.

Beantwoord

Verrassend hoog internetverbruik. Wat te doen?

  • 25 August 2015
  • 6 reacties
  • 710 Bekeken

Beste Simyo,

Hier weer iemand die geschrokken is van haar laatste factuur (Juli, 2015) van Simyo.
Het zit zo: toen ik het afwijkende bedrag van de afschrijving van Simyo voor de maand juni op mijn rekening zag schrok ik al, maar toen dacht ik dat ik wellicht te veel gebeld had. Vervolgens heb ik voor de zekerheid de mijn Simyo-app geraadpleegd en zag dat er voor de maand juli een behoorlijke rekening staat te wachten. Ik constateerde dat ik behoorlijk meer dan 2,5 GB heb verbruikt in de maand juli. Dit verbaasde mij, aangezien ik hiervoor jaren bij een andere provider zat en ik daar nooit meer dan 2 GB heb verbruikt.
Mijn internetgedrag op mijn telefoon is naar mijn weten het afgelopen jaar niet veranderd.

Volgens mijn factuur heb ik op onverklaarbare momenten pakketten gedownload van 60.001 en 60.002 kb. Deze onverklaarbare momenten zijn op momenten dat ik naar werk fiets (08:20 - 09:00), op werk zit (09:00 - 17:00), of net vrij ben van werk en terug naar huis fiets (17:00 - 17:40). In mijn huis heb ik twee WiFi signalen en ik heb mijn telefoon dusdanig ingesteld dat hij automatisch verbinding maakt met Wifi. Daarnaast heb ik ook geen andere apps op mijn telefoon gedownload in de afgelopen weken die het (mijns inziens) apart verbruik zou kunnen verklaren. Ik kan wel begrijpen dat standaard-apps op de telefoon moeten updaten, maar
ik verwacht niet dat ik ongeveer tegen de 1 GB aan updates heb?

Nu ik de verhalen zo lees op dit forum blijk ik niet de enige te zijn met een onverwacht hoogverbruik.
Ik heb me er op dit forum al wat meer in verdiept en ik zie dat het sowieso handig is in het vervolg om 3G uit te zetten als je gebruik maakt van WiFi ondanks dat je WiFi bereik gewoon goed is. Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn telefoon WiFi pakt (zeker omdat ik 1,5 meter van de router slaap en in de woonkamer dezelfde afstand kan hanteren met de andere router) en ook omdat ik met andere netwerken (en mijn huisgenoot ook) hier nooit problemen mee heb ondervonden.

Ik ben me ervan bewust dat de fout waarschijnlijk bij mijn naïviteit ligt, alleen weet ik nog steeds niet wat nu precies de fout is geweest. Zoals ik al zei heb ik wat op het forum rondgekeken en gelezen dat in bepaalde gevallen de extra kosten van het mobiele internet gebruik worden verrekend met extra bundels. Mijn vraag is of dit mijn geval ook eenmalig mogelijk is of is er een andere optie? Ik hoop het!

Groeten,
Anja
icon

Beste antwoord door Angela 26 August 2015, 11:52

Bekijk originele reactie

6 reacties

Hier hetzelfde! Op 7 juli is er 11 keer achter elkaar 60000 kb afgehaald! In enkele minuten, poef, verdwenen. Op 21 juli nog een 5 x 60000 kb, ook in ongeveer 5 minuten. Dit betekent dat in enkele minuten bijna de helft van mijn bundel al weg is. Heb daarom ook ineens een torenhoge rekening, ik snap er niks van! Ik heb dat nooit allemaal zo gebruikt en gebruik mijn telefoon meestal op plekken waar ik wifi heb, zoals op school of thuis. De sms heb ik blijkbaar over het hoofd gezien (mijn eigen schuld), die zag ik pas later terug. Maar ik vind het niet grappig dat ik in enkele minuten bij 1 GB kwijt ben, met een bundel van 2 GB.

De maanden ervoor kwam ik niet eens dicht bij de 2 GB in de buurt. Dus ik had ook niet verwacht dat ik eroverheen zou gaan.
Vaak ligt het aan bepaalde instellingen zoals synchronisatie, updates voor Apps, of Updates voor je telefoonsoftware. Deze kun je het beste, mocht dit nog niet zo zijn, instellen op alleen via wifi. Ook kun je instellen dat je eerst toestemming moet geven, nog meer controle dus 😉 Want wat er ook vaak gebeurt is dat mensen blind vertrouwen op hun wifi aansluiting. Wifi is een onstabiele verbinding. Is de telefoon zo ingesteld dat je telefoon in zo'n geval gebruik mag maken van je Data verbinding dan is achteraf vaak de teleurstelling groot. Want, er is een hoge rekening.

Het valt mij ook vaak op dat dit in de nacht gebeurt of als de telefoon in een tas of broek / jaszak zit. Als er iets een wifi signaal kan hinderen zijn het die laatste wel.

