom worden de afgeronde belminuten niet getoond in de grafiek? Dan weet men direct hoeveel (afgeronde) belminuten te besteden heeft waardoor de kleins kleiner wordt dat men buiten de bundel belt. Nu ziet men in de grafiek een getal dat totaal niet overeenkomt met de kosten die eigenlijk gemaakt worden
  2. Waarom wordt uberhaupt de opgetelde beltijd getoond terwijl hier uiteindelijk niets mee wordt gedaan? Belminuten worden immers naar boven afgerond waardoor de getoonde beltijd in de grafiek en op de app totaal niets zegt over de (afgeronde) belminuten in de specifiatie.

Er stond 46 minuten verbruikt in december terwijl dit dus uiteindelijk 75 minuten waren op de factuur. In  theorie zou er ook 46 kunnen staan terwijl er veel meer afgeronde minuten berrekend worden.

Voorbeeld: Stel dat ik 920 gesprekken voer van 3 seconden per gesprek, dan staat er ook dat ik voor 46 minuten gebeld heb. Immers 46x60=2760 seconden aan opgetelde beltijd. Als ik dit deel door 3 seconden (stel dat ik elk gesprek zo kort zou houden) dan kom ik op 920 belminuten voor die maand, terwijl er dus een getal van 46 getoond wordt in de grafiek!?

Met andere woorden; de grafiek zegt dus eigenlijk niets maar dan ook helemaal niets over het aantal belminuten dat verbruikt wordt die maand. Het zegt alleen iets over de totale beltijd in de maand, wat voor de klant eigenlijk volstrekt nutteloos is gezien het feit dat alle belminuten afgerond worden naar boven en de klant dit bedrag moet betalen.

Sterker nog, jullie grafieken suggereren dat iemands belgedrag dusdanig laag is dat er in de toekomst besloten kan worden het abonnement naar beneden bij te stellen waardoor er dus in feite nog meer buiten de bundel gebeld zou kunnen worden.

Het enige antwoord dat ik kan verzinnen op bovenstaande vragen is dat men de opgetelde beltijd van die maand toont (wat dus altijd lager is dan de afgeronde belminuten die verbruikt zijn, immers verbruikte belminuten worden naar boven afgerond) zodat men het idee heeft dat men nog binnen de bundel zit terwijl ze dat in werkelijkheid niet zitten. Iets wat uiteindelijk alleen Simyo ten goede komt.

De manier waarop het getoond wordt in de grafiek en in de app zijn in mijn optiek misleidend en zelfs frauduleus te noemen, er wordt mensen in een eerste oogopslag het idee gegeven dat ze nog in hun bundel zitten terwijl dit echt niet zo is. Waarom toont men niet gewoon de afgeronde belminuten?

De klantenservice heeft mij niet veel wijzer gemaakt, was zeer passief in het meedenken en kon mij simpelweg geen duidelijk antwoord geven, iets wat mijn wantrouwen in de manier waarop het verbruik getoond wordt versterkt.

Ik hoop dat jullie met een goed antwoord komen

mvg


Beste Simyo,

Aangezien ik op de een of andere manier niet kan inloggen met mijn oorspronkelijke forum gebruikersgegevens (zie eerste bericht Nizzle; dat ben ik) doe ik het maar zo;

Ik zie dat een later geplaatst bericht al wel een reactie heeft gekregen van een moderator en bovenstaand bericht nog niet.

Zou ik nog steeds antwoord kunnen krijgen op mijn bericht?

mvg

Nizzle


Hoi Nizzle,

Welkom op het forum van Simyo!

Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je het gevoel hebt dat we je misleiden met betrekking tot de weergave van de belminuten, dat is zeker niet onze bedoeling 😞, daarom leg ik je graag uit hoe en wat.

Het klopt inderdaad dat de grafieken op Mijn Simyo de niet afgeronde gesprekken tonen. Dit overzicht geven we, omdat we onze klanten graag een indicatie willen geven van hun belgedrag. Echter waarschuwen we er hierbij voor dat dit niet de gespreksduren zijn, zoals ze door ons in rekening worden gebracht, oftewel dat de grafieken een weergave zijn van de niet afgeronde gesprekken, zoals te lezen is onder “Waarom kan het verbruik verschillen van mijn factuur?” boven de grafieken.

