.

Beantwoord

Hoe zit het precies met de roamingkosten vanaf 1 juni?



Toon eerste bericht

76 reacties

Beste Frenske,

Ik zou ervan uit gaan wat Simyo zegt en schrijft en niet de Telegraaf. Ik moest even zoeken, maar wat betreft Noorwegen, die zit in Zone 1 ondanks dat zij niet in de EU zitten, hetzelfde geldt voor Zwitserland. Beide landen doen dus straks mee.

Dit schreef Asma in een ander topic;

Hoi Rianne,

Welkom op het Forum!

Dat is een goede vraag! 😃 Ik zie dat PaulH je goed heeft geholpen, want het klopt wat hij zegt. Ondanks dat Noorwegen niet binnen de EU valt, kun jij je bundels hier wel gebruiken vanaf 1 juni. Dit komt omdat Noorwegen onder 'zone 1' valt. Wil je meer informatie over de zoneverdelingen? Klik dan op deze link.

Laat je het mij weten als je hier vragen over hebt?

Groetjes,
Asma


De lange lijst mee landen die mee doen
Zone 1

Andorra

Azoren

België

Bulgarije

Canarische eilanden

Cyprus

Denemarken

Duitsland

Engeland

Estland

Finland

Frankrijk

Frans Guyana

Gibraltar

Griekenland

Guadeloupe

Hongarije

Ierland

IJsland

Italië

Kroatië

Letland

Liechtenstein

Litouwen

Luxemburg

Madeira

Malta

Martinique (Franse Antillen)

Mayotte

Noord-Ierland

Noorwegen

Oostenrijk

Polen

Portugal

Réunion

Roemenië

Schotland

Slovenië

Slowakije

Spanje

St Martin

Tsjechië

Wales

Zweden

Zwitserland
Reputatie 7
Badge +9
Dankje Samantha,

Blijft natuurlijk raar dat binnen vanuit Nederland naar landen in zone 1 buiten de bundel valt, maar als je gaat roamen weer dat zelfde belletje binnen de bundel valt. Dus grensbewoners: die familie in Europa kun je beter aan de andere kant van die denkbeeldige lijn bellen!

Die bovengenoemde lijntjes liggen toch nog wat ver van Den Haag. Ik ga dan maar op zoek naar de moeder van alle antennes zodat ik ook in de buurt kan roamen! (Of op zoek naar een femtocell van een andere Europese provider en die aan het werk krijgen in de buurt. Misschien een soort van kooi van faraday?!)
Reputatie 1
Badge +4
@Ray:
vlgs: https://www.droidapp.nl/nieuws/roamingkosten-2017-veranderingen-buitenland/

Noorwegen, IJsland en Zwitserland
Zoals gezegd verdwijnen de roamingtarieven alleen binnen de Europese Unie. Noorwegen, IJsland en Zwitserland vallen niet onder de EU. T-Mobile heeft bijvoorbeeld wel Noorwegen en IJsland onder Unlimited vallen. Zwitserland maakt geen deel uit van de EU en valt niet onder die regeling.

De nieuwe regels van de EU gelden in ieder geval niet voor deze drie landen. Providers kunnen ervoor kiezen om hier vanaf te wijken. Zwitserland is volgens T-Mobile een land waar de telecomtarieven vele malen hoger liggen, dus daar zal naar verwachting geen uitzondering voor gemaakt worden.

Per 15 juni
Providers zijn verplicht voor het ingaan van de nieuwe roamingregels consumenten te informeren. Hierbij moeten providers ook melden hoeveel data de klant in het buitenland mag verbruiken. Voor landen buiten de EU blijven wel roamingkosten gelden. Ook gelden de prijzen niet voor het bellen vanuit Nederland naar het buitenland, helaas.

Het mag zo zijn dat Simyo zijn eigen "grenzen" (= zone-1) bepaald waarin zij roamingkosten niet in rekening brengt.

E.e.a. steunt mijn eerder verzoek aan Simyo (Samantha) om deze situatie helder en goed toegankelijk te maken voor klanten van Simyo.

toegevoegd
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-885_en.htm
Hierin staat officieel dat het de Europesche Unie betreft

Bij KPN
In welke landen kan ik mijn bundels kosteloos in de EU gebruiken?
België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.

