.

Waarom biedt Simyo geen optie om kosten buiten zone 1 te blokkeren?

  • 6 September 2022
  • 15 reacties
  • 195 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Simyo,

Als gebruiker kunnen wij “internetten in buitenland” aan- of uitzetten. Dat zijn voor de gebruiker alle mogelijke instellingen mbt gebruik van internet in het buitenland. 

In mijn optiek is deze instelling ontoereikend voor normaal gebruik; hiermee kan een gebruiker niét instellen wat ze eigenlijk in zouden willen stellen. En waar de gebruiker recht op heeft.

De kosten voor Zone 1 (Europa) zijn  inbegrepen in de bundel; hier maak je geen extra kosten voor. Deze zou ik dan ook altijd AAN willen hebben staan. Want ik betaal hier toch niks extra voor. Sterker nog; ik betaal er voor dat ik deze functionaliteit heb.

De andere zones (Zone 2 t/m 4) wil ik altijd UIT hebben staan. Dit om de (overdreven) hoge kosten te voorkomen. Ik betaal hier standaard niet voor, en dat wil ik ook zo houden.

Simyo, hoe stel ik dit nu correct in? Waarom moet ik hier eigenlijk iets voor instellen, hier betaal ik toch juist voor?

Een goede oplossing voor dit probleem voorkomt bijv. dat iemand op een boottocht bij Noorwegen of Zweden ineens ongewenste kosten maakt door gebruik van een satelliet-verbinding. Of wanneer een gebruiker zich op de grens van Zone 1 en Zone 2 bevindt, zoals bijvoorbeeld Hongarije en Servië, en het netwerk ongewenst switcht naar een buiten-de-bundel-zone. De gebruikers kiezen er niet voor om deze kosten te maken.

Simyo, jullie bieden géén goede mogelijkheden om dit voor gebruikers goed in te kunnen stellen. Ik begrijp dat er een enorm verdienmodel voor jullie achter schuilt. Echter wanneer jullie géén fatsoenlijke mogelijkheden bieden om dit correct in te stellen, dan vraag ik me af hoe rechtsgeldig dit verdienmodel is.

Namelijk; Ik betaal voor een bundel waarbij alles binnen Zone 1 inclusief is. Dat is waar ik voor betaal, recht op het en waar ik dus gebruik van wil maken. Voor alle overige kosten - in andere zones - geef ik géén toestemming. Dit is echter wat op het moment niet ingesteld kan worden in jullie systeem. Op dit moment is er dus geen methode om wél te krijgen waarvoor je betaalt zonder extra - ongewenste - kosten te voorkomen. Onbegrijpelijk.

Een waarschuwing SMS dat er extra kosten gemaakt gaan worden is hartstikke aardig. Zo ook een extra waarschuwing-sms bij bedrag X en een (tijdelijke) blokkade bij bedrag Y; dit zou echter niet nodig moeten zijn en biedt ook geen oplossing voor het echte probleem.

Daarnaast is er nog een ander - al vaker aangekaart - probleem: Op dit moment kan de instelling “internetten in buitenland” alleen via de Simyo App met een actieve internetverbinding worden ingesteld. Erg onhandig natuurlijk wanneer je géén internet hebt. Nog onhandiger als je dus je data roaming op je telefoon aan moet zetten om deze instelling te kunnen switchen en vervolgens bijv. €5/mb gaat betalen. Dit zou makkelijk per SMS kunnen, zoals de meeste andere aanbieders ook hanteren.

Ik heb bovenstaande opmerkingen en vragen ook geprobeerd per WhatsApp met jullie te communiceren - echter ná 9 dagen kwam er een nietszeggend antwoord van een Chatbot. (Ik hoop tenminste dat het een chatbot was...)

Hopelijk komen jullie met een inhoudelijke reactie én met een oplossing.

Vriendelijke groet,

Edwin


15 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik kan het nog leuker maken. In sommige gevallen werkt VoLTE niet indien "Internet op je mobiel” en/of "Internet in het buitenland” niet aanstaat. En dat kan er dan voor zorgen dat je dan ook niet kun bellen en gebeld worden!

Dus is deze optie ronduit geheel waardeloos in sommige situaties.

