.

Beantwoord

Prepaid internet in EU. Hoe zit dat en wat wilt de klant?

  • 2 February 2017
  • 51 reacties
  • 1551 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Beste lui.

Wordt het stilaan niet hoogtij?:)
Nog steeds onmogelijk om via prepaid in de EU (buitenland) data te kunnen gebruiken via prepaid.

Internet in EU via bundel (eerst) kunnen gebruiken...(?)net als bij sim only.

Kom op simpelweg een knop omzetten net als bij sim only op Mijn Simyo moet toch kunnen? En zeg nu niet, technisch onmogelijk...
Dat kan ik en wil ik niet geloven.

Gelieve ook reactie door klanten in poll ! 🙂
icon

Beste antwoord door Caspar 2 February 2017, 17:21

Bekijk originele reactie

Ik wil voor Prepaid ook de optie in mijn simyo, internet in het buitenland.


51 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Technisch niet mogelijk maar per abuis wel🤐

https://forum.simyo.nl/buitenland-88/data-buitenland-39983
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Moos68,

Ik snap je punt! Het is alleen wel goed om te weten dat in het buitenland internetten met Prepaid nooit mogelijk is geweest. Dit komt omdat het systeem waar wij nu meer werken dit nog niet toelaat.

Wie weet zal hier gauw verandering in komen. In dat geval houden wij al onze klanten hier uiteraard van op de hoogte.

Groetjes,
Asma
Badge
Hoi Moos68,

Ik snap je punt! Het is alleen wel goed om te weten dat in het buitenland internetten met Prepaid nooit mogelijk is geweest. Dit komt omdat het systeem waar wij nu meer werken dit nog niet toelaat.


Groetjes,
Asma


Dat is mij bekend dat het voorheen niet mogelijk was. Maar tijden veranderen, andere providers veranderen wel, simyo helaas niet. Als ex kpn-medewerker heb ik hele mobiele telefonie markt op zien komen (genoeg abo's en later de prepaid telefoons verkocht) en weet dat er veel veranderd is. Mij lijkt gewoon dat Simyo niet WIL veranderen.
Simyo is toch een provider die zich richt op de Nederlandse markt. En om deze reden waren en zijn er toch ook geen buitenlandbundels voor de Sim only abonnementen?

Ik denk dat dit dus ook 1 van de reden is dat het bij Simyo niet mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Moos68,

Ik ben het met je eens dat tijden veranderen. Wie weet zal deze optie in de toekomst ook bij ons mogelijk zijn. Mocht hier verandering in komen, dan krijg je dit uiteraard te horen!

@ Ron H, dat klopt. Heb je Jihane's reactie ook gelezen?

@ Ray, het klopt dat wij ons op de Nederlandse markt richten. Dit is alleen niet de reden waarom internet in het buitenland met Prepaid niet kan.

Groetjes,
Asma
Nog steeds geen nieuws? Ik woon in het grensgebied en zodoende zou het echt wel handig zijn.
Reputatie 6
Badge +5
Hi TanjaDJ,

Helaas is er nog steeds geen nieuws. Mocht hier verandering in komen dan sturen we meteen een mail!

Groetjes,
Niels
Het is eerder gemeld, en door de medewerkers van Simy mooi ontweken, maar het is gewoon tegen de regels. Als je data in NL aanbied, moet je dezelfde data in roaming aanbieden, tot het bedrag van het tegoed.

Regels (simpele bewoording) : https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/faq/question-and-answers-roaming
Meer officiële bewoording : http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-885_en.htm

Simyo's tegenwerping dat het geen aangeboden dienst is, en dat dus de regels niet gelden is onzin. Het is niet meer de keus van Simyo on het niet aan te bieden. Als je data in NL aanbied, gelden bovenstaande regels voor wat je in EU moet aanbieden.

Er gebeurt natuurlijk niets, tot voldoende mensen de moeite nemen het te melden aan OPTA. Maar dat het tegen de regels is is zeker.

