.

Beantwoord

Waarom werkt internet in Frankrijk niet?

  • 7 September 2017
  • 21 reacties
  • 590 Bekeken

Badge
Beste allemaal,

Ik heb nog steeds geen internet in het buitenland, en ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb een Samsung Galaxy S2. Met een besturingsprogramma Android 6. Dit heb ik al gedaan:

- Simyo heeft een reset van mijn simkaart uitgevoerd (althans, dat neem ik aan, ik heb geen melding gehad toen ik mijn telefoon na 5 minuten weer aanzette).

- Op 'mijn Simyo' heb ik internet en bellen in het buitenland aanstaan.

- Op verzoek van de Simyo moderater mijn APN gewist en een nieuwe ingesteld met behulp van Simyo klantenservice. Naam: Mobiel Internet / APN: portalmmm.nl / Gebruikersnaam: KPN / Wachtwoord: GPRS (Is it nou kleine of grote letters???) / Verificatietype: geen / MCC: 204 / MNC: 08. Moet ik nou bij Poort iets invullen? 5080? Vorige keer in Nederland toe ik hetzelfde probleem had wist de klantenservice precies wat ik moest invullen en werkte het prima.

- Ik heb een kruistest uitgevoerd. Met een andere simkaart in mijn telefoon doet het internet het wel. Dus de instellingen in mijn telefoon zijn goed. Ik heb alleen niet mijn simkaart in een andere telefoon kunnen stoppen omdat ik hem dan moet verknippen en hij niet meer bruikbaar is in mijn eigen telefoon.

- Ik kan geen ander netwerk kiezen, hij blijft zoeken. Ik kan wel bellen en zit op SFR de meeste tijd (ik zit in Frankrijk). kan dat een probleem zijn?

Mvg,
Elza
icon

Beste antwoord door Niels 8 September 2017, 13:25

Bekijk originele reactie

21 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Hi Elza,

Wat onhandig dat internet het nog steeds niet doet! Zeker omdat je al allemaal stappen hebt ondernomen om het werkend te krijgen :(

Je krijgt geen melding op je telefoon als je simkaart een reset heeft ondergaan, dus dit kan kloppen. Voor de zekerheid heb ik nogmaals een reset uitgevoerd, schakel de telefoon voor een kwartiertje uit om deze af te ronden. Bij 'Poort' hoef je niks in te vullen, ik wil je wel vragen om de volgende APN varianten te proberen: gprs als wachtwoord zonder hoofdletters en los daarvan KPN4G.nl als APN. SFR heeft het grootste telefoonnetwerk van Frankrijk. Ik denk niet dat dit een probleem is. Heb je daarnaast de opties 'Mobiele gegevens' en 'Roaming' aangezet in je toestel?

Ik zie dat je al eerder een topic over dit probleem bent gestart. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je meerdere topics voor dezelfde vraag opent, dit is onoverzichtelijk. Zou je hier in de toekomst alsjeblieft op kunnen letten? En laat je dan in dit topic weten of internet het straks doet? Alvast bedankt! :)

Groetjes,

Niels
Badge
Eerdere berichten dan, dan delete ik het andere topic: (edit, ik kan dat dus niet zelf)


Hallo Elza,

Heeft je nieuwe APN portalmmm.nl met gebruiker KPN en wachtwoord gprs?

Laat dan je toestel even naar netwerken zoeken, KPN/Simyo hebben geen roaming-overeenkomst met alle providers.

Doet de verbinding het nog niet dan kan een moderator je simkaart een reset geven, in dit geval ontvang je hier verdere instructies.

Hou je ons op de hoogte?

Welkom op het Simyo Forum! Goed dat je hier je vraag stelt. Wat leuk dat je in Frankrijk bent, hoe is het weer? Wel balen dat je niet kunt internetten, je wilt natuurlijk wel online blijven tijdens je vakantie.

Zojuist heb ik een reset uitgevoerd op je simkaart. Hierbij wordt hij helemaal opnieuw aangemeld bij het netwerk. Kun je je telefoon voor vijf minuten uitzetten? Heb je de tips van franswon gevolgd? Het kan zijn dat er een klein foutje in je APN is geslopen. Verwijder de oude desnoods om een nieuwe in te stellen. Zo weet je zeker dat alles goed staat.

