.

Beantwoord

Waar kan ik de tarieven voor Sint Maarten en Sint Eustatius vinden?

  • 5 February 2018
  • 6 reacties
  • 665 Bekeken

Badge
Voor werk moet ik binnenkort via Sint Maarten naar Sint Eustatius en vroeg mij af wat de tarieven daarvoor zijn. Ik heb al begrepen dat het Franse deel van Sint Maarten gewoon binnen mijn bundel valt, door de gemaakte afspraken, maar wat staat mij te wachten op het Nederlandse deel van Sint Maarten en op Sint Eustatius?
icon

Beste antwoord door franswon 5 February 2018, 11:54

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hoi sanne26,

De tarieven voor de Nederlandse Antillen vallen onder zone 4, op deze pagina vind je de tarieven als je als land Nederlandse Antillen invoert.
Het verschil met de Franse overzeese gebiedsdelen wordt veroorzaakt doordat deze gebieden departementen (provincies) van Frankrijk zijn. De Nederlandse Antillen zijn zelfstandige landen binnen het Nederlandse koninkrijk, ze zijn ook geen lid van de EU, vandaar de hoge tarieven.
Badge
Huh? Saba, Bonaire en Sint Eustatius zijn ook gemeenten van Nederland... Geen zelfstandige lidstaten, derhalve ook lid van de EU. Maar het zal wel weer een hollands gelddingetje zijn :-(

Nou ja, dan gaan we maar boeken aan de Franse kant van het eiland St. Martin en op Statia hopen op goede Wifi..
Reputatie 7
Badge +9
Het zijn openbare lichamen (wat je je daar bij voor moet stellen 😀) die een status als bijzondere gemeente hebben.

Volgens de site van het Europarlement:

In tegenstelling tot Nederland, maken de eilanden geen deel uit van het grondgebied van de Europese Unie en hoeven zij om die reden dan ook niet te voldoen aan het Europees recht en hebben zij de euro niet als wettelijk betaalmiddel. Door de bijzondere relatie met Nederland komen de eilanden wel in aanmerking voor Europese fondsen en EU brede samenwerkingsovereenkomsten zoals het Erasmus+ programma. Verder bezitten de inwoners van het Caribische deel van het Koninkrijk der Nederlanden naast de Nederlandse nationaliteit ook het Europees burgerschap. Dit Europees burgerschap moet gezien worden als een aanvulling op het nationale burgerschap.
Reputatie 7
Badge +9
Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Saba, Bonaire en Sint Eustatius zijn bijzondere gemeenten van Nederland. Dat hele gebeuren samen wordt Nederlandse Antillen genoemd en die benaming valt bij Simyo in zone 3.

Nouja, behalve Aruba, die staan weer zelf als land in de zone indeling en staat ook zone 3. "St Martin", het Franse deel van Sint Maarten, staan in de zone indeling onder Zone 1.

Het verschil is hoe landen hun stukken territoria onder regels laten vallen. Dit zie je bijvoorbeeld aan vlaggen en valuta. In het Nederlandse deel is de valuta "Antilliaanse gulden" en in het Franse deel is de valuta de Euro, net als in Europa. Franswon heeft daarover ook een stuk over geplaatst.

@Moderators: Waarom is Aruba wel een eigen land in de zone indeling en Curaçao en Sint Maarten niet? Kunnen jullie dat op een meer consistente wijze neerzetten?
Reputatie 7
Badge +9
Inderdaad zone 3, typo, Wel zijn het bijzondere gemeenten, toevallig dat vandaag het kabinet het bestuur over Statia wil overnemen....
Reputatie 6
Badge +5
Hi sanne26,

Welkom op het Simyo Forum :)

Wat gaaf! Zoals franswon en Groentjuh (bedankt voor jullie reacties) aangeven vallen Sint Eustatius en Sint Maarten onder zonde 3. De tarieven voor deze zone zijn erg hoog en via deze pagina te vinden. Het Franse deel van Sint Maarten valt onder zone 1, daar kan je gebruik maken van je bundels. Let wel op dat je met het juiste netwerk bent verbonden. Mocht je per ongeluk gebruik maken van een netwerk van het andere deel van eiland, dan kunnen de kosten snel oplopen. Je kan inderdaad het beste gebruik maken van WiFi ;)

Ik zou niet weten waarom Aruba een eigen land is en de rest niet, Groentjuh. Ik ga dit in ieder geval doorgeven, bedankt!

Groetjes,
Niels

Reageer