In ieder geval, ik dacht mijn emergency/standby SIM in mijn nieuwe auto-radio te stoppen, maar ik zal toch maar naar een ander gaan. Geeneens rancune, het kan gewoon niet, tot Simyo conformeerd.
Wel goed dat ik erachter kwam voordat ik er een kwak tegoed op zette.
Reputatie 5
Badge +5
Hoi Cybermaus,

Goed dat je dit onderwerp nog even aankaart. Ik snap dat je graag duidelijk wilt hebben hoe dit zit. Uiteraard heb ik dit nog even gecontroleerd met mijn collega die alles kan vertellen over deze wetgeving, het zou namelijk niet zo goed zijn als we niet doen wat de wet ons voorschrijft. 😉

In deze wet wordt aangegeven dat diensten die je in het buitenland (de EU) aanbiedt, hetzelfde moeten kosten als de diensten in Nederland. Dit komt omdat de extra kosten voor roaming (het gebruik van een buitenlands netwerk) worden afgeschaft. Dit betekent echter niet dat we diensten die we in Nederland aanbieden, óók allemaal in het buitenland moeten aanbieden. Alleen áls we deze diensten aanbieden, dan mogen we hiervoor geen extra kosten rekenen. Dit doen we ook niet, voor onze Sim Only klanten geldt dat hun bundels zowel in Nederland als in de EU te gebruiken zijn. Wij zijn dan ook niet in overtreding en houden ons aan de regels wat betreft het aanbieden van deze diensten. 🙂

Zodra er een wijziging komt in de mogelijkheid voor internetgebruik in het buitenland voor Simyo Prepaid, dan zullen we jullie natuurlijk direct op de hoogte brengen.

Laat je het weten als er nog vragen zijn?

Groetjes,
Els
Reputatie 1
Badge
Ik ben het er ook stellig mee eens dat ik moet kunnen internetten in heel de EU.

Een dag voor vertrek de boel omzetten naar een maand Sim only, en dan bij terugkomst een nieuw simkaartje bestellen (waar je weer tegoed bij kado krijgt!) omdat je de oude dan weg moet gooien.. is dat allemaal beter voor Simyo dan gewoon even aan de slag gaan met het prepaid systeem zodat het WEL kan?

Ik bedoel, het zal mij een worst wezen, want op de eindstreep is het voor mij even duur, maar voor Simyo betekend mijn midweekje Frankrijk een hoop administratieve rompslomp.

Kan dit, vooral voor jullie zelf, niet makkelijker?
Het is lang niet zo moeilijk als je denkt als er een wil is is er een weg, maar ja de wil is er niet dus zijn ze de weg kwijt. Geen navigatie app die daartegen helpt.
Badge
Toch de vraag maar weer een stellen vanwege onderstaand antwoord in een ander draadje:

Met Simyo Prepaid kun je inderdaad niet internetten in het buitenland. Onlangs is het echter per abuis voor voor Prepaid-klanten tijdelijk mogelijk geweest om toch verbinding te maken met internet. Dit hebben we inmiddels weer rechtgezet, hierdoor kon je inderdaad plots niet meer internetten. Je hebt geluk gehad dus! Het verbruik dat heeft plaatsgevonden zal uiteraard niet in rekening worden gebracht, het betrof hier immers een foutje van onze kant. Excuses voor de verwarring!


Het is dus wel degelijk mogelijk. IK gebruik Simyo Prepaid voor een aantal GPS Trackers en het werk al jaren naar tevredenheid in Nederland. Het risico van diefstal waarbij het voertuig zeer snel de grens over gaat wordt echter groter. Vandaar ook mijn belang dat GPRS (waarmee het voertuig te volgens is als daar noodzaak toe bestaat) ook in het buitenland gaat werken.

