.

Beantwoord

Roaming kosten ondanks nieuwe Europese wetgeving. Hoe kan dit?

  • 3 October 2018
  • 17 reacties
  • 1024 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 4 reacties
Een paar weken geleden ben ik op vakantie gegaan naar Suriname. Waar ik in eerdere jaren natuurlijk altijd standaard roaming uit had staan, stond dat nu nog aan. Dit omdat dit binnen Europa nodig is met de nieuwe regels. Dit lijkt mij een vrij veel voorkomende vergissing in deze nieuwe tijd. Dus, tot mijn grote spijt werd er in de nacht data gebruikt door mijn telefoon, waar ik verder niks aan heb gehad. Nu heeft Simyo hier pas een stop op vanaf 60 euro. Ik vraag me af wat de reden is dat dit niet al per definitie op 0 euro staat. De enige reden die ik kan bedenken is dat Simyo geld belangrijker vind dat klantvriendelijkheid.

Ik hoor graag waarom er gekozen wordt om klanten ten minste wel een fatsoenlijk bedrag te laten betalen voordat je ze waarschuwt/blokkeert. Natuurlijk snap ik dat ik een fout heb gemaakt, maar jullie hebben alles in huis om dit soort ongewenste kosten voor jullie klanten te voorkomen.
icon

Beste antwoord door Ashweeta 4 October 2018, 14:41

Bekijk originele reactie

17 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Simyo stuurt tarieven door zodra je je aanmeld op een netwerk in een ander land. Welkom in Suriname....
Hierin stond ook dat data 5 euro per MB kost.

De reden dat Simyo bij 60,50 euro internet blokkeert is omdat er wetgeving is, die aangeeft dat telecomproviders de dataverbinding van klanten bij 50 euro (ex btw, dus 60,50 euro inclusief btw) moet blokkeren totdat de klant deze blokkade opheft.

Liever heb ik (als mede-klant) zelf ook geen extra kosten, zonder daar vooraf expliciet toestemming voor te geven, maar Simyo werkt helaas anders.
Roaming moest altijd al aan in het buitenland. Zou niet weten wat de EU regulering daar mee te maken heeft. Roamen houdt in dat je als gast van het netwerk gebruik kan maken.
Reputatie 7
Badge +9
Roaming moest altijd al aan in het buitenland. Zou niet weten wat de EU regulering daar mee te maken heeft. Roamen houdt in dat je als gast van het netwerk gebruik kan maken.
Roaming wel, maar "Internet op je mobiel - Buitenland" kon je uit laten, want dat kostte standaard veel geld om aan te hebben. Nu zone 1 binnen de bundel valt, hebben veel mensen deze optie aan staan. En dat kost veel buiten Nederland en zone 1
Ik baseerde mijn reactie op wat TS schrijft. :)

Dit omdat dit binnen Europa nodig is met de nieuwe regels.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi rvugt,

Ik snap dat je baalt dat je internetkosten hebt gemaakt in Suriname. Sinds vorig jaar kan je binnen de EU internetten en bellen vanuit je bundels. Om verbinding te kunnen maken met het buitenlandse netwerk, zet je roaming aan. Buiten de EU kan je niet internetten en bellen binnen je bundel. Je betaalt dan buiten je bundel . En om te voorkomen dat klanten kosten maken buiten de EU, sturen wij een sms met de tarieven van het land waar de klant verbinding maakt met het netwerk. Dit hebben wij ook gedaan toen jij in Suriname aankwam. In het sms'je staat ook wat je kan doen als je geen verbinding wilt maken in het buitenland.

Groentjuh heeft al uitgelegd waarom wij het internet blokkeren als er € 60,50 aan kosten zijn gemaakt. Ook is het belangrijk om goed voorbereid op vakantie te gaan. Suriname valt buiten de EU, daar zijn je bundels dus niet geldig. In de toekomst als je buiten de EU op vakantie gaat, raad ik je aan om de netwerkinstellingen voor in het buitenland uit te zetten via Mijn Simyo > Instellingen > Internet en bellen. Zo kan je buiten de EU geen verbinding maken met de buitenlandse netwerken.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag!

