.

Beantwoord

Komt er een instelling dat ik wel kan internetten binnen de EU, maar niet buiten de EU?

  • 23 May 2017
  • 6 reacties
  • 174 Bekeken

[even in een los topic, in het andere topic kreeg ik antwoorden over dat er landen wel/niet in EU/zone 1 vallen, wat niets met deze vraag te maken heeft.]

Wordt het ook mogelijk om 'internet in het buitenland' iets fijnmaziger in te stellen?

Om te kunnen internetten in de EU moet ik bij de Simyo instellingen 'internet in het buitenland' aanzetten. Maar dat is een gevaarlijke instelling, want als ik de EU uitloop ga ik 5 euro per MB betalen, dus dat leidt binnen een paar minuten tot een krankzinnige rekening.
Maar zonder die instelling doet internet in de EU het niet.

Ik wil graag gewoon twee knopjes:
- Ja, ik wil goedkoop (/gratis) internetten in de EU.
- Nee, ik wil niet peperduur internetten buiten de EU.
icon

Beste antwoord door Samantha 24 May 2017, 15:32

Bekijk originele reactie

6 reacties

Badge +7
Hoi Siebje,

Ik kan het me heel goed voorstellen dat je wel gebruik wilt maken van internet in de EU, maar niet van internet buiten de EU. Helaas is het technisch niet mogelijk om hier twee verschillende knopjes voor te maken.

Dat komt omdat dit knopje het roamen zelf mogelijk maakt. Je simkaart kan niet zien of hij binnen of buiten de EU is. Ook al zou je internet binnen de EU wel aan hebben staan maar buiten de EU niet, je simkaart kan nog steeds niet zien waar jij je bevindt. Hij ziet gewoon 'Buitenland'. Dit onderscheid wordt alleen gemaakt in de tarieven, die wij pas in rekening brengen op het moment dat KPN alle data van de buitenlandse providers krijgt. Een tweede knopje zou hiermee overbodig zijn.

Ik raad je daarom aan om zelf deze optie uit te zetten op Mijn Simyo zodra je naar een land buiten zone 1 gaat. Je kunt natuurlijk ook dataroaming uitzetten in je telefoon zodra je in een niet-zone 1 land komt. Zolang je dataroaming niet aan hebt staan, kan je telefoon sowieso geen dataverbinding met een buitenlands netwerk maken.

Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

Groetjes,
Samantha
Dank je Samantha. Jammer dat het technisch niet mogelijk is.

Het probleem met 'uitzetten in niet-zone 1 landen' is vooral een probleem bij landen als Zwitserland en Monaco, waar je als je met de auto bent zomaar ineens gekoppeld kunt zijn aan een 'dure' provider, zonder dat je je realiseert dat je de EU verlaten hebt. Ook is mijn ervaring in grensgebieden dat telefoonsignalen niet netjes bij de grens ophouden :)

Vandaar dat ik graag gewoon helemaal geen dure roaming zou willen als optie. In sommige landen accepteren sommige providers je simkaart niet, maar dat is dus niet los in te stellen? Jammer, maar dan moeten we er maar mee leven.
Na wat zoeken kwam ik er trouwens achter dat er een android app is ('Roaming Control') die dit lijkt op te lossen. Daarin kun je per land (provider waarmee je verbonden bent) automatisch de data roaming op je telefoon aan en uit laten zetten.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Siebje,

Erg begrijpelijk dat je hier een knop voor zou willen hebben. Zou inderdaad erg praktisch zijn.

Helaas kunnen wij een dergelijke instelling alleen niet aanbieden. Wie weet zal dit wel mogelijk zijn in de toekomst. Hierom zal ik mijn collega vragen hiernaar te kijken.

Als je van Zwitserland de grens overgaat naar Frankrijk, dan kan het voorkomen dat je nog een tijdje het Zwitsers netwerk hebt. Dit kan voorkomen als er een zendmast bij de grens staat waarvan het signaal sterker is dan een Frans netwerk. Gelukkig kun je zelf goed bijhouden wanneer je in welk land bent. Je ontvangt namelijk pas een grensbericht als je gebruik maakt van een Frans netwerk.

Wat een handige tip, Roaming Control! Ik zal er eens een kijkje naar nemen, zodat wij andere klanten dit ook kunnen adviseren. Erg bedankt!

Ik zie trouwens dat jij je abonnement met extra voordeel kunt verlengen. Op dit moment maak je nog gebruik van onze oude tarieven, terwijl wij inmiddels veel voordeligere bundels hebben! Ik heb je hierom een leuk verlengingsaanbod toegestuurd waarmee je veel voordeliger uitkomt, maar wel meer belminuten en MB's krijgt. Klik op de link in mijn mail voor meer informatie hierover. Houd er alleen wel rekening mee dat de link in de e-mails slechts 24 uur geldig is.

Als de link is vervallen, dan kun je onze nieuwe bundels ook bekijken via Mijn Simyo onder het tabblad Overzicht.

Laat je het mij weten als je hier vragen over hebt?

Groetjes,
Asma
Ik denk dat het deze is.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.insadco.roamingcontroltrial&hl=nl

Let wel: Maker geeft geen support op apparaten met Android 5.0+ vanwege de Google regels.


+++ Due to changes Google made in Android 5.0 it i+s technically no longer possible (at least for application developers) to toggle data on or off - so we had do drop support for Android 5.0+.
Badge +7
Hoi Ray,

Bedankt voor het opzoeken 🙂 Wel jammer dat hij geen support meer geeft op die apparaten.

Groetjes,
Samantha

Reageer