Ik zie heel graag dat Simyo inderdaad "Internet op je mobiel in Nederland en Zone 1” en een "Internet op je mobiel in Zone 2, Zone 3 en Zone 4” zou maken. Daarnaast moet eens goed gekeken worden naar waarom in sommige gevallen VoLTE niet werkt als "Internet op je mobiel” uit staat. Dat lijkt mij immers ook echt niet de bedoeling!

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Edwin_V,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waarom dit niet door ons wordt geblokkeerd. Wij zijn altijd transparant als het gaat om onze tarieven van internetgebruik in het buitenland en willen de klant hierin zelf de keuze laten maken. Vandaar dat alle tarieven per land terug te vinden zijn op onze website en wij ook altijd per sms waarschuwingen versturen. Ik vind het een goede tip dat er een optie moet komen dat klanten (die dat willen) het internet kunnen blokkeren voor alles wat buiten zone 1 valt. Dit is daarom ook eerder op onze Wall of Change gezet zodat we hier aan kunnen werken. Ik durf natuurlijk nog niet te zeggen of ook uitgevoerd wordt maar het wordt in ieder geval bespreekbaar gemaakt.

Als het toestel staat ingesteld op '’automatisch verbinden'’ dan kiest je toestel het sterkste netwerk wat op dat moment gemeten wordt. Je kan deze optie eventueel uitzetten, alleen is het nadeel dat je telkens handmatig een netwerk moet selecteren. 

Het klopt inderdaad wat je zegt @Groentjuh. Het komt wel eens voor dat de internetoptie ingeschakeld moet worden zodat er gebruik kan worden gemaakt van VoLTE (bellen via 4G). Ook al wilt de klant geen gebruik maken van het internet. Ook hier word achter de schermen aan gewerkt zodat hier een aparte optie voor beschikbaar komt.

Mocht je nog meer ideeën hebben dan hoor ik dat graag! 

Groetjes,
Amy

Reputatie 7
Badge +9

Dit is daarom ook eerder op onze Wall of Change gezet zodat we hier aan kunnen werken. Ik durf natuurlijk nog niet te zeggen of ook uitgevoerd wordt maar het wordt in ieder geval bespreekbaar gemaakt.

Mag ik de spelbreker zijn over het feit dat dit geloof ik ook al naar alle waarschijnlijkheid zo’n 4 jaar op de Wall of Change zou hangen. Misschien dat deze vraag/change al 3 keer in de winter er weer af gevallen is, maar iedere zomer is deze suggestie wel gedaan. Gelukkig is hier de schade meestal redelijk beperkt met slechts 60,50 euro per aansluiting, maar dan nog!

Bij mij staat deze change ook in het rijtje waar ook "Bescherming tegen hoge rekeningen door buiten de (data)bundel verbruik”. Net als bij die change schat ik in dat het volgende citaat misschien er ook hier niet ver naast zit:

Ik begrijp dat er een enorm verdienmodel voor jullie achter schuilt. Echter wanneer jullie géén fatsoenlijke mogelijkheden bieden om dit correct in te stellen, dan vraag ik me af hoe rechtsgeldig dit verdienmodel is.

 

Even een correctie op een stukje van Edwin_V:

Een waarschuwing SMS dat er extra kosten gemaakt gaan worden is hartstikke aardig. Zo ook een extra waarschuwing-sms bij bedrag X en een (tijdelijke) blokkade bij bedrag Y; dit zou echter niet nodig moeten zijn en biedt ook geen oplossing voor het echte probleem.

In dit geval is dat niet een gevalletje “aardig van Simyo”, maar Simyo is het verplicht (zie: Verborgen kosten vermijden). Daarom gebeurd het. Niet omdat Simyo aardig is.

Reputatie 1
Badge

Hi @Amy,

dank voor je snelle reactie en de erkenning van het probleem. Echter vind ik het een tikkeltje kort door de bocht hoe luchtig hier over wordt gecommuniceerd; het gaat over een gebrek / fout in de basis functionaliteit. Het gaat hier niet om een feature request.

 

Om te krijgen waarvoor ik betaal MOET ik het vinkje aanzetten bij internetten in het buitenland. Anders kan ik niet internetten in zone 1. Echter jullie zien dit als vrijbrief om alle mogelijke extra kosten maar in rekening te mogen brengen. Dat is het dus expliciet niet. Om eerlijk te zijn begrijp ik niet echt hoe jullie dit product / dienst op deze manier hebben kunnen ontwerpen en lanceren. Dit klopt toch niet?

