.

Beantwoord

Waarom werkt mijn internet in het buitenland slecht?

  • 2 September 2017
  • 9 reacties
  • 451 Bekeken

Badge
In het verleden heb ik wel eens problemen gehad met roaming die helemaal niet werkte, maar dat is verholpen doordat Simyo aan hun kant een instelling aangepast heeft. Daarna werkte internet in het buitenland altijd goed. Recent heb ik mijn toestel moeten factory resetten (om ongerelateerde redenen), en sindsdien heb ik problemen met roaming. Ik heb de stappen op de Simyo website opgevolgd om alles in te stellen, en er is wel roaming connectie, maar deze valt steeds weg. Als ik roaming of mobile data uit en weer aan zet (op mijn telefoon), is de connectie goed, maar een paar minuten later valt hij altijd weer uit. Ik heb dit probleem op meerdere plekken in het buitenland ervaren, waaronder in centra van grote steden, dus aan de signaalsterkte kan het niet liggen. Bellen/sms blijft wel gewoon werken. Mijn toestel ia een htc one m8.

Het is erg vervelend om steeds zonder internet te zitten en berichten pas heel laat te zien, kunnen jullie me helpen de oorzaak van dit probleem te ontdekken?
icon

Beste antwoord door Els 4 September 2017, 10:46

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Hoi MCP,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat onhandig dat het allemaal niet heeft gewerkt zoals je graag had gewild. Ik kan me voorstellen dat dit erg onhandig is als je ook nog internet nodig hebt om erachter te komen hoe je dit op kunt lossen.

Ik heb je verbruik even bekeken en ik zie al sinds 13 mei een internetverbinding in Duitsland. De instellingen hebben dus niets te maken gehad met het wegvallen van je internet. Het is natuurlijk wel nogal irritant als de verbinding steeds weg blijft vallen. Je zou denken dat in een grote stad als Berlijn gewoon een goede 4G verbinding te krijgen is. Dit is helaas niet altijd het geval. Wij hebben dus ook totaal geen invloed op een buitenlands netwerk.

Wel goed dat je internetinstellingen nu in ieder geval up-to-date zijn. Deze instellingen wijzigen eigenlijk nooit en vaak werken de vorige instellingen ook nog gewoon. Je hoeft hier dus voorlopig niets voor te doen. Het komt weleens voor dat deze instellingen aangepast moeten worden. Dit komt omdat je toestel deze instellingen dan leeg maakt waardoor je deze opnieuw in moet vullen. Hier kunnen we helaas niets aan veranderen.

Dan nog even wat tips om voortaan een zo goed mogelijke verbinding te hebben in het buitenland.

  • Zoek handmatig naar het beste netwerk. Zeker als je onderweg bent, kan het zijn dat je dit meerdere keren moet doen.
  • Pas je netwerkmodus aan naar 3G in plaats van 2G/3G/4G automatisch selecteren. Er is op veel meer plekken een 3G netwerk dan een 4G netwerk. Je internet zal dan iets trager zijn maar niet zo snel meer wegvallen.
Groetjes,

Kevin
Misschien zijn er problemen bij elke provider, dus ook bij Vodafone.

Dan zal de belangrijkste vraag zijn: hoe vaak en hoe lang zijn er problemen per, laten we zeggen, 100 abonnementen van bijvoorbeeld de vijf grootste providers? En hoe zit dat in binnenland en buitenland?

10? 20? Anders? Wie is de beste?

Ik begrijp dat jij hier geen data van kunt geven maar ik zal zeker niet de enige zijn die deze graag zou willen hebben. En ik vermoed de consumentenbond ook. Mocht de consumentenbond een dergelijk onderzoek van plan zijn of er inmiddels mee bezig, ik kan niet wachten op de resultaten.
Ik ben net als jij klant. :)

Hoe lang deze APN geldig blijft weet ik niet. Wat ik wel weet is dat Simyo vaak nieuwtjes deelt in Blogs, nieuwsbrieven via mail en hier op het forum. O.a. hier zal deze dus te vinden zijn, maar ook in toestelhulp.

De vorige APN heeft volgens mij heel lang gewerkt en, ik kan mis hebben, maar is de verandering gekomen toen de EU regels (roam like home) voor bellen en internet waren aangepast naar zoals het nu is.

