.

Beantwoord

Hoe kom ik aan deze buitenbundelkosten?

  • 2 September 2018
  • 15 reacties
  • 522 Bekeken

Per 1september ging mn nieuwe bundel in maar ik zag vandaag dat ik kosten buiten de bundel zou hebben gemaakt. Heel vreemd. Ik ben heel benieuwd waar dat vandaan komt. Twee keer proberen te bellen naar Oostenrijk maar daar geldt mijn bundel ook . Dus wie weet hoe dit zit?
Groetjes Mariska
icon

Beste antwoord door Jihane 3 September 2018, 11:05

Bekijk originele reactie

15 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Even een kleine misvatting rechtzetten: bellen terwijl je in Oostenrijk verblijft valt binnen je bundel, maar bellen naar Oostenrijk vanuit Nederland NIET. Tenzij je in de buurt van de grens woont en met een Duits of Belgisch netwerk verbonden bent, want dan vallen gesprekken naar andere EU landen wel binnen je bundel.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Mariska,

Welkom op 't Simyo Forum!

Ik snap dat dat verwarring oplevert! Het instinct van Scotsman blijkt te kloppen 😉 Je bundel is inderdaad nog helemaal niet op, dus telefoontjes en sms'jes vallen nog netjes binnen je bundel. Je hebt deels ook gelijk over het buitenland: sinds vorige zomer zijn de roamingkosten in de EU vervallen, waardoor je in het buitenland ook lekker kunt genieten van je bundel zónder extra kosten. Dit geldt echter alleen voor als je zelf in het buitenland bent. De term 'roaming' betekent dat je verbinding maakt met een buitenlands netwerk. Zodra je verbinding maakt met een buitenlands netwerk, valt al het contact met andere EU-landen binnen je bundel.

Ben je in Nederland? Dan ben je niet aan het roamen, omdat het dan gewoon contact hebt met het Nederlandse netwerk. Naar andere EU-landen kost dan wél geld buiten je bundel (€ 0,23 per minuut). Snap je? Als je dus in Duitsland was geweest (roamen!) en naar Oostenrijk belde, kostte je dat niets en viel dat binnen je bundel. Bel je vanuit Nederland? Dan valt het buiten de bundel. Deze regel geldt voor alle providers in Nederland.

Dit verklaart dus de kosten! Je hebt twee zeer korte gesprekjes naar Oostenrijk gevoerd, in totaal 2 x € 0,23 = € 0,46. Dit zie je ook terug op Mijn Simyo > Verbruik.

Heb je hier nog vragen over?

@ Scotsman, dankjewel voor je reactie! Scherp opgemerkt, dat van het buitenland 😊

Groetjes,
Jihane
Er van af gezien dat deze voorwaarden inderdaad zo zijn, blijft het belachelijk en onlogisch dat bellen uit een zone 1 land naar Nederland binnen de bundel valt en bellen vanuit Nederland naar dat zelfde EU land niet. Uiteraard zijn er kosten verbonden aan het voeren van het gesprek maar het is volstrekt onlogisch dat deze kosten niet kunnen worden verrekend met de bundel,
Reputatie 7
Badge +9
Als mede-klant ben ik het met je eens dat het niet ideaal is.

De EU heeft alleen wetgeving gemaakt voor de tarieven tijdens het roamen. Voor de tarieven tijdens dat je verbonden bent met het 'thuis'-netwerk bestaat geen wetgeving. Het is dus voor providers om te bepalen wat internetten vanuit hun eigen land kost naar ander landen in de EU.

Met die vrijheid heeft Simyo ervoor gekozen om het bellen van Nederland naar het buitenland buiten de bundels te laten vallen.