Kunnen jullie handmatig in de backend wel internet in zone 2, 3 en 4 voor mij uitschakelen?

Ik hoop dat je dit ook verder met jullie technische afdeling kan bespreken. Het lijkt me dat dit ook een iets hogere status moet hebben dan een feature request. 
 

Dankjewel alvast!

 

ps. Bespreek je ook meteen de mogelijkheid om de zones per sms aan en uit te zetten? (Dus zonder het hebben van een internetverbinding)

 

ps 2. Geef je ook even de 9(!) dagen wachttijd op een zinloze reactie via WhatsApp door? Lijkt me niet de bedoeling.

Reputatie 1
Badge

@Groentjuh Wat erg om te horen dat dit al zo lang de status “feature request” heeft. Onbegrijpelijk. Als relatief nieuwe klant schrik ik hier van én betwijfel ik mijn keuze voor Simyo.

Mbt de sms’jes over de extra kosten; ik was sarcastisch. Ik begrijp dat ze dat verplicht zijn - het is ook goed dat ze zich er aan houden.

Ik betwijfel echt ten zeerste óf de overige manier van handelen mbt extra kosten in de zones wel rechtmatig is / stand houdt. Ik begrijp de drijfveer van Simyo het ook niet; als ik zie hoe happig ze hier op het forum zijn met het wellicht kwijtschelden van extra gemaakte kosten denk ik dat Simyo ook wel weet dat er ‘iets’ niet klopt. Erg vreemd dit allemaal. Technisch kan het toch ook niet zo complex zijn om dit gewoon kloppend te maken?

Reputatie 7
Badge +9

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet echt hoe jullie dit product / dienst op deze manier hebben kunnen ontwerpen en lanceren. Dit klopt toch niet?

Dat is simpelweg ontworpen voordat "roam like home” door de EU is ingevoerd. De opties waren voordat “Roam like home” werden ingevoerd prima, want toen viel alleen Nederland binnen de bundels.

In die situatie kon je dus simpelweg "Internet op je mobiel - buitenland” uitzetten en “Internet op je mobiel - Nederland” aanzetten en dan kwam dat precies overeen met wat je als klant met databundel wilde.

Met “Roam like Home” kwamen ineens alle zone 1 landen ineens in de bundel, waardoor we in de huidige situatie kwamen. “Roam like Home” was in 2017 ingevoerd.

En met VoLTE kwamen daar dan nog meer problemen bij. Wat dat betreft is Simyo simpelweg blijven hangen in 2017 op het gebied van deze opties.

Tuurlijk is zo’n verandering niet gelijk geïmplementeerd, maar als Simyo dit had willen doen, dan had dit denk ik wel binnen 5 jaar gebeurd kunnen zijn.

 

@Groentjuh Wat erg om te horen dat dit al zo lang de status “feature request” heeft. Onbegrijpelijk. Als relatief nieuwe klant schrik ik hier van én betwijfel ik mijn keuze voor Simyo.

Ik betwijfel echt ten zeerste óf de overige manier van handelen mbt extra kosten in de zones wel rechtmatig is / stand houdt. Ik begrijp de drijfveer van Simyo het ook niet; als ik zie hoe happig ze hier op het forum zijn met het wellicht kwijtschelden van extra gemaakte kosten denk ik dat Simyo ook wel weet dat er ‘iets’ niet klopt. Erg vreemd dit allemaal. Technisch kan het toch ook niet zo complex zijn om dit gewoon kloppend te maken?

Ik zou graag anders zien. Nou moet ik overigens wel eerlijk toegeven dat ik met toepassen van de tips in alle jaren dat ik Simyo klant ben, nog niet in problemen ben gekomen. Datalimiet instellen op Android werkt prima voor mij en in het buitenland selecteer ik regelmatig handmatig een netwerk i.p.v. dat automagisch te laten doen. Met handmatige netwerkselectie ben je bewuster bezig met het overgaan naar providers in het buitenland. (Daarnaast kan je dan soms beter bereik houden door bewust de beste provider van dat land te kiezen...). Er zijn dus meestal wel workarounds (behalve voor als VoLTE graag wil dat de Internet-optie aanstaat.)

