.

Beantwoord

Ik kan niet internetten in het buitenland met Simyo Prepaid. Wat nu?

  • 1 November 2018
  • 8 reacties
  • 465 Bekeken

Heb prepaid en een internetbundeltje van 7,50 gekocht voordat ik naar Kreta ging. Instellingen correct en daar geen internet (getest in NL en daar werkte het wel). In verbruikgegevens wel (beperkt) verbruik te zien dus kennelijk wel contact maar internetten was onmogelijk. Op 1x na met een zeer trage verbinding als een slechte inbelverbinding van vroeger. Totaal slecht 34Mb van de 500Mb gebruikt. Partner had ook een bundeltje van andere provider: perfect internet, steeds weer en bijna overal.
icon

Beste antwoord door Sarah 3 November 2018, 16:42

Bekijk originele reactie

8 reacties

De vergeten bijbehorende vraag: hoe is dit mogelijk?
Reputatie 2
Badge +1
Hi Pauld,

Oei, wat onhandig dat je internet niet werkt! Ik snap dat je op Kreta ook gewoon internetverbinding wilt hebben. Goed dat je het al in Nederland hebt getest. Dat je op Kreta nog wel verbruiksgegevens ziet, is ook geen goed teken. Dit geeft inderdaad aan dat er wel verbinding is, maar dat dit niet optimaal is.

Ik heb je internetopties daarom een reset gegeven. Kun jij je simkaart even verwijderen en dan terug plaatsen in je toestel? Zo wordt de simkaart opnieuw geregistreerd op het netwerk.

Je problemen met de verbinding kunnen komen doordat het netwerk waarmee je automatisch verbonden bent niet goed werkt op de locatie waar je nu bent. Daarom is het ook goed als je probeert om handmatig een netwerk te selecteren.

Laat je weten of het beter werkt?

Groetjes,
Sarah
Hallo Sarah,

Maakt nu niet meer uit: ben niet meer op Kreta en het maandbundeltje is na vandaag niet meer geldig. In NL heb ik geen databundel nodig. Laat de kaart dus gewoon in het toestel zitten.
Op Kreta het gebruikelijke netwerk gekozen (met APN gegevens zoals aangegeven op de site) die volgens een collega-medewerker ook zou werken op Kreta. Ook handmatig verschillende netwerken geselecteerd. Ook laten zoeken op alle beschikbare netwerken. Niets had een positief resultaat. Jammer dus van die 7,50 euro.

Opmerking: 20Mb van de 34Mb die ik verbruikt heb, is agv testen in NL. Dat heeft max. 3 minuten geduurd. Slechts een paar websites geopend. Geen YouTube o.i.d. of iets gedownload. Dat betekent dat als je alleen websites bezoekt de bundel van 500Mb op is na 1 uur en een kwartier. Is dat de norm?

Wat is trouwens een reset van mijn internetopties?

Mvg, Paul
Reputatie 7
Badge +10
Hi Paul,

Ah, zonde dat het niet heeft mogen baten 😞 De reset die Sarah heeft uitgevoerd, houdt in dat de instellingen op het netwerk vernieuwd worden. Een soort schone lei! Hierdoor worden bepaalde onvolmaaktheden vaak nog rechtgetrokken.

Een bundel van 500 MB... Ja, het verschilt hoe vaak je daarmee kunt doen. Als je naar een website gaat waar veel plaatjes moeten laden bijvoorbeeld, ben je er sneller doorheen. Het is echt onmogelijk om te stellen hoe 'lang' je ermee kunt, want dat hangt écht af van de activiteiten. Voor mij persoonlijk is 500 MB's bij lange na niet voldoende om rustig te kunnen internetten.

Groetjes,
Jihane
Hallo Jihane,

Bedankt voor je reactie. Over dataverbruik wilde ik eigenlijk zeggen, dat in 3 minuten een verbruik van 20MB vreselijk hoog is als er slechts een paar websites geopend en kort bekeken zijn. Volgens KPN site: Internetpagina openen kost 0.2MB tot 0.6MB. Volgens United Consumers: één uur surfen op internet kost 20 MB en een HD video op YouTube bekijken van 5,5 MB p/min. komt enigszins in de buurt van genoemde 20MB verbruik in max. 3 minuten. Deze 2 voorbeelden hebben echter geen betrekking op mijn vraag/opmerking.
M.a.w. er valt na wat googelen dus wel degelijk iets te zeggen hoe lang je met een databundel van 500MB kunt doen. Iets aan het dataverbruik via Simyo is dus nogal raadselachtig.

