.

Beantwoord

Waarom respecteert Simyo geen net-neutraliteit in de EU en blokkeert de mogelijkheid om met je computer via je telefoon van je bundel gebruik te maken?


Badge
Waarom helaas respecteert simyo geen net neutraliteit in de EU en blokkeert de mogelijkheid om met je computer via je telefoon in de EU van je bundel mb’s gebruik te maken. Bummer.
icon

Beste antwoord door Samantha 15 June 2017, 11:27

Bekijk originele reactie

31 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Waaruit leid jij dat af? Simyo blokkeert tethering geloof ik niet. Wel raden ze het af, omdat het veel MBs kan kosten.
Reputatie 7
Badge +6
Ben ook heel nieuwsgierig waar je dit vandaan hebt
Reputatie 5
Badge +6
Hey Testkees,

dit lijkt me heel sterk. Het lijkt me zo goed als onmogelijk om tethering waar te nemen, laat staan blokkeren.

Misschien als je de testopstelling laat weten kunnen we beter oordelen.

Groet Paul.
Badge
orange uk, iphone, personal hotspot, krijg mededeling dat het aanmaken van een hotspot op dit account niet is toegestaan en ik contact moet opnemen met kpn
Reputatie 7
Badge +6
Ik weet dat het in NL sowieso werkt, dit jaar nog gebruikt.
Maar in de EU geen ervaring, misschien iemand anders?
Reputatie 7
Badge +9
Orange UK (deze provider staat tegenwoordig bekend als EE) staat tethering toe aan al hun klanten (prepaid en abonnement). Maar of dit ook geldt voor gastgebruik, d.w.z. als je in de UK aan het roamen bent op hun netwerk betwijfel ik, want dat zal in eerste instantie bepaald worden door je Nederlandse provider. Het is denkbaar dat tethering misschien wel lukt als je een ander roamingnetwerk kiest. Hangt denk ik af van de afspraken die Simyo/KPN met buitenlandse providers heeft gemaakt. Tenzij bij Simyo tethering in het buitenland helemaal niet mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +6
Zag dit artikel nog voorbij komen:
https://www.ictmagazine.nl/netneutraliteit-gaat-in-de-hele-eu-gelden/
Ben benieuwd naar de reactie van simyo omtrent dit topic!
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb me wat verder in dit onderwerp verdiept (o.a. http://berec.europa.eu/eng/netneutrality/) en mijn indruk is dat de kern van het verhaal is dat de regelingen voor netneutraliteit die de verschillende EU staten hadden ingevoerd nu geharmoniseerd gaan worden. Dat betekent dat internetconsumenten onafhankelijk van het EU land waar ze wonen dezelfde rechten gaan krijgen en ISP's in alle EU landen dezelfde verplichtingen wat netneutraliteit betreft.

Ik heb nergens gelezen dat de nieuwe regels voor netneutraliteit ook gelden als een inwoner van het ene land met zijn mobiele telefoon in een ander EU land verblijft (roaming). Specifiek wat tethering betreft: als de buitenlandse roaming partner waar Simyo een overeenkomst heeft (zoals Orange UK in het geval van testkees) geen tethering door buitenlandse bezoekers op hun netwerk toelaat, wat dan? Is Simyo dan in gebreke?
Badge +7
Hoi testkees,

Welkom op het Simyo forum :)

Wat vervelend dat het niet lukt om je internetbundel van Simyo via de telefoon op je computer te gebruiken! In principe zou dat wel moeten kunnen, ook in het buitenland. Het is niet zo dat we dit blokkeren of verbieden.

Ik raad je daarom aan om handmatig een ander netwerk in je telefoon te selecteren. Lukt dit via een ander netwerk wel, of wordt het ook dan geblokkeerd?

Als dit niet lukt, moeten we even gaan uitzoeken wat hier aan de hand is. Hou je ons op de hoogte?

Groetjes,
Samantha

@Groentjuh, Ron H, PaulH en Scotsman, Heel erg bedankt voor jullie hulp gentlemen 🙂
Badge
Hier zijn drie netwerken beschikbaar.
O2-UK als bekend geen mail met mijn computer
EE idem geen link naar computer
Voda_UK helemaal geen verbinding. Kom met mijn telefoon gewoon het netwerk niet op.

