.

Beantwoord

Waarom heb ik dataverbruik via een Turkse provider als ik in Griekenland ben?

  • 3 July 2017
  • 8 reacties
  • 6979 Bekeken

Ik ben op vakantie in Griekenland, eiland Kos. Nu krijg ik meldingen dat ik buiten mijn bundel internet gebruik. Smartphone geeft aan dat ik met Turkcell ben verbonden op mijn vakantie locatie en niet met een Griekse provider! Heel bijzonder dat ik op een Grieks eiland een Turkse provider heb, terwijl de nieuwe regeling voor EU landen van toepassing is. Griekenland valt volgens mij onder de EU dus ik neem aan dat Simyo het gebruik buiten mijn bundel annuleert! Het is niet onwaarschijnlijk dat hier meerdere mensen last van hebben!
icon

Beste antwoord door Samantha 5 July 2017, 11:14

Bekijk originele reactie

8 reacties

Ik denk dat het je eigen verantwoordelijkheid is om erop te letten dat je met de juiste provider verbonden bent.

Simyo handelt correct door een waarschuwing te geven. Je kunt zelf een andere telefoonprovider kiezen via Instellingen. Dus Automatisch Kiezen wijzigen en een Griekse provider kiezen. Ik heb zelf een Iphone, dus ik weet alleen hoe dit moet bij de Iphone.
Heb ik natuurlijk al geprobeerd, alleen zijn de mogelijkheden Turkse providers: Turkcell; AVEA en Vodafone TR!
Hoe nu verder?
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb een paar dekkingskaartjes van het eiland Kos bekeken van de drie Griekse providers die er actief zijn, maar in grote delen van het eiland is geen bereik. Op buitenlandse fora wordt gemeld dat er ook bereik is van Turkse providers, vandaar dat je op plaatsen waar geen Grieks signaal te ontvangen is je soms wel een Turks netwerk op je telefoon ziet verschijnen. Daar is niets aan te doen behalve hopen dat de Griekse telecomproviders haast maken met het plaatsen van meer masten. Simyo kan hier verder niets aan doen. Om hoge roamingkosten via een Turkse provider te voorkomen kun je het beste je telefoon vastzetten op een van de Griekse netwerken, en maar accepteren dat je dan op sommige plaatsen niet van je telefoon gebruik kunt maken.
Je kunt ook kiezen om roaming uit te zetten. Dan krijg je in ieder geval geen hoge kosten door internet verbruik. Wat een telefoontje en een sms'je dan kost in Turkije moet je nog even opzoek .
Ik heb het voor je opgezocht. Bellen via Turkije is erg duur. €1,27 . Ook gebeld worden kost €1,27! En een smsjekost €0,51! Zie screenshot. Turkije is zone 2.
Turkije zit in Zone 2.

Bellen en gebeld worden in Zone 2 is € 1,271. Een sms versturen is € 0,508 en 1 MB internetten is € 5,-

https://www.simyo.nl/templates/assets/pdf/tarieven/tarieven_abonnementen_buitenland_current.pdf

Ik zou dus inderdaad roaming uitzetten op je telefoon vast zetten op een Griekse provider.
Badge +7
Hoi Rob V,

Welkom op het Simyo forum 🙂

Oei, wat vervelend dat je verbonden bent met een Turkse provider in Griekenland, en daardoor hoge kosten hebt gemaakt! Als je telefoon automatisch het netwerk selecteert, maakt hij verbinding met het sterkste netwerk. Als op Kos de Turkse netwerken sterker zijn dan de Griekse, dan maak je dus verbinding met een Turks netwerk. Hier kunnen wij helaas niets aan doen. Dat ligt aan het Griekse netwerk daar.

Het enige dat wij voor je kunnen doen, is je op dat moment waarschuwen dat je verbonden bent met een Turkse provider. Hierover hebben we je ook meerdere sms'jes gestuurd. In deze sms'jes staan ook de tarieven vermeld die Cvmathilde en Ray je hebben gegeven. Deze kun je ook nakijken op onze tarievenpagina. Zoals je ziet, valt Turkije in zone 2. Als je verbonden bent met een Turkse provider gaat dit buiten je bundel. Toen je verbonden was met een Griekse provider, is je verbruik wel van je bundel afgegaan. Ik raad je daarom aan om dataroaming meteen uit zetten zodra je zo'n sms'je krijgt. Zo kun je deze hoge kosten voorkomen.

Ook wil ik je adviseren om het automatisch selecteren van een netwerk uit te zetten in je telefoon. Je kunt vervolgens handmatig zoeken naar een Grieks netwerk. Onze roamingspartners in Griekenland zijn: COSMOTE Mobile Telecommunications., Vodafone (Panafon) en Wind Hellas Telecommunications (STET). Helaas kan ik niet inzien wat hun dekking op het eiland Kos is.

Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

Groetjes,
Samantha

@Cvmathilde, Scotsman en Ray, heel erg bedankt voor jullie hulp 🙂
Badge +2
Enorm flauw van die Rob V
Op 3 juli heeft hij hier een klacht geplaatst die veroorzaakt is door zijn eigen domheid en onkunde.
Heeft van alle kanten uitleg gehad dat het zijn eigen schuld is.
Probeert nu van alle kanten Simyo de schuld in de schoenen te schuiven van zijn eigen faal faal en heeft vandaag een klacht op het Vara Vraag en Beantwoord forum gezet, waar ze hem uiteraard ook van repliek hebben gediend.
In gedachten denk ik dan: Misselijkmakende figuren, maar dat denk ik alleen dan, ik schrijf het hier niet op.
Erg flauw van die ....
Kijk maar even:
Klik-> https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/klacht-simyo-internet-eiland-kos
Badge +7
Hoi Willem47,

Bedankt dat je ons hierop wijst! Het is voor ons ook minder leuk dat hij zijn vraag op een ander forum heeft gesteld. Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat hij onze reactie hier niet heeft gezien.

We vinden het wel belangrijk dat we respectvol met elkaar om gaan op het forum. Een term zoals 'Misselijkmakend' zien we daarom liever niet terug.

Nogmaals bedankt voor het attenderen :)

Groetjes,
Samantha

Reageer