Lees onderstaande link eens door. Staan een hoop tips & trucs in die je kunnen helpen het te voorkomen.
https://forum.simyo.nl/internet-62/faq-mijn-internet-verbruik-hoog-zijn-2989

Succes :)

PS. Je kunt tegenwoordig bij kopen. 500 MB voor 5 euro. Dit doe je via je Mijn Simyo, instellingen, abonnement. De bijgekochte MB's worden niet verrekend met de eventuele al gemaakte buiten de bundel kosten.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Annie2 & Glinny,

Allereerst wil ik jullie welkom heten op het Simyo Forum.

Wat vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan over jullie dataverbruik. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik ga mijn best doen om jullie zo goed mogelijk te helpen.

@Annie2, wat goed dat je de specificatie van jouw verbruik al helemaal bekeken hebt. Het is erg fijn dat je zo duidelijk bent in je bericht. Dit maakt het voor mij ook een stuk makkelijker. Bedankt hiervoor 🙂 Ik kan me goed voorstellen dat je bent geschrokken van jouw rekening. Het is niet niks! Je geeft aan dat de momenten waarop het verbruik heeft plaatsgevonden, voor jou niet logisch zijn. Kan het zijn dat je gebruik maakt van bepaalde apps om muziek te luisteren als je naar je werk fiets? Denk hierbij aan bijvoorbeeld Spotify. Als je dit gebruikt zonder jouw muziek offline te zetten, kan dit een hoop data kosten. Je streamt deze liedjes dan direct vanuit jouw bundel. Helaas kan ik niet inzien waaraan jij jouw MB's hebt verbruikt. Dit wegens jouw privacy. Je hebt zelf vaak wel een hoop mogelijkheden om dit in jouw telefoon te checken. Onderaan dit bericht zet ik 2 links neer. Hier zie je hoe je inzicht krijgt in jouw verbruik en hoe je het beste kunt omgaan met jouw datalimiet.

Voor deze maand raad ik je aan de waarschuwingssms'jes goed in de gaten te houden. Daarnaast is het inderdaad verstandig om de 'mobiele data' op jouw telefoon uit te zetten zodra je een wifi verbinding hebt. Zo weet je zeker dat je alleen een verbinding maakt met jouw wifi. Mocht je extra MB's nodig hebben, dan kun je deze via Mijn Simyo eenmalig bijkopen. Heb je hier nog vragen over?

@Glinny, ook voor jou is het natuurlijk erg vervelend dat jouw verbruik zo snel is gegaan. Helaas kan ik voor jou ook niet meer doen dan dat ik bij Annie2 vermeld heb. Ik raad je aan onderstaande links even te bekijken en hier je voordeel mee te doen.

Het is voor jou ook belangrijk om te weten dat je voor deze maand ook over jouw bundel heen bent. Ik raad je extra MB's te kopen via Mijn Simyo als je door wilt internetten. Mocht je dit niet willen, dan kun je het beste de internetoptie uitzetten. Ook dit regel je via Mijn Simyo.

Ik heb voor jullie allebei een eenmalige vergoeding aangevraagd. Hierin is het belangrijk om aan te geven dat dit allereerst eenmalig is. Mocht het nog eens voorkomen dat jullie kosten maken buiten de bundel, dan kan ik hierin niets voor jullie beteken. Ten tweede is het belangrijk dat ik hierbij nog geen toezegging doe. Ik het een verzoek voor jullie ingediend. Er wordt zo snel mogelijk gekeken wat de mogelijkheden zijn. Na maximaal 2 werkdagen is hier meer over bekend. Uiteraard worden jullie hierover geïnformeerd. Ik kan hierin dus nog niets beloven. Laten jullie het weten als er nog vragen zijn?

Hierbij de informatie over hoe om te gaan met je datalimiet en inzicht in het dataverbruik.

@Raytje, bedankt voor je toevoeging! Dit is zeker waardevol en erg handig :)

Groetjes,
Angela
Hallo Angela

Bedankt voor je antwoord! Ik zal me nu zeker niet nog een keer aan dezelfde steen stoten! Van je fouten leer je!
Hoi Angela,

Bedankt voor je duidelijke reactie en het indienen van een verzoek! Ik luister geen muziek onderweg, daarom vond ik het ook zo gek. Nu hopen op het beste en zoals Glinny ook al zei, van zo een hoge rekening leer je je lesje wel.
Groetjes
Reputatie 7
Badge +10
Graag gedaan voor nu Glinny & Annie2. Helaas heb ik nog niets vernomen wat betreft het verzoek. Dit is nog even afwachten. Het is geen leuke manier om je 'lesje' te leren zoals jullie het mooi noemen. Ik hoop dat jullie genoeg tips hebben gekregen om het te voorkomen in de toekomst :)

Groetjes,
Angela

Reageer