.

Beantwoord

Hoe kom ik aan de APN instellingen voor Internet in buitenland voor Sony xperia Z5 Compact?

  • 9 October 2015
  • 16 reacties
  • 2816 Bekeken

Badge
Graag de APN instellingen voor Internet in buitenland voor Sony Xperia Z5 Compact tbv internet buitenland. Voor handmatig instellen is prima. Bij KPN staat dit toestel nog niet vermeld.
icon

Beste antwoord door Ray 10 October 2015, 11:06

Bekijk originele reactie

16 reacties

Deze uitleg voor de Z3 komt het dichtste in de buurt: Klik

Voor het buitenland zijn er trouwens geen aparte APN instellingen. Wat je alleen moet doen is op je Mijn Simyo bij instellingen en dan netwerkinstellingen "Internet op je mobiel in het buitenland" aanzetten en zorgen dat (data)roaming aan staat.

De uitleg daarover staat hier..

Pas wel op dat je gemaakte kosten voor bellen, smsen en internetten via je Data verbinding buiten de bundel vallen.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi PaulN,

Goed dat je dit komt navragen! Zo weet je zeker dat jouw telefoon klaar is voor een tripje naar het buitenland :)

Het bericht van Raytje heb ik gemarkeerd als antwoord! Hier heb ik namelijk niets aan toe te voegen. Hij verwijst je perfect door naar alle juiste pagina's. Natuurlijk wil ik graag van je weten of het allemaal gelukt is? Mocht dit niet zo zijn, dan gaan we verder kijken voor je.

@Raytje, top! Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord :)

Groetjes,
Angela
Badge
Dank voor de reacties. Ik begrijp niet helemaal de opmerking dat voor gebruik van internet in het buitenland geen APN instelling nodig is. Bij een laatste bezoek aan de VS bleek internet van Symio volledig niet te werken (ondanks het aanzetten van roaming en ondanks het aanzetten van "internet op je mobiel in het buitenland). Het bleek toen na veel gezoek dat de APN instellingen (Portalmmm.nl) handmatig geconfigureerd dienden te worden op de telefoon. Zie mijn vorige topic aan dit forum, waarin dit ook door de Symio moderator wordt bevestigt. Dus nogmaals de vraag of de APN instellingen ergens op de Symio site staan vermeld of anderzijds te verkrijgen zijn?
Beste Paul,

Helaas lees je mij verkeerd. Ik schreef dat er geen aparte APN instellingen zijn voor in het buitenland. Moderator Ernst heeft tevens uitgelegd, in je andere topic, dat providers waar je een abonnement afsluit in combi met een telefoon deze vaak voor geprogrammeerd hebben waar door de gebruikers eigenlijk niks meer hoeft te doen. Bij Simyo ligt dat iets anders omdat zij geen telefoons leveren bij een abonnement. Soms herkent een telefoon het zelf, soms moet je ze even zelf toevoegen.

Hieronder het bericht van Moderator Ali die hetzelfde schreef als wat ik hier schreef en nu weer uitleg.

Hoi PaulN,

Ik kan me goed voorstellen dat je verwacht dat het internet in het buitenland direct werkt. Dit hoort ook zo te zijn. De internetinstellingen die op je telefoon staan verschillen niet als je in Nederland of in het buitenland op het internet wilt. Het enige wat anders is, is de optie om gebruik te kunnen maken van de diensten in het buitenland. Gelukkig heb je door te zoeken op het internet het zelf kon verhelpen.

Op onze toestelhulp pagina hebben wij de meest gangbare telefoon staan van dit moment. Als een bepaalde toestel niet er tussen staat kan je een model nemen die erop lijkt. Voorheen stuurden voor de instellingen klanten door naar de toestelhulp van KPN. De instellingen zijn hetzelfde alleen staan er meer telefoons ertussen zoals de Nokia N8.


Kortom, de APN instellingen voor internet in Nederland zijn hetzelfde als voor in het buitenland. Het enige wat je bij Simyo moet doen is op je Mijn Simyo dus Internet in het buitenland aanzetten.
Badge
Hoi Ray, bedankt voor de genomen moeite voor de ze reactie. Erg vriendelijk waarvoor dank. Echter de situatie was als volgt: Internet in Nederland werkte zonder problemen. Bij aankomst in de VS was internet niet mogelijk. Toen heb ik handmatig na veel zoeken de APN instellingen moeten toevoegen. Dit was de bottleneck om internet via roaming in het buitenland (US) te realiseren. In NL werkte het internet zonder instelling van de APN (Portallmmm.nl).
Zonder de juiste APN instellingen werkt internet op het 3G / 4G netwerk ook niet binnen Nederland. Daarom proberen wij uit te leggen dat het zaak is dat deze zijn ingevoerd zodat als men naar het buitenland gaat er alleen voor hoeft te zorgen dat men de optie "internet op je mobiel in het buitenland" aan heeft staan alsmede (data) roaming op het toestel.