Wat denk ik belangrijker is om te weten, is dat de grafieken niet bedoeld zijn om het verbruik bij te houden van de huidige maand en dat dat ook überhaupt niet mogelijk is. De grafiek van januari bijvoorbeeld wordt pas opgemaakt na het einde van de maand. Daarom, als je dochter haar verbruik wil bijhouden van de huidige maand, dan kan ze dit niet doen via de grafiek, want die wordt pas zichtbaar op het moment dat de maand voorbij is.
In plaats daarvan tonen we de daadwerkelijk overgebleven minuten/smsjes, zowel op Mijn Simyo onder “deze maand heb ik nog:”, als ook in de Mijn Simyo app onder “Tegoed voor: 06xxxxxxxx”. De tegoeden die hierin worden getoond zijn de daadwerkelijke tegoeden, waarbij de gesprekken naar boven zijn afgerond en van het tegoed zijn afgehaald.

Oftewel, het klopt inderdaad dat het verbruik dat je ziet in de grafieken kan verschillen met de factuur die je ontvangt, zoals we ook aangeven, maar gedurende de maand kan je niet je verbruik bijhouden aan de hand van de grafieken, omdat deze dan simpelweg nog niet zichtbaar zijn, in plaats daarvan, is het verbruik bij te houden via het overgebleven tegoed dat zichtbaar is via Mijn Simyo en de Mijn Simyo app, waarbij dus de daadwerkelijk overgebleven eenheden worden weergegeven 🙂.

Sorry overigens dat we nog niet eerder op je bericht hadden gereageerd, maar ik hoop dat ik je hierbij alsnog een duidelijk antwoord heb kunnen geven en je wantrouwen weg heb kunnen nemen? :)

Daarnaast, met betrekking tot je forumnaam, zie ik dat je nu geregistreerd bent via een ander 06-nummer. Je kan helaas alleen op het forum inloggen via de Mijn Simyo van de aansluiting, waarmee je je hebt geregistreerd op het forum.
Ik moet mijzelf corrigeren wat betreft de belminuten in de app en op de site in de lopende maand, die geven inderdaad de afgeronde minuten aan, daarvoor mijn excuses.

Maar als ik kijk naar de historie snap ik nog steeds niet waarom men daar de pure beltijd laat zien en niet ook de afgeronde belminuten. De pure beltijd zegt namelijk niets over het belgedrag van de klant.

Zoals aangegeven in mijn voorbeeld:
46 minuten pure beltijd kunnen 75 afgeronde belminuten zijn, maar het kunnen er ook heel veel meer zijn, dan heb je dus aan die pure beltijd helemaal niets. Hierdoor zou men dus, kijkend naar de histore van de beltijd, kunnen overwegen een lagere abonnement af te sluiten terwijl dit misschien helemaal niet wenselijk is

Ik denk dat de klant er alleen maar bij gebaat is om het belgedrag te zien in afgeronde belminuten en niet in opgetelde (pure) beltijd, aangezien jullie afgeronde belminuten berekenen en niet pure beltijd. En in de lopende maand tonen jullie toch ook afgeronde belminuten?

Dus nogmaals: waarom niet het belgedrag laten zien in afgeronde belminuten?
Of in ieder geval ook de afgeronde belminuten naast de pure beltijd
Badge +8
Ik moet mijzelf corrigeren wat betreft de belminuten in de app en op de site in de lopende maand, die geven inderdaad de afgeronde minuten aan, daarvoor mijn excuses.

Maar als ik kijk naar de historie snap ik nog steeds niet waarom men daar de pure beltijd laat zien en niet ook de afgeronde belminuten. De pure beltijd zegt namelijk niets over het belgedrag van de klant.

Zoals aangegeven in mijn voorbeeld:
46 minuten pure beltijd kunnen 75 afgeronde belminuten zijn, maar het kunnen er ook heel veel meer zijn, dan heb je dus aan die pure beltijd helemaal niets. Hierdoor zou men dus, kijkend naar de histore van de beltijd, kunnen overwegen een lagere abonnement af te sluiten terwijl dit misschien helemaal niet wenselijk is

Ik denk dat de klant er alleen maar bij gebaat is om het belgedrag te zien in afgeronde belminuten en niet in opgetelde (pure) beltijd, aangezien jullie afgeronde belminuten berekenen en niet pure beltijd. En in de lopende maand tonen jullie toch ook afgeronde belminuten?

Dus nogmaals: waarom niet het belgedrag laten zien in afgeronde belminuten?


