.

Beantwoord

Hoe zit het met gebeld worden in het buitenland?


Als ik in het buitenland vanuit Nederland wordt gebeld, dan zijn de gesprekskosten voor diegene die belt. Of zijn er voor mij ook kosten aan verbonden.
icon

Beste antwoord door Groentjuh 22 May 2017, 15:58

Bekijk originele reactie

14 reacties

Reputatie 7
Badge +9
De beller betaald tot aan Nederlandse grens in dat geval. De rest betaal jij, tenzij het buitenland binnen zone 1 ligt en het juni 2017 of later is, dan betaald niemand dat voor dat stuk tussen de Nederlandse grens en jouw toestel.
Reputatie 1
Badge +4
De beller betaald tot aan Nederlandse grens in dat geval. De rest betaal jij, tenzij het buitenland binnen zone 1 ligt en het juni 2017 of later is, dan betaald niemand dat voor dat stuk tussen de Nederlandse grens en jouw toestel.
Niemand ? Als de bundel van de beller op is zijn er wel degelijk kosten, toch ?
Reputatie 7
Badge +9
Nee, Frenske. De beller betaalt altijd hetzelfde, omdat hij een Nederlands nummer belt. De beller kan niet weten dat jij in Verweggistan of Afgelegerije bent. Het zou raar zijn dat je als beller ineens bijvoorbeeld 2,542 euro per minuut extra moet betalen als beller, die een Nederlands nummer belt, dat zich bijvoorbeeld in Argentinië bevind. Daarom betaal je in het buitenland ook voor het gebeld worden.

Vanaf 1 juni worden roamingkosten binnen zone 1 afgeschaft. Deze kosten voor gebeld worden binnen de landen in zone 1 vervallen daardoor. Hierdoor betaal je die als ontvanger van niet meer. De beller betaalt ook niet voor het stuk vanaf de Nederlandse grens naar het land in zone 1! Dan blijft niemand over die voor het stuk tussen de grens van Nederland en de ontvanger in het buitenland (zone 1) betaald.
Reputatie 1
Badge +4
De vraag van Sennemen is wat de kosten zijn als je in het buitenland gebeld wordt.
Dan betaald de "ontvanger" al of niet met een bundel. Dus mijn antwoord is wel juist.

De beller heeft ook belkosten al of niet gefinancieerd door een bundel. Bellen is immers niet gratis ook niet van NL naar NL.
Reputatie 7
Badge +7
Nee, je hebt het in je eerste reactie over beller terwijl je volgens mij gebelde bedoelt.
Reputatie 7
Badge +9
De vraag van Sennemen is wat de kosten zijn als je in het buitenland gebeld wordt.
Dan betaald de "ontvanger" al of niet met een bundel. Dus mijn antwoord is wel juist.

De beller heeft ook belkosten al of niet gefinancieerd door een bundel. Bellen is immers niet gratis ook niet van NL naar NL.

In mijn verhaal dekte ik geloof ik alles:
Wat de beller betaald, wat de gene die gebeld wordt betaald en hoe deze situatie veranderd op 1 juni. Mag ik maak het makkelijker voor je:

Scenario 1:
Persoon a is in Nederland en belt in mei 2017 persoon b in België via persoon b's Nederlandse Simyo aansluiting:
Persoon a betaald hetzelfde als hij altijd betaald voor het bellen naar een Nederlands mobiel nummer.
Persoon b betaald € 0.0131 per minuut voor het gebeld worden. Deze kosten zijn voor het sturen van het gesprek van Nederland naar België, waar persoon b is.

Scenario 2:
Persoon a is in Nederland en belt in juni 2017 persoon b in België via persoon b's Nederlandse Simyo aansluiting:
Persoon a betaald hetzelfde als hij altijd betaald voor het bellen naar een Nederlands mobiel nummer.
Persoon b betaald hetzelfde als hij in Nederland betaald voor het ontvangen van een gesprek. Op dit moment betaal je niets voor het ontvangen van een gesprek in Nederland. Vanaf juni 2017 geldt dat ook in alle landen binnen zone 1! Hierdoor is het gebeld worden in landen, die vallen binnen zone 1, dus ook gratis. Persoon b betaalt dus niets.

