.

Beantwoord

Waarom stuur ik een sms als ik in het buitenland ben?


Badge
Ik weet waar de niet gedane sms'jes vandaan komen. Iedere keer als je in het buitenland bent en je gaat op gratis WiFi kost je dat een sms'je ik heb dat uit geprobeerd en in mijn geval is dat €0,51 cent vanuit Australië. Is dat juist?
icon

Beste antwoord door Ray 13 April 2017, 11:40

Bekijk originele reactie

14 reacties

Nee hoor, gratis Wi-Fi kost niks ook geen sms. Een sms kost wel €0.508 maar niet om de reden die jij aangeeft. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je wat hebt geprobeerd.

Tarieven Australië

Tarieven vanuit Nederland naar Australië
Prijs per
Bellen Sim Only € 1,271 Minuut
Bellen Prepaid € 2,542 Minuut
Sms'en Sim Only € 0,254 Sms
Sms'en Prepaid € 0,508 Sms

Tarieven vanuit Australië naar Nederland
Prijs per
Gebeld worden € 2,542 Minuut
Voicemail ontvangen Gratis Minuut
Voicemail afluisteren € 2,542 Minuut
Sms'en € 0,508 Sms
Bellen naar Nederland € 2,542 Minuut
Tarieven binnen en vanuit Australië
Prijs per
Bellen naar zone 1 € 2,542 Minuut
Bellen naar zone 2 € 2,542 Minuut
Bellen naar zone 3 € 2,542 Minuut
Bellen naar zone 4 € 4,576 Minuut
Sms'en naar zone 1 € 0,508 Sms
Sms'en naar zone 2, 3 of 4 € 0,508 Sms
Internetten € 5,00 MB
Badge
Dat heb ik gemerkt toen ik vrij WiFi had in een restaurant het is op dezelfde dag gebeurd en ik heb dat vorig jaar ook al gehad toen was het op de luchthaven. Ik stuur geen sms'jes als ik in Australië ben. Ik gebruik mijn telefoon alleen voor gratis WiFi de rest doe ik op mijn iPad.ik snap dan niet waar het dan vandaan moet komen
Reputatie 7
Badge +9
Wordt zo'n sms eenmalig verstuurd als je in het buitenland bent? Misschien is het een sms die automatisch naar een Apple server in het Verenigd Koninkrijk wordt gestuurd om FaceTime en iMessage te activeren. Dit gebeurt ook binnen Nederland (eenmalig zolang je de simkaart in het toestel laat zitten en FaceTime aan laat staan) maar daar merk je niets van want de kosten van die sms worden niet door Simyo in rekening gebracht. Maar in het buitenland waarschijnlijk wel.
Gaat het dan ook naar een +44 nummer? Als dat het geval is dan heb je daar denk ik wel duidelijkheid in.
Reputatie 7
Badge +9
Ray, ik weet niet zeker of je bij een sms die is verzonden vanuit het buitenland naar de UK +44 ziet staan op je beloverzicht, staat daar niet alleen maar het nummer van de berichtencentrale?
Dat is een goeie, ik sms nooit. :D

Ik twijfel nu ook. Maar als Marianneke ons kan vertellen wat het landnummer is van het smsje dan weten we meer (hoop ik).
Badge
Op mijn telefoon staat dan helemaal geen nummer op mijn afrekening bij jullie staat het 0031 nummer ik heb gezien dat ik om 13.08 plaatselijke tijd bij Dome op vrije WiFi ben gegaan en toen is het gebeurt.
Als het gaat om +31653131313 dan is dat het nummer van de sms centrale. Als het dan inderdaad gaat om een activatie sms van iMessage / Facetime, mits je een iPhone hebt dan kan de theorie van Scotsman wel eens kloppen. Maar dat is puur een theorie. Er zijn namelijk ook anti virus apps die dat doen, ik dacht mcAfee.
Badge
Ik heb een iPhone het gaat inderdaad omdat nummer ik heb geen anti virus en de rest staat uit. Het is mij een raadsel.
Vorig jaar heb ik naar jullie gebeld met die vraag toen was het ook zo. Mij is toen gevraagd op te letten hoe het kan.
Dat heb ik gedaan en het is hetzelfde als vorig jaar jullie begrijpen er volgens mij ook niet hoe het kan. Je moet toch een nummer hebben waar het sms'je naar toe gaat ook al stuur je er geen
Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft is klant. Wacht nog even het antwoord af van een Moderator.
Reputatie 7
Badge +9
Het lijkt me duidelijk: er staat +31653131313 op het overzicht en er is geen anti-virus app aanwezig en het gaat om een iPhone en de mysterieuze sms wordt alleen verzonden wanneer Marianneke in het buitenland is. Dat moet een activatie sms voor FaceTime / iMessage zijn. Kan bijna niet anders.
Badge
Dat is het niet die staan uit ik gebruik in het buitenland alleen gratis WiFi voor internet
Reputatie 7
Badge +9
Als je +31653131313 in je beloverzicht van Simyo ziet staan dan is er hoe dan ook een sms verstuurd. Als je in het buitenland alleen van WiFi gebruik wilt maken moet je naar Mijn Simyo gaan en de optie bellen naar en in het buitenland uit zetten. Maar ik blijf er bij dat er een één of andere app of achtergrondproces actief is op de iPhone die de sms verstuurt zonder dat jij dat weet.

Edit: zojuist vond ik de volgende interessante informatie: In bepaalde landen is het verplicht dat de identiteit van een klant die wil inloggen op een openbaar draadloos netwerk wordt vastgesteld. Wat er dan kan gebeuren is dat er tijdens de inlogprocedure een sms wordt verstuurd naar de smartphone die wil inloggen. Ik kan me voorstellen dat het inloggen pas wordt toegestaan als de smartphone een bevestigings-sms terug heeft gestuurd. Dat zou kunnen verklaren dat je een sms naar +31653131313 op je overzicht ziet staan.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Marianneke,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat vervelend dat er telkens als je in het buitenland sms'jes worden afgeschreven die je niet kunt plaatsen. Het is niet meer dan logisch dat je dat verwarrend vindt. Als je een sms ziet staan van +31653131313, dan is dat het nummer van de berichtencentrale. Er zijn een paar instanties waarin je dat nummer ziet verschijnen op je overzicht. Je ziet het staan als je vanuit het buitenland sms't naar Nederland, als je sms't naar een niet-bestaand nummer en als je berichtje na 72 uur nog niet is aangekomen bij de ontvanger. Weet je zeker dat je geen Nederlands nummer hebt ge-sms't? Dit kun je natrekken door in je inbox te kijken op je telefoon.

Het zou, in jouw geval, ook zo kunnen zijn dat het gaat om een activatie-sms. Sms'jes vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Australie (zone 3) kost € 0,508. Dat komt overeen met de kosten die jij ziet staan. Hier vind je de tarieven. Weet je wat je het beste kunt doen om dat te voorkomen? Je kunt het beste de optie 'Bellen in/naar het buitenland' uitzetten via Mijn Simyo. Dit doe je door in te loggen en dan te surfen naar Instellingen > Netwerkinstellingen. Als je toch wel wilt kunnen bellen en sms'en in het buitenland, dan kun je die optie toch het beste aan laten staan.

Als het inderdaad de sms is die je van FaceTime/iMessage ontvangt, dan ben ik bang dat wij daar weinig aan kunnen doen 😞 Wij versturen die sms'jes namelijk niet zelf. Hou je ons wel op de hoogte hierover?

@ Ray, Friesian en Scotsman: dank voor de hulp, mannen!

Groetjes,
Jihane

Reageer