Dat zijn de basis instellingen, iets anders kan ik er niet van maken :)

Het kan echter wel eens voorkomen dat het toestel niet het juiste netwerk pakt in het buitenland of dat Simyo een reset moet geven zodat het wel werkt.
Badge
Ray, Ik kan je verzekeren dat zonder de KPN (Symio) APN instellingen internet op mijn telefoon in NL werkte. Kan het zijn dat dit dan via GPRS is? Hiervoor had ik een Vodafone abonnement, en deze APN instellingen stonden nog in de telefoon, en internet werkte in NL. Eenmaal in de US geen internet meer. Portalmmm.nl APN toevoeging was de oplossing. Kun je svp eens checken ode de instellingen in deze link correct zijn: https://apn-netherland.gishan.net/settings/1218_1_kpn_apn_settings_for_sony_xperia_z5_compact.php bijvoorbaat dank!
Reputatie 7
Badge +10
Hoi PaulN,

Eerlijk is eerlijk, het is bijzonder dat je zonder de APN portalmmm.nl kunt internetten. Natuurlijk geloof ik je direct, ander had je wel eerder aan de bel getrokken wat betreft het niet kunnen internetten in Nederland. Hoe het precies kan dat je wel toegang hebt tot het KPN Netwerk, durf ik niet te zeggen. Wellicht heeft dit inderdaad te maken met een andere APN in jouw telefoon. Vreemd is het wel ;)

De link die jij geeft komt overeen met de instellingen van ons. Dit is dus prima. Let even op het APN-type. Hier staat mms achter. Voor internet is dit niet persé nodig. Deze APN instellingen werken zowel in Nederland als in het buitenland.

Zoals Raytje aangeeft kan het zijn dat jouw telefoon niet direct een netwerk kan vinden in het buitenland. Het uit- en aanzetten van jouw telefoon zal dan helpen. Soms is het nodig om de APN opnieuw in te stellen of om een reset vanuit onze kant te krijgen. Gelukkig is dit in de meeste gevallen niet nodig. Laat je het weten als je nog vragen hebt?

@Raytje, bedankt voor de moeite die je in dit topic hebt gestoken :)

Groetjes,
Angela
Badge
Dank je Angela, dank je Rayte. Angela nog 1 vraag: Als ik de APN instel met de Portalmmm.nl instelling is dit voor 3 G. Kun je ook de 4G APN instellingen laten weten? En als vraag dien ik dan 2 APN in te stellen 1 voor 3G en 1 voor 4G dit voor het geval in het buitenland geen 4G netwerk is?
Die vraag kan ik je ook beantwoorden 😃 3G en 4G maken gebruiken van dezelfde APN instellingen.

Als je in het buitenland geen 4G kan gebruiken omdat er bijv. geen netwerk is schakelt je telefoon automatisch over naar 3G. Dat gebeurt ook als je een telefoon hebt die geen 3G dekking heeft, die schakelt dan over naar 2G.
Badge
Thanks so much Ray! Op internet kom ik ook de APN KPN4G.NL tegen voor 4G gebruik. Is dit reeds reeds achterhaald?
Reputatie 6
Badge +10
Hoi PaulN,

Behulpzame vent is Raytje ook hè?

Toch geef ik even antwoord op je laatste vraag! De APN KPN4G.NL is niet achterhaald, maar is naar onze mening wat minder praktisch. De APN portalmmm.nl werkt een stuk vaker in het buitenland en word eerder geaccepteerd door buitenlandse netwerken 🙂. Dit is de reden geweest dat we tegenwoordig alleen die APN communiceren naar klanten.

Groetjes, Tiury
Badge
Hoi Angela, Ray, Ik wil de volgende info graag met jullie delen: Mijn vorige abonnement was met Vodafone. Mijn toestel had nog de toegangspunten van Vodafone (Vodafone-life) ingesteld. Meerder toegangspunten dus met een prioriteit. Dit is de reden waarom internet in Nederland werkte zonder dat PortalMMM.Nl was toegevoegd en in het buitenland internet niet meer werkte. Ik kom hier net achter, vandaag! . Het was zelfs zo dat na toevoeging van Portalmmm.nl het toestel op de vodafone GPRS bleef werken (tot op de dag van vandaag, heb net de instellingen gewijzigd ) omdat de vodafone toegangspunt niet verwijderd was en de prio van vodafone hoger stond. Om de een of andere reden laat Symio (KPN) dataverkeer binnen NL toe via andere providers. Echter niet via roaming in het buitenland. Redelijk complex allemaal maar is mijn verhaal te begrijpen?
Reputatie 6
Badge +10
Hoi PaulN,

Bedankt voor deze uitleg! Dit is echt iets waar we misschien andere klanten ook veel beter mee kunnen helpen 🙂. De uitleg is goed te begrijpen en fijn dat je deze informatie met ons hebt gedeeld!

Groetjes, Tiury
Badge
Klopt Tiury, fijn dat je dit oppikt. Het zou goed zijn om nieuwe Symio klanten bij aanvang te instrueren APN instellingen te configureren. Dit is echter niet voldoende : De mogelijke oude APN settings op de telefoon dienen verwijderd te worden. Bedankt voor jullie hulp! Dankzij de opmerkingen van Raytje en Angela heb ik nu na ruim een jaar de oude APN instellingen van Vodafone verwijderd en werkt internet een stuk sneller nu!
Reputatie 7
Badge +10
Hou PaulN,

Ik denk dat ik namens Raytje, Tiury en mijzelf kan aangeven dat we dit graag gedaan hebben 🙂 Fijn dat je ook nog eens direct sneller internet hebt! Zoals Tiury aangeeft is het erg fijn dat je dit even hebt laten weten. Dus ook jij bedankt voor je berichten.

Als je in de toekomst nog vragen hebt, laat het dan even weten :)

Groetjes,
Angela

Reageer