Simyo,
Als gebruiker kunnen wij “internetten in buitenland” aan- of uitzetten. Dat zijn voor de gebruiker alle mogelijke instellingen mbt gebruik van internet in het buitenland.
In mijn optiek is deze instelling ontoereikend voor normaal gebruik; hiermee kan een gebruiker niét instellen wat ze eigenlijk in zouden willen stellen. En waar de gebruiker recht op heeft.
De kosten voor Zone 1 (Europa) zijn inbegrepen in de bundel; hier maak je geen extra kosten voor. Deze zou ik dan ook altijd AAN willen hebben staan. Want ik betaal hier toch niks extra voor. Sterker nog; ik betaal er voor dat ik deze functionaliteit heb.
De andere zones (Zone 2 t/m 4) wil ik altijd UIT hebben staan. Dit om de (overdreven) hoge kosten te voorkomen. Ik betaal hier standaard niet voor, en dat wil ik ook zo houden.
Simyo, hoe stel ik dit nu correct in? Waarom moet ik hier eigenlijk iets voor instellen, hier betaal ik toch juist voor?
Een goede oplossing voor dit probleem voorkomt bijv. dat iemand op een boottocht bij Noorwegen of Zweden ineens ongewenste kosten maakt door gebruik van een satelliet-verbinding. Of wanneer een gebruiker zich op de grens van Zone 1 en Zone 2 bevindt, zoals bijvoorbeeld Hongarije en Servië, en het netwerk ongewenst switcht naar een buiten-de-bundel-zone. De gebruikers kiezen er niet voor om deze kosten te maken.
Simyo, jullie bieden géén goede mogelijkheden om dit voor gebruikers goed in te kunnen stellen. Ik begrijp dat er een enorm verdienmodel voor jullie achter schuilt. Echter wanneer jullie géén fatsoenlijke mogelijkheden bieden om dit correct in te stellen, dan vraag ik me af hoe rechtsgeldig dit verdienmodel is.
Namelijk; Ik betaal voor een bundel waarbij alles binnen Zone 1 inclusief is. Dat is waar ik voor betaal, recht op het en waar ik dus gebruik van wil maken. Voor alle overige kosten - in andere zones - geef ik géén toestemming. Dit is echter wat op het moment niet ingesteld kan worden in jullie systeem. Op dit moment is er dus geen methode om wél te krijgen waarvoor je betaalt zonder extra - ongewenste - kosten te voorkomen. Onbegrijpelijk.
Een waarschuwing SMS dat er extra kosten gemaakt gaan worden is hartstikke aardig. Zo ook een extra waarschuwing-sms bij bedrag X en een (tijdelijke) blokkade bij bedrag Y; dit zou echter niet nodig moeten zijn en biedt ook geen oplossing voor het echte probleem.
Daarnaast is er nog een ander - al vaker aangekaart - probleem: Op dit moment kan de instelling “internetten in buitenland” alleen via de Simyo App met een actieve internetverbinding worden ingesteld. Erg onhandig natuurlijk wanneer je géén internet hebt. Nog onhandiger als je dus je data roaming op je telefoon aan moet zetten om deze instelling te kunnen switchen en vervolgens bijv. €5/mb gaat betalen. Dit zou makkelijk per SMS kunnen, zoals de meeste andere aanbieders ook hanteren.
Ik heb bovenstaande opmerkingen en vragen ook geprobeerd per WhatsApp met jullie te communiceren - echter ná 9 dagen kwam er een nietszeggend antwoord van een Chatbot. (Ik hoop tenminste dat het een chatbot was...)
Hopelijk komen jullie met een inhoudelijke reactie én met een oplossing.
Vriendelijke groet,
Edwin