Een Sim Only abonnement gaat het nooit worden vanwege de kosten. Nu bestaan deze uit enkele SMS berichten per jaar en een geringe hoeveelheid aan data als het voertuig "live" gevolgd moet worden. Geschat, nog geen 10 euro per jaar. Dit is dus nooit te vervangen door een Sim Only abonnement.
Reputatie 7
Badge +7
Het feit dat het technisch mogelijk is om de dataverbinding open te zetten wil nog niet zeggen dat je bv ook een goed factureringssysteem hebt. Je wilt voorkomen dat mensen flink negatief komen te staan, want dan moet je of de klant daarvoor op laten draaien of zelf de kosten ophoesten. Beide opties klinken niet leuk.
volgens mij heeft simyo al eens toe gegeven dat ze GEEN internet via prepaid mogen aan bieden van KPN als dit zo zou zijn dan is het mij een raadsel waarom dit zo is want ook kpn zal verdienen aan dat internet gebruik of er is alleen een deal mbt het GEBRUIK van kpn lijnen in combinatie met abonnementen en dat het daarom niet geld voor prepaid maar een beetje zich zelf respecterend bedrijf als simyo zou dit toch al lang opgelost moeten hebben, maar simyo heeft blijkbaar meer op met abo houders dan met prepaiders ik kan niet anders dan dit concluderen
Reputatie 7
Badge +7
Geen idee of Simyo dit niet mag, kan of wil aanbieden. Het is ook niet zo belangrijk: het is er niet.

Door maar vaak genoeg te vragen zou dit kunnen veranderen. Of niet.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi Iedereen,

Het zou inderdaad super zijn als je met Prepaid ook kunt internetten buiten de landsgrenzen. We zijn immers net zo blij met onze Prepaid klanten als mensen met een Sim Only abonnement. 🙂 Zoals wimj12 aangeeft is het technisch inderdaad mogelijk, maar bieden we dit nu niet aan. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat we verbruik van buitenlandse providers pas heel laat binnenkrijgen, zo kun je dus opeens voor de verrassing komen te staan dat je beltegoed op is en dik in de min staat. Dat heeft verder weinig te maken met het feit dat wij een dochteronderneming zijn van KPN.

Als het ooit wél mogelijk wordt om met Prepaid te internetten in het buitenland dan zal het in ieder geval van de daken geschreeuwd mogen worden. In dat geval zouden wij in ieder geval de nodige e-mails rondsturen over dit onderwerp. Voor nu zal het nog even een kwestie zijn van overstappen van Prepaid naar Sim Only en weer terug, óf op je bestemming een lokaal simkaartje te nemen.

Als jullie nog vragen hebben weten jullie ons te vinden! Voor iedereen die binnenkort op vakantie gaat: alvast superveel plezier! :)

Groetjes,
Thomas
@Thomas Eerlijk is eerlijk, er is in het verleden wel vaak geroepen dat het technisch niet mogelijk was (ondanks dat het soms wel eens per abuis wel gebeurde). Dat jij nu schrijft dat het wel mogelijk is maar simpelweg niet aangeboden wordt (+motivatie) komt wel een stuk eerlijker over ben ik van mening.

Ik vind het dan wel jammer voor de vele prepaid klanten dat dit niet eerder zo uitgelegd is.
Zoals je begrijpt Ray, ik heb hier al heel lang mijn gedachten, mijn twijfels over. Ik vraag me ook al heel lang of de constructie vakantie - overstap sim only......stap terug naar prepaid - wel ideaal is. Nog maar te zwijgen over 3G/4G wijziging wat betreft prepaid, maar dat is een verhaal apart.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi Allemaal,

Zo denk ik er ook over Ray. Fijn om te lezen dat je dat de transparantie kunt waarderen. Eerlijkheid duurt ook het langst! 🙂

En Friesian, de rondreis van Prepaid naar Sim Only en weer terug is zeker niet ideaal. Ik hoop dat dit in de toekomst ook anders wordt.