@Groentjuh @Ray, Bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes,
Ashweeta

Suriname valt binnen de EU, daar zijn je bundels dus niet geldig.

Buiten
Badge
Sorry, maar ik vind de antwoorden op mijn vraag erg lachwekkend. @Ashweeta Ik snap, zoals ik al aangeef, dat ik het uit kan zetten. Echter, er zijn onjuistheden in je bericht. Allereerst, het smsje nagelezen, hierin staat niet wat ik moet doen als ik geen verbinding wil maken in het buitenland. Er staat enkel in hoe ik verbinding in het buitenland moet maken. Daarnaast staat er ook in dat ik naar een website kan gaan (erg duur aangezien ik buiten europa zit) en waar ik naar moet bellen voor meer informatie (ook erg duur als ik buiten europa zit).

@Groentjuh Bedankt voor je antwoord, dat was erg nuttig. Ik wist niet dat de limiet wettelijk was. DIt verlaagt mijn vertrouwen in Simyo, aangezien ik in de veronderstelling was dat zij dit zelf verzonnen hadden. Maar nu hoor ik dat dit niet zo is, en weet dat als er geen wetgeving was geweest, Simyo mij helemaal had uitgeknepen en ik mogelijk vele honderden had moeten betalen. Dit versterkt de klantgerichtheid van de beste provider van Nederland absoluut niet.

@Ashweeta Lees ik nu goed dat je inderdaad aangeeft dat de enige reden waarom Simyo het datagebruik stopzette bij 60 euro de wetgeving was? Niet erg klantvriendelijk, zou ik zo zeggen. En waar ik nog geen antwoord op heb gekregen is waarom de datalimiet in het buitenland niet standaard op 0 staat. Je kunt hem altijd aanzetten, en uitzetten kun je vergeten. Als iemand mij een reden kan geven waarom een provider dit niet op 0 wil zetten, die niet financieel is, dan zou ik daar erg verbaasd over zijn. En het feit dat ik dit niet eenmalig door jullie terug krijg, daar ben ik ook zeker niet blij mee.
Reputatie 7
Badge +9
Zonder die wetgeving zou Simyo alsnog blokkeren, maar dan voor hoogverbruik. Die blokkade gaat echter pas in bij 100 euro (dit maal inclusief BTW), maar is niet wettelijk. Dus helemaal klantonvriendelijk is Simyo ook weer niet!

In de markt is wat Simyo doet niet bijzonder. Bij vele providers kom je precies in dezelfde situatie terecht. Als je je mobiel/mobiele aansluiting inricht om binnen Europa te roamen, dan loop je buiten Europa en op boten/vliegtuigen risico om kosten te gaan maken voor dure MBs in zone 2, 3 en 4.

Hou er rekening mee dat Simyo de door jouw gebruikte MBs gewoon moet betalen aan KPN en de roamingpartner in Suriname. Het verbaast mij niets als Simyo je dat niet terug geeft. Je had vooraf de instelling "Internet op de mobiel - Buitenland" vooraf kunnen uitzetten.

Dit is gewoon een lastig probleem. Hopelijk maken mobiele OS makers mogelijkheden om dataroaming in bepaalde landen aan te zetten en in andere uit. Hopelijk komt Simyo met de schakelaars "Internet op je mobiel - Binnen Europa (Zone 1)" en "Internet op je mobiel - Buiten Europa (Zone 2, 3 en 4)". Voordat roaming in zone 1 binnen de bundel viel, had je beveiliging vanuit de provider en instellingen op je mobiel. Die zijn met die Europese wetgeving min of meer weggevallen en nog niet vervangen.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi rvugt,

Uit je bericht begrijp ik dat je nogal ontevreden bent dat we internet niet standaard blokkeren in het buitenland. En het feit dat je op deze manier dus voor onaangename verrassingen kan komen te staan. Hier kan ik mij ook in vinden, daarom hebben wij ook gezorgd voor informatievoorziening. Zowel rondom de invoering van de nieuwe regelgeving.als via onze e-mails, blogs, website, en forum.

Ik begrijp dat je ook niet bewust gebruik hebt gemaakt van je internetbundel. Zoals je begrijpt ben je als eindgebruiker verantwoordelijk voor de manier waarop je een dienst afneemt en hoe je hier gebruik van maakt. Later vandaag ontvang je van mij nog een privéberichtje hierover.

Als je nog vragen hebt weet je ons te vinden.

Groentjuh dank voor de heldere uitleg en ideeën voor verbetering, deze staan genoteerd. En Ray bedankt voor je scherpe blik. Heb het aangepast.

Groetjes,
Thomas
Badge
Het is al weer een tijdje geleden, maar ik wilde uiteindelijk toch nog even reageren. Allereerst wordt ik erg moe van iedereen bij Simyo die mij absoluut begrijpt, maar geen antwoord geeft op mijn echte vraag! Namelijk, waarom blokkeert Simyo internet in het buitenland niet standaard?

Natuurlijk heb ik zelf wel ideeën van een antwoord, allereerst gaan mensen mogelijk zeggen dat het niet kan. Dat is uiteraard onzin, aangezien het bij een tarief van 60 euro wel kan.
Daarnaast zou het misschien niet mogen, maar dat lijkt me onzin.
Dus als iemand van Simyo mij antwoord op deze vraag zou kunnen geven, zou ik dat zeer waarderen.

En, ik wil nog even kort reageren op de reactie van Thomas omtrent de acties die Simyo wel genomen heeft. Ik heb hiervoor een metafoor uit de sport bedacht. Het klinkt mij in de oren als: op het voetbalveld mogen geen overtredingen gemaakt worden. Om die reden zetten wij scheidsrechters op het veld, vertellen iedereen dat ze geen overtredingen mogen maken, hangen billboards op met tekst hiervoor, maar we laten de scheidsrechters geen straffen uitdelen.

@Thomas : ik heb geen privébericht meer van je gekregen.
Reputatie 2
Badge +1
Hoi rvugt,

Goed dat je nog even reageert! Ik zal maar niet zeggen dat ik je begrijp, omdat je daar moe van wordt. :P

Wel wil ik graag antwoord geven op je vraag. Wij blokkeren internet in het buitenland niet standaard omdat er ook mensen zijn die gewoon makkelijk gebruik willen maken van internet in het buitenland. Wij zijn een mobiele provider, en bieden deze dienst aan. Onze keuze is gebaseerd op marktonderzoeken en klantwensen. Helaas past jouw wens hier dan net niet tussen, maar daarom hebben we de mogelijkheid om de optie ''Internet in het buitenland'' handmatig uit te schakelen om kosten te voorkomen. Wij sturen de sms'jes ook bewust, om je hiervan op de hoogte te stellen. Dit heeft dus niet alleen ''financiële'' motieven, maar ook gebruikersvriendelijke.

In jouw geval vind je de acties die we op dit moment ondernemen nog niet klantvriendelijk genoeg, en daar kan ik me zeker wat bij voorstellen. Ik vind het idee van Ray zelf ook heel goed! Dus dat er een aparte knop komt voor internet binnen de EU, en daarbuiten. Misschien kunnen we er op deze manier voor zorgen dat internet binnen de EU standaard aan staat, en internet buiten de EU standaard uit. Zou dit ook voldoen aan jouw wensen? Als je andere oplossingen hebt, laat het ons weten. Ik ben heel benieuwd!

Groetjes,
Sarah
Ik vind het idee van Ray zelf ook heel goed! Dus dat er een aparte knop komt voor internet binnen de EU, en daarbuiten. Misschien kunnen we er op deze manier voor zorgen dat internet binnen de EU standaard aan staat, en internet buiten de EU standaard uit. Zou dit ook voldoen aan jouw wensen? Als je andere oplossingen hebt, laat het ons weten. Ik ben heel benieuwd!

Groetjes,
Sarah



Nou is het idee wel goed maar ik weet verder van niks hoor 😉
En daarbij heet je niet eens haas.🙂😉
Badge
Hoi Sarah,

bedankt voor je reactie. En bedankt voor je begrip over het onbegrip wat ik voel.

