.

Beantwoord

Verblijf zone 1, betaal zone 2. wat nu?

  • 26 June 2019
  • 5 reacties
  • 254 Bekeken

Momenteel verblijf ik op Rhodos, zone 1. Mijn prepaid tegoed is opgegaan aan mb kosten in Turkije zone 2. Hoe kan dit en heb ik recht op teruggave? Ik hoor graag.
icon

Beste antwoord door Kevin 26 June 2019, 12:26

Bekijk originele reactie

5 reacties

Helaas herkent je telefoon niet of je met een mast bent verbonden in zone 1 of zone 2. Wel krijg je een sms met de tarieven zodra je een landsgrens passeert. Heb je die misschien gemist? Voor zone 2, 3 en 4 landen betaal je 5 euro per MB.

Het beste wat je kunt doen is handmatig een Grieks netwerk zoeken en daarmee verbinden.

Gebruik eventueel toestelhulp om te lezen hoe dit in jouw telefoon ingesteld kan worden.

Over een tegoedkoming ga ik niet, daar gaat iemand van Simyo over (moderator).
Reputatie 7
Badge +9
Rhodos ligt vrij dichtbij Turkije. Hierdoor is het mogelijk dat op kleine stukjes Rhodos een Turks netwerk het beste bereik heeft. Hierdoor kan jouw toestel omschakelen naar een Turks netwerk terwijl je op Rhodos zit. Als dit gebeurd zal je meestal ook een SMSje krijgen met "Welkom in Turkije" en de tarieven en betaal je ook de Turkse tarieven, die in dit geval ongunstig uitpakken voor jou.

Ray geeft verder de oplossing: Stel je toestel in op "Handmatige netwerk selectie", zodat je toestel bij een Griekse provider blijft. Natuurlijk moet je dan bij terugkomst in Nederland wel weer even "Automatisch" kiezen, want anders blijft je toestel in Nederland ook zoeken naar dat Griekse netwerk.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Renato14,

Welkom op het Simyo forum!

Wat lekker dat je in Griekenland bent! Zoals Ray en Groentjuh ook al aangaven, zoekt je toestel naar het sterkste netwerk. Je toestel ziet helaas geen landgrenzen en kan dus ook verbinding maken met een netwerk in het buitenland. In Europa is dit geen probleem, maar aan de rand van Europa, kan je toestel dus verbinding maken met een netwerk buiten Europa. Dat is natuurlijk zonde!

Ik wil je vragen om de tips op te volgen van Ray en Groentjuh zodat je alleen verbinding kunt maken met het Griekse netwerk. Dan zijn deze kosten niet meer mogelijk. Aangezien je wel netjes een welkomstbericht met de tarieven in Turkije gehad hebt, kan ik niets doen aan de kosten. Een geluk is wel dat het hier gaat om een prepaid aansluiting. Je beltegoed is dus op €0 gekomen en vervolgens wat in de min gekomen. Het min-bedrag hebben wij al voor je aangevuld tot €0. Het blijft natuurlijk zonde maar de schade valt gelukkig mee!

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag. Voor nu nog een hele fijne tijd in Griekenland! Ray en Groentjuh, bedankt voor de hulp! 😀

Groetjes,

Kevin
Bedankt voor jullie reacties. De toedracht is duidelijk en heb jullie adviezen opgevolgd. Toch voelt het als onschuldig veroordeelt te worden.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi Renato14,

Graag gedaan. Ik kan me voorstellen dat dit nooit de bedoeling geweest is. Helaas is er alleen de mogelijkheid om 'internet in het buitenland' aan te zetten op Mijn Simyo, net als bij de optie roaming in je toestel is hier geen onderscheid in landen binnen en buiten de EU. Hopelijk is dit in de toekomst wel mogelijk maar voor nu jammer genoeg nog niet.

Groetjes,

Kevin

Reageer