Kortom toch maar een wifi opzoeken.
Badge
Ook dit probleem op een ander forum waar ik veel actief ben gemeld. Blijkt meer mensen het zelfde met O2 - EE in combinatie met KPN te hebben. THREE werkt hier wel. Maar lang niet overal netwerk bereik.
Kortom iets wat Simyo/KPN moeten oplossen.
Reputatie 7
Badge +9
Er zijn volgens mij twee mogelijke verklaringen.
1. O2 en EE staan tethering niet toe als buitenlanders op hun netwerk komen roamen. Als dat zo is dan kan KPN/Simyo daar niets aan veranderen.
2. O2 en EE staan tethering wel toe aan buitenlanders alleen niet als je huisprovider KPN/Simyo is. Dit zou kunnen betekenen dat de roamingovereenkomsten die KPN met EE en O2 heeft afgesloten niet voorzien in tethering. Daar zou in principe wel iets aan te doen zijn (nieuwe roaming overeenkomst afsluiten).

Dat geen verbinding gemaakt kan worden met het Vodafone UK netwerk verbaast me niet want dat is me door de jaren heen hier nog nooit gelukt. Het lijkt er op dat Vodafone UK geen roaming partner is van Simyo/KPN.
Badge
Het lijkt mij zaak dat KPN/Simyo aan de regelgeving gaan voldoen betreft net-neutraliteit. Het doen lijken alsof het een alleenstaand probleem van mij als enkele gebruiker is niet juist.
Los het probleem op waar het zit. Bij de afspraken tussen roaming partners.
Reputatie 7
Badge +9
Het probleem waar we het hier over hebben - het niet kunnen gebruik maken van bepaalde mobiele telecomdiensten in het buitenland - heeft niets met net-neutraliteit te maken.

Net-neutraliteit heeft alleen betrekking op de relatie tussen de provider en de klant, d.w.z. de regels gelden alleen binnen Nederland waar je vast verbonden bent met het KPN/Simyo netwerk en waar je uitsluitend de diensten van KPN/Simyo kunt gebruiken. In die situatie is de net-neutraliteit regelgeving van toepassing.

Maar verblijf je als KPN/Simyo klant in een ander land dan gelden de net-neutraliteit regels niet want je bent immers geen klant van de provider op wiens netwerk je aan het roamen bent. Je kunt geen rechten claimen op grond van net-neutraliteit als bepaalde diensten in het buitenland niet aangeboden worden door sommige providers, zoals data tethering in het geval van O2 en EE in de UK.
Badge
Ok Als het maar duidelijk is. Ik leefde in de veronderstelling dat net-neutraliteit voortkwam uit EU regelgeving. Net als dat je bundels in de hele EU geldig zijn.
Maar nu het duidelijk is wat er speelt is het dus voor mij een kwestie van een provider nemen waar het wel werkt.
Middels ervaringen die gedeeld zijn op een forum wat niet alleen over simyo gaat is wel een beeld naar voren gekomen bij welke providers het allemaal wel werkt op de manier die ik verwacht. Namelijk gebruik je bundels zoals thuis.
Reputatie 7
Badge +9
Wat we misschien aan Simyo kunnen doorgeven als aanbeveling voor hun "wall of change" is dat ze hun best moeten doen om er voor te zorgen dat alle partner-netwerken waar ook ter wereld een zo breed mogelijk pakket aan diensten gaan aanbieden aan roamende Simyo klanten, met name de mogelijkheid tot tethering. Ik kan me voorstellen dat dit niet in alle landen kan, bijvoorbeeld in Verweggistan waar ze maar 1 krakkemikkig mobiel netwerk hebben waar ze geen capaciteit hebben voor hordes data-vretende roamende buitenlanders.
Badge
UK is toch niet verweggistan ? Je kunt hier in een winkel voor minder dan wat data via simyo kost een prepay sim kopen die het gewoon doet. Voorgaande jaren altijd gedaan. Maar het juichende verhaal dat je de bundels mee kunt nemen naar andere landen binnen de EU is niet helemaal correct gebleken.