Als je met die workaround kunt leven, dan ga je geen problemen hebben met Simyo.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Edwin_V,

Bedankt voor je bericht. Ik heb overlegd met de technische afdeling maar op dit moment is het technisch niet mogelijk om de optie zone 2,3 en 4 uit te schakelen. Onze excuses hiervoor! Ik zal dit ook zeker bespreekbaar maken In de volgende meeting maar helaas ben ik niet de persoon die hierin het besluit neemt.

Het klopt inderdaad wat @Groentjuh zegt. Bedankt voor je reactie 😊! Ik had dit inderdaad ook anders willen zien maar nogmaals ben ik niet de persoon die hierin het besluit maakt.

Groetjes,
Amy

Reputatie 1
Badge

Dankjewel @Amy en @Groentjuh voor de antwoorden, toelichting en tips. 

Aangezien ik veel in het buitenland zit heb een klein jaar geleden de overstap gemaakt naar Simyo - dit vanwege een flexibel abonnement icm e-sim. Nu zit ik de aankomende tijd veel in landen waarvan sommige wel in zone 1 vallen en sommige juist zone 2 zijn. Niet echt handig dus.

Hopelijk komt er een oplossing… al schept bovenstaande bericht dat er al jaren aan gewerkt wordt weinig hoop 🤞 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Edwin_V,

Graag gedaan! Ik kan me voorstellen dat je er zo over denkt. Als je in zone 2 bent dan kan je voor nu het beste de optie '’automatisch verbinden'’ uitschakelen of de mobiele data uitschakelen (via Mijn Simyo). 

Ik wens je alvast een fijn verblijf in het buitenland 😊!

Groetjes, 
Amy

Goedemiddag,

 

De zomer nadert weer en Nederland gaat massaal op vakantie.

Is hier nog iets aan verbeterd?   Ik ga ik juli met mijn gezin naar Cyprus, en ik maak een cruise in de omgeving.   Recept voor ellende als je dus vergeet je data handmatig uit te zetten.  Zit zowel een dag in Turkije als een dag in Israel en dat is dus geen Zone 1.    Ook op Cyprus is het uitkijken bij de kronkelende grens met Noord-Cyprus (zone 2)

Thanks!

Conrad

Reputatie 7
Badge +9

Is hier nog iets aan verbeterd?

Ik heb zelf nog geen veranderingen op dit gebied voorbij zien komen. Ik raad dan ook aan om in deze situatie voor "Handmatige” netwerkkeuze te kiezen, zodat niet per ongeluk over de grens verbindt voordat dataroaming voor het betreffende land is ingesteld.

Is hier nog iets aan verbeterd?

Ik heb zelf nog geen veranderingen op dit gebied voorbij zien komen. Ik raad dan ook aan om in deze situatie voor "Handmatige” netwerkkeuze te kiezen, zodat niet per ongeluk over de grens verbindt voordat dataroaming voor het betreffende land is ingesteld.

 

Hoe gaat dit bij andere providers?  Hebben die wel een aparte optie om Zone 1 los te trekken van andere zones?    Ik heb een zakelijk KPN account, ook daar bestaat iets dergelijks niet voor zover ik weet.  En mijn vrouw en kinderen dus alle 3 Simyo.

 

Het kan dus wel:   https://www.simpel.nl/vakantie       Waarom biedt Simyo niet iets dergelijks?

Reputatie 7
Badge +6

Tja zo simpel kan het zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @cwarcher,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier even contact over opneemt! 

Wij hebben destijds het idee om het internet in zone 2, 3 en 4 zelf uit te kunnen schakelen op onze Wall of Change gezet, alleen is het nog onduidelijk of wij deze optie zullen toevoegen of niet. Ik durf daar op dit moment dus niks over te zeggen. Ik zal dit idee opnieuw onder aandacht brengen, wellicht dat dit wel mogelijk is in de toekomst.

Voor nu raad ik aan om op onze waarschuwingsberichten te letten en inderdaad om handmatig een netwerk te selecteren zoals @Groentjuh zegt (bedankt voor je hulp! 😊). Je kunt er ook voor kiezen om je internet uit te schakelen via Mijn Simyo.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer