.

Beantwoord

Hoe zit het precies met de roamingkosten vanaf 1 juni?


Hallo, Is het vanaf 1 juni mogelijk om binnen mijn bundel in bijvoorbeeld Duitsland, een duits nummer te bellen of zullen hier nog steeds extra kosten aan verbonden zijn? Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Anonymous 10 May 2017, 07:23

Bekijk originele reactie

76 reacties

Natuurlijk want jij bevindt je in Duitsland, zone 1.
Reputatie 7
Badge +9
Bellen naar het buitenland valt in Nederland buiten de bundel. Dit verandert op 1 juni niet. Het enige wat veranderd is dat het gebruik van je mobiel binnen Europa hetzelfde kost als binnen Nederland. Hieronder staan enkele voorbeelden, waarin duidelijk wordt wat precies veranderd op 1 juni!

Als je in Nederland naar een Nederlands nummer belt/smst, valt dat voor 1 juni binnen de bundel.
Als je in Nederland naar een Nederlands nummer belt/smst, valt dat vanaf 1 juni binnen de bundel.
Als je in Duitsland naar een Nederlands nummer belt/smst, valt dat voor 1 juni buiten de bundel.
Als je in Duitsland naar een Nederlands nummer belt/smst, valt dat vanaf 1 juni binnen de bundel.

Als je in Nederland naar een Duits nummer belt/smst, valt dat voor 1 juni buiten de bundel.
Als je in Nederland naar een Duits nummer belt/smst, valt dat vanaf 1 juni buiten de bundel.
Als je in Duitsland naar een Duits nummer belt/smst, valt dat voor 1 juni buiten de bundel.
Als je in Duitsland naar een Duits nummer belt/smst, valt dat vanaf 1 juni buiten de bundel.

Als je in Nederland het internet op gaat, valt dat voor 1 juni binnen een databundel.
Als je in Nederland het internet op gaat, valt dat vanaf 1 juni binnen een databundel.
Als je in Duitsland het internet op gaat, valt dat voor 1 juni buiten een databundel.
Als je in Duitsland het internet op gaat, valt dat vanaf 1 juni binnen een databundel.
Gebruikt voorbeeld is in Duitsland vanaf 1-juni.
Reputatie 7
Badge +9


Als je in Duitsland naar een Duits nummer belt/smst, valt dat vanaf 1 juni buiten de bundel.



Weet je dat zeker? Je bent in dit voorbeeld binnen de EU aan het roamen met je Simyo telefoon en je belt naar een nummer dat in een EU land is geregistreerd. Dat valt vanaf 1 juni dus binnen je bundel. Lijkt me.
Dat lijkt mij ook wat Scotsman schrijft.
Juust 🙂
Reputatie 7
Badge +6
Hé Frank kort en duidelijk antwoord kun je hier wat mee😁
Bedankt voor de snelle reacties. Dat wat Groentjuh schrijft klopt dus niet? Kan iemand mij zwart op wit laten zien waar dat staat wat jullie zeggen of misschien is er iemand van Simyo die antwoord kan geven?
Een moderator meldt zich nog maar het staat ook op het forum...
Goed nieuws sim only.

https://forum.simyo.nl/officieel-nieuws-acties-verstoringen-59/goed-nieuws-sim-only-bundels-vanaf-1-juni-de-hele-eu-gebruiken-38048

Nog meer info nodig. .? :)

https://www.google.nl/amp/s/www.simyo.nl/blog/roaming-bellen-internetten-vanuit-bundel-buitenland/amp/

Duidelijk? 🆒
Reputatie 7
Badge +9
Technisch verhaal, maar:

Als je in het Duitsland bent, dan ben je verbonden met het netwerk van de Duits provider. Deze provider doet niet veel meer dan alles doorsturen naar je thuisnetwerk Simyo. (Doet de provider wel dingen, dan ga je richting Alternatieve Roaming Provider en Local Breakout. Dat zijn andere complexe beesten!).

Als je vanuit het Duitsland naar Nederlands nummer belt, dan stuurt de provider in het Duitsland dit gesprek naar het thuisnetwerk Simyo in Nederland en Simyo verbind je naar dit Nederlandse nummer.
Als je vanuit het Duitsland naar Duits nummer belt, dan stuurt de provider in het Duitsland dit gesprek OOK naar het thuisnetwerk Simyo in Nederland. Simyo stuurt vervolgens dit naar de provider van het Duitse nummer en via die provider komt het gesprek aan bij het Duitse nummer. Simyo hangt daar dus midden in!

Op dit moment betaal je voor dit doorsturen van gesprek naar het thuisnetwerk. Daarom maakt je extra kosten voor zowel bellen als gebeld worden als je aan het roamen bent. Je betaald voor het doorsturen over het netwerk in het buitenland, tussen jouw mobiel en het thuisnetwerk Simyo in Nederland. Vanaf 1 juni niet meer.

Hierdoor maakt het niet meer uit of je met het netwerk van Simyo of het netwerk van een andere Europese provider. Dit heeft als gevolg dat alles hetzelfde kost als in Nederland en bundels dus ook in andere Europese landen werken.

Ik laat het verder echter aan een moderator om het allemaal uit te leggen.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Frank vd W,

Welkom op 't forum :)

Goed van je dat even navraagt hoe het nou precies zit. Zoals Friesian zegt, valt het bellen in Duitsland naar een Duits nummer vanaf 1 juni binnen de bundel.

Heb je hier verder nog vragen over?

@Friesian, Ray, Groentjuh, Scotsman en Ron H bedankt voor het meedenken!!

Groetjes,
Caspar
Reputatie 7
Badge +9
Caspar, kun jij het voor mij even op een rijtje zetten:

Als ik in Nederland naar een nummer in Duitsland bel/sms, zit dan in de bundel of niet?
Als ik in Duitsland naar een nummer in Duitsland bel/sms, zit dan in de bundel of niet?
Als ik in Duitsland naar een nummer in België bel/sms, zit dan in de bundel of niet?
Reputatie 7
Caspar, kun jij het voor mij even op een rijtje zetten:

Als ik in Nederland naar een nummer in Duitsland bel/sms, zit dan in de bundel of niet?
Als ik in Duitsland naar een nummer in Duitsland bel/sms, zit dan in de bundel of niet?
Als ik in Duitsland naar een nummer in België bel/sms, zit dan in de bundel of niet?


Ja, het valt mij ook wel een beetje tegen dat Caspar niet direct de uitleg geeft waar jij om vroeg. :P

Groentjuh, je hebt er heel veel verstand van, meer dan ik, maar toch heb ik het gevoel alsof jij het (onnodig/te) complex maakt.

Volgens mij is het zo:
Als je binnen de landsgrenzen belt/sms't en dus niet aan het roamen bent op/via een netwerk in het buitenland betaal je extra, of wel buiten de bundel, voor het bellen naar een buitenlands nummer.
Als je in het buitenland bent en dus aan het roamen bent over een buitenlands netwerk gaat het gebruik met ingang van de volgende maand vanuit de bundel.
Kleine opmerking Rico, in een ander topic al aangegeven.

Gebruikers van T2 roaming TM in Nederland grensstreekbewoners daarvoor maakt het straks ook verschil. Dit als ze vaker verbinding hebben met een Duitse / Belgische mast.
Top, bedankt Caspar en alle anderen op dit forum!
Badge +7
Hoi Groentjuh (en de rest),

Ik merk dat er nog wat onduidelijkheid is over wat wel en niet binnen de bundels komt te vervallen. Ik ga het proberen te verduidelijken.

Al je verbruik binnen landen in zone 1 (alle EU landen en een aantal uitzonderingen), gaat per 1 juni van je Nederlandse bundels af. Ik neem Duitsland even als voorbeeld. Als je in Duitsland sms't, belt of internet, gaat dit van je Nederlandse bundel af. Het maakt hierbij niet uit of je vanuit Duitsland belt naar een Nederlands nummer, naar een Duits nummer of naar een Frans nummer. Het gaat allemaal uit je Nederlandse bundel.

Dit geldt niet wanneer je vanuit Nederland naar een Duits nummer belt. In dit geval ben je niet aan het roamen. Daarom mogen providers hiervoor nog wel kosten in rekening brengen. Bellen vanuit Nederland naar een Duits nummer kost € 0,23 per minuut.

Laten jullie het weten als hier nog vragen over zijn?

Groetjes,
Samantha

@RicoK en Friesian, Heel erg bedankt voor het meedenken:)
Reputatie 7
Al je verbruik binnen landen in zone 1 (alle EU landen en een aantal uitzonderingen), gaat per 1 juni van je Nederlandse bundels af.......
.....
Dit geldt niet wanneer je vanuit Nederland naar een Duits nummer belt. In dit geval ben je niet aan het roamen.....


Klopt dit nu wel?

'Al je verbruik binnen landen in zone 1', dient dit niet te worden gecorrigeerd door iets in de trant van "al je 'roaming' gaat per 01/06 van de bundels af"? Want tenslotte, als je in NL naar een Duits nummer belt, ben je ook aan het 'verbruiken', maar niet aan het 'roamen'.

Het is toch zo dat alle verbruik/gebruik d.m.v. het roamen (!) per 01-06 van de bundel gaat en het gebruik in NL ook behalve het bellen van een buitenlands nummer vanaf het NL netwerk?
Edit: Het gaat over het roamen, dus spreekt het voor zich dat Nederland daar niet bij valt als je een Nederlands nummer hebt. Of zie ik iets gek? 😃
Reputatie 7
Badge +9
Edit: Het gaat over het roamen, dus spreekt het voor zich dat Nederland daar niet bij valt als je een Nederlands nummer hebt. Of zie ik iets gek? :D

Dat zie je helemaal goed. Op dit moment is roamen binnen Nederland met een Nederlandse simkaart niet mogelijk, dus gemakshalve is het begrip "roamen" hetzelfde als "verbonden zijn met een buitenlands netwerk".

Nu gaan er wel stemmen op, zeker hier in de UK, dat je ook binnen je eigen land zou moeten kunnen "roamen" d.w.z. gebruik maken van een andere provider dan waarbij je klant bent. Het grote voordeel is dat je dan op een lokatie waar je eigen netwerk slecht of geen bereik hebt (bijvoorbeeld in de dunbevolkte Schotse Hooglanden), je kunt overschakelen op het netwerk van een concurrent (als dat beschikbaar is op die lokatie). Maar zover is het nog niet. Dus voorlopig doe je roamen alleen maar in het buitenland.
Scotsman nogmaals voor jou. 🙂 T2 gebruikers roamen in het geval van 2G/3G op TM met een NL simkaart. Zolang dit nu speelt in NL zijn daar geen extra kosten aan verbonden. Maar ben je verbonden met een buitenlandse mast is het een ander verhaal. Geloof me maar.:)
Badge +7
Hoi allemaal,
.
@RicoK, Je hebt gelijk, Nederland is hier een uitzondering in. Dat komt precies door wat Ray zegt, bij verbruik in Nederland ben je niet aan het roamen. Omdat ik ervan uit ging dat jullie wel snapten dat ik het over verbruik in het buitenland had, heb ik dit niet direct in die zin als uitzondering genoemd. Misschien is dit beter: Al je verbruik in het buitenland in landen van zone 1 (alle EU landen en een aantal uitzonderingen), gaat per 1 juni van je ook van je Nederlandse bundels af. Al wordt het uit deze zin ook niet meteen duidelijk dat wanneer je vanuit Nederland naar een buitenlands nummer belt, hiervoor wel kosten in rekening worden gebracht. Hoe dan ook, je hebt meerdere zinnen nodig om deze hele verandering uit te leggen.

Iedereen vat deze zinnen anders op. Sommige mensen nemen letterlijk elke zin op al waarheid, anderen kijken naar het gehele verhaal. Ik ben daarom bang dat je dit verhaal nooit kan uitleggen zodat iedereen het snapt en dat iedereen het ermee eens hoe het is uitgelegd. Kijk maar naar dit topic. Jij hebt een vraag over deze zin, voor Ray is het hartstikke duidelijk.

@scotsman Dat roamen binnen eigen land zou soms ook niet zo verkeerd zijn. Ik ben wel benieuwd of en wanneer dat er gaat komen.

@Friesian Hier komt straks voor hen ook verandering in, toch?

Hebben jullie hier nog meer vragen over?

Groetjes,
Samantha
Reputatie 1
Badge +4
@Samantha, het moge duidelijk zijn dat op deze manier menigeen het bos in gestuurd wordt.
Ik denk dat de tijd rijp is dat Simyo b.v. bij "Tarieven buitenland" en met een nieuwsbrief e.e.a.helder maakt. Menigeen zal afhaken als hij dit verhaal op het forum (met goede bedoelingen ontstaan) moet doorspitten.
Nog ca 2 weken en dan is het zover.
Reputatie 1
Badge +4
Verwarring compleet ?
De Telegraaf van 13-05-17 meldt:
"Roamen zonder Grenzen"
"Vanaf15 juni Nederlands tarief in hele Europese Unie
Dat het vlgs de Telegraaf voor de Europese Unie geldt wordt nog eens onderstreept door de voorlaatste alinea "Overigens is er een aantal landen waar de nieuwe regels niet gelden: de landen die niet binnen de EU vallen (Zwitserland bevoorbeeld)"

Europese Unie is toch wat anders dan Europa of zone 1 bij Simyo.


Om precies te zijn..Noorwegen, IJsland en Zwitserland.
https://www.google.nl/amp/s/www.droidapp.nl/nieuws/roamingkosten-2017-veranderingen-buitenland/amp/
Reputatie 1
Badge +4
Hey Friesian. Dit is toch in lijn met andere uitspraken op dit forum ! Daar zou de afspraak gelden voor zone-1 en dat is inclusief de door jouw genoemde landen.

Reageer