Mocht het hierna nog niet werken, dan kan het zijn dat je telefoon automatisch is verbonden met een netwerk dat geen goede dekking voor mobiel internet biedt. In dat geval wil ik je vragen om met je telefoon handmatig een ander netwerk te selecteren. In de meeste telefoons kun je deze optie terugvinden bij 'instellingen' > 'mobiele netwerken' > 'operator selectie'.

Kun je ook op andere netwerken niet internetten? Voer dan een kruistest uit. Hierbij test je je simkaart in een andere telefoon en plaats je ook een andere simkaart in jouw telefoon. Zo kunnen we vaststellen waar het probleem precies ligt.

Laat je me weten wat hier uit komt?

@ franswon, dank je wel!

Groetjes,
Els
Badge
Simyo Simyo 2 dagen geleden
Hoi Elza,

Oh, jee! Wat een verwarrende situatie voor je. Ik kan me voorstellen dat je dit balen vindt. Je APN-instellingen kunnen verschillend zijn - voor sommige toestellen is het voldoende om geen enkel wachtwoord in te voeren, andere toestellen wel. Soms werkt GPRS met hoofdletters, soms is het gprs met kleine letters. Mijn tip is altijd: probeer het allemaal uit.

Verder zijn samenvoegingen van woorden niet heel apart, toch? 😉 Een samenvoeging van 'toestel' en 'ervaring'. Maar ik snap dat je het niet prettig vindt dat er woorden gebruikt worden zonder dat het duidelijk is wat er precies mee bedoeld wordt.

Ik raad je aan om deze reactie te plaatsen in het topic waar je je vraag hebt gesteld. Een moderator helpt je dan verder.

Vind je dat goed?

Groetjes,
Simyo Social
Badge
Beste,

Natuurlijk staat roaming aan, en ook mobiele gegevens.

Ik heb alle variaties geprobeerd met portalmmm.nl/KPN4G.nl, GPRS/gprs en verificatietype Geen/PAP.

Niks noppes nada, geen internet...

Wat nu?
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Elza,

Poeh, wat irritant dat er nog geen verbetering in je internetverbinding is. Ik snap dat dit frustrerend is.

Ik heb zojuist contact gehad met de netwerkspecialisten van KPN, zij kunnen zien dat er geen blokkades zijn op je netwerk staan. Het zou dus mogelijk moeten zijn om met jouw simkaart te internetten in het buitenland. Ze geven aan dat de verbinding vanuit de telefoon of het lokale netwerk wordt tegengehouden. Ik wil je vragen om toch opnieuw te proberen om een ander netwerk te selecteren. Houd er rekening mee dat het enkele minuten kan duren voor je de opties voor andere netwerken te zien krijgt. In Frankrijk kun je kiezen voor SFR, Orange France, Bouygues Telecom en Free Telecom.

Daarnaast kun je ook proberen om je netwerkmodus aan te passen. Staat hij nu op 4G? Zet hem dan terug naar 3G. Staat hij al op 3G? Zet hem dan tijdelijk naar 2G en vervolgens weer op 3G. Start hierna je telefoon opnieuw op.

Laat je me weten wat hier uit komt?

Groetjes,
Els
Badge
Net geprobeerd van 3G naar 2G, SFR gekozen (duurde inderdaad lang), uit gezet voor 10 minuten, weer aangezet, weer SFR gekozen, van 2G weer naar 3 G, nog steeds niets. En tussen elke stap kijken of de telefoon verbinding maakte... En inderdaad, bij een kruistest deed mijn simkaart het wel.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Elza,

Oeff! Als hij het in een ander toestel wel doet, dan suggereert dat heel sterk dat het aan het toestel ligt! Doet een andere simkaart het wel goed in jouw telefoon? Of ook niet?

Groetjes,
Jihane
Badge
Beste Jihane,

Ik zie dat ik me vergist heb in het bericht hier boven: Een andere simkaart doet het wel in mijn telefoon (dus dat geeft juist sterk aan dat het niet aan mijn telefoon ligt), maar mijn simkaart in een andere telefoon doen is tot nu toe niet gelukt want dan moet ik mijn simkaart verknippen.

Kortom, na bijna drie weken nog steeds geen internet.