Niet dat ik veel data verstook. Een beetje mail en weerberichten volgen. En af en toe bankzaken afhandelen. Moet toch kunnen zou je zeggen.
Reputatie 7
Badge +9
Mijn favoriete aanrader hier is de gratis pay as you go sim van Asda Mobile, zet er £7 op en je krijgt daarvoor 300min, 500MB data en unlimited texts.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi testkees,

We zijn ervan op de hoogte en gaan ermee aan de slag! Het is niet zo simpel als het lijkt, maar we gaan ons best doen zodat jij als klant via elke roamingpartner volledig gebruik kan maken van de diensten en dan heb ik het hier over tethering.

Goede tip van Scotsman. Heb je hier wat aan?

@Scotsman, bedankt voor je hulp!

Groetjes,
Caspar
Badge
Ik heb vorige maand via mijn Simyo account als test thertering gebruikt in frankrijk via roaming partner f orange 3g netwerk.
Het ging prima maar ik had de indruk dat het datagebruik veel hoger lag. Weten doe ik het niet maar in vergelijking tot resultaten via een pre paid kaart van orang in een mifi modem lijkt het verbruik minstens twee maal zo hoog.
Ik stelde mijn vraag ( zie begin van deze discussie) om vergelijkbare ervaringen te horen. De meeste antwoorden gingen langs de kern heen, het gaat er over of thetering mogelijk is bij symyo. Welnu; via f orange in frankrijk wel, maar heeft iemand ervaringen met toename va datagebruik? Is thetering effectief of treedt er verlies van data en verlies van snelheid op? Als simyo een multy data kaart zou leveren kon je die gewoon in een mifi modem stoppen ( vodafone en t mobile) en had je geen thetering nodig.
Ik kan natuurlijk vertrekken naar een van deze aanbieders maar ze worden op het web weggehoond en met de dood bedreigd. Service is in ieder geval ok bij Simyo.
Reputatie 7
Badge +6
Je vraag is nu duidelijker, maar volgens mij had je deze in dat andere topic moeten zetten.

Het antwoord weet ik trouwens niet geen ervaring mee.......iemand anders?
Badge
Ik vind toevallig het antwoord op mijn thetering vraag in een eerder geplaatste vraag.

Dubbel datagebruik bij thetering.
Dank aan allen die reageerden. hieronder het antwoord van Simyo.

Gemarkeerd als antwoord
Hoi wester24, welkom op het Simyo forum!

Wat een goede vraag stel je hier. Het is mogelijk om met een Simyo simkaart te internetten op je tablet via een mobiele hotspot. Echter, dit kan ontzettend veel data verbruiken. Dit komt omdat je hotspot dubbele verbinding maakt. Simyo heeft ook geen bundel voor in het buitenland, dus betaal je €5,00 per MB in Turkije (zone 2). Hier moet je dus heel erg mee oppassen! Wil je nog meer weten over de tarieven? Dan kun je die hier vinden.
Badge +7
Hoi feddo van gogh,

Je dataverbruik via tethering kan inderdaad sneller gaan. Je hebt deze vraag ook in een ander topic gesteld. Om dit forum overzichtelijk te houden, en om iedereen sneller te kunnen helpen, wil ik je verzoeken om je vragen in je eigen topic te stellen.

Groetjes,
Samantha
Badge
Zit nu in Frankrijk. Min of meer het zelfde liedje.

Hier kan gaat met mijn iphone tethering niet met
-Orange
-F.SFR
-Bouygues

Tot nu toe alleen met Bytel wél.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi testkees,

Jammer dat in Frankrijk de doorschakeling ook niet werkt via bepaalde providers. Het werkt dus wel via Bytel. Kan je dit netwerk voor het grootste gedeelte gebruiken?

We hopen in ieder geval zo snel mogelijk doorschakelingen overal beschikbaar te maken voor je.

Groetjes,
Caspar

Reageer