Frankrijk is inclusief Franse Overzeese gebieden: Guadeloupe, Martinique, Frans Guyana, Réunion, Mayotte en Saint Martin
Portugal is inclusief Azoren en Madeira.
Spanje is inclusief de Canarische eilanden
Verenigd Koninkrijk is inclusief Gibraltar

Extra landen toegevoegd door KPN waarmee je vanuit je bundel
Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland, Andorra, Faeröer Eilanden, Kanaaleilanden (Guernsey, Jersey), Isle of Man, Monaco, San Marino en Vaticaanstad.

LET OP!
Op Cyprus is een Turks gedeelte en een Grieks gedeelte. Op het Turkse gedeelte vallen MB's, minuten en sms'jes niet binnen je bundel. Op het Griekse gedeelte valt het wel binnen je bundel.
Nogmaals, ga uit van je eigen provider en zoek niet elke keer een andere site om je "gelijk" te halen.


De nieuwe regels van de EU gelden in ieder geval niet voor deze drie landen. Providers kunnen ervoor kiezen om hier vanaf te wijken. Zwitserland is volgens T-Mobile een land waar de telecomtarieven vele malen hoger liggen, dus daar zal naar verwachting geen uitzondering voor gemaakt worden.


I rest my case :)

En met T-Mobile heb ik niks te maken, ik bel met Simyo 🙂
Eerder is door een mod gemeld dat Zwitserland ook bij zone 1 hoort volgens mij. Verdere reactie laat ik aan andere.

Was gericht aan Frenske na mijn vorige reactie.
Reputatie 1
Badge +4
Ray, ik hoef geen gelijk te krijgen en zoek ook geen gelijk. Ik probeer alleen maar duidelijkheid te krijgen voor alle klanten van Simyo. Blijkbaar hebben jullie veel moeite met mijn aanpak. Jammer want we streven eigenlijk allemaal voor hetzelfde doel.....

Zie mij toevoeging KPN in mijn vorige reactie.
Klaarblijkelijk zijn er providers zoals KPN en Simyo die ruimere voorwaarden stellen dan wat de Europesche Commisie heeft afgedwongen. Prima toch !! Als het maar voor iedere klant duidelijk is.
Frenske wil je niet iedereen over 1 kam scheren met jullie. We hebben ieder een eigen mening.

Een moderator staat op kantoor direct in contact, heeft overleg bij twijfel, met collega's. Ik vertrouw ook op hun reacties.
Reputatie 1
Badge +4
Frenske wil je niet iedereen over 1 kam scheren met jullie. We hebben ieder een eigen mening.

Een moderator staat op kantoor direct in contact, heeft overleg bij twijfel, met collega's. Ik vertrouw ook op hun reacties.

@ Friesian: Excuses, heb het te algemeen gesteld.
E=mc2

Klopt de info niet van Simyo door bijvoorbeeld jou aangegeven dan zal dat worden gecorrigeerd. Voor wat het waard is, ik begrijp je motivatie.
Ray, ik hoef geen gelijk te krijgen en zoek ook geen gelijk. Ik probeer alleen maar duidelijkheid te krijgen voor alle klanten van Simyo.


Met alle respect, ik heb jou niet gevraagd om voor mij duidelijkheid te vragen. Ik snap de materie namelijk wel. Ik vind dat je de duidelijkheid voor jezelf moet verschaffen.

Ik snap trouwens de beweegreden ook wel maar naar mijn idee is het al vele malen uitgelegd door verschillende andere klanten en door leden van Simyo zelf. Ik heb ook meer de indruk dat jij het zelf niet helemaal duidelijk vind, wat niet natuurlijk niet erg is, maar dat betekend niet dat het voor iedereen onduidelijk is.