En over een bundel van 500MB: volgens Consumind is voor 80 procent van alle gebruikers, die vnl thuis of ergens ander via WiFi gebruik maken van internet, een bundel van 500 MB genoeg. Ik denk dat ik tot die groep behoor. Jij vermoedelijk niet.

Groet, Paul
Reputatie 2
Badge +1
Hoi Paul,

Goed dat je dit even hebt opgezocht!

Je kunt deze informatie zeker zien als een indicatie voor internetgebruik, maar in werkelijkheid kan dit altijd afwijken. Een mobiele telefoon verbruikt namelijk data, maar dit kan zowel bewust als onbewust gebeuren. Jij gaf aan dat je alleen een internetsite hebt bezocht, maar het kan zijn dat jouw mobiel op de achtergrond andere apps gebruikt, of zelfs een update heeft uitgevoerd. In dat geval worden er veel meer mb's verbruikt. Ook is het aantal mb's dat wordt gebruikt op een internetsite erg afhankelijk van wat er zichtbaar is op de website, zoals Jihane al eerder aangaf. Als er bijvoorbeeld bewegende beelden zichtbaar zijn op de site, kost dit al gauw veel meer dan 0.2 tot 0.6 MB!

Ik heb de site van Consumind er ook even bij gepakt, en neem aan dat het om deze pagina gaat: https://www.consumind.nl/tvinternetbellen/mobiel/faq/hoeveel-mb-of-gb-heb-ik-nodig . Klopt dat? Ik zie helaas nergens staan op basis waarvan deze gegevens zijn berekend. Of het een betrouwbare bron is, kan ik dus niet met zekerheid zeggen.

Het is overigens niet onbelangrijk om mee te nemen dat je met een 4G netwerk meer mb's per minuut verbruikt dan met 3G, omdat je een snellere verbinding hebt. Dit is dan ook de reden dat de kleinste internetbundel bij Simyo is verhoogd tot 1000mb, om te voorkomen dat klanten buiten de bundel kosten maken.

Hoelang je kunt doen met een 500 mb extra internetbundel, is dus echt afhankelijk van wat je ermee doet maar ook van wat je telefooninstellingen zijn. Het is dus niet zo dat een 500 mb bundel geldig is voor een bepaalde tijd, het is gewoon geldig in de maand waarin de bundel is geactiveerd.

In deze blog staan wat tips om hoog internetverbruik te voorkomen. Misschien heb je daar wat aan! Als je deze tips volgt, kan het best zo zijn dat je met 500 mb per maand prima uit komt. Dit kan al helemaal zo zijn met onze kleinste bundel van 1000 mb, vooral als je aangeeft dat je buitenshuis niet veel internet gebruikt. Ik raad je wel aan om de optie ''Internet op je Mobiel'' uit te zetten via Mijn Simyo als je er geen gebruik van maakt, zodat je zeker weet dat er geen kosten in rekening worden gebracht.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden allemaal. Als je verder nog vragen hebt, laat het ons weten! :)

Groetjes,
Sarah
Bedankt voor je uitgebreide reactie Sarah. Die link van Consumind heb ik idd gebruikt. Ook deze van KPN https://www.kpn.com/beleef/mobiel/inzicht-in-het-dataverbruik-op-je-smartphone-1.htm en nog andere. En wat is nog betrouwbaar in een tijd dat van alles fake info zou kunnen zijn?

Waar het mij in 1e instantie om ging (geen internet tijdens de vakantie met een juiste instelling en ook niet na extra uitgevoerde acties) blijft helaas onopgelost. Dat dataverbruik was bijzaak.

Je advies om 'Internet op Mobiel' uit te zetten is een goede. Je weet maar nooit. Bedankt.

We laten het hier maar bij. Draadje kan op slot.

Groet, Paul
Reputatie 7
Badge +10
Hi Paul,

Dankjewel voor je bericht en de tijd die je hierin hebt gestoken. In principe zijn de meeste tips over hoe je je dataverbruik kunt meten wel te vertrouwen, je hoeft je daarin weinig zorgen te maken om fake news 😉

Laat jij het weten als je nog een andere vraag hebt in de toekomst?

Groetjes,
Jihane

Reageer