.

Beantwoord

Hoe kan ik zo'n hoge factuur krijgen?


Badge
Beste simyo, ik maak al ruime tijd gebruik van jullie netwerk en ik moet zeggen dat tot nu toe ook altijd naar behoren heeft gewerkt. Ik ben alleen deze week op vakantie in Monaco voor 4 dagen en ik kreeg naar 1 avond de sms dat mijn kosten tegen de 60 euro aan liepen.. Dit was de 1 e waarschuwing waarna ik dus meteen mijn internet heb uitgezet en via de WiFi gebruik heb gemaakt van whatsapp. Ik heb dus geen films gekeken of dergelijken. Tot mijn verbazing was de volgende dag mijn netwerk geblokkeerd ivm hoogverbruik. Allemaal heel fijn. Maar ik gebruik deze tel voor werk. Dus ik ben onbereikbaar. Ik kreeg het. Verzoek om maar liefst +- 230 euro te betalen en dan werd ik zsm gedeblokkeerd. Vervolgens heb ik alleen op de WiFi gezeten en krijg ik een rekening van tot nu toe 1000 euro!!!! De kosten van data gebruik in Monaco zijn 0,06 cent per mb! Hoe kan t dan dat ik wederom afgesloten ben.. Tot dat ik weer 200 euro betaal en zo'n belachelijk hoge rekening heb in maar liefst 3 dagen. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Heb mijn telefoon hard nodig voor werk. Dus het zou fijn zijn als ik in ieder geval nog kan bellen. Heb altijd mijn rekeningen betaald dus ga er ook van uit dat dit zsm opgelost word. Mvg Chandar
icon

Beste antwoord door Angela 9 May 2016, 15:19

Bekijk originele reactie

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Vermoedelijk heb je te maken met een probleem dat bekend is bij Simyo:
https://forum.simyo.nl/buitenland-88/onjuiste-sms-bereiken-datalimiet-buitenland-33701
Badge
Ik denk het ook idd:(..
Badge
Nog steeds geen reactie van simyo helaas....
Reputatie 7
Badge +10
Hoi sneakyb0y,

Welkom op het Simyo Forum.

Sorry voor de late reactie! Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten waar je precies aan toe bent. Dat je geschrokken bent van de bedragen die genoemd zijn kan ik begrijpen.

Ik heb je verbruik nagekeken en zie dat je een satelliet verbinding gemaakt hebt. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je op zee bent of gebruik maakt van het internet in een vliegtuig. Helaas zijn de kosten per MB ontzettend hoog en lopen de kosten erg snel op 😞 Ben je op een boot geweest?

Omdat internet vanuit het buitenland trager verwerkt wordt, kan het zijn dat het bedrag hoger opgelopen is dan verwacht 😞 Hier kunnen wij helaas niets aan doen. Op het moment dat het verbruik door de buitenlandse provider wordt doorgegeven, handelen wij hier zo snel mogelijk naar. Hierdoor ben je geblokkeerd.

Je geeft aan dat je alleen wifi hebt gebruikt, maar ik bang dat je de dataroaming aan hebt laten staan. Hierdoor is het mogelijk geweest om de wifi verbinding te ondersteunen met het buitenlandse netwerk, op het moment dat deze verbinding niet stabiel was. Het verbruik heeft daadwerkelijk plaatsgevonden.

Ik heb je een privébericht gestuurd met verdere uitleg. Ik wil je vragen hier op te reageren :)

@Scotsman, bedankt voor je hulp!

Groetjes,
Angela
Wat een broodje aap verhaal. Een standaard mobile/smart telefoon kan helemaal geen verbinding maken met een satelliet voor data of voice communicatie. Dat kan alleen met speciale (hele dure) satelliet telefoons. Het enige satelliet signaal dat een smartphone kan ontvangen is het GPS signaal. Lijkt er dus op dat je met kluitje het riet in bent gestuurd heer omdat Simyo geen goed verhaal heeft over de hoge kosten…
Reputatie 7
Badge +9
Een GSM telefoon maakt inderdaad niet direct contact met een satelliet, maar indirect kan dit wel. Als ik op de ferry van Newcastle naar IJmuiden reis, dan is er een GSM netwerk aan boord dat via een satellietverbinding in contact staat met telefoniediensten op het vaste land (zie http://telenormaritime.com/business/ferry/ferry-mobile/). Als je van zo'n lokaal GSM netwerk gebruik maakt om te telefoneren of internetten, zijn de kosten behoorlijk hoog want de EU roaming tarieven gelden dan niet. Dus niks geen broodje aap!
En krijg je dan niet eerste een SMSje of een andere waarshuwing van de ferry wat de kosten zijn van het gebruik van hun GSM netwerk?
Reputatie 7
Badge +9
Niet dat ik me kan herinneren. Prijsinformatie over het gebruik van het mobiele netwerk aan boord en de naam van het netwerk is wel te vinden in de hutten. Verder kun je op je mobiel zien op welk GSM netwerk je bent ingelogd, en als de naam je niet bekend voorkomt dan weet je dat je waarschijnlijk op een dure manier aan het roamen bent.
Dat is dus wellicht het probleem. Ik ben niet op een boot geweest en dus kan het zo zijn dat zo'n boot wel mijn signaal voor de kust/in de haven heeft opgepakt zonder dat ik het wist. Geen SMS waarschuwing gehad en de provider name staat niet op mijn hoofdscherm. En er zijn apps die automatisch op de achtergrond data verzenden en ontvangen. Ik ben van mening dat Simyo een verplichting heeft haar gebruikers te beschermen voor dit bijzondere situaties. Iedereen weet dat in het buitenland roaming kosten hoog kunen zijn, en des te verder/meer bijzonder het land, des te hoger de kosten. Maar een verbinding maken in Europa (en zeker dus ook Nederland) met een speciaal netwerkt met super hoge kosten zonder dat je het weet lijkt mij ongpast. Gemakkelijk te voorkomen door provider locks en SMS waarschuwingen.
Hoe stel je dat voor als het al kan wanneer een provider als Simyo de gegevens van een buitenlands netwerk met nog meer vertraging ontvangt dan dat al het geval is bij het kpn netwerk?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Rob Keupers,

Je hebt meerdere reacties geplaatst op het forum. Om het overzichtelijk te houden, heb ik hier gereageerd op jouw bericht. Ik wil je vragen om hier op te reageren 🙂

Groetjes,
Angela

Reageer