Ik ga uit van wat Simyo communiceert naar mij als klant. Klopt dat (achteraf) niet dan geef ik dat aan. Maar neem één goed bedoeld advies aub aan, kijk niet naar wat andere providers, zoals KPN en T-Mobile, doen en wat de media schrijft. Daarmee maak je het voor jezelf alleen maar lastiger. Je belt, smst en internet bij Simyo en niet bij die andere. 🙂 Simyo heeft er dus voor gekozen om landen als Zwitserland en Noorwegen wel in Zone 1 te plaatsen (zie mijn quote van Asma) en daar in staan ze vrij mits zij zich aan de afspraken houden en die zijn dat alle EU landen vanaf 1 juni geen roamingstarieven meer hebben.
Reputatie 6
Badge +4
Kennen jullie de uitdrukking "Te veel kapiteins op een schip"

Duidelijkheid graag voor deze totaal in de war geraakte Simyo-klant
Frida, kijk even onderaan op de tarievenpagina. Klik op buitenland en dan kijk naar zoneoverzicht. Het is een community waarop we als klant met elkaar in gesprek zijn, helpen en meningen uitwisselen.
Deze pagina omschrijft toch eigenlijk alles wat je als klant moet weten?
Tja Ray, en laat juist daarin een fout staan.

*Bellen vanuit Nederland naar het buitenland valt niet onder roamen.

Mijn punt van T2.
En hoezo is dat voor Simyo dan een fout? We bellen toch niet met T2?
Ray ik stel alleen dat in zijn algemeenheid dit niet klopt en dat punt wat ik aangeef is juist T2.
Maar hoezo klopt dit in zijn algemeenheid dan niet? Over het algemeen is het gewoon zo dat ls je vanuit eigen land, in ons geval Nederland, naar het buitenland belt dit niet onder roaming valt. Dat er voor T2 iets anders geldt, ja jammer maar daar heb ik niet zo veel mee.

Voorbeeld;

Simyo klant: Hallo, als ik vanuit Nederland daar een ander EU land belt, is dat dan buiten de bundel.

Antwoord: Ja maar bij T2 ligt het net even anders.

Simyo klant: Ehm .. ok :? :? :?

Laten we het elkaar nou niet lastiger maken dan het al is 🙂
Reputatie 1
Badge +4
Deze pagina omschrijft toch eigenlijk alles wat je als klant moet weten?

Ray,
Als je op die pagina doorklikt naar de Tarievenpagina dan staan daar uitspraken die niet meer gelden vanaf 1 juni zoals:


Gesprekken en internetten binnen zone-1 vallen dan toch wel binnen de bundel.
Ja maar nu nog niet en die pagina zal ook geactualiseerd worden. Maar nu is het mei.
Het zal door Simyo doorlopen worden en daar waar nodig aangepast.
Reputatie 1
Badge +4
Dat klopt 🙂 maar als er in deze topic (vanaf 1 juni) daar naar verwezen wordt ontstaan er misverstanden (Frida vroeg om duidelijkheid)
Dus is het beter het niet ingewikkeld te maken en uit te gaan van de huidige situatie want daar reageerde ik op. Vanaf 1 juni en eu roaming zone 1 wijziging komt dan...

Dit staat er trouwens...
Let wel op: wil je internetten binnen de EU, maar heb je geen internetbundel? Dan betaal je het buitenbundeltarief. Ook bellen vanuit Nederland naar zone 1 valt buiten je bundel. Meer informatie over deze tarieven vind je hier.
Reputatie 1
Badge +4
Conclusie:
Buiten het forum heeft Simyo nog geen info gepubliceerd voor de situatie vanaf 01-06-2017. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat daar iets aan gedaan wordt. Bestaande klanten en geïnteresseerden moeten nu uit de discussies van diverse forum topics hun info krijgen (als dat maar goed gaat :?).
Foute conclusie, zie mijn eerdere link naar een service pagina.

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/verbruik-binnen-de-eu-uit-je-sim-only-bundels-2558?c=371
Reputatie 1
Badge +4
Ray, jij zit fout. Nogmaals, klik op de pagina eens door naar Tarieven en lees de zijkolom eens;

Conclusie:
Buiten het forum heeft Simyo nog geen info gepubliceerd voor de situatie vanaf 01-06-2017. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat daar iets aan gedaan wordt. Bestaande klanten en geïnteresseerden moeten nu uit de discussies van diverse forum topics hun info krijgen (als dat maar goed gaat :?).

Foute conclusie.

https://www.simyo.nl/blog/roaming-bellen-internetten-vanuit-bundel-buitenland/

Frenske lees die regels die je nu nog een keer aanhaalt eens goed, en dan de laatste regel.
Bellen vanuit NL is GEEN roaming.

Reageer