Hoi Nizzle2,

Dat is op het moment gewoon technisch niet mogelijk. Misschien heb jij er inderdaad niets aan, om de absolute beltijd te zien. Misschien vinden sommige mensen het wel handig.
De afgerekende (of nog af te rekenen) beltijd vind je ook terug op Mijn Simyo, namelijk op je facturen, en bij Verbruik, als je klikt op de naam van de maand (naast Verbruik). Dat kun je natuurlijk gebruiken om je bundels voor de volgende maand in te schatten.

Laat je even weten of je dat kunt vinden?

Groetjes, Charlene
Hoi Charlene,

Ik weet waar ik de afgerekende belminuten kan vinden maar het gaat er bij mij niet in dat het technisch niet mogelijk is.

Het is technisch mogelijk om pure (opgetelde) beltijd te tonen, het is technisch mogelijk om het aantal (afgeronde) belminuten in de factuur te tonen, het is zelfs technisch mogelijk om het verschil te zien tussen gesprekken met andere Simyo klanten en geen Simyo klanten, maar dan zou het technisch niet mogelijk zijn om de afgeronde belminuten in de grafieken te tonen? In mijn optiek onzin.

Ik zou jullie aanraden om hier eens naar te kijken. Als de afgeronde belminuten in de factuur te zien zijn zou het een kleine moeite moeten zijn om dit in een grafiek te tonen toch?

Het tonen van pure (opgetelde) beltijd in de grafieken geeft geen meerwaarde, immers een abonnement sluit men af of past men aan aan de hand van het aantal (afgeronde) belminuten. Alleen het tonen van het aantal (afgeronde) belminuten geeft een reëel beeld van de gebruikershistorie.

Ik blijf van mening dat klanten hierdoor een onjuist beeld krijgen van hun belgedrag (zie mijn vorige rekenvoorbeeld mbt pure beltijd).

Ik zal in ieder geval nooit naar de grafieken kijken die pure beltijd tonen, deze zeggen namelijk niets over mijn belgedrag
Badge +8
Hoi Charlene,

Ik weet waar ik de afgerekende belminuten kan vinden maar het gaat er bij mij niet in dat het technisch niet mogelijk is.

Het is technisch mogelijk om pure (opgetelde) beltijd te tonen, het is technisch mogelijk om het aantal (afgeronde) belminuten in de factuur te tonen, het is zelfs technisch mogelijk om het verschil te zien tussen gesprekken met andere Simyo klanten en geen Simyo klanten, maar dan zou het technisch niet mogelijk zijn om de afgeronde belminuten in de grafieken te tonen? In mijn optiek onzin.

Ik zou jullie aanraden om hier eens naar te kijken. Als de afgeronde belminuten in de factuur te zien zijn zou het een kleine moeite moeten zijn om dit in een grafiek te tonen toch?

Het tonen van pure (opgetelde) beltijd in de grafieken geeft geen meerwaarde, immers een abonnement sluit men af of past men aan aan de hand van het aantal (afgeronde) belminuten. Alleen het tonen van het aantal (afgeronde) belminuten geeft een reëel beeld van de gebruikershistorie.

Ik blijf van mening dat klanten hierdoor een onjuist beeld krijgen van hun belgedrag (zie mijn vorige rekenvoorbeeld mbt pure beltijd).

Ik zal in ieder geval nooit naar de grafieken kijken die pure beltijd tonen, deze zeggen namelijk niets over mijn belgedrag


Hoi Nizzle,

Op het moment is het zo dat de grafieken worden opgebouwd door de absolute gesprekstijd. Die gegevens komen daar zo binnen, en hoewel het niet zo'n groot verschil lijkt, zou het technisch toch een zeer grote aanpassing van het systeem vergen om dat anders weer te geven. Er zijn tijdens de maand, en daarna, meer mogelijkheden om te zien wat je daadwerkelijk moet afrekenen. Er is maar 1 plaats, waar mensen die dat handig vinden, de grafiek kunnen zien met de absolute gesprekstijd. Jij hoeft die natuurlijk niet te bekijken, als je dat niet prettig vindt om te zien. Die grafiek hoeft je dus eigenlijk niet te misleiden. Het handigst is het om te kijken bij: "Deze maand heb ik nog.." Dan ben je het beste op de hoogte.

Groetjes,
Charlene

Reageer