Waar moet je op letten bij (het testen) van 4G?

Goedemorgen allemaal op deze 2e paasdag !

Omdat ik niet weet of iedereen helemaal op de hoogte is van de fijne kneepjes van 4G toch een aantal aandachtspunten.

Op dit moment is 4G mogelijk bij sim only, niet bij prepaid.

4G is sneller dan 3G, beschikt jouw telefoon over de mogelijke 4G+ en ben je daartoe op de juiste locatie is het nog sneller. Behalve snelheid is ook het bereik van 4G groter.

4G op de lagere frequentie 800 MHz dringt beter in gebouwen bij de hogere frequentie is het aantal mogelijke gebruikers groter.

4G is sneller, je kunt meer pagina's (websites) in korte tijd bezoeken. Bezoek je dezelfde aantal pagina's als eerst zul je niet meer MB gebruiken.

Voorbeelden van meer datagebruik kunnen zeker gemaakt worden, denk hierbij aan bijvoorbeeld streaming. Video's/filmpjes in hoge HD kwaliteit geven meer verbruik.

Navigatie hoeft niet perse groot dataverbruik te geven, denk bijvoorbeeld aan offline kaarten.
Stel je bent onderweg met de auto, je gebruikt navigatie, je gebruikt een muziekstreamingdienst bijvoorbeeld de combinatie Waze met Spotify, dan ook gebruik je extra MB.

Of je gebruikt navigatie en hebt de autoradio aan op radio538 dan is dit niet het geval.

Mail, Whatsapp bijvoorbeeld media alleen via wifi, kortgezegd controle van welke updates bijvoorbeeld via WiFi, er zijn talloze voorbeelden.

Kijk bij het testen maar ook bij het overwegen/kiezen van/voor 4G dus goed naar welke apps je gebruikt en hoe. Houdt er rekening mee of je toestel ook 4G geschikt is.

Stel de waarschuwing, zo mogelijk, zo veilig mogelijk in wat betreft de limiet, kijk goed naar je bundel, de apps, de mogelijkheden kies een veilige ruime bundel.

Kijk vooral goed naar JOUW verwachting van wat je zult gebruiken, voorkom het vervelende van buiten bundel kosten.

https://www.simyo.nl/blog/wie-de-snelste-4g-wifi/

EN............
Houd er rekening mee dat je bundels alleen in Nederland en de zone 1 landen van Europa gelden.

Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Er zijn verschillende mensen die graag helpen.

Fijne 2e paasdag allemaal ! 😎

6 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Navigatie hoeft niet perse groot dataverbruik te geven, denk bijvoorbeeld aan offline kaarten.
Stel je bent onderweg met de auto, je gebruikt navigatie, je gebruikt een muziekstreamingdienst bijvoorbeeld de combinatie Waze met Spotify, dan ook gebruik je extra MB.

Hoeft niet perse. Je kan downloaden bij Spotify en dus offline luisteren terwijl je onderweg bent. Scheelt een hoop MB's.
Reputatie 7
Badge +9
Zelfs met Netflix kan je sommige series/afleveringen downloaden, dan kunnen de inzittenden, behalve de chauffeur uiteraard, ook nog genieten van Netflix.

Off topic: De geo-blokkade is opgeheven, dus op je vakantieadres binnen de EU kan je je series volgen, bij voorkeur via Wi-Fi anders is je bundel snel op.
@franswon behalve het genieten door de chauffeur (van netflix) van youtube is en blijft het belangrijk mede-kijkend naar het belang van alle betrokkenen behalve het opletten bij 4G, je aandacht te houden bij het verkeer en bijvoorbeeld (off topic) niet met straatraces wat ik nu al een paar keer heb gehoord. 1 x is al teveel.....
Reputatie 7
Badge +9
@Friesian misschien dat een moderator dit topic beter van vraag naar conversatie wijzigt.
Zou best kunnen franswon, ik.denk het zelfs ook.
Reputatie 6
Badge +4
Hi Iedereen,

Zoals Ray al aangeeft hangt je verbruik sterk af van wat je doet met je internetbundel en hoe je dit doet. Met 4G hoef je dus niet per se meer MB's te verbruiken. Zelf download ik met wifi mijn series van Netflix en heb ik een flinke voorraad muziek op mijn geheugenkaartje staan. Zo heb ik altijd wat te kijken en/of luisteren zónder dat ik mijn bundel hoef te gebruiken. En als ik een keer iets op YouTube bekijk, dan het liefst in 360p in plaats van full HD.

@Friesian, je was me nog even voor om een topic met vragen over 4G te maken. Ik heb van dit topic inderdaad een discussie gemaakt in plaats van een vraag. Dat houdt het lekker overzichtelijk. 🙂

Groetjes,
Thomas

Reageer