.

Beantwoord

Waarom worden er sms'jes gestuurd vanuit mijn telefoon?

  • 19 May 2016
  • 6 reacties
  • 651 Bekeken

Badge
Hoi!

Ik zit voor een aantal maanden in Australie en heb daarom mijn bundel zo laag mogelijk gezet. Ik heb een Australische simkaart, dus ik gebruik mijn Nederlandse simkaart alleen om tan codes en digid codes binnen te krijgen. Nu kreeg ik mijn factuur binnen en daarop stond 51 eurocent extra. Die halve euro overleef ik wel, maar ik was benieuwd waar dat vandaan kwam, en zo stuitte ik op het beruchte "0653131313" nummer van Simyo en KPN. Erg interessant allemaal, wat een discussies allemaal! Gelukkig heb ik maar 1 smsje gestuurd en niet 700 zoals ik bij sommige lees! Nu zag ik op mijn telefoon dat ik op de datum en de tijd van het smsje niks had verstuurd, maar een smsje had ontvangen met mijn DigiD sms controle code. Voor mijn bank tan codes hoef ik niks te betalen. Zoals ik al zei, die 50 cent is niet heel erg, maar ik was vooral benieuwd hoe het zat en waarom het geld kost om een smsje te ontvangen.

Alvast bedankt!

Suzanne
icon

Beste antwoord door Scotsman 19 May 2016, 08:30

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Als je een iPhone hebt dan is het mysterie snel opgelost. Als je de simkaart verwisselt dan probeert de iPhone automatisch contact te zoeken met de FaceTime registratieserver in de UK. Dat gaat via een sms en vanuit Australie kost dit inderdaad 51 cent. De reden van die 51 cent zit hem dus niet in het ontvangen van de TAN sms vanuit Nederland want die zijn gratis, waar je ook bent.

Het nummer 0653131313 is van de Simyo/KPN berichtencentrale die de verzonden sms verwerkt, dit zie je altijd staan op je overzicht als je vanuit het buitenland een sms verstuurt.
Badge
Bedankt voor de snelle reactie! 😃 Ik heb inderdaad een iPhone! Ik zie nu ook dat er meer kosten in mei in rekening zijn gebracht, elke keer op de dagen dat ik mijn Nederlandse simkaart er in heb gestopt.

Dus elke keer als ik mijn Simyo simkaart in mijn iphone stop, kost dit mij 51 cent? Weet je misschien of er een manier is om dit te voorkomen (facetime op dat moment uitzetten oid)?
Reputatie 7
Badge +9
FaceTime en iMessage tijdelijk uitzetten als je een TAN sms verwacht op je Simyo sim is niet echt een oplossing, want zodra je FaceTime/iMessage weer aan zet wordt er weer een sms naar Apple UK verstuurd. Communicatie via FaceTime en iMessage is namelijk gebaseerd op het actuele telefoonnummer van de simkaart in de iPhone. Als je de simkaart er uit hebt gehaald weet FaceTime niet of je daarna dezelfde simkaart terugplaatst, of een andere. Ook na het aanzetten van FaceTime moet de server weten op welk nummer je bereikbaar bent. Vandaar die registratieprocedure.

Wat wel helpt om de registratie-sms'jes te voorkomen is FaceTime en iMessage permanent uitzetten, maar dat is misschien niet wat je wilt. Je kunt ook overwegen om de TAN sms'jes naar je buitenlandse mobiele nummer te laten sturen, zo krijg ik al jaren mijn TAN codes van de ING hier binnen op mijn UK mobiel. Of DigiD sms'jes ook naar een buitenlands nummer gestuurd kunnen worden weet ik niet want ik heb geen DigiD.
Badge
Facetime en vooral iMessage uitzetten is jammer genoeg niet een oplossing nee. En ik zit heir maar voor een paar maanden, dus dat is zon gedoe.

En ik bedoelde meer dat:
Ik mijn Australische simkaart eruit haal
FaceTime uit zet
Mijn Nederlandse simkaart er in stop
Tan code ontvang
NL simkaart eruit haal
Australische simkaart er in stop
FaceTime aan zet.

Zou moeten werken toch? :?
Reputatie 7
Badge +9
In dat geval zal je iPhone nadat de Australische simkaart er weer in is gestopt en FaceTime is aangezet, een activerings sms naar Apple sturen. Ik weet eerlijk gezegd niet of Apple een FaceTime server in Australie heeft, als dat zo is dan gaat het om een binnenlandse sms die vermoedelijk gewoon van het bel/sms tegoed bij je Australische provider af gaat. Maar mocht er geen FaceTime server in Australie zijn, dan zal die sms naar een server in het buitenland gaan (USA wellicht) en het hangt van je contract af hoe dat in rekening wordt gebracht. Als jouw Australische provider ook iPhones verkoopt, dan is de kans groot dat die sms'jes gratis zijn.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Suzanne,

Welkom op het Simyo Forum.

Allereerst moet ik eerlijk toegeven dat ik een tikkeltje jaloers ben 😉 Ik zou er wel wat voor over hebben om voor langere tijd in Australië te vertoeven.

Verder heeft Scotsman je al heel goed geholpen zie ik. Het antwoord wat hij hier aan je geeft klopt helemaal. De tips die hij hierna heeft voor het voorkomen van deze sms'jes zijn ook helemaal top! Ik heb hier dus verder niets meer aan toe te voegen. Mocht je nog wat willen weten, dan ben je natuurlijk welkom om je vragen te stellen.

Veel plezier nog :)

@Scotsman, heel erg bedankt voor je mooie antwoord en deskundige advies :D

Groetjes,
Angela

Reageer