.

Beantwoord

Valt bellen naar zone 1 binnen of buiten mijn bundel?

  • 17 October 2017
  • 4 reacties
  • 214 Bekeken

Beste allemaal,

Sinds de nieuwe EU regeling verkeerde ik in de veronderstelling dat ik naar het buitenland kan bellen zonder extra kosten. Maar nu zie ik dat gesprekken naar Ierland, Frankrijk en Oostenrijk die allen vallen onder Zone 1 wel degelijk extra in rekening worden gebracht! Mijn bundel heet "Simyo 500" en mijn contract heeft zijn einddatum bereikt en loopt nu automatisch door. Zou dat iets te maken hebben met het in rekening brengen van mijn gesprekken naar het buitenland?

Alvast veel dank,

Juri
icon

Beste antwoord door Groentjuh 17 October 2017, 15:24

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Bellen naar het nummers van zone 1 landen valt niet binnen je bundel, tenzij je aan het roamen via een mobiele provider binnen zone 1.

Je bent aan het roamen als je niet aan het netwerk van KPN/Simyo verbonden zit, maar wel verbonden zit via een andere provider. Als je dus naar bijvoorbeeld België gaat, dan kan je het netwerk van KPN/Simyo niet ontvangen. In dat geval verbindt jouw toestel met een Belgische provider en ben je dus aan het roamen. Als je roamt, dan gelden die regels waar jij het over hebt.

In jouw geval was je niet aan het roamen. Die Europese wetgeving bevat geen regels voor de tarieven, die een provider rekent aan zijn klanten via zijn eigen netwerk. Simyo mag dus zelf de tarieven bepalen voor alles, wat jij doet via het netwerk van KPN/Simyo. Simyo heeft bepaald, dat bellen naar nummer van zone 1 landen buiten de bundel valt.

Dus als je naar het buitenland (zone 1) wilt bellen, ga eerst naar het buitenland (mag een ander zone 1 land zijn), want dan valt het WEL onder die Europese wetgeving. Anders niet!
Reputatie 6
Badge +5
Hi Juri,

Welkom op het Simyo Forum :)

De reactie van Groentjuh (bedankt!) slaat de spijker op zijn kop. Bellen vanuit zone 1 naar een ander land in diezelfde zone valt binnen je belbundel, mits je niet in Nederland bent. Als je vanuit Nederland naar een ander land belt binnen de EU, dan zullen daar extra kosten voor gerekend worden. In Nederland roam je niet, hier maak je gebruik je van het KPN netwerk.

Wat betreft je contract, dit heeft niks te maken met eventuele extra kosten voor het bellen. Maak je daar dus geen zorgen over ;)

Heb je hier verder nog vragen over?

Groetjes,
Niels
Hartelijk dank voor jullie reacties! Het is me helemaal duidelijk!
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Juri,

Heel graag gedaan namens Niels.

Nog een fijn weekend toegewenst. 😄

Groetjes,
Asma

Reageer