.

Beantwoord

Kan ik TAN codes ontvangen in het buitenland?

  • 14 April 2015
  • 4 reacties
  • 1610 Bekeken

Ik ga binnenkort voor langere tijd naar Zuid-Afrika en heb Simyo prepaid aangeschaft. Misschien een domme vraag, maar kan ik er van op aan dat ik in Zuid-Afrika TAN codes van mijn Nederlandse bank kan ontvangen per SMS? Vriendelijke groet!
icon

Beste antwoord door Scotsman 14 April 2015, 14:37

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Nee, daar kun je niet 100% van op aan, is mijn ervaring (ik woon al jaren in het buitenland). Een tijd lang weigerden de SMS'jes van ING hier aan te komen, en moest ik noodgedwongen de automatische terugbelfunctie gebruiken, dan word je door de ING computer gebeld met de TAN code, en dat werkte vaak goed (mits je niet te snel antwoordt). Maar de laatste tijd, zonder dat er ook maar iets is veranderd door de ING (naar eigen zeggen) en door mijn mobiele telecomprovider (wederom naar eigen zeggen) ontvang ik de laatste tijd de SMS'jes weer.
Het is jammer dat je prepaid hebt en geen sim-only, want dan kun je niet via het internet je betalingen via de app regelen. Met de ING app heb je helemaal niets te maken met TAN codes, vandaar dat ik de laatste tijd al mijn bankzaken regel met de iPhone. Werkt perfect.

Je kunt overigens gemakkelijk overstappen van prepaid naar sim-only (er is geloof ik een link op Mijn Simyo).
Dag Scotsman,
Dank je voor je behulpzame reactie! Mag ik vragen in welk land je verblijft? Ik kan me voorstellen dat de ontvangstmogelijkheid voor TAN-codes wellicht per land verschilt?
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Postdoc Abroad,

Wat fijn dat Scotsman je al zo snel en goed heeft weten te adviseren 😃 Overigens kun je met wifi op je Prepaid natuurlijk gewoon de ING app gebruiken ;)
Leuk dat je een tijd naar SA gaat! Ga je je doctoraat halen, Postdoc Abroad?

(hint: Scotsmans naam en avatar verraden misschien al een klein beetje waar zich bevindt)
Reputatie 7
Badge +9
Ik woon in Schotland (vandaar mijn naam!) Of de ontvangst van TAN sms'jes verschilt per land weet ik niet, ik woon hier al meer dan 20 jaar en heb geen ervaring met andere landen. Zoals gezegd zal het altijd een mysterie blijven waarom ongeveer 2 jaar lang de sms'jes van de ING nooit aankwamen. Ik moet wel aantekenen dat ik al die tijd een UK sim in mijn toestel had.

Als je in het buitenland bent met een prepaid aansluiting, dan kun je alleen van de ING app gebruik maken als je WiFi bereik hebt. Ik zou de app so wie so installeren want dan ben je niet onthand mochten de TAN codes je niet bereiken.

Maar wil je kunnen bankieren "on the move" dan zou ik de overstap naar sim-only overwegen.
Het goedkoopste abonnement kost maar een paar euro per maand voor bellen en sms'sen. Je moet dan geen internetbundel nemen want die werkt niet in het buitenland. Wel je dataverbruik scherp in de gaten houden (hou de sessies met de ING app zo kort mogelijk) want de roamingkosten zijn aan de prijzige kant (afhankelijk van het land waar je bent). Verder moet je een Nederlands correspondentieadres aanhouden want Simyo doet niet aan klanten met een buitenlands adres.

Leuk dat je een postdoc project gaat doen in Zuid Afrika. Op welk gebied? Ik neem aan dat alle universiteiten en instituten in dat land van WiFi zijn voorzien waar ook studenten en postdocs gebruik van kunnen maken, dus wat dat betreft is er met een prepaid aansluiting zonder mobiel internet wel te leven.

Reageer