Scenario 3:
Persoon a is in Nederland en belt persoon b in Argentinië via persoon b's Nederlandse Simyo aansluiting:
Persoon a betaald hetzelfde als hij altijd betaald voor het bellen naar een Nederlands mobiel nummer.
Persoon b betaald € 2.542 per minuut voor het gebeld worden. Deze kosten zijn voor het sturen van het gesprek van Nederland naar Argentinië, waar persoon b is. Omdat Argentinië niet in zone 1 valt, zijn deze kosten niet veranderd. In juni 2017 en daarna kost dit hetzelfde als het nu kost.
En als bron voor Groentjuh is er de tarieven sheet die geldig is per 1 juni 2017:

https://www.simyo.nl/templates/assets/pdf/tarieven/tarieven_abonnementen_buitenland_current.pdf
Reputatie 1
Badge +4
Allen bedankt. Ik geef het op.:(
Groentjuh legt het prima uit door niet alleen een buitenlands land te noemen maar ook de nationaliteit van het nummer (provider)
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Sennemen,

Welkom op 't forum :)

Goede vraag! Zoals Groentjuh zegt betaalt de beller tot aan de grens en de rest (als je buiten Europa zit) betaal jij. Is het zo duidelijk voor je of heb je nog vragen?

@Groentjuh, Frenske, wimj12 en Ray bedankt voor het meedenken!!

Groetjes,
Caspar
Hoi iedereen, ik was eigenlijk vergeten erbij te vermelden hoe dat per 1 juni gaat. Maar de link die Ray heeft geplaatst in zijn reactie, daar staat het duidelijk in. Als ik bijvoorbeeld in Spanje gebeld wordt op mijn mobiel vanuit Nederland. Dan zijn de kosten van de Nederlandse grens naar mijn mobiel in Spanje voortaan gratis voor mij. Dank jullie wel allen voor het meedenken. 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Hi Sennemen,

Dat klopt! Als jij in Spanje bent, en iemand belt jouw 06-nummer vanuit Nederland, dan kost het je niks meer om op te nemen. Dit artikel is ook heel handig met het uitpluizen hoe alles gaat lopen vanaf 1 juni.

Heb je nog andere vragen?

Groetjes,
Jihane
Dit bericht kreeg ik op 14 Juni 2017 toen ik in Frankrijk aan kwam:

Welkom in Frankrijk. Bellen binnen Frankrijk kost 6 cent per minuut.
Gebeld worden 1 cent per minuut.
Sms versturen kost 2 cent, sms ontvangen is gratis!
Meer tariefinformatie? Bel +31612001330. Geen tariefberichten meer ontvangen bij de grens? Sms INFO UIT naar 1330. Groet Simyo

Raar dat ik met mijn Sim Only abonnement toch moet betalen voor een binnenkomend gesprek. DAT MAG TOCH NIET MEER !!!!
Hi Sennemen,

Dat klopt! Als jij in Spanje bent, en iemand belt jouw 06-nummer vanuit Nederland, dan kost het je niks meer om op te nemen. Dit artikel is ook heel handig met het uitpluizen hoe alles gaat lopen vanaf 1 juni.

Heb je nog andere vragen?

Groetjes,
Jihane


eh NIET DUS. Dit bericht kreeg ik op mijn IpHone op 14 Juni 2017 !!!

Welkom in Frankrijk. Bellen binnen Frankrijk kost 6 cent per minuut. Gebeld worden 1 cent per minuut. Sms versturen kost 2 cent, sms ontvangen is gratis! Meer tariefinformatie? Bel +31612001330. Geen tariefberichten meer ontvangen bij de grens? Sms INFO UIT naar 1330. Groet Simyo
Badge +7
Hoi MelskeH,

Wat jammer dat er wat onduidelijkheid is over onze tarieven in het buitenland! Jij hebt een Prepaid. Bij Prepaid zijn de roamingskosten per 15 juni komen te vervallen. Het sms'jes dat jij laat zien, is een sms'je van 14 juni. Dit was de laatste dag dat jij nog moest betalen voor ontvangen gesprekken.

Als je nu weer naar een EU land gaat, krijg je wel een sms'je waarin staat dat ontvangen gesprekken gratis zijn. Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

Groetjes,
Samantha

Reageer