Ja, het is onlogisch, maar providers kunnen het doen. De meeste doen dat dan ook.
Het gaat mij niet zozeer om het tariefverschil. Mijn probleem is dat die tarieven niet via de bundel worden verrekend. Zo betaal je als het ware dubbel. Je betaalt én je bundel én de buitenbundel kosten. Er is geen reden om deze kosten buiten de bundel te houden of liever gezegd er is slechts één reden denkbaar: het zijn extra inkomsten voor Simyo
Reputatie 6
Badge +4
Hoi JaapB49,

Ik snap dat je graag had gezien dat bellen naar het buitenland ook in je bundel had gevallen. Er is destijds voor gekozen om dit niet te doen, en ik vermoed dat de "extra" inkomsten ook mee hebben gewogen. Immers, we betalen als provider voor de diensten die je in het buitenland gebruikt, waardoor wij weer 'afhankelijk' zijn van deze roamingpartners. Hoe dit precies ziet durf ik niet te zeggen.

Bellen naar het buitenland werkt een beetje zoals het bellen naar servicenummers. Je hebt dan twee type kosten, verkeerskosten (de belminuten die je gebruikt) én servicekosten (de kosten die de aanbieder van de service vermeldt in het begin van het gesprek en deze kosten aan ons doorberekend. Bellen naar het buitenland kost daarom én belminuten én wat extra.

Als je hier nog vragen over hebt weet je ons te vinden!

Dank voor het meedenken Groentjuh! :)

Groetjes,
Thomas
Hi Thomas
Zoals ik al eerder liet weten, heb ik er geen enkele moeite mee dat naar het buitenland bellen duurder is dan binnenlands bellen. Ik begrijp alleen niet waarom die kosten niet via de bundel met mij worden verrekend. Aangenomen dat ik netjes binnen mijn bundel blijf, betaal ik de kosten als het ware nu dubbel. Dan zou er dus niets anders op zitten dan mijn bundel maar op te zeggen en over te stappen op een sim-only provider die op basis van werkelijk verbruik met je afrekent.
Reputatie 6
Badge +4
Hoi JaapB49,

Dank voor je reactie. Ik begrijp niet helemaal hoe je dit voor je ziet. De bundel heeft een vaste prijs, alles wat daar aan extra kosten bij komen berekenen we apart. We kunnen niet de bundel 'duurder' uit laten vallen wanneer je naar het buitenland heb gebeld.

Als je geregeld belt naar het buitenland dan zou je inderdaad kunnen rondkijken naar een provider bij wie dit in de bundel valt. Wat ik je sowieso aanraad om te doen is om (via wifi) te bellen via WhatsApp, Viber, Skype, Talkatone, Facebook Messenger of een van de vele andere apps. Dan gaat er niets van je bundeltegoed af en heb je ook niet de stress dat je hierop zou moeten letten.

Kun je nog wat verduidelijken hoe jij het voor je zou zien om buitenbundelverbruik te verrekenen met je bundel? Alvast bedankt! 🙂

Groetjes,
Thomas
Dat is eenvoudiger dan je denkt Thomas. Het is voor Simyo om te zeggen dat hier sprake is van binnen bundelkosten in plaats van buitenbundel kosten. Je moet alleen niet tellen in belminuten maar in geld. Of je zou kunnen zeggen: belminuten tellen dubbel als je naar het buitenland belt. Dat is toch echt niet zo moeilijk.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Jaap,

Ik snap je punt! Echter betaal je voor een X aantal minuten en één van de voorwaarden is dat die minuten alleen geldig zijn onder bepaalde omstandigheden. De omstandigheid die jij nu schetst is daar geen onderdeel van. Sorry! Ik snap heus dat je baalt van die kosten, maar er spelen zoveel factoren mee. Nogmaals excuses! Ik had je graag blij gemaakt.

Groetjes,
Jihane
In mijn geval gaat het om EXTRA kosten Jihane. Bovendien geef je geen ander argument dan dat het zo is omdat het zo is. Geen sterk argument, want dat had ik ook al bedacht. Je hebt gelijk als je zegt dat de voorwaarden zo zijn en dat ik maar beter uit had moeten kijken bij het afsluiten van mijn sim only abonnement. Maar het blijft raar - en daarmee geld-uit-de-zak-klopperij -waarom minuten in het ene geval wel belminuten zijn en in het andere geval niet, Maar zoals Thoma al schreef: er is een workaround: gewoon je bundel verlagen en naar het buitenland bellen met WhatsApp, Viber, Skype, Talkatone of Facebook Messenger. Die doen het zelfs helemaal voor noppes.
Reputatie 2
Badge +1
Hoi Jaap,

Ik snap dat het bij jou niet gaat om de kosten binnen de bundel, maar juist daarbuiten. Helaas kan ik je ook daarover niets anders vertellen dan dat mijn collega's hierboven al hebben gedaan, namelijk dat de kosten er zijn. Ik snap dat je dit geen sterk argument vindt, maar het is inderdaad ''wat het is''.