Wat nu?
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Elza,

Het is belangrijk dat je je simkaart ook in een andere telefoon test. We kunnen nu namelijk nog niet uitsluiten of het probleem nu bij je simkaart, je telefoon of een combinatie hiervan ligt. Zonder deze informatie is het lastig om een gerichte oplossing te vinden voor je probleem. Laat je het me weten als het is gelukt een geschikte telefoon te vinden en wat hier uit komt? Geef in dat geval ook even aan welke telefoon je precies hebt getest, zo kunnen mijn collega's nagaan of je hiermee ook hebt kunnen registeren op het netwerk.

Houd je ons op de hoogte?

Groetjes,
Els
Badge
Beste Simyo,

Ik heb uiteindelijk een telefoon gevonden waar mijn ouderwetse grote simkaart nog inpaste en waar ook nog eens op gesurft kan worden. Het resultaat is dat mijn simkaart inderdaad wel internet verbinding maakt in een andere telefoon (blackberry met een Belgisch abonnement die met zijn eigen simkaart overal internet had). Maar: zoals al eerder gezegd, een andere simkaart (van een andere provider) maakt in mijn telefoon ook verbinding in mijn telefoon. Dus, mijn conclusie hieruit is dat het de combinatie is van mijn telefoon en mijn simkaart. Wat raar is, want in Nederland heb ik wel gewoon internet. Het heeft specifiek dus met mijn telefoon, met mijn simkaart in het buitenland te maken.

Ik moet ook zeggen, ik ben nu al een maand bezig met het proberen op te lossen. Ik heb dus nu al een maand betaald voor internet wat het niet doet. Ik ben er natuurlijk inet elke dag mee bezig, maar reken maar dat ik wel veel mee bezig ben geweest. Als het niet zo snel mogelijk lukt zeg ik mijn abonnement op. In ieder geval mijn internet. Ik heb geen zin om te betalen voor iets wat het niet doet.

Wat er tot nu toe is gebeurd:
- Ik heb een Samsung Galaxy S2. Met een besturingsprogramma Android 6.

- Simyo heeft twee keer een reset van mijn simkaart uitgevoerd.

- Op 'mijn Simyo' heb ik internet en bellen in het buitenland aanstaan.

- Op verzoek van de Simyo moderater mijn APN gewist en een nieuwe ingesteld met behulp van Simyo klantenservice. Naam: Mobiel Internet / APN: portalmmm.nl / Gebruikersnaam: KPN / Wachtwoord: GPRS / Verificatietype: geen / MCC: 204 / MNC: 08.
Ik heb alle variaties geprobeerd met portalmmm.nl/KPN4G.nl, GPRS/gprs en verificatietype Geen/PAP.

- Ik heb een kruistest uitgevoerd. Met een andere simkaart in mijn telefoon doet het internet het wel. Dus de instellingen in mijn telefoon zijn goed. Ik heb alleen niet mijn simkaart in een andere telefoon kunnen stoppen omdat ik hem dan moet verknippen en hij niet meer bruikbaar is in mijn eigen telefoon. Zie het verhaal hier boven.

- Ik kan geen ander netwerk kiezen, hij blijft zoeken. Ik kan wel bellen en zit op SFR de meeste tijd (ik zit in Frankrijk). kan dat een probleem zijn?
Intussen lukt het me wel een ander netwerk te kiezen, ik heb hem nu vooral op Buyges staan.

- Natuurlijk staat roaming aan, en ook mobiele gegevens.

- Deze tip van Simyo oo geprobeerd: 'Ik wil je vragen om toch opnieuw te proberen om een ander netwerk te selecteren. Houd er rekening mee dat het enkele minuten kan duren voor je de opties voor andere netwerken te zien krijgt. In Frankrijk kun je kiezen voor SFR, Orange France, Bouygues Telecom en Free Telecom.
Daarnaast kun je ook proberen om je netwerkmodus aan te passen. Staat hij nu op 4G? Zet hem dan terug naar 3G. Staat hij al op 3G? Zet hem dan tijdelijk naar 2G en vervolgens weer op 3G. Start hierna je telefoon opnieuw op.'
Reputatie 6
Badge +5
Hi Elza,

Wauw, je hebt echt elk mogelijke stap genomen om te kijken wat er mis is! Onhandig dat het probleem zelfs nu nog steeds speelt. Ik denk inderdaad ook dat het een combinatie van de telefoon, je simkaart en het buitenland is. Volgens mij kan je SFR en Bouygues zonder problemen gebruiken ;)

In dit geval lijkt het me het beste om je een nieuwe simkaart op te sturen die er hopelijk voor zorgt dat internet het weer doet. Hoe lang verblijf je nog in het buitenland? Of heb je een mogelijkheid om de vervangende simkaart naar Frankrijk door te laten sturen? Ik hoor het graag!