Groetjes,
Thomas
@Thomas
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Hoi Allemaal,

Zo denk ik er ook over Ray. Fijn om te lezen dat je dat de transparantie kunt waarderen. Eerlijkheid duurt ook het langst! :)


Groetjes,
Thomas



Maar waarom niet meteen? Want dat vind ik echt jammer.
Reputatie 6
Badge +4
[/quote] Maar waarom niet meteen? Want dat vind ik echt jammer.[/quote]Maar waarom niet meteen? Want dat vind ik echt jammer.


Goede vraag waar ik geen antwoord op heb. We kunnen de tijd niet terugdraaien helaas, want het is inderdaad jammer. Wel kunnen we nu zo transparant mogelijk zijn, uiteindelijk maak je daar meer mensen blij mee dan als je dat niet doet.

Groetjes,
Thomas
@Thomas
Op zichzelf wat je nu doet is veel beter Thomas. Als ik terugkijk in de geschiedenis heb ik ook ooit iets gezegd wat niet klopte, waar ik spijt van heb, waar ik mijn excuses ook voor wil aanbieden.
Zij die weten waar ik op doel begrijpen wat ik bedoel, ik hoop dat @Angela dit ook leest.☺

Feit is wel dat.....
  1. Jij blij wij blij - hierdoor een wrange smaak zal kunnen krijgen door de gedane onware beweringen.
  2. Ik vraag me echt af of alleen al in Nederland niet betere afspraken gemaakt kunnen worden wat betreft aanleveren gegevens van moederbedrijf - netwerk - naar dochterbedrijven. 4 uren later bijwerken is echt veel te veel nog langer is nog slechter. Wanneer de gebruiker, in principe behalve SIM only ook prepaid zoals ik het overdenk, verantwoordelijk is voor gebruik en kosten dan mag je als gebruiker ook verwachten dat mijn Simyo (app) sneller wordt bijgewerkt. Als gebruiker met je verantwoordelijkheid heb je daar ook recht op, dat moet iets vanzelfsprekend zijn. Monitoren via ook de Mijn Simyo (app) heeft meer zin als dit meer accurate informatie geeft.
  3. Wanneer in het buitenland mogelijk is SIM only kosten sms €60,50 zou er dan ook iets dergelijks mogelijk kunnen zijn bij prepaid?
Reputatie 5
Badge +5
Hi Friesian,

Ik weet zeker dat degene die het betreft dat zeker kunnen waarderen! 😃

Natuurlijk begrijp ik de wat wrange smaak, toch wil ik het 'technisch gezien niet mogelijk' wel een beetje nuanceren. In het systeem dat wij nu gebruiken, is het technisch gezien niet mogelijk om deze optie voor Prepaid aan te zetten. Die optie is er namelijk simpelweg niet, dus wordt het omzetten van een schakel die niet gebouwd is wat lastig. Uiteraard is het niet zo dat het technisch onmogelijk is om zoiets te bouwen. Fijn dat het nu qua feiten wel wat duidelijker en transparanter is! Dat is de bedoeling! 🙂

Wat betreft het bijwerken van de gegevens zou het zeker handig zijn om sneller het verbruik binnen te krijgen. Helaas zijn we, vooral in verbruik in het buitenland, afhankelijk van de lokale providers in dat land. Hopelijk kan het inderdaad zo worden geregeld dat dit sneller bij te werken is. Dat zou voor ons ook een stuk makkelijker zijn!

Wat betreft die kosten in het buitenland voor prepaid, dat zou inderdaad een goede optie zijn. Sowieso is het wettelijk vastgesteld dat die blokkade er moet zijn. Dus als het in de toekomst mogelijk wordt om met Prepaid van Simyo in het buitenland te internetten, zal zo'n blokkade ook daarop worden geactiveerd. Tenzij de regels tegen die tijd weer veranderd zijn natuurlijk. 😉

Groetjes,
Els
Is er iemand wakker geworden? 😁

Reageer