.

Beantwoord

Ongewenste SMS berichten in buitenland (datasport). Hoe komt dat?

  • 5 July 2015
  • 7 reacties
  • 430 Bekeken

Goedemiddag,

Ik zit sinds een paar dagen in het buitenland (België) en ontvang opeens per dag 4 tot 6 smsjes van een voor mij onbekende afzender: DATASPORT? Er is hierbij geen nummer zichtbaar en de inhoud is ook niet te rijmen. Ik heb in Nederland alle abonnement- en sms- diensten geblokkeerd. Dit heb ik zojuist nog een keer gecontroleerd. Daar lijkt het dus niet aan te liggen. Ik wil voorkomen dat als ik terug ben, wordt geconfronteerd met een dure telefoonrekening voor een smsdienst waar ik niet om heb gevraagd. Ik heb in ieder geval nergens mijn telefoonnummer doorgegeven of een smsdienst geactiveerd. Hopelijk kan iemand mij hier mee verder helpen.

Bij voorbaat dank!
icon

Beste antwoord door Tiury 7 July 2015, 10:59

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 6
Badge +10
Hoi Owain_, welkom op het Simyo forum 🙂.

Wat vervelend dat je plotseling sms'jes van een onbekend nummer ontvangt. Ik kan je allereerst geruststellen dat je voor het ontvangen van berichtjes niets hoeft te betalen, dus wat dat betreft zit je goed. Ook is er van een sms-dienst geen sprake, want ik zie niet dat er extra sms-kosten in rekening zijn gebracht 🙂!

Dan is het wel vervelend dat je deze berichtjes ontvangt. Ik heb even uitgezocht wat het is en ik kom op een evenementen app voor vooral sportevenementen zoals wielrennen etc. Heb je onlangs zo'n soortgelijke app geïnstalleerd?

Groetjes, Tiury
Goedemiddag Tiury,

Dank je wel voor het snelle antwoord! 🙂 Een fijne geruststelling. Als antwoord op jouw vraag: Nee, ik heb geen soortgelijke app of iets dergelijks geïnstalleerd. Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat iemand anders per ongeluk mijn nummer heeft ingevuld (ipv het eigen nummer).

Nogmaals dank!
Groeten,
Owain
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Owain_,

Bedankt voor je reactie.

Fijn dat je nu gerustgesteld bent. Jammer dat er verder geen gegevens van de afzender erbij staat. Normaliter zou je voor dit soort diensten kunnen afmelden door een nummer te bellen of (terug) te sms'en met bepaalde commando. Hopelijk dat je geen sms'jes meer van ze ontvangt.
idem overkomt me op dit moment. Ben net in Letland. krijg een stortvloed aan sms van s
"Sttrelnieki 1" het zijn infoberichten met steeds een paar woorden erin...nnietszeggend! zoals iecava 1 of met een 2... Zeer bijzonder!.. Risico voor mij als gebruiker?
Reputatie 3
Badge +7
Hoi John K,

Erg vervelend dat je onbekende berichten ontvangt.

Gaat het om informatieberichten? Dit kan je herkennen door die rare codes of cijfers die erin staan. Op je telefoon kun je controleren of de optie voor infoberichten aan staat.

Als deze optie is ingeschakeld kan je berichten ontvangen van zendmasten in de buurt. Als je mobiel niet is ingesteld om infoberichten te ontvangen van één specifieke kanaal dan gaat je telefoon alle beschikbare kanalen af. Dit is de reden waarom je zoveel berichten kan ontvangen.

Informatieberichten worden bijvoorbeeld gebruikt door de overheid om NL- Alert berichten uit te sturen. Je kunt een kijkje nemen op de website van url=http://www.nl-alert.nl/instelhulp/]NL-Alert[/url] om de na te gaan waar je de optie voor infoberichten voor je mobiel kunt controleren.
Reputatie 7
Badge +9
Het zou om Letse reclame sms-en kunnen gaan. Althans daar lijkt het op. Vervelend.:@
Reputatie 6
Badge +10
Zo'n gevoel heb ik ook de leon! Misschien van het lokale netwerk zelf... vervelend is het!

Reageer