Het is absoluut niet de bedoeling om hier ''geld-uit-de-zak-klopperij'' van te maken, want je bent zeker niet verplicht om naar het buitenland te bellen met je Simyo aansluiting. We raden zelfs aan om de alternatieven zoals WhatsApp etc. te gebruiken! Dat scheelt jou, en andere klanten die graag naar het buitenland willen bellen, een hoop kosten. :D

Groetjes,
Sarah
Tja Sarah, Simyo zou natuurlijk ook wat aan klantenbinding kunnen doen en dit idiote systeem van kostenverrekening op de helling zetten. Overigens draai je, net als je collega's om de brei heen. Natuurlijk kost bellen naar het buitenland geld. Daar zal ook niemand bezwaar tegen hebben. Het enige punt is dat deze kosten worden aangemerkt als buiten-bundel kosten en niet als binnen bundel kosten. En in deze hele discussie heb ik nog van niemand gehoord waarom dat zo is.
Reputatie 7
Badge +9
In den beginne waren er geen bundels. Je betaalde per seconde of per minuut een bedrag afhankelijk van het nummer dat je belt (binnenland, buitenland, mobiel, vast enz.)

Toen bedachten de telecombedrijven dat het leuk zou zijn om klanten die vaak bellen een voordeeltje aan te bieden. Een soort kwantumkorting. Aldus werd de zgn. belbundel in het leven geroepen: als je bereid bent om van tevoren een x aantal minuten in te slaan en te betalen, dan doen we dat voor een speciale prijs. De klant kiest of hij al dan niet van dit voordeel gebruik wenst te maken, en de provider bepaalt wat de voorwaarden van deze gulle geste zijn.

Een van de belangrijkste voorwaarden is welke gebelde nummers onder de kwantumkorting vallen en welke niet. Buitenlandse nummers gebeld vanuit Nederland vallen daar bijvoorbeeld bij Simyo niet onder. Dat is wettelijk ook niet verplicht. Jammer, maar als aanbieder en bedenker van de voordeelbelbundel heeft Simyo uiteraard het recht om dat te bepalen. Simyo hoeft ook helemaal niet uit te leggen waarom daar voor gekozen is. Behalve misschien aan aandeelhouders, maar ik neem aan dat @JaapB49 geen aandeelhouder van Simyo is.

Een belbundel is een financieel voordeeltje voor veelbellers, waar je als klant al dan niet gebruik van kunt maken. Maar als je wel een bundel neemt geldt, zoals een oud spreekwoord zegt: een gegeven paard moet je niet in de bek kijken!

Het zou in principe mogelijk zijn om gesprekken naar buitenlandse nummers wel uit de bundel te laten komen, maar om e.e.a. kostenneutraal te houden zou een dergelijke belminuut dan wel afgerekend moeten worden via een formule zoals "1 buitenlandse belminuut kost 3 minuten uit de bundel" (of meer, afhankelijk van de zone waar naartoe gebeld wordt). Maar voor de klant is dit financieel gezien natuurlijk lood om oud ijzer.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Jaap,

Ik begrijp je snak naar een concreet antwoord dat als muziek in jouw oren zou klinken, maar dat antwoord bestaat helaas niet. Scotsman legt het ook goed uit! Die bundels zijn er om je goedkoper te laten bellen en internetten, en daarbij moeten beslissingen gemaakt worden over wat erin valt en wat erbuiten valt.

Soms zijn er restricties aan bepaalde zaken. Dit is er één van.

Heb je nog andere vragen?

Groetjes,
Jihane

Reageer