Vodafone is een provider die ook buitenland bundels aanbiedt. Simyo is een provider die zich meer focust in eigen land. En geloof mij, er zullen ongetwijfeld klanten zijn bij hun die hetzelfde ervaren. En ik lees hier een bericht van een moderator daar die omschrijft dat er bij internet problemen soms dus aanpassingen nodig zijn in de telefoon. Het is dus ook bij Vodafone soms het geval.
@Ray

Ik heb de APN gewijzigd naar internet zoals je aangeeft. Maar, hoe lang blijft deze geldig en waar is een update te vinden als dat nodig is?

Aan de ene kant, fijn dat je antwoord en dat het werkt. Wat niet fijn is dat de techniek van Simyo (of tele2 of diverse andere providers bij mij in het verleden) zoals je zelf zegt, techniek blijft en regelmatig niet goed functioneert.

Aan de andere kant heeft mijn vaste reisgenoot al jaren Vodafone en dat werkt altijd en overal , nooit, never een verbindings-probleem gehad. Is toch ook techniek? (mijn reisgenoot heeft op dit moment een big smile op het gezicht, grr!)
@mcp

In theorie zou het ook gewoon moeten werken. Techniek blijft echter techniek en daarom kan het wel eens voorkomen dat het niet werkt zoals zou moeten. De APN gegevens hierboven zijn inmiddels iets achterhaald.

Het gegeven dat je wel verbinding hebt maar dat deze wegvalt kan er ook op duiden dat je instellingen goed zijn maar dat de bewuste provider waar je mee bent / was verbonden matige dekking heeft. Ik ben geregeld in Berlijn en kan je vertellen dat dit in mijn ervaring de provider o2 is. Het beste is om dan handmatig een andere provider te zoeken. Hier lees je hoe je dat doet.

Voor het gemak heb ik ook de juiste APN instellingen hieronder voor je.

APN: internet
Gebruikersnaam: KPN
Wachtwoord: GPRS (of gprs als het met hoofdletters niet werken wilt).
Ik heb in Berlijn in mei 2019 hetzelde probleem als YfkeD. De verbinding (4G) van internet blijft wegvallen.

Onbetrouwbaar en dikwijls precies op het verkeerde moment. De oplossing van Els met instellingen APN, gebruikersnaam en wachtwoord zoals hierboven lijkt te werken. Internet is nog niet weggevallen.

Vraag: waarom moet dit gegoogled worden naar dit forum? Dat hoort toch automatisch te gaan (galaxy S9). Maar netwerken zoeken of automatisch selecteren (de telefoon doet het werk) blijkt onvoldoende te werken, net alsbij YfkeD.

Waarom moet dit allemaal door mijzelf handmatig ingesteld worden? En als je geen (wifi) internet hebt, kom je dus nooit achter de oplossing?

Groet, mcp
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Yfke,

Oh, dat zou mooi zijn! Wij horen graag van je wat hiervan de uitkomt is.

Als je andere vragen hebt in de tussentijd, dan kun je ons dit gerust laten weten!

Groetjes,
Asma
Badge
Hi Els,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels ben ik weer terug in NL, maar ik zal je instructies opvolgen, en over een paar weken kan ik uitproberen of het heeft geholpen. Anders is die kruistest inderdaad een goeie, want ik weet nu niet zeker of het probleem bij mijn simkaart of mijn toestel ligt.

Groet,
Yfke
Reputatie 5
Badge +5
Hoi YfkeD,

Goed dat je deze vraag hier op het forum stelt! Wat balen dat je internet in het buitenland nu niet meer goed werkt na die reset. Je wilt op vakantie natuurlijk ook gewoon online blijven.

Voor de zekerheid heb ik je netwerkinstellingen op Mijn Simyo gereset. Ze worden dan geheel opnieuw aan het netwerk aangeboden, zou je je telefoon voor vijf minuten willen uitzetten? Controleer hierna ook of je APN nog goed staat in je telefoon. Verwijder zo nodig de oude volledig en stel de juiste gegevens opnieuw in. Houd hierbij rekening met het volgende:

APN: portalmmm.nl
Gebruikersnaam: KPN
Wachtwoord: GPRS

Mocht je hierna nog problemen hebben met internetten in het buitenland, dan wil ik je vragen om een kruistest uit te voeren. Hierbij plaats je je simkaart in een andere telefoon en een anders simkaart in jouw telefoon. Zo kunnen we vaststellen waar het probleem precies zit.

Laat je ons weten wat hier uit komt?

Groetjes,
Els

Reageer