.

Beantwoord

Ik heb hoogverbruik, hoe kan dat?

  • 6 February 2015
  • 3 reacties
  • 815 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Enkele dagen geleden heb ik een email gekregen vanwege hoogverbuik van het datagebruik van mijn zoons telefoon (extra kosten van 160 euro in 2 dagen tijd!!). En ik krijg daar een raar gevoel bij. 
Mijn zoon heeft vorige week woensdag een sms ontvangen van simyo dat zijn datalimiet bereikt was. 
Vanaf dat moment heeft mijn zoon (van 13 jaar) alleen nog maar via Wifi gebruik gemaakt van zijn internet (wij hebben sterk internet thuis, telefoon springt niet op 3G).
Wat schetst mijn verbazing? Vanaf die woensdagavond is er een idiote hoeveelheid aan datagegevens gebruikt. 1,5 Gb (!!!) in 2 dagen tijd. Terwijl hij normaal gesproken in een maand tijd tussen de 750-1000 MB verbruikt. Hij heeft de telefoon niet anders gebruikt, geen filmpjes gekeken en de telefoon heeft zelfs het grootste gedeelte van de tijd thuis gelegen. Op tijden dat de telefoon thuis lag, is er soms wel 400 MB verbruikt. Heel bijzonder...

Wij hebben e.e.a. uitgezocht en wat blijkt; op de telefoon van mijn zoontje is er niets terug te vinden van het dataverbruik wat jullie claimen. Op basis daarvan zijn wij naar onze rechts-tussenpersoon gestapt en deze heeft onderzoek verricht. Volgens onze tussenpersoon heeft Simyo vaker met deze klachten te maken en zijn er ook meerdere klachten bij Tros Radar bekend gemaakt hierover. 

Ik schrik ontzettend van het verbuik en ben van plan om geen gebruik meer te maken van het abonnement van Simyo. Dan sluit ik liever elders een abonnement af, waarbij dit soort buitensporig verbuik in anderhalve dag tijd niet mogelijk is. Ik ben al veel jaren klant bij Simyo, maar vindt deze manier van doen echt vreemd. Vooralsnog ben ik niet bereid om de rekening van 176 euro te betalen. Ik zou heel graag zien dat Simyo coulant omgaat met de afwikkeling van deze factuur.

Hoop spoedig een bericht te ontvangen van u.

Met vriendelijke groet
AM Goossens

Annette
icon

Beste antwoord door Ruud 9 February 2015, 13:53

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Geen oplossing maar een mogelijke verklaring: Gaat het om een iPhone? Dan heb ik het vermoeden dat de recente iOS update is gedownload via 3G en niet via WiFi. Het hebben van een "sterk" WiFi netwerk thuis zegt niet zoveel want je bent uiteindelijk geheel afhankelijk van de dataverbinding die je ISP verzorgt. Die verbinding kan soms even wegvallen (met name 's nachts) en als de iPhone met een grote download bezig is dan kan deze makkelijk overschakelen op het mobiele netwerk.

Als bovenstaand scenario waar is dan maakt het niet uit of jouw provider Simyo is of niet. Bij een andere provider was het ook gebeurd.

Het is misschien een idee om de telefoon 's nachts in de vliegtuigstand te zetten. Dan is er geen communicatie mogelijk via WiFi en 3G.

De ervaring leert dat Simyo doorgaans coulant om gaat met dit soort hoogverbruik issues, maar even afwachten dus wat hun reaktie zal zijn.
Dank voor je reactie Scotsman. 
Maar helaas...dat kan het probleem niet zijn.
Er is geen nieuwe versie van IOS gedownload. Hebben we al onderzocht.

Maar dank voor je reactie. Fijn dat je meedenkt.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Agooss,

Welkom op ons forum.:)

Wel voor een heel vervelende situatie. Ik kan niet aan het verbruik van je zoon zien waardoor het verbruikt is. Ik zie alleen de sessies en aantal verbruikte MB's. Er is blijkbaar iets in het toestel van je zoon wat voor veel data verbruikt zorgt. Zoals een app, updates of synchronisatie van het één of ander. Voor meer inzicht voor jou en je zoon kun je dit topic eens doornemen.

Als jouw zoon de sms krijgt dat zijn data bundel op is, is het verstandig om internet uit te zetten. Als je beide verbindingen laat bestaan, kiest je toestel voor de snelste weg.

Omdat dit bij iedereen een keer voor kan komen, heb ik de verbuikte MB's weggezet tegen een extra internetbundel van €15,-. De simkaart van je zoon is nu ook weer actief. Wel heb jij nog het internet uit staan;) Let er wel op dat wij zoiets bij hoge uitzondering éénmalig doen. Het is dan wel fijn om te weten wat er in het toestel van je zoon voor dit verbruik zorgt.

@Scotsman dank voor de hulp!

Reageer