Groetjes,
Niels
Badge
Beste Niels,

Dat lijkt me dan inderdaad de enige oplossing. Waar kan ik een adres doorgeven waar ik hem naar kan laten doorsturen? Ik blijf namelijk tot en met december in Frankrijk, en als het via mijn eigen adres gaat duurt het zo nog een maand, wat natuurlijk wel erg lang is.

Met vriendelijke groeten,
Elza
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Elza,

Oh, dat is nog een lange tijd! We kunnen een vervangende simkaart helaas alleen naar een adres in Nederland toesturen. Wellicht kan dit naar vrienden of familie die de simkaart weer door kunnen sturen naar jou? Je kunt via Mijn Simyo bij Instellingen > Persoonlijke gegevens het gewenste Nederlandse adres invoeren waar je de simkaart wilt ontvangen. Houd je ons op de hoogte?

Groetjes,
Els
Badge
Beste Els,

Ik heb het adres veranderd naar dat van familie in de instellingen, zodat zij de simkaart kunnen doortsuren.

Ik zie het tegemoet.

Groeten,
Elza
Reputatie 6
Badge +5
Hi Elza,

Top! Ik heb inmiddels een nieuwe simkaart aangevraagd. Deze zal zo snel mogelijk bij je familie aankomen, die kunnen hem vervolgens weer doorsturen. Laat je ons weten of het allemaal goed gaat? :)

Groetjes,

Niels
Reputatie 7
Badge +6
Wel eerst laten activeren in NL😉
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Ron H,

Heel scherp van jou, bedankt! Het klopt helemaal wat Ron H zegt, Elza.

Om je simkaart in het buitenland te kunnen gebruiken, is het van belang dat 'ie wel even wordt geactiveerd in Nederland. Hiervoor kun je de ontvanger van je simkaart vragen om 'm even in zijn/haar telefoon te plaatsen. Jij kan je kennis dan voorzien van je nieuwe pincode. Deze ontvang je van ons per e-mail nadat je de simkaart hebt geactiveerd via Mijn Simyo.

Het enige wat je kennis dus hoeft te doen is: jou het simkaartnummer te geven voor de activatie van je simkaart via Mijn Simyo en hierna de simkaart in zijn/haar telefoon te plaatsen met de bijbehorende pincode. Hierna kan de simkaart jouw kant op komen, naar Frankrijk.

Gaat het lukken zo?

Groetjes,
Asma
Badge
Beste,

Aangezien ik nog steeds geen nieuwe simkaart heb neem ik aan dat hij tussen Frankrijk en Nederland in de post is kwijtgeraakt (aka, ik betaal nog steeds voor iets wat het niet doet). Zou er een nieuwe simkaart kunnen worden opgestuurd? Zou toch leuk zijn om eens internet hier te gebruiken...

Mvg,
Elza
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Elza,

Wat gek dat je nog geen simkaart hebt ontvangen. Ik zie dat wij 'm op 6 oktober naar je Nederlandse adresgegevens hebben gestuurd. Gek genoeg is de simkaart niet geactiveerd en gebruikt in Nederland. Dit is één van de voorwaarden om een werkende simkaart te hebben in het buitenland.

Kun je één van je kennissen vragen of de simkaart is aangekomen? Zo niet, dan stuur ik je een nieuwe simkaart op.

Groetjes,
Asma
Badge
Beste Asma,

Zoals ik al hierboven heb gezegd, hij is nooit aangekomen, dus ook niet geactiveerd (en ja, ik heb bij mijn kenissen gecheckt). Alsjeblieft, stuur een nieuwe op. Dank bij voorbaat.

Elza
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Elza,

Bedankt voor je reactie. Super onhandig dat je kennissen hem niet hebben ontvangen.

Ik heb zojuist een nieuwe simkaart voor je aangevraagd, binnen drie werkdagen zal hij op het adres dat in Mijn Simyo geregistreerd staat aankomen. Houd je ons op de hoogte?

Groetjes,
Els

Reageer