Ik lees in je reactie het volgende: "Uit marktonderzoek blijkt dat meer dan 50% van jullie klanten die liever snel 5 euro per MB betalen dan dat ze even een sms moeten sturen om hier goedkeuring voor te geven." Het lijkt me sterk, maar ik zal je dan daar maar in moeten geloven. Indien je het hebt over gebruikersvriendelijke motieven, dan moet je ook in beschouwing nemen dat dit tegenover andere klanten juist gebruikersonvriendelijk is! En indien de wens van een kleine groep ongemak voor een grote groep veroorzaakt, zou ik het niet eens klantvriendelijk willen noemen.

Die aparte knop voor internet buiten de EU lijkt me zeker een goede oplossing. Op wat voor termijn zou deze knop er komen? Want ik ga hem natuurlijk wel gelijk goed zetten. Aangezien jullie mijn geld al hebben ontvangen en hier weinig medelijden mee hebben, is het voor mij niet op korte termijn een probleem. Ik zal in de toekomst echt wel goed nakijken of alle instellingen goed staan. Ik hoop echter dat er weinig andere klanten van jullie tegen hetzelfde aanlopen, tot de tijd dat de knop beschikbaar komt. Dus ik hoop dat dit op zeer korte termijn is!
Reputatie 7
Badge +10
Hi rvugt,

Jammer om te horen dat dit zo is gelopen en dat je er zo ontevreden over bent! Je gedachtegang is compleet logisch - het is ook gewoon balen als je pardoes een paar tientjes betaalt voor dataverbruik. Alle redenen die zijn gegeven kloppen natuurlijk, namelijk dat je een grensbericht hebt gehad et cetera, maar dat neemt de zuurheid van de situatie niet weg.

Het is geen kwestie van hoeveel "medelijden" wel al dan niet zouden hebben uiteraard 😉 Internetten buiten de EU is een dienst die we verlenen en waar je gebruik van hebt gemaakt. Weliswaar per ongeluk, maar desalniettemin is dat wat er gebeurd is. Je bent geblokkeerd bij € 60,50, zodat de kosten niet verder konden oplopen. Je geeft aan teleurgesteld te zijn dat dit een wettelijke grens is, maar ik snap niet zo goed waarom je uit zou gaan van het pessimistische en zou denken dat we anders géén blokkade in zouden stellen. Ik kan natuurlijk niet in alternatieve universa kijken, maar het heeft ook weinig zin om een extra snufje cynisme hierop te strooien. Lijkt mij dan.

Ik vind het wel een goed idee om een 'binnen EU' en 'buiten EU' knop te installeren! Volgens mij hangt dit al op onze Wall of Change, maar anders zal ik 'm toevoegen daaraan. Dan kijken de juiste afdelingen ernaar. Overigens... Denk je dan niet dat er ook mensen zullen zijn die per ongeluk de 'buiten EU'-knop aan laten staan, en dan hetzelfde meemaken? Laten we hopen van niet ;)

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben net terug uit Canada en Aruba. In beide landen zijn de kosten van mobiel datagebruik zeer hoog. Toch heb ik in Canada voor €0.09 per MB geinternet en in Aruba zelfs voor €0.04 per MB. Wat is het geheim?



Je investeert eenmalig €100 in een mobiel WiFi hotspot dingetje met een ingebouwde datasimkaart die overal ter wereld werkt, en koopt naar behoefte een databundel voor 25, 40 of 100 Euro. Dat tegoed is een jaar geldig. Werkte perfect. Gewoon dataroaming uitzetten op je smartphone als je buiten zone 1 reist, en met de WiFi hotspot van de bitebird verbinding maken. De internetsnelheid is minstens 3G, maar vaak 4G (als dat ter plekke beschikbaar is). Aanbevolen. En je laat je Simyo simkaart gewoon in je toestel zitten als je niet van plan bent om veel te bellen of SMSsen. Einde reclame.

PS. Ik heb speciaal voor TS @rvugt even het tarief voor Suriname opgezocht, en dat is €0.04 per MB.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Scotsman,

Ah, bedankt voor de tip! 😃 Inderdaad handig voor als men buiten de EU reist. Top!

